Beste T.F.-ers:
Vanuit Nederland zijn enkele loonwerkers met hun rooimachine naar Engeland gereisd om daar, bij de door weersomstandigheden sterk verlate aarappeloogst, te assisteren.
Hier een verslagje met fotoreportage: (Klik op "Lees meer"-link).
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
word je niet blij van
Stakkers
In Nederland is de (aardappel)rijenafstand 75 cm. In Engeland is 90 gebruikelijk.
P.S.: Maar wat een 'grondverzet'!
boerenbusiness.nl/video/nieuws/…
Nog meer foto's:
boerderij.nl/Akkerbouw/Foto-Video/…
haha oke, heb er ook geen verstand van, maar ik hoorde dat het verbreed moest worden
Klopt.
Hier een intervieuw met loonwerker René Cobussen (Gelderland).
boerderij.nl/Akkerbouw/Achtergrond/…
Komt nog heel wat bij kijken, om daar te gaan rooien
Dit "rooien" heeft niets meer met aardappelsrooien te maken. Aardappels met zoveel grond in de bewaarloods brengen geeft gegarandeerd rottingsproblemen (er zitten al rottingsverschijnselen in het land).
Dat is ook wel zo, maar je probeert toch het minst kwade te doen, ondanks dat het eigenlijk niks is
ja dat wordt duurder, maar nooit meer goedkoper, terwijl de teler er wel weer minder voor krijgt
Er gaan nu al vrachtwagen vol van AB Texel uit na England op aardappels te leveren.
Dit is natuurlijk voor de Nederlandse teler mooi,omdat hij wat meer kan verdienen aan zijn piepers.Maar uiteindelijk is de Nederlandse consument de dupe want die gaat fors meer betalen voor aardappels en een lekker frietse.Terwijl de prijzen erna nooit meer na onder gaan
P.S.: Langer zijn ze in de opslag met zoveel grond, vocht en rot ook niet houdbaar en dan zou men ze ook beter niet kunnen rooien: Op het land, in de grond, mits droog en nog niet bevroren, blijven aardappels prima houdbaar.
Maar wat ik me afvraag, wat hebben die engelsen voor prehistorische banden onder hun kippers? Smalle lage bandjes, star tandem enz, dan vraag je er toch ook om ofniet?
"Smal" om tussen de aardappelrijen te kunnen rijden.
"Laag" om in dat heuvelachtige gebied het zwaartepunt laag te houden.
P.S.: Ook daar zullen ze niet om het natte weer gevraagd hebben.
@ JD 6430 The Best: Ik verzeker je, onder zulke omstandigheden is voor niemand ''machtig mooi werk''!
(Het schiet niet op. Er gaat heel veel kapot. Na afloop iedereen ontevreden).
Overigens, daar bij jouw in de buurt, daar boven in Friesland zijn ook alle aardappelen nog niet gerooid (ook vanwege de natte grond).
@ Atlaspower: Aardappels rooien met de hydraulische kraan?
Wij moeten ook tussen de rijen door met de kiepwagen. Zij hebben daar wel de ruggen op 90 cm staan, dus altijd al meer ruimte tussen de ruggen dan wij. Het heeft in NL ook lang geduurd voordat er fatsoenlijke banden onder de kiepers kwamen.
Daar moet je nog met een lantaarntje om zoeken! Zeg nu zelf, wie heeft er banden onder de kieper die het tonnage kunnen dragen bij een bodemstructuurvriendelijke bandenspanning van 1 BAR?
B.T.W.: Hoewel de 'engelse kieper' (waar Fendfjuh op doelt) inderdaad op 'kleine bandjes' lijkt te staan, zijn ze voor aardappeltransport redelijk toereikend. Met het 'grondverzet' wat er nu blijkens de foto's mee wordt gepleegd, is het geen wonder dat ze wegzakken.
Zo te zien gaat het daar zeker niet makkelijk.