Illustratie van:

Zuidberg Fronthef - Rubber demper tussen aandrijfas aftakas

Goedendag mensen,

Ik kreeg onlangs het advies om toch een rubber trillingsdemper tussen de aandrijfas van de frontaftakas te maken. Nu probeer ik op internet de nodige informatie hierover te vinden, echter kan ik nergens de handelsbenaming of een aanbieder van z'n ding vinden.

Uiteraard kan ik naar zuidberg mailen, echter vergelijk ik graag zelf even de prijzen ed.

Groeten Jan

Deel dit topic

Reacties

dx11
Fendttrisixfan
Hoe het noemt weet ik ook niet, weet wel dat fendt front aftakassen ook zoiets hebben ertussen zitten
dx11
@Fendttrisixfan Ja, klopt moet de dikke schokken wat opvangen. Opzich wel logisch. Maar het zat er bij de set die ik heb gekocht niet bij, maar zou zonde zijn als het allemaal stuk loopt.
Fast Eddy
Misschien moet je eens bij torsiedemper zoeken.
Fendttrisixfan
@dx11
moet toch wel ergens te vinden zijn bij iemand die 2de hands aftakassen heeft liggen, en op zich is het "maar" een blok rubber, maarja sommige dingen kosten soms veel meer dan je verwacht 😃
caseih1056xl
Hardyschijf noemen ze dat ook wel. Tenminste in de auto wereld. ( Mercedes met achterwiel aandrijving hebben ook deze schijven, deze vangen de klappen op )
bas930
Bij Fendt monteren we ze ook veel, moet je even zoeken op Centa-flex.
Robert87
Atd in deventer eens bellen
Bij mijn weten noemen ze die centaflex. Zijn dure koppelingenen. Maar zijn niet alleen voor torsiedemping, ook voor het opvangen van uitlijningsverschillen. Zou het je ook aanraden om hem wel te monteren
deeremeneer
Dat heet een koppelingsrubber.
JD3010
stemin.nl/

Hier hebben ze zulke koppelingen in alle soorten en maten.
RobDeutz104
Die centaflexen zijn wel aan de prijs ja
unimogbommel
Het is ook raadzaam om deze koppelingen regelmatig op scheuren te controleren Waar ik werk hebben we laatst een trekker gehad waar deze gescheurd is en toen heeft de aandrijt as een keer in het rond geslingerd met alle gevolgen van dien.
dx11
Alvast hartelijk dank iedereen!

Kost wel weer heel wat ja, maar voor dat geld kun je niet veel schade hebben....
JD3010
@RobDeutz104 @dx11
Die zijn inderdaad aan de prijs, maar zonder zo'n koppeling er tussen, lijkt me ook niet verstanding.
Renze
Een front aftakas neemt vermogen af aan de VOORKANT van de krukas, dus het vliegwiel zit aan de andere kant van de krukas: Daardoor worden alle schokken van de frontaftakas extra hard door de krukas geleid, omdat het vliegwiel (dat de schokken uitvlakt) aan de andere kant van de krukas zit.

Verder heb je in ieder cardan dat met kruiskoppelingen werkt, een zekere mate van rotatieve trilling (de omtreksnelheid van de tussenas verschilt per positie van de kruiskoppelingen, kijk maar hoe een 2CV Eend de hoek om stoekt als je scherp om stuurt bij het wegrijden: die heeft nog kruiskoppelingen ipv homokineten)

Ik zou er zeker een torsiedemper tussendoen, bij bepaalde hakselaars braken krukassen omdat de hakselkooi in resonantie kwam met de motor zodat de trilling zichzelf versterkt en aanzwelt totdat de krukas breekt: Met een torsiedemper voorkom je een hoop narigheid.
Tom VB
Deze centaflexen dien je idd regelmatig te controleren op scheuren en/of beschadigingen.
Zuidberg
Hallo Jan,

Eerst wil ik mezelf graag even kort voorstellen; ik ben Michael Kelder en werkzaam als Service Manager bij Zuidberg Frontline Systems BV. Graag wil ik antwoord geven op jouw vraag.

De rubber koppeling waar jij het over hebt wordt inderdaad een Centaflex genoemd. Deze wordt gebruikt om trillingen en uitlijningsverschillen (dus wanneer de as iets schuin naar onderen of boven loopt) op te vangen. Er zijn diverse Centaflex koppelingen in de handel en wij kunnen je helpen met het vinden van de juiste. Je kunt het onderstaande mailadres gebruiken wanneer je informatie van ons wilt ontvangen.

servicedesk@zuidberg.nl

Met vriendelijke groet,

Michael Kelder
Service Manager Zuidberg

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zuidberg Fronthef ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
17