Illustratie van:

David Brown 990 - remmen.

Hallo,

ik heb het probleem met mijn david brown dat de linker rem blijft hangen.

ik kan het pedaal intrappen en alle stangetjes en alles doet t goed maar hij veert binnenin niet terug want met de hamer kun je hem zo terug tikken.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? (waar moet ik hem evt loshalen?)

gr
timo

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste ZetordriverTimo: Heb je alle draaipunten, scharniertjes etc. van rempedaal tot remtrommel al met kruipolie/WD40 ingespoten?
zetordrivertimo
@Wimsumar die doen het juist allemaal nog goed.
old man jose
Als deze tractor droge schijfremmen heeft moet je deze toch even demonteren, het kan zijn dat de veren van de contra schijven te ver zijn uitgerekt en dan blijven de schijven onder spanning en blijft de tractor gewoon remmen.
+1
Teus2
Wij hebben ook een DB 990 en bij ons blijft de linker rem ook hangen
superluc
Bij mijn 995 was er een kering gesprongen van de eindvertraging.
Dan kan je hem demonteren en de kering aan de trekker kan je zelf vervangen door middel van een speciaal werkuigje.
Maar de kant van de eindvertragin kan je beter door een dealer laten doen, deze moet roodgloeiend gestookt worden en dan kunnen ze hem vervangen.
Als er een kant lekt (trekker of eindvertraging) kan je ze beter allebei vervangen de kans dat de andere kering kapot gaat is dan wel heel groot.
Je kan beter ook nieuwe remschoenen laten steken.
janbosman
Ik heb een davidbrown 1390 en aan 1 kant heb ik een probleem met de rem bij het rijden blokeer de af en toe wie kan mij vertellen wat dat kan zijn
856xlih
@janbosman dan is de bout waar de remschoen over scharniert los gelopen
Effe de eindvertraging er af.bout schoonmakrn en met locktijd weet terug draaien
Gebeurd wel vaker
Deyne1210
@856xlih Bij mij is het een db1210 met hetzelfde probleem, hoe krijg je die eindvertraging er af?
856xlih
@Deyne1210 alle bouten rondom en de steun van het spatbord los
En de rem effe terugstellen is ook wel makkelijk met demonteren
Deyne1210
@856xlih ik heb de boutjes los gemaakt en ook het spatbord. Er kwam na veel inspanning een heel klein beetje beweging in maar kwam niet los. Wat doe ik verkeerd?
856xlih
@Deyne1210 heb je de rem ook terug gesteld?
Als je dat niet doet kan ie blijven hangen door de remschoenen
Hij kan ook blijven hangen door de paspennen
Meestal is un paar tikke met de voorhamer genoeg en dan met un bandenijzer beetje wrikken
Hij kan ook nog blijven hangen door de draadeinden die in de eindvertragingen zitte geschroefd

Ik weet welke kant het is maar als het de rechter is vergeet dan niet om de sper in de schakelen

Succes!!!
Deyne1210
@856xlih Dank U voor de snelle reacties en de goede uitleg.
856xlih
@Deyne1210 geen dank daarvoor zijn we hier

Is het wel gelukt?
Deyne1210
@856xlih Na enkele avonden proberen is de eindvertraging er af, de remschoenen ook, maar de remhendel die de 2 halve manen open duwt zit muurvast. Ik heb dus mijn remprobleem gevonden. De vraag is nu: hoe krijg ik die los?
856xlih
@Deyne1210 oke mooi
beetje kruipolie erop spuiten
Meestal pak ik un baco en zet die op de plate kanten van de as waar de remschoenen komen en dan proberen heen en weer te draaien
Paar goeie klappen met de hamer op de as doet ook wonderen
Meestal komt ie dan wel los
Als je het echt goed wil doen mot je de as eruit halen . Opschuren en dan met vet terugzetten
Als je de as eruit wil halen
Dan mot de spie eruit bij het hendel waar het draadeind doorheen komt
De moer losdraaien dan de ringen weg halen de moer terugdraaien zodat die vlak zit met het draad.dan un goeie klap met de hamer erop dan komt ie los
Let wel op dat je hem niet krom slaat
Dat is mij weleens overkomen
Want ze kunnen goed vast zitten
Als die eruit is kan het hendel van de remas af
Dan kan je remas eruit
Succes!!
Deyne1210
@856xlih Dit is allemaal gelukt, ik heb de spie moeten opwarmen om die er uit te krijgen. Nu toch alles open ligt, (ondertussen beide kanten) wil ik nieuwe remvoeringen leggen en de tamboeren op de draaibank uitdraaien. Hoe krijg ik die uit de eindvertraging?
856xlih
@Deyne1210oké mooi
je tamboeren?
Sorry ik snap niet helemaal wat je bedoel
paulusmahandel
@856xlih hij bedoeld waarschijnlijk zijn remtrommels
Deyne1210
@paulusmahandel ja inderdaad, ik bedoel de remtrommels. Ik zie niet hoe deze er uit moeten.
856xlih
@Deyne1210 ohh oké weer wat geleerd
In de remtrommel zitten 2 gaten met draad erin 1/2 unc als ik het goed heb
Wij hebben bij lmb de with zelf un trekker gemaakt om die remtrommel van de steekas te trekken
Ik zou je best un foto willen sturen hoe we dat hebben gemaakt maar ik heb vorige week me voet gebroken dus ik kom voorlopig niet op het werk
Ik weet niet hoever je van koen braspenning vandaan woont miss kan die jou wel helpen met je remtrommel...
Deyne1210
@856xlih Er zitten daar inderdaad 2 gaten in met draad. Moet ik daar een draadstang indraaien tot op het einde zodat ik ze eraf duw, of moet ik daar een bout indraaien en dan aan die bout trekken? Die trommels moeten er toch af langs de lange kant van de as.
856xlih
@Deyne1210 ik stuur je effe in pb met me telefoonnummer
Deyne1210
@856xlih Veel beterschap met je voet trouwens.
856xlih
@Deyne1210 bedankt !
Deyne1210
@856xlih Na eindeloos proberen hebben we vandaag de remtrommel eraf gekregen. Eerst engelse bouten aan een draadstang van M16 gelast. Een soort polietrekker gemaakt van een buis van 2 duim die over de as past. Door 2 moeren op M16 te draaien trek je de remtrommel van de as. Alles onder spanning zetten en de remtrommel opwarmen. Maar, tot drie maal toe de polietrekker geplooid of gescheurd, telkens versterkt. Gisteren stalen draadstang van M16 gebroken en eventjes de moed laten zakken. En vandaag met verse kracht is hij er af. Eindelijk. Nu dichtingen en remvoeringen vervangen en de remtrommel uitdraaien.
Dank u voor de uitleg, het is gelukt.
856xlih
@Deyne1210 okr hij zat dus wel erg vast
Mooi dat het is gelukt
Geen dank daarvoor zijn we hier
Succes verder met de trekker
Deyne1210
@856xlih Er is nu een klein bijkomend probleem, nu de eindvertraging er af is had ik graag de dichtingen die nog in de tractor zitten (daar waar de as straks terug in moet) vervangen. Er zit daar een ijzeren schaal voor waar er terug 2 gaatjes in zitten. Moet dit terug met een trekker eruit getrokken worden? Of hoe gaat dit?
856xlih
@Deyne1210 die ijzeren schaal moet je eruit halen
Met un scherpe beitel of schroevendraaier
Die sla je hier en daar tussen de schaal en het achterbrug huis dan gaat ie los
Maar kijk wel uit dat je m niet kapot sla
Die gaatjes zijn om de keeringen eruit te halen
Zet de schaal wel terug met kit
Het wil nog weleens dat ie erop gaat lekken als je dat niet doet
Succes
paulusmahandel
@zetordrivertimo
zit er nog een veer aan je pedalen, zo niet zou ik dit doen.
anders gaat de stang die onder de versnellingsbak loopt, stroef.
Als je handige handjes hebt haal je de pedalen (ook de treeplank natuurlijk) los en doet hier evt nieuwe bronzen bussen in.
as onder de tractor weghalen en geheel iets opschuren.
geheel weer monteren met vet.
@janbosman ik denk dat er een voering los zit in het remgedeelte.
hiervoor zal je de trompetten eraf moeten halen.
Hier heeft @superluc al iets over verteld.
856xlih
Het bediendingshandel van de rem zit gewoon vast in het huis
Effe de eindvertraging er af remschoeneb eraf bediendingshandel eruit halen effe opschuren en terug zetten met vet

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
14