Illustratie van:

Fiat 500 - lekkage achterbrug

Hallo,

wij hebben een fiat 500 en deze lekt behoorlijk veel hydrauliek olie, bij de splitveren onder de trekker nabij de remtrommels.
Mijn vraag is nu,kan ik de wang losdraaien en de steekass inclusief wang er zo uittrekken, zonder dat er een tandwiel (kroonwiel) weghaald.
waar moet ik verder op letten of welke problemen kan ik verder verwachten

bij voor baat dank
Rudie

Deel dit topic

Reacties

HARMFENDT
Ik denk dat hij lekt bij de as voor de trekkracht regeling (as waar de trekstangen aan vast zitten) bekend kwaaltje bij fiat. moet je effe de kering vervangen
guy
Dat kan zeker, dan krijg je dit zoals op de foto. Het is de keerring dat daar zal lekken, meestal zal je dan je remvoering moeten vervangen ook, want die zitten vol olie, en die remmen heel slecht. Opgelet, als je die flens (waar de keerring in zit) los maakt, doe dan 1 kant per keer, want als je de 2 kanten losmaakt kan de differentieel naar beneden zakken. Na die flens zitten dikteringen, laat die er gewoon op zitten, en ze kant per kant houden! Das heel belangrijk voor je differentieel! Ook tussen die flens en die dikteringen zit een papieren dichting. Ook als je de wangen er weer opzet, doe een beetje vet aan de keerring, en zorg ervoor dat je er hem mooi horizontaal in schuift, anders beschadig je je keerring. Succes ermee, als je nog wat wil weten moet je maar vragen.
guy
@HARMFENDT

Das niet het geval bij dat soort type, een 500 heeft nog geen trekkracht regeling.
rudie
@guy hallo guy hier kan ik wat mee bedankt voor de informatie

groet rudie
guy
Dit is de flens waar de keerring in zit, hierachter zitten die dikteringen die zeker op dezelfde kant moeten blijven, is bij iedere trekker anders. Dus hier mag je maar 1 kant per keer van lossen en afnemen.
Robin S
@guy wat ben jij een grapjas!onze 400 heeft wel trekkrachtregeling!
fiatfan
@Robin S @Guy bedoelt denk ik dat er geen trekkrachtregeling dor de onderste hefarmen geregeld wordt, maar via de topstang...
guy
@Robin S

Van de oudere type's kan je dat geen trekkrachtregeling noemen, das eerder dieptecontrole werkend langs de topstang. (4 gaten aan de trekker voor de gevoeligheid) Vanaf de jaren '80 was het trekkrachtcontrole onderaan langs de hefarmen, zoals op de type's 666 680 780 enz...
guy
@fiatfan

Inderdaad 😄
Robin S
@fiatfan @guy ja,als je het zo bekijkt klopt het wel natuurlijk.maar een regeling via de topstang is ook trekkrachtregeling.
wij noemen geen van de 2 systemen trekkrachtregeling,maar wel 'dieptecontrole'
guy
@Robin S

Wij ook, dieptecontrole. En regeling via topstang heeft enkel de werking van verondiepen, en zakken niet. Dus als de ploeg te diep gaat, zal de lift vanzichzelf verhogen, maar als de ploeg te hoog is, (te ondiep) zal hij niet vanzelf zakken, dat moet je manueel doen, het heeft enkel een duwende werking op de topstang in feite.
Robin S
@guy dat zou ik nog niet weten.normaal gezien zakt de ploeg weer naar de ingestelde werkdiepte,als ge uwe hydrauliekhendel niet verzet hebt.
guy
@Robin S

Jaja dat wel, ze zal dan automatisch terug zakken naar dat niveau. Ik wil maar zeggen wanneer je niet diep genoeg aant rijden bent, (bvb door in droge grond te ploegen en de ploeg komt uit de grond), dat je dan manueel met de hendel moet zakken. Het is zelfs zo, als je in de ploegvoor komt, je laat je ploeg zakken, dan moet je je hendel eerst helemaal naar beneden zetten, en dan pas terug omhoog doen tot het niveau waar hij moet staan, daar staat dan de regelbout zodat je altijd op hetzelfde terug komt. Maar dat hangt nogal of wat trekker tot trekker, de ene kan het zonder eerst helemaal omlaag te doen, de andere niet. Zelf al gemerkt.
Robin S
@guy ja,dat klopt.kwas niet direct mee daarjuist.
ik doe het ook zo als ik ploeg,eerst de hendel veel dieper zetten,dan vertrekken en als de ploeg de grond in is de goede diepte instellen.
met onze 400 heb ik spijtig genoeg nog nooit geploegd,en ploeg is over 2 jaar verkocht.maar ik koop ze binnenkort misschien terug.dieje mens is toch gestopt met boeren en hij is niet zo goed meer qua gezondheid.
guy
@Robin S

Dat is volledig juist! Maar de ene tegenover de andere is ook al een verschil, onze 750 en 540DT werken tot op de cm, en enorm snel in reactie. Maar mijn 411R tegenover die van mijn broer is wel een verschil, de ene is wat trager in reageren, maar tgaat ook goed dusja 😄

tractorfan.nl/movie/30179/
Robin S
@guy hij staat misschien anders ingesteld,want ik weet dat ge da kunt regelen bij fiat.onze 400 kunt ge zo gevoelig zetten als ge achteraan de schoeber heft dat de lift omhoog gaat!
guy
@Robin S

JA kan ik goed geloven, is bij onze 540DT ook zo, da werkt perfect zoiets 😄
Robin S
@guy kzal der eens mijn werk van moeten maken eh,ploegske gaan halen en wa land gaan omdoen...
tzal niet meer voor van de jaar zijn,alles is al gedaan bij ons.
guy
@Robin S

Bij ons ist zuiver voor de hobby 😄 Een goed half hectare in tarwe, en dan nog wat maaien en hooien. Moet niet meer zijn 😄
Robin S
@guy bij ons ook,al is het wat meer.een hectare en half patatten,hectare of 3-4 graan en een 4 hectare mais hadden we staan vant jaar 😃
guy
@Robin S

Azo is ne mens bezig eh 😄
Robin S
@guy tis da eh! kpeis dak zou zot worden moestek zo niks meer te doen hebben!
wat hebde dan allemaal van tractors?allemaal fiat?
guy
@Robin S

Ja allemaal Fiat, hebben vroeger geboert, vandaar dat da nog blijven hangen is 😄
Robin S
@guy juist die 3,of nog andere modellen ook?
bij ons ist vanalles ewa.ford,fiat,zetor,ferguson
guy
@Robin S

Nee, een 312R, 315, 2x 411R 540DT en een 750Special. Toen we gestopt zijn met boeren hadden we juist die 540DT, de rest is later bijgekomen, hobby he 😄
Robin S
@guy azo,ook ne helen hoop allez.kga u laten,kga naar een eetfestijn!salu eh
guy

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
14