Illustratie van:

Mc-Cormick DGD4 - zowel blok als kop vlakken bij vervangen koppakking?

Ik ben bezig met de cilinderkop van men dgd4 af te schroeven om zo de lekke koppakking te vervangenn.
nu wist ik wel dat de cilinderkop gevlakt moest worden (deze laat ik dan ook meteen nakijken), maar nu heb ik gehoord dat ook het blok moet worden gevlakt. klopt dit?
dat zou wel veel meer werk beteken: hele blok er af schroeven om te laten vlakken. in hoeverre is dit echt nodig?

is het echt nodig om de kopbouten te vervangen bij het vervangen van de koppakking? zo ja: hoezo?

Deel dit topic

Reacties

mestyle
Alleen kop vlakken is genoeg. Bouten vervangen is niet nodig
albert-fendt
Kop, zou ik zeker vlakken, en blok kun je zo opmeten of hij vlak is of niet. meestal is alleen kop vlakken genoeg. kopbouten worden altijd vervangen omdat een oude bout iets andere rek heeft als nieuwe en breekt sneller (het metaal word een beetje lam)
looper321
@albert-fendt @mestyle
jullie spreken elkaar tegen kwa kopbouten. hoe zit het nu?
albert-fendt heeft daar wel een punt genoemd.
Fendttrisixfan
@looper321
normaal moet je de bouten alleen maar vervangen indien je hem eerst op een moment moet aanspannen en dan nog een paar graden, moet je hem alleen op moment spannen dan is vervangen niet nodig
Super50
En ook voor zo'n oldtimer steekt het zo nauw niet. die bouten breken bijna nooit, tenzij ze vastgeroest zitten en je ze wil losdraaien. Maar Bij moderne motoren gaan ze die wel altijd vervangen ja..
Wimsumar
Beste Looper123: Eerst de cylinderkop er maar eens afhalen. Dan is ook zichtbaar of er schade is aan het blok.
Kop laten afvlakken + nieuwe pakking ontkom je niet aan.
Kopbouten zou ik ook niet vernieuwen.
AW217
Als de bovenkant van het blok rondom de kanalen uitgekankerd is, is het beter om het blok te vlakken. Je moet dan het hele blok eraf halen, en de bussen eruit. Als het niet echt nodigt lijkt, niet doen.
Voor de kop, als je deze eraf hebt, probeer dan de voorkamers goed te bekijken, al kun je het heel moeilijk zien. Van de DGD zijn die wat dunwandiger dan van de latere D-serie. Bij onze DGD is er een deel van zo'n voorkamer uit gebroken en op de zuiger tercht gekomen. Kop naar de kl*te, drijfstang krom en door die kromme drijfstang knalde een hoek uit de bus. Flinke chaos aangericht. Die voorkamers zijn nieuw verkrijgbaar.
Fokke
De bussen horen circa 0,10 mm boven het blok steken. Mocht dit niet het geval zijn, of is het twijfelachtig op sommige plekken dan zou ik het blok zeker laten vlakken.

het nadeel is wel dat je blok helemaal kaal moet, dus krukas enz. enz. eruit.
SpessartA2KS
Als je op moment+graden aan moet trekken heb je bijna altijd rek bouten. Deze mag je niet hergebruiken. trek je alleen op moment aan heb je gewone bouten en deze kan je rustig hergebruiken. Rek bouten worden veel bij aluminium koppen gebruikt
MartinZaandam
Kopbouten vervangen, wel of niet is redelijk goed uit te leggen. Vroeger werden onderblokken van kleine motoren uitgevoerd in een goed soort gietijzer. Je trok de kopbouten aan (met koppel of koppel+graden. Na enige bedrijfsuren natrekken, klaar. Tegenwoordig worden kleine motoren uitgevoerd in gietaluminium. Dit "beweegt" bij koude en warmte. men gebruikt daarvoor "trekbouten" Dit zijn elastische bouten die je éénmaal kan gebruiken om een kop vast te zetten. Natrekken hoeft ook niet met "trekbouten" Nu weet ik niet wat voor blok je hebt(Ik werk in de scheepvaart), maar als je een blok hebt wat na enige bedrijfsuren nagetrokken moet worden kan je volstaan met de gebruikte bouten en anders nieuwe kopen. Een "trekbout"twee keer gebruiken kan niet.Ik praat hier over grote en kleine motoren. Dat loopt hier van 7 PK tot 2400 PK Een motor van 2400 Pk heeft geen pakking maar een ijzeren vulplaat en de kopbout wordt handvast gezet, nadat de bout eerst met 720 Bar uit getrokken wordt
IHC-power
De cilinderkop laten vlakken is inderdaad sowieso nodig! En ineens de kop laten afpersen om te kijken of ie lekken heeft, dan ben je zeker van de staat van de kop. En nu je de kop er toch af hebt: laat de kleppen slijpen en de zittingen frezen (of doe het zelf als je dat kan). Dat zorgt voor betere compressie, hetgeen toch belangrijk is! Blok vlakken is normaalgezien nooit nodig. Wij hebben het nog nooit gedaan terwijl we al zeker 15 koppen hebben laten vlakken. Je kan eventueel wel vloeibare pakking gebruiken tussen de kopppakking en het blok. Bovenkant pakking is dat niet nodig omdat de kop gevlakt wordt. Vlakken van het blok wil ook zeggen dat de bussen afgedraaid moeten worden, dus dan begin je ergens mee. Andere kopbouten zijn sowieso niet nodig, of je zou een stuk draadstang moeten tegenkomen. Dat hebben wij al wel es gehad. 😄 Tot slot kan je een stalen kal in het oliekanaal van het blok kloppen. Die motoren krijgen immers standaard teveel olie op de tuimelaars waardoor ze soms wat olie verbruiken. Met die stalen kal maak je het toevoerkanaal iets nauwer, waardoor hij minder olie naar boven brengt. 😄
stomos
Het cilinderblok vlakken word normaal alleen gedaan als het krom oppervlak van de koppakking weggesleten is doordat de koppakking los gezeten heeft of de bussen verzakt zijn. Dan word het blok gevlakt en de pasrand voor de bussen uit gekotterd zodat de bus hoogte ook weer klopt. Maar normaal gesproken moet een gevlakte kop met een nieuwe pakking voldoende zijn mits de bushoogte klopt.
IH214d
Waarom is de pakking lek gegaan? Als dat door tw warm worden gebeurd is, dan moet je de kop laten vlakken. Is het door ouderdom of omdat je de kop erafgehaald hebt, dan is vlakken helemaal niet nodig!

Elke keer vlakken kost materiaal. Ik heb al een paar pakkingen vervangen bij verschillende trekkers zonder vlakken. Geen enkel probleem gehad.
als ie te warm is geweest, dan moet je wel de kop vlakken.

Let er wel op met monteren dat de kopbouten weer goed in het carter gedraaid zitten, anders gaan ze met natrekken naar boven toe.
looper321
Quote @IHC-power:
Tot slot kan je een stalen kal in het oliekanaal van het blok kloppen. Die motoren krijgen immers standaard teveel olie op de tuimelaars waardoor ze soms wat olie verbruiken. Met die stalen kal maak je het toevoerkanaal iets nauwer, waardoor hij minder olie naar boven brengt.

ik denk dat ik niets aan die olietoevoer doe. hij geeft op de olie druk meter nauwelijks genoeg druk (bij toeren wel net genoeg, maar stationair niet genoeg)
mestyle
@looper321

Wellicht meter kapot of oliepomp verzleten. Heb er nog wel een luggen
looper321
@mestyle
en hoe kom ik er dan achter waar het aan ligt?
IHC-power
Die stalen kal gaat geen invloed hebben op de oliedruk hoor, enkel het olieverbruik verminderen. 😄 Lage oliedruk kan ook wijzen op krukasspeling en dus versleten lagerschalen. De oliepomp zelf komt haast nooit iets aan.
looper321
@IHC-power
help mij aub,
waar moet ik dan beginnen zoeken naar het probleem dan de oliedruk zo laag is?

toen ik laatst de carterpan er onderuit had, had ik wel de zeef van de vlotter eens goed gereinigd, deze zat nagenoeg verstopt met zo zeer dikke olie/prut. op de bodem van de carterpan lag een laag van 2 cm die dikke prut. die prut was niet mee weg gelopen bij het aflaten van de olie. ik heb de tractor nog niet laten lopen, moet er nog nieuwe olie in doen, maar doe ik pas nadat ik die koppakking heb vervangen.
IHC-power
Je zou met een bandijzer oid es voorzichtig kunnen wrikken tegen de krukas en kijken of de krukas speling vertoont. Ofwel een klam van de krukas losdraaien en kijken of de lagerschalen koperkleurig zijn. Als dat zo is, zijn de lagerschalen versleten. Je kan ook altijd een gewone oliedrukmeter op het blok aansluiten en kijken hoeveel druk hij precies geeft. Dan kan je nog beslissen of dat genoeg is of niet. 😄
Renze
Als je gewone draadeinden in het blok hebt, doe je daar niks aan, gewoon weergebruiken.

Motoren zoals de Deutz 1011 serie hadden rekbouten, die kon je maar 1 keer gebruiken omdat je die dunne M12 boutjes eigenlijk over het naadje trok bij het aantrekken. Dat moet je dan geen tweede keer doen, maar de bouten vervangen door nieuwe die nog niet over de kop getrokken zijn. DEze rekbouten zijn ter plaatse van de draad (normaal gesproken de zwakste plek) dikker als op de steel, die steel kun je soms ook zien dat hij ingesnoerd is, en in de lengte kun je soms enige millimeters lengteverschil meten met nieuwe.

een DGD4 is wel zon oud degelijk stuk gietijzer dat ik me niet voorstellen kan dat hier rekbouten gebruikt zijn... Ze werden vooral gebruikt bij heel licht gebouwde motortjes met aluminium kop (aluminium heeft een groter thermisch uitzettingscoefficient dan staal, als je gewone bouten op een aluminium kop zet, en je laat de kop groeien door hem heet te stoken, krijg je een megagrote kracht op die kop: Daarom gaan ze met die bouten tegen de vloeigrens van de bout aan zitten zodat die kracht niet megahoog oploopt als de kop zelf uitzet door warmte) zoals in autos, en dus die kleine Deutzjes in compact materieel.
looper321
@IHC-power
die klam van de krukas die je bedoelt zijn te bereiken als ik de carterpan er (weer) wafschroef. die krukaslagers bedoel je denk ik?
en hoe zit het dan met de voorste of achterste keerring?
mestyle
Kan je er ook wat fotos van j e dgd hier op het forum zetten, is altijd wel mooi om de vorderingen te zien
looper321
@mestyle
ik heb wel al een filmpje er op staan, en dan nog die foto van de uitlaat. ik zal er aan denken om er wat meer te maken.
IHC-power
@looper321 dat bedoel ik ja: de carterpan eronder uit halen en dan de krukaslagers eens bekijken. Wanneer de krukas teveel speling zou hebben, zou de krukas geslepen moeten worden. Dan zou je nieuwe lagers moeten steken en best ook nieuwe keerringen, zowel vanvoor als vanachter. 😄 Het is een heel werk hoor. 😄 Dus je kan ook eerst kijken of ie voor jou goed genoeg loopt als je enkel de kop er terug oplegt en nadat je het netje hebt zuivergemaakt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick DGD4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
62