Ik ben bezig met de cilinderkop van men dgd4 af te schroeven om zo de lekke koppakking te vervangenn.
nu wist ik wel dat de cilinderkop gevlakt moest worden (deze laat ik dan ook meteen nakijken), maar nu heb ik gehoord dat ook het blok moet worden gevlakt. klopt dit?
dat zou wel veel meer werk beteken: hele blok er af schroeven om te laten vlakken. in hoeverre is dit echt nodig?
is het echt nodig om de kopbouten te vervangen bij het vervangen van de koppakking? zo ja: hoezo?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick DGD4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
jullie spreken elkaar tegen kwa kopbouten. hoe zit het nu?
albert-fendt heeft daar wel een punt genoemd.
normaal moet je de bouten alleen maar vervangen indien je hem eerst op een moment moet aanspannen en dan nog een paar graden, moet je hem alleen op moment spannen dan is vervangen niet nodig
Kop laten afvlakken + nieuwe pakking ontkom je niet aan.
Kopbouten zou ik ook niet vernieuwen.
Voor de kop, als je deze eraf hebt, probeer dan de voorkamers goed te bekijken, al kun je het heel moeilijk zien. Van de DGD zijn die wat dunwandiger dan van de latere D-serie. Bij onze DGD is er een deel van zo'n voorkamer uit gebroken en op de zuiger tercht gekomen. Kop naar de kl*te, drijfstang krom en door die kromme drijfstang knalde een hoek uit de bus. Flinke chaos aangericht. Die voorkamers zijn nieuw verkrijgbaar.
het nadeel is wel dat je blok helemaal kaal moet, dus krukas enz. enz. eruit.
Elke keer vlakken kost materiaal. Ik heb al een paar pakkingen vervangen bij verschillende trekkers zonder vlakken. Geen enkel probleem gehad.
als ie te warm is geweest, dan moet je wel de kop vlakken.
Let er wel op met monteren dat de kopbouten weer goed in het carter gedraaid zitten, anders gaan ze met natrekken naar boven toe.
ik denk dat ik niets aan die olietoevoer doe. hij geeft op de olie druk meter nauwelijks genoeg druk (bij toeren wel net genoeg, maar stationair niet genoeg)
Wellicht meter kapot of oliepomp verzleten. Heb er nog wel een luggen
en hoe kom ik er dan achter waar het aan ligt?
help mij aub,
waar moet ik dan beginnen zoeken naar het probleem dan de oliedruk zo laag is?
toen ik laatst de carterpan er onderuit had, had ik wel de zeef van de vlotter eens goed gereinigd, deze zat nagenoeg verstopt met zo zeer dikke olie/prut. op de bodem van de carterpan lag een laag van 2 cm die dikke prut. die prut was niet mee weg gelopen bij het aflaten van de olie. ik heb de tractor nog niet laten lopen, moet er nog nieuwe olie in doen, maar doe ik pas nadat ik die koppakking heb vervangen.
Motoren zoals de Deutz 1011 serie hadden rekbouten, die kon je maar 1 keer gebruiken omdat je die dunne M12 boutjes eigenlijk over het naadje trok bij het aantrekken. Dat moet je dan geen tweede keer doen, maar de bouten vervangen door nieuwe die nog niet over de kop getrokken zijn. DEze rekbouten zijn ter plaatse van de draad (normaal gesproken de zwakste plek) dikker als op de steel, die steel kun je soms ook zien dat hij ingesnoerd is, en in de lengte kun je soms enige millimeters lengteverschil meten met nieuwe.
een DGD4 is wel zon oud degelijk stuk gietijzer dat ik me niet voorstellen kan dat hier rekbouten gebruikt zijn... Ze werden vooral gebruikt bij heel licht gebouwde motortjes met aluminium kop (aluminium heeft een groter thermisch uitzettingscoefficient dan staal, als je gewone bouten op een aluminium kop zet, en je laat de kop groeien door hem heet te stoken, krijg je een megagrote kracht op die kop: Daarom gaan ze met die bouten tegen de vloeigrens van de bout aan zitten zodat die kracht niet megahoog oploopt als de kop zelf uitzet door warmte) zoals in autos, en dus die kleine Deutzjes in compact materieel.
die klam van de krukas die je bedoelt zijn te bereiken als ik de carterpan er (weer) wafschroef. die krukaslagers bedoel je denk ik?
en hoe zit het dan met de voorste of achterste keerring?
ik heb wel al een filmpje er op staan, en dan nog die foto van de uitlaat. ik zal er aan denken om er wat meer te maken.