International 956 - Trekker stuurt slecht bij kou

Als de olie koud is stuurt de trekker stationair wel goed maar bij meer toeren moeilijker.
Dikke oliefilter in zuigleiding is vernieuwd.
Zit er nog ergens een filter?
Pieter01

Reacties

rickrenault
Doet hij dat ook als die warm is
Valtra-Fordpower
Bij meer toeren moeilijker.... Heeft ie een Orbitrol? (Denk het wel?) Dan denk ik eerder aan slijtage aan de stuurcilinderof orbitrol zelf. Bij meer olie gaat het moeilijker zeg je. Stuurt hij zwaarder dan, heeft ie het ook zonder voorwieldruk?(De krik onder de vooras)
Pieter01
Als hij een tijd draait en de olie wordt dunner dan is het wel goed. Ook bij koude olie wat een jammerend geluid
monteurtje
@Pieter01

dik filter in de zuigleiding?????? dat is absoluut niet orgineel. af fabriek zit er niets tussen.
rickrenault
@Pieter01 wij hebben thuis een renault 551 die stuurt ook een beetje zwaar als de olie koud als die warm is stuurt die weer licht.
wouterdp
Als hij statinair goed stuurt en bij meer toeren moeilijk gaat het overdruk ventiel gewoon open.
ofwel verkeerde olie ofwel overdruk ventiel afstellen.
arnoud
Dat jammerende geluid komt waarschijnlijk van versleten stuurcilinder
fendt4ever
Misschien is dunnere olie er op doen? Want als de olie koud is dan is deze dikker en wordt deze moeilijker verplaatst met als gevolg dat de trekker zwaarder gaat sturen. Wordt de olie warmer dan wordt deze dunner en gaat deze beter worden verplaatst.
Herbert
Bij onze jxu moest er een andere oliefilter op met meer doorstroomcapaciteit. door de kou is de olie dikker en kan die de olie niet door het filter krijgen
radium45
Quote @arnoud:
versleten stuurcilinder
Wat moet ik mij daar bij voorstellen? Jammerend geluid in een hydr.systeem is veelal cavitatie.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
veelal cavitatie.

Wat moet ik mij daar bij voorstellen? 😉

Jammerend geluid in een hydr.systeem is veelal koude (dikke) olie

B.T.W.: Ikzelf heb beide trekkers de olie ververst ( aftappen + naspoelen/doorpompen met 5 liter nieuwe olie) en filters vervangen. Alle leidingen zorgvuldig afgetapt of met nieuwe olie doorgepompt en daarbij ook alle hydrauliek op de machines afgetapt/doorgespoeld. (Een fikse klus, met een 'plons' olie).
Het ''koude-olie-jammeren'' is (voor wat het waard is) nagenoeg over. 😄
radium45
@Wimsumar Cavitatie onstaat vaak met te dikke koude olie.. de pomp zuigt meer olie aan als dat die zo snel kan krijgen met als gevolg luchtbellen in de olie door onderdruk in de aanvoer. Atlas had vroeger en mischien nu nog wel druk middels het luchtdruksysteem op de hydrauliektank staan wat heel goed werkte. Ook al is het maar een paar tiende bar, je hoorde zelfs bij zeer koude omstandigheden amper oliegejank van de pompen.
Wimsumar
Beste @Radium45: Bedankt voor de uitleg.
(Hopelijk snapt de 15-jarige Arnoud nu ook dat een versleten stuurcylinder meestal niet de oorzaak van jammerende geluiden is. 😄 )
radium45
@Wimsumar ik betwijfel het 😃
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 956 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!