Brandstofverbruik fendt 614

Weet iemand hoeveel een fendt 614 LSA gemiddeld verbruikt in l/h.

Deel dit topic

Reacties

MW96
Ligt er ook aan wat voor werk je er mee doet
jorghofste
Ik had met dumperen ongeveer 60/70 liter nodig per dag (8a10 uur)
Wimsumar
Beste Fendt614: Op de konedata-site staat een verbruiksgrafiek van de Fendt 514C.
konedata.net/Traktorit/fendt509.htm/

konedata.net/Traktorit/Kuvat/…
Siebenga
514c is nog geen 614 wim
kace
@jorghofste

Per dag 60 /70 liter ? Denk per uur zal beter kloppen
shovel-joopie
@kace reed maar 1 x per dag moest de dumper met de hand laden.
Wimsumar
Beste
Quote @Siebenga:
geen 614

Helaas staat bij de 614 geen verbruiksgrafiek. De 514 is het best vergelijkbare wat ik kan vinden.
Jeroen1988
@kace

dat zou niet best wezen 😛 dan heb je met 3,5 4 uur de tank leeg
Vrieto de Jonge
Ik zou er anders een biels in de tank slaan, en er een varken over laten lopen zodat je de evenwichtsconstante kant labdaen en wat de brandstof betreft zal ik wel wat biobrandstof in je tank poepen
Favorit614
Reken maar op een gemiddeld verbruik van 15 tot 20 liter per uur
atlaspower
@kace het is geen furgh, MWM is een zuinige motor, zal wel tussen de 15 en 20 l inzitten bij normaal gebruik, bij zwaar continu werk, woelen etc zal die wat meer gebruiken, maar hij is een stuk zuiniger als een 4 cilinder DPS motor van die pk klasse
Fendt-Hoenkoop
Ligt aan het werk en hoe je er zelf mee omgaat
Renze
@atlaspower 4 cilinder DPS motor van 165 pk ?? TIER nul vergelijken met TIER 3B motor met roetfilter en EGR ??? Die vergelijking slaat nergens op, het is appels met peren vergelijken.
Renze
Je hebt 165 pk in de laatste serie LSA-E en het brandstofverbruik zit op zn gunstigst (bij zware belasting) rond de 225g/kwh.
165pk is pakweg 121kw. 225 gram gedeeld door een soortelijk gewicht van gasolie is 0.8 dus 225/0.8 is 0.28125 liter per kw per uur. 121kw keer 0.281 is een maximaal verbruik van 34 liter per uur. (dat betekent dat je op de kopakker het werktuig niet uitheft maar continu doorploegt: in de praktijk kan zon intensieve motorbelasting dus haast niet)

het verbruik ligt dus tussen de nul en 34 liter per uur, dat is het enige wat je met zekerheid kunt zeggen. Verbruikscijfers kun je verder simpelweg niet vergelijken tenzij je twee trekkers precies hetzelfde testtraject laat afleggen, zoals men in de DLG powermix test doet: Die test benadert de praktijk vrij goed, men simuleert de belastingen van ploegen, kopeggen, meststrooien en transport: Dus de diverse combinaties van vermogen aan de wielen en aan de aftakas bij verschillende snelheden. Een trekker die van zichzelf zwaarder weegt zal meer brandstof verbruiken bij transport omdat hij zn eigen massa meeneemt. Op klei ben je meer brandstof nodig dan op zand, enzovoort enzovoort.
Super50
Ik heb ooit eens een beetje berekend wat mijn oude 614 LS (nog het oud type motor) verbruikte tijdens het eggen (eg van 3m en 11 tanden moest daar niet zo heel hard aan zwoegen) en ik kwam op iets van een 16L per uur.
Favorit614
@Renze Gelukkig red ik dat verbruik niet Renze, praktijk ligt gelukkig toch lager
Wimsumar
Beste
Quote @Super50:
(eg van 3m en 11 tanden ........... iets van een 16L per uur.

Dat is nogal wat! Dan was je zeker ook aan het woelen met de eg.
selten
Quote @Renze:
@atlaspower 4 cilinder DPS motor van 165 pk ?? TIER nul vergelijken met TIER 3B motor met roetfilter en EGR ??? Die vergelijking slaat nergens op, het is appels met peren vergelijken.

Duidelijk gezegd, maar voor een berekening van wat goedkoper zou zijn, is het vaak wel nodig om dit te vergelijken. Een oudere tractor ben je uiteindelijk beter mee uit 😉
atlaspower
@Renze sterker nog ze zijn er al met 170 pk, en de motoren waar ik het hier over heb,(al is de dps lichter van vermogen, ook dat nog ) heb ikzelf ingebruik dus zie elke tank beurt het verschil, en dat liegt er niet om, je moet niet alles geloven wat ze schrijven over brandstof gebruik, daar klopt geen zak van, en dat zie je pas werkelijk als je er zelf mee gaat werken, ervaring haal je niet uit een boekje.

PS we praten hier gewoon over pk's dus heeft niks met roetfilters of wat dan ook van doen, gewoon over wat de motor pu verbruikt, en daar ging het hier over.
Renze
@atlaspower Daar ging het me ook niet om, maar de laatste 614's hadden 165pk, als je een Deere vierpitter van 165pk neemt moet het de laatste TIER 3B versie zijn... En je kunt het brandstofverbruik van nu, niet eerlijk vergelijken met het brandstofverbruik van begin jaren 90... Door de emissieperikelen worden motoren nooit meer zo zuinig als in de jaren 90...

En inderdaad, brandstofverbruik meten dmv een enkele aftakastest zegt niks over praktijkverbruik. Een Deere motor met roetfilter moet als hij veel licht werk doet, extra brandstof in het roetfilter spuiten om het roetfilter heet te stoken omdat bij licht werk de uitlaatgastemperatuur te laag is om het roet te verbranden... Dus vooral bij licht werk gaat een motor met roetfilter meer brandstof verbruiken, terwijl een aftakasmeting meestal het verbruik bij vollast of 3/4 last weergeeft.
Renze
@Favorit614 als hij voor de strontpot staat draai je nooit continu vollast, als je bij transport de 40kmh bereikt hebt gooit de toerenregulator je gaspot immers bijna dicht, en op de kopakker of tijdens het voltanken draai je ook geen vol vermogen... 😄
Renze
Quote @selten:
Een oudere tractor ben je uiteindelijk beter mee uit
Dat was ook mijn punt... Alles gebruikt tegenwoordig meer, als het geen gasolie is dan is het wel de AdBlue dat erbij komt... om over reparatie en onderhoudskosten van de hele tamtam nog maar te zwijgen... 😛
Favorit614
@Renze Weet ik maar daar om ben ik allang blij dat ie niet continu op vol power moet draaien.
Dus specifiek zeggen dat ie op vollast ruim 30 liter aan kan, oke , maar dat komt in de praktijk gelukkig nooit voor.
harald vrieling
@Favorit614 das veel
Favorit614
@harald vrieling weet ik , maar dit komt zelden tot nooit voor, maar als je hem afwurgd tot op het bot , zou theoretich mogelijk zijn
selten
@Renze
Oude tractors zijn ook niet altijd goedkoop om te repareren 😉
Favorit614
@Renze nu weet je ook waarom ik geen JD rij 😄
Maar dat een motor , na een bepaald aantal liters diesel op is klopt nooit , ligt aan veel meer factoren.
Omgeving en onderhoud, zijn de belangrijkste
Renze
@Favorit614 Omgeving en onderhoud zijn inderdaad de meest belangrijke factoren, maar daar heeft de fabrikant geen invloed op. De fabrikant kan alleen een indicatie van levensduur afgeven in gemiddelde omgevings- en onderhoudsomstandigheden op basis van het lastcollectief (= hoe intensief de belasting is) Het lastcollectief kun je herleiden aan het gemiddelde brandstofverbruik per uur.

In mijn auto ligt de 2.5 TDI van Volkswagen, gemiddeld gaan ze allemaal 5 ton mee en dan is de motor nog niet op. Had je diezelfde motor in een LT46 die als BE trekker ingezet wordt, is hij met 3 ton al aardig gaar. Heeft alles te maken met het lastcollectief, dat bij een BE combinatie van 7 a 8 ton vele malen intensiever is als bij een auto van 1.5 ton incl. troep in de koffer, en bestuurder.

Bij hetzelfde onderhoud, warmdraaien alvorens te belasten, enz. enz. zul je zien dat die motor het in een auto aardig langer volhoudt als in een bus die er alle dagen plat voor ligt... Als je daaruit berekent hoeveel brandstof de motor in zn leven verbruikt, ontloopt het elkaar niet veel.

@selten Jawel, want die kan ik zelf maken zonder laptop.
malcon
@jorghofste vaak stilgestaan die dag zeker dan?
jorghofste
@malcon
ja dat wel haha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
6