Illustratie van:

International 423 - koppeling

Ik heb een inter 423 en ik kan helemaal niet terug schakelen is dit normaal of niet.

Deel dit topic

Reacties

dresje80
Dan moetje tussen gas geven ( eerst in zen vrij zette en dan de kopeling los laaten en dan gas geven en dan weer trug schakelen maar da moetje vluch doen) 😉
Straw
Jep waarschijnlijk moet je dubbele kluts of zo iets
Gaat als volgende
1 koppeling in
2 zet hem in zijn vrij
3 koppeling los laten
4 effe gas geven
5 koppeling in en dan kun je hem in de versnelling zetten
deutz110
Dat moet je net zo lang proberen tot dat het lukt waarschijnlijk gaat het eerst heel slecht later al beter
stuurknuppel
Hebben een 453,en als je terug schakelt moet je er voor zorgen dat je zeker niet te hard rijd,als je terug schakelt en een beetje met gevoel,is zeker niet zoals bij een auto.
Wimsumar
Beste @Straw: Dit is inderdaad de theorie om terug te schakelen met een ongesynchroniseerde versnellingsbak.

@423-1246: Is dit ook jouw probleem?
hewi
Kan wel mits je het toerental ,tussen in gaande as en uit gaande as gelijk is, dan kun je de schakelring er zo overheen drukken , echter dit vraagt ervaring
Straw
@Wimsumar
Ik hen op. Me 10 leren rijden op een tractor met dubbel kluts in begin nog niet nodig maar na tijdje wel en toen he'd opa het een keer voorgedaan. En na paar keer ken je het wel.
Straw
@hewi na 10x lukt het
AW217
Bij m'n 323 kun je het makkelijkst terug schakelen zonder koppeling. Niet te hard rijden en niet te hoge toeren en je floept 'm er zo in.
hewi
@Straw
juist oefenen baart kunst
Straw
@hewi jep en als je. Niet op past Baart oefenen kinderen 😛
423-1246
Wimsumar dat is eigenlijk wel het grootste probleem maar ook met opschakelen als ik te lang in 1 versnelling rij en over wil schakelen dan lukt dat niet
423-1246
Bij mijn 1246 gaat het wel goed vandaar deze vraag
Wimsumar
Beste
Quote @423-1246:
maar ook met opschakelen

Ja, ik herken het. ( Ik heb in m'n jeugd de allerbeste leerschool gehad bij het trekkerrijden: Met Massey-Ferguson).

Bij opschakelen is het bij ongesynchroniseerde versnellingsbakken erg comfortabel de "dubble-clutch"-methode*** toe te passen. Dit houd in dat je bij het opschakelen de koppeling intrapt, de versnelling in ''vrij'' schakelt, de koppelingkortstondig op laatkomen en direkt weer intrappen, vervolgens een hoger versnelling inschakelen en de koppeling wederom oplaten komen en gas geven.

***= de bedoeling van het '[i]dubble-clutchen' is dat je de tandwielen van opeenvolgende versnellingen op gelijk toerental brengt waardoor ze zonder gekraak ingeschakeld kunnen worden.

P.S.: In tegenstelling tot bij het terugschakelen, bij opschakelen géén tussengas geven.
casejxu115
Bij onze 423 moete ook koppeling los laten in z'n vrij en opschakellen moet je echt volle toere doen anders kraakt hij alleen maar en moet je eerst weer helemaal stil staan 😞
CVT6230
@423-1246 Komt je koppeling wel goed vrij? Bij bv teveel vrije slag kan die al slechter vrijkomen.
pruttelpower
Heb onze 433 ook, maar is niet geheel vreemd bij een ongesynchroniseerde bak, de 1246 is waarschijnlijk wel gesynchroniseerd

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 423 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
7