Brandstofverbruik fendt 614
Weet iemand hoeveel een fendt 614 LSA gemiddeld verbruikt in l/h.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
konedata.net/Traktorit/fendt509.htm/
konedata.net/Traktorit/Kuvat/…
Per dag 60 /70 liter ? Denk per uur zal beter kloppen
Helaas staat bij de 614 geen verbruiksgrafiek. De 514 is het best vergelijkbare wat ik kan vinden.
dat zou niet best wezen dan heb je met 3,5 4 uur de tank leeg
165pk is pakweg 121kw. 225 gram gedeeld door een soortelijk gewicht van gasolie is 0.8 dus 225/0.8 is 0.28125 liter per kw per uur. 121kw keer 0.281 is een maximaal verbruik van 34 liter per uur. (dat betekent dat je op de kopakker het werktuig niet uitheft maar continu doorploegt: in de praktijk kan zon intensieve motorbelasting dus haast niet)
het verbruik ligt dus tussen de nul en 34 liter per uur, dat is het enige wat je met zekerheid kunt zeggen. Verbruikscijfers kun je verder simpelweg niet vergelijken tenzij je twee trekkers precies hetzelfde testtraject laat afleggen, zoals men in de DLG powermix test doet: Die test benadert de praktijk vrij goed, men simuleert de belastingen van ploegen, kopeggen, meststrooien en transport: Dus de diverse combinaties van vermogen aan de wielen en aan de aftakas bij verschillende snelheden. Een trekker die van zichzelf zwaarder weegt zal meer brandstof verbruiken bij transport omdat hij zn eigen massa meeneemt. Op klei ben je meer brandstof nodig dan op zand, enzovoort enzovoort.
Dat is nogal wat! Dan was je zeker ook aan het woelen met de eg.
Duidelijk gezegd, maar voor een berekening van wat goedkoper zou zijn, is het vaak wel nodig om dit te vergelijken. Een oudere tractor ben je uiteindelijk beter mee uit
PS we praten hier gewoon over pk's dus heeft niks met roetfilters of wat dan ook van doen, gewoon over wat de motor pu verbruikt, en daar ging het hier over.
En inderdaad, brandstofverbruik meten dmv een enkele aftakastest zegt niks over praktijkverbruik. Een Deere motor met roetfilter moet als hij veel licht werk doet, extra brandstof in het roetfilter spuiten om het roetfilter heet te stoken omdat bij licht werk de uitlaatgastemperatuur te laag is om het roet te verbranden... Dus vooral bij licht werk gaat een motor met roetfilter meer brandstof verbruiken, terwijl een aftakasmeting meestal het verbruik bij vollast of 3/4 last weergeeft.
Dus specifiek zeggen dat ie op vollast ruim 30 liter aan kan, oke , maar dat komt in de praktijk gelukkig nooit voor.
Oude tractors zijn ook niet altijd goedkoop om te repareren
Maar dat een motor , na een bepaald aantal liters diesel op is klopt nooit , ligt aan veel meer factoren.
Omgeving en onderhoud, zijn de belangrijkste
In mijn auto ligt de 2.5 TDI van Volkswagen, gemiddeld gaan ze allemaal 5 ton mee en dan is de motor nog niet op. Had je diezelfde motor in een LT46 die als BE trekker ingezet wordt, is hij met 3 ton al aardig gaar. Heeft alles te maken met het lastcollectief, dat bij een BE combinatie van 7 a 8 ton vele malen intensiever is als bij een auto van 1.5 ton incl. troep in de koffer, en bestuurder.
Bij hetzelfde onderhoud, warmdraaien alvorens te belasten, enz. enz. zul je zien dat die motor het in een auto aardig langer volhoudt als in een bus die er alle dagen plat voor ligt... Als je daaruit berekent hoeveel brandstof de motor in zn leven verbruikt, ontloopt het elkaar niet veel.
@selten Jawel, want die kan ik zelf maken zonder laptop.
ja dat wel haha