International 553 - agriomatic-s

Hallo.
afgelopen winter heb ik
een 553 met agriomatic-s op geknapt.
maar nu heb ik een vraag.
als ik een tijdje gereden heb en de versnellingsbak- olie is warm en ik zet de trekker uit, en na 5 minuten weer aan dan duurt het 1-4 minuten voor dat de agriomatic weer werkt. de trekker heeft tot nu toe nog maar 55 u gelopen na dat hij gemaakt is.
wat zou het probleem kunnen zijn ???
als de olie koud is dan doet hij het perfect.
gr henry case IH
henry case IH

Reacties

ErDee
Heb je de juiste olie in de versnellingsbak?
henry case IH
Ja heb er hytran in zitten.
en komt ook moeilijk op gang als de olie warm is.
SJB533
@henry case IH
Versleten lamellen?
ErDee
@henry case IH Ik denk dat er dan iets is met de drukvoorziening. Mijn vermoeden is dat als de olie warm is, dat de druk dan weg valt en de pomp de warme dunne olie niet goed op druk meer krijgt. Ik denk dus dat de pomp nagekeken/vervangen moet worden.

Ik heb er nog geen 100% verstand van, maar ik leer graag bij over dit soort zaken.
henry case IH
Beankt.
ik heb een drukmeter er op gehad toen ik heb in elkaar heb gezet. die was goed maar dan wel met koude olie.
het hele lamellen paket heb ik uit een andere achterbrug gehaalt (624+) we hebben hem niet open gehaalt. de vorige lamellen paket was aan gruzelementen. ze vertelde mij dat ze normaal gesproken nooit kapot ginge.
henry case IH
Dan zal ik de druk meter er eens op zetten als ik zwaar werk of lang werk moet doen met de trekker.
IHC-power
Lamellenpakket denk ik niet dat het aan ligt, als ie koud wel gewoon gaat. Ik denk ook eerder aan de pomp, dat die niet 100% meer is en dat de druk daardoor bij warme olie wat wegvalt. Alle filters trouwens zeker mooi zuiver?
SJB533
Quote @henry case IH:
ze vertelde mij dat ze normaal gesproken nooit kapot ginge

Half waar. Als je er goed mee omgaat in gebruik en onderhoud, kunnen ze lang mee.
SJB533
@ErDee
Denk, dat je t meer moet zien als de omkeerhendel gebruiken in volle vaart etc. Alle technisch uitgebreidere bakken kun je met een beetje moeite aardig snel aan gort draaien he 😉 De FPS uitt de JD 4000-series, of de Magnums zijn ook niet gemaakt om zo patsboem door te drukken 😉 Denk dat dat ook opgaat voor de Agriomatic S. Je moet met beleid werken 😉
ErDee
@SJB533 juist ja. @IHC-power vertelde mij al dat eigenaars vaak de neutraalstand van de agriomatic gebruikten i.p.v. gewoon de bak uit de versnelling zetten, en dat daardoor een hoop agriomatic`s kapot zijn gegaan en een slechte reputatie kregen.

Ik heb alleen net mijn reactie verwijderd stom genoeg, wat ik zei was het bovenstaande wat ik van ihc-power had gehoord.
Corne S
Hadden wij ook met de 744 met de opraapwagen. Als je dan achteruit de kuil op ging, bleven de wielen stilstaan en de motor doordraaien. Uiteindelijk was het een gebroken veertje van de drukregeling (kon je aan de buitenkant bij).
SJB533
@ErDee
Dat zal idd ook wel kunnen. Ben technisch te weinig op de hoogte van de A-S. Ooit al eens gelezen, dat het in principe de beste IHC-transmissie had geweest, ware het niet, dat men er verkeerd mee omging...
ErDee
@SJB533 Ik helaas ook, en ik heb ook nog nooit met een agriomatic gereden.
henry case IH
Alles kan kapot das waar 😄
de bak hebben we schoon gemaakt voor dat alles dicht ging.
en er zat een gaatje dicht die weer open is.
bedankt voor de informatcie.
IHC-power
@SJB533 dat is idd zo. In het begin was zo een automatische bak een grote openbaring. En tis spijtig dat de boeren er zo mee omgingen. Anders was het succes ervan wel groter geweest. 😄 Want tis echt supergemakkelijk in gebruik.
henry case IH
Hoe weet je dat er speling op de olie pomp zit ?
toen we hem er in hebben gezet hebben we 1 tandwieltje stil gehouden en de andere beetje op en neer graaien kijke hoeveel speling daar op zat dat was bijna niets.
of hoe zit dat in elkaar ?
IHC-power
@henry case IH je kan dat best gewoon meten. Laat de drukmeter er gewoon es opstaan. En kijk hoeveel druk hij nog geeft als ie warm is. 😄
SJB533
@IHC-power
Heeft ook erg lang geduurd, alvorens er in deze klasse een echt goede opvolger kwam met een fatsoenlijke vooruit-achteruitschakeling onder "last"

@Erdee Agrio heb ik 1 keer meer gereden, Agrio S nooit 😞
henry case IH
Ik zal het eens proberen 😄
IHC-power
@ErDee had je moeten zeggen he. Had je hier met de 523 kunnen rijden. 😃
henry case IH
@SJB533 wat is het verschil tussen agrio en agrio-s ??
SJB533
@henry case IH
De Agriomatic is de bak die al tijdens de D-series is geintroduceerd. Daarmee kun je de trekker in de Veldgroep ff stilzetten om een pers of combine weer op toeren te laten komen. Of je kunt m gehruiken om in je eentje bultjes gras op te laden.

Agriomatic S is een iets anders gebouwde bak. Die was eigenlijk nog leuker, bijv bij voorladerwerk. Ik zoek ff een filmpje 😉
henry case IH
De agriomatic-s weet ik hoe het werkt 😛
we hebben die 553 op geknapt ook voor die agriomatic-s nu hebben we er 1 met een ormale bak en 1 met agriomatic-s
maar wist nie dat de agriomatic was.
SJB533
@henry case IH
In de eerste helft van t filmpje 😉
henry case IH
Tog een mooie techniek 😄
ErDee
@IHC-power Oh verdorie 😃 nou ja er zijn genoeg agriomatic-s`en gelukkig 😄
IHC-power
@ErDee ja idd dat wel! Dat komt er sowieso nog wel van. 😛
SJB533
@IHC-power @ErDee
Toch met de kerstdagen mn neef eens bezoeken. Die bezit (neem ik aan) nog steeds een 624 Agrio 😄
IHC-power
@SJB533 zou je daar toch nog tot de kerst mee wachten? Das nog een maand! 😃
SJB533
@IHC-power
Geen tijd 😉
IHC-power
@SJB533 aaiii 😃
SJB533
@IHC-power
Erg he 😞
ErDee
@SJB533 @IHC-power Ik hoef maar 100 meter te lopen om een 624 Agriomatic-S te vinden 😄 Een oud loonwerker hier in de buurt heeft er een.
IHC-power
@SJB533 idd, geen tijd hebben is kloten. Ik ken het ook maar al te goed. 😄
@ErDee oh, das volgend weekend een ritje maken. 😉
Corne S
@SJB533 @IHC-power @ErDee

Met agromatic, had je als ware een onafhankelijke aftakas in de lage gearing. De aftakas stopte met draaien, wanneer de koppeling bedient werd. Lastig met opraapwagen etc.
De 23/35 (423 / 453 etc) serie heeft hem ook, alleen je hebt ook een versie met handkoppeling (aparte koppeling voor rijden en aftakas). Die heeft dat hendel niet.

Bij de 523-824 had je bij de agromatic-s bak ook geen aparte handkoppeling voor de aftakas. Om de het rijden te stoppen moest je het agromatic hendel in een bepaalde stand zetten om te stoppen en de aftakas door te laten draaien.

Voordelen agromatic-s: stoppen en rijden zonder de koppeling te bedienen (ideaal met een herder arm).
Belast in de lage gearing overschakelen (1 keer), handig met ploegen.
Vooruit/achteruit zonder te koppelen (kuilverdeler enzovoort).

De 44-serie met agromatic-s bak heeft wel een aparte koppeling voor de aftakas, dus is niet afhankelijk van de voetkoppeling.
henry case IH
@Corne S
heeft de 523-824 geen agriomaic-s bakken gemaakt met een aparte aftakas koppeling.
want op die 553 van ons zit een aparte koppeling voor de aftakas of zouw die er zelf op gebouwd zijn ??
ziet er wel orgineel uit.
Corne S
@henry case IH

In het onderdelen boek wordt er onderscheid gemaakt tussen een drukgroep met 1 koppelingsplaat en een drukgroep met 2 koppelingsplaten. Zover ik weet, zijn alle 523-824 zonder agromatic's uitgevoerd met een handkoppeling.

In de agromatic-s bak zit nl. een hydraulische koppeling (in de olie), als ik het goed zeg, natte platenkoppeling. Die kun je bedienen door het hendel, dus op die manier kan de aftakas door blijven draaien.

Deze: met agromatic-s, zonder handkoppeling: marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…

Deze met agromatic-s zonder handkoppeling: marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…

Alleen als ik hier kijk: mccormickihc.tk/ , zie je een 624 met handkoppeling en agromatic-s. Misschien dat de nieuwere types hiermee zijn gekomen. Dit zou ik even na moeten kijken in boek bij een kennis.

Kortom in mn bovenstaande reactie ben ik niet helemaal correct geweest, er zijn dus ook uitzonderingen.
Agromatic-s zie je aan de buitenkant aan het hendel (bij de 44 serie naast het stuur rechts, 24 serie, tweede hendel bij het gas).
Aan de linkerkant van de bak, achter bij voeten aan het liggende oliefilter.

Heeft die van jouw ook agromatic-s dan?
SJB533
@Corne S
De Agrio S op de 23/24 was idd ook leverbaar met tweevoudige koppeling.
henry case IH
Ik heb een 553 met agriomatic-s en we hebben een 553 zonder agriomatic-s
ze zijn namelijk allebij met handkoppeling, daarom ook die vraag 😄
MartijndenBoer
Mochten er nog mensen opzoek zijn naar onderdelen van agriomatic-s bakken ik heb nog 3 bakken liggen voor onderdelen .
teunis
@martijndenboer

Moet jij nie op bed liggen?
MartijndenBoer
@ teunis .

Dit is rustgevende hobby voor mij .
case 745 xl
Een buurman van mij heeft een 644 met een agomatic s ik zelf vind dat helemaal niks.
Corne S
@SJB533

Lastige met agromatic-s is dat je niet met slippende koppeling kunt rijden. Vooral lastig met machine aankoppelen etc. Je kunt hem trouwens ook niet aan de gang trekken, kwamen pas achter.
ErDee
@Corne S Ik heb dat laatst eens geprobeerd, mij lukte dat wel, met slippende koppeling rijden(aanhangen). 624 met agriomatic-s
kristof-langbeen
Heb ooit een gehoord dat de druk bij de oude reeksen agromatic zoals 523 en 624

lager is rond de 12 bar en bij de nieuwe types 633 en 733 hoger is klopt dit of is er niks van aan ?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 553 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!