Illustratie van:

John Deere 2130 - tijdstelling

Hallo Allemaal

Bij de revisie van de motor hebben we problemen om deze weer op tijd te zetten. De tandwielen waren niet allemaal van een merkteken voorzien. Hoe kunnen we dat het beste oplossen.
Heeft er iemand een schema hiervoor.

met vriendelijk Rudi

Deel dit topic

Reacties

JD-4450
Beste jd 2130,
Als het goed is heb je op 2 tandwielen merktekens staan bij mijn weten zijn dat streepjes. Die streepjes moeten volgensmij naar het hart van het krukastandwiel wijzen. (even een liniaal erlangs houden ofzo) zo heb ik mijn jd 310 op tijd gezet, en zover ik weet is dat bij de 30 serie ongeveer hetzelfde!

Succes!
ford5000
Beste Rudi,

Ik ben geen John Deere kenner, maar ik neem aan dat ook een John Deere 2130 een schaalverdeling voor het aantal graden voor BDP ergens op het vliegwiel heeft staan.
Om het goed te doen moet je eerst weten op hoeveel graden voor BDP je inspuittijdstip behoort te staan.
Als je die gegevens hebt torn je de motor met de hand zodanig dat de eerste cilinder in zijn compressieslag op dat aantal graden voor BDP komt te staan.
Vervolgens monteer je op de brandstofpomp een klein stijgbuisje op de leiding van de eerste cilinder.
Je brandstofpomp moet hiervoor wel ontlucht en voorzien worden van brandstof natuurlijk.
De aandrijving van de brandstofpomp moet los zijn van de distributie, en je moet hem dan zodanig verdraaien tov van het distributietandwiel dat je stopt met draaien zodra je het brandstofniveau in het stijgbuisje omhoog ziet komen.
Dan rest nog het vastzetten van de pompaandrijving op het distributietandwiel, en dan zou hij in principe op tijd moeten staan.
Misschien dat @deeremeneer of @Wimsumar nog enige aanvulling of betere informatie kan geven.
Ik gok erop dat Deeremeneer je ook wel het juiste aantal graden kan geven, mocht je die gegevens niet hebben.
Succes ermee.
JD3010
@ford5000 Gelukkig heb ik dit nog nooit los gehad, maar ik dacht dat er wel tekens op de tandwielen moeten staan.
Wimsumar
Beste
Quote @Ford5000:
Misschien

Nee, ik heb hier niets aan toe te voegen.
ford5000
@Wimsumar Dank u. 😄
SJB533
@ford5000
Wist niet dat jij zo goed was met dat gerei! 😃
ford5000
@SJB533 Och, het is voor mij ook geen dagelijks werk.
Ik heb het op school zo geleerd en daarna nog 2 x in de praktijk toegepast volgens mij.
Het is een vrij algemene wijze om zonder moderne hulpmiddelen toch een ouder type dieselmotor op tijd te kunnen zetten.
Natuurlijk heeft elk merk wel zijn eigen specifieke dingen, maar over het algemeen kun je met deze omschrijving een heel eind komen volgens mij.
Super50
Zoals JD-4450 het al zei,
Je moet de motor eerst op zijn BDP zetten, en dan kan je ergens in het blok een pen in het vliegwiel steken zodat die zeker op bdp staat, en dan moet het streepje op het nokkenastandwiel en brandstofpomptandwiel naar het hart van het krukastandwiel wijzen (met een lineaal controleren ofzo)
Zwagemer
Beste Rudi

Ik heb indien je interesse hebt, het engelse werkplaatshandboek digitaal aanwezig waar alles stap voor stap precies in staat.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 2130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
10