Illustratie van:

Ford 8240 - rijdt niet

Onze ford 8240 wil niet meer vooruit of achteruit. Je merkt nog een heel klein beetje dat hij wel voor of achteruit probeert te gaan maar verder doet hij niks. Dit is gekomen van het een op het andere moment tijdens het rijden.
Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Deel dit topic

Reacties

staaf
Voelt de vooruit achteruit hendel slap aan? Kan je hem makkelijk heen en weer bewegen?
stannetje96
Geeft ie ook een fout code aan of hebben deze trekkers dat nog niet?
Jeroen-ford
Nee die hendel voelt niet slap ik kan hem wel zonder koppeling op en neer doen nu. Hij geeft verder geen code aan.
nhmonteur
Geeft hij in je display wel aan in welke versnelling hij staat?, en doet je hef en ventielen het nog?
Jeroen-ford
Hef en ventielen werken nog goed. In het display geeft hij niks meer aan over de transmissie.
staaf
Brandt er een rood lampie op je dashbord?
nhmonteur
Heb je een knop op de voor/achteruit pook? als je die hebt dat moet je eens kijken of de draad die er onderuit komt niet doormidden is. Want als er daar een draadje doormidden is dan rijd de trekker niet meer maar geeft ook geen foutcode.
verder niks vreemds gedaan of gehoord in de versnellingsbak?
Jeroen-ford
Nee ik heb er 1 zonder de knop op de pook. Het lijkt ook net alsof je de koppeling wel een heeel klein beetje op laat komen maar verder niet.
Er branden verder ook geen lampjes op het dashboard en. Ook geen vreemde dingen. Zit er in het koppelingspedaal mischien een potmeter? Zou die storing kunnen geven?
staaf
Zakt de motor terug in toeren als je probeert weg te rijden?
nhmonteur
Ligt eraan, de eerste types hadden een kabel aan het koppelingspedaal zitten, maar die moet je dan zien lopen door je vloermat heen, als die er niet zit dan zit er idd een potmeter op.
je zal de transmissie eens moeten caliberen om te kijken of dat helpt, heeft hij de versnellingen wel altijd aangegeven op het dashbaord?

het is trouwens toch wel een 16x16 transmissie (sle)
Jeroen-ford
Heeft calibreren zin? Het gebeurde opeens zonder dat er iets veranderd is. Hij gaf altijd wel iets aan maar nu geeft hij helemaal niets aan en is het scherm leeg daar.
nhmonteur
Ja calibreren kan je altijd proberen. als hij niet wil calibreren dat weet je dat bv de aandrijving niet goed is.
Want het kan ook zo maar zijn dat je demperplaat eruit ligt.
Maar het is wel vreemd dat hij nu ineens geen versnellingen meer weergeeft.
Het kan best zijn doordat de computer nu niet weet welke versnelling is geselcteerd dat hij daarom niet wil rijden.
Jeroen-ford
Voor die demperplaat moet hij waarschijnlijk door de midden zeker? Hoe calibreer ik de transmissie? Is dit heel makkelijk?dan zou ik dat kunnen proberen als eerste.
nhmonteur
Ik dacht dat het zo moet, omdat er verschillende manieren zijn ivm met verschillende types.

Beide schakelknoppen ingedrukt houden en dan motor starten.
Op de display komt nu als het goed is CAL of CA te staan.
Trek je handrem aan, motortoeren op ongeveer 1200 zetten, koppeling intrappen en dan alle poken naar voren zetten.
Koppeling los, dan druk je het opschakelknopje in en houd deze vast.
Er komt nu C1,c2,c3 of c4 in beeld. Weet zo ff niet welke.
Dan begint er een getal te lopen en stop op een bepaald moment. dan is die koppeling gecalibreerd, dan houd je het andere knopje ingedrukt waardoor hij een andere koppeling calibreerd.
Dan zet de de meeste rechte pook in het midden en calibreer je de andere 2 koppelingen weer door de knoppen ingedrukt te houden.
Let wel op dan je ook je evt airco uit zet.
En als je een kabel bij je koppelingspedaal hebt lopen dan kan je alleen koppeling C1 en C2 calibreren.
Als er iets niet goed gaat dan krijg je een U code.
Als je alle koppelingen hebt gecalibreerd dan zet je de motor uit en wacht je ongeveer 5a 10 seconden om alles op slaan en kijk je of hij daarna wel wil rijden

Voor de demperplaat moet hij inderdaad doormidden.
Er gaat ook geen rood lampje branden toch op de dashbaord.
Want heb ook wel een meegemaakt dat de schuif van koppeling 3 en 4 eruit vliegt en dan rijdt hij ook niet meer. Meestal gaat er dan een rood lampje branden maar ook niet altijd.
Jeroen-ford
Oké dan ga ik dat proberen. Wat wel vreemd is is dat ik hem wel hoor schakelenals ik dede knopjes indruk.
SJB533
@nhmonteur
Vergelijk maar eens met deze link: tractorfan.nl/topic/24059/
nhmonteur
@SJB533 thnx, had ik het toch goed.
Jarno1h
Soms blijven de klepjes in het schakel deksel ook soms hangen, maar dn heb je vaak wel een foud code maar wil hij niet meer rijden. ik denk net zo als nh monteur dat of calibreren helpt of de demperpaat er uit licht.
Jeroen-ford
Als ik hem wil calubreren geeft hij helemaal niks aan. Het schermpje blijft gewoon leeg. Ik heb ook een ander relais geprobeerd die de hef en transmissie aan zou sturen maar dat is het ook niet.
janhenk
zo ziet een kapotte demperplaat eruit, ma als het goed is hoor je hem eerst ratelen hij knapt er nooit spontaan uit lijkt me
staaf
Alle hendels bewegen nog op de normale manier? Dus niet dat er bijvoorbeeld een bowdenkabel los zit?
Als dit allemaal goed is moet je even de druk in het lagedrukcircuit meten. Dit moet tussen de 18 en 20 bar zijn. Deze kun je meten aan de zijkant van de bak maar ik denk niet dat je hier de goeie spullen voor hebt.
anoniem
verwijderd
Jeroen-ford
@rj Dat heb ik dus ook gehoord. maar dit werkt allemaal nog wel en ook onder belasting.

Ik heb inderdaad geen apparatuur om de druk in het lagedrukcircuit te meten.

Ook als ik de koppeling op laat komen doet hij wel een heel klein beetje maar meer ook niet.
anoniem
verwijderd
Jeroen-ford
Geen enkele versnelling ook niet de kruip
staaf
Als die druk in het lagedrukcircuit dus te laag is, zit er hierin waarschijnlijk een lek.
Haalt ie de druk wel, dan moet je de drukken van de 4 clutches meten. Is die druk goed, dan is het waarschijnlijk een mechanische fout in de bak zelf.
Is die druk niet behaald kan het een PWM klep zijn in de bak, door deze schoon te maken en dan weer te testen ka je uitsluiten of het deze klep is.
Is ook die klep goed en rijdt ie dan nog niet, dan moet je de microprocessor vervangen.
malcon
Heb je nog druk op je ventielen. Stuurt hij nog normaal. Werkt je hef nog? Dan ligt je demperplaat er niet uit.
malcon
Brandt er een rood lampje op je dashbord met een tandwieltje?
berendn
Waarschijnlijk is de smeerklep van je c3 c4 pakket eruit gevallen. Hierdoor valt de druk weg als je weg wil rijden. Deze klep zit opgesloten in de collector van de c3 c4 , met een propje waar een seegerring voor zit. Als je de zijdeksel van de bak eraf haalt kun je deze collector helemaal links zien zitten
berendn
De seeggering is er waarschijnlijk voor weg gesprongen, als de klep weer is gemonteerd een gaatje onder de prop boren en er een spanstif in slaanz zodat dit niet weer kan gebeuren
nhmonteur
@berendn ja daar dachten ik ook al aan maar dan zal er een rood lampje moeten gaan branden op je dashbaord, tenzij het lampje of zender defect is.

Maar als je demperplaat kapot is dan het zijn dat je hef of ventielen nog wel werken, alleen als die dan echt druk moet leveren dan zal niet het niet meer werken. want het kan zijn dat de aandrijfas net mee blijft draaien waardoor je oliepomp nog wel rond word gedraait.
Jeroen-ford
Allemaal bedankt voor de reacties zo ver. ik heb vandaag al van alles geprobeerd maar ben maar tot de conclusie gekomen dat hij naar de mechanisatie toe moet.
iedereen (weer) bedankt voor de reacties en ik laat nog even weten wat het is.
fiat350
@janhenk bij de 40 serie kan je dit haast nooit hebben dat alle veren eruit liggen, die gaat, vanaf er 1 veer voor onbalans zorgt door speling, enorm veel olie verliezen langs de keerring van de bak...
Price as glad? hebben wij ook gehad bij landini 6880.
jammermaarhelaas
Is het niet handig (makkelijk en kost niets als je een multimeter hebt) om eerst even de potmeter op het voetkoppelingspedaal door te meten? Te controleren of de bedrading ervan nergens kapot/doormidden is en of de stekker goed contact maakt.

Zitten er dan gaten of grote stappen in het weerstandstraject, dan weet je dat je hem moet reinigen (in de genever/vodka vanwege de alcohol en of met potmeter/schuifweerstand contactspray). Reinigen met een vettige substantie geeft dat er nadien snel veel stof in blijft plakken en dat je dus snel weer aan het repareren bent.

Of zo nodig de potmeter vervangen.

Succes 😄

Torsieplaat of prise as zullen best nog heel zijn wanneer de oliepompen nog werken (hef/stuurinrichting).
nhmonteur
@Jeroen-ford en weet je al wat het is?
staaf
Als het de potmeter van je koppelingspedaal is, dan moet ie toch CP aangeven als je wilt rijden?
Jeroen-ford
Vandaag is de LNV er mee bezig geweest en om de 1 of andere reden doet hij weer gewoon wat hij moet doen! Heel vreemd maar ze hebben niks kunnen vinden. Waarschijnlijk een slecht contact oid! Dat Cp heeft wel eens in het scherm gestaan inderdaad. Duid dat op de potmeter?
stannetje96
@staaf CP komt bij onze nh 6070 altijd in beeld al start je em terwijl je em in z'n vooruit heb. en laat je dan de koppeling los komt dat er dan te staan inderdaad. moet ie eerst in z'n vrij
staaf
CP betekent Clutch Pedal. Dus als dat in beeld komt moet je opnieuw de koppeling intrappen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8240 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!