Schuitemaker Rapide 165 - hoeveel pk's nodig?
Zou dit kunnen een Schuitemaker Rapide 165 met een New Holland T6080 Gen2? of toch beter een Rapide 155 nemen?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 165 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik kan me vergissen, maar je hoeft niet op topsnelheid te laden
ja maar heeft niks over. zo'n nh t6080 heeft 20pk en 60nm meer dan een 6820 dus een rapide155 lijkt mij echt maximaal.
Waarheid. Ze hebben een nogal "aparte" invoer.
Daarom snap ik eigenlijk niet, waarom @WimVJ kijkt naar een SR. Als t gaat om 100% dubbeldoel zonder te moeten sleutelen is een SR top, maar is dat niet het geval, zou ik toch graag omkijken naar een ander merk...
Hoe verhouden zich de prijzen tov bijv Krone, Lely en Kverneland?
En ik snap juist niet waarom de schuitemakergebruikers nooit meer anders willen als het echt allemaal zo erg is.
Mogen ze mij ook uitleggen Jan
Mogen ze mij ook uitleggen Jan
ben er laatst wel"uitgetrokken" door een 820 met een pottinger jumbo die laadde een extra wiers in minder tijd op een perceel van 200m lengte. maar hij was de loonwerker op dat moment en moest ook de maximale vracht meenemen van dat perceel
mijn ervaring is dat de meeste wagens kapot worden gedraaid door teveel vermogen vd trekker.
ja inruilen en pottinger kopen. waar hadden we het net nog over KApottinger. zal nu wel niet meer zo zijn
Schuitemaker bouwt degelijke machines, dat staat buiten kijf. Maar sommige dingen kloppen aan een SR!
Hoge persdichtheid is heel leuk, maar knoopt hij dan ook af? Hoe meer tijd een trekker op de kuil heeft, om het product vast te rijden hoe beter! Als hij eerst nog 5 minuten nodig heeft om te verdelen, blijft er weinig tijd over om gras (of een ander gewas) vast te rijden!
En met het oog op brandstofbesparing: feit is dat een lichtere trekker minder nodig heeft, vooral als de wagen daarachter ook nog eens veel lichter trekt!
Ja, voor een SR wel, maar neem een andere wagen, die minder vermogen vraagt! Dat was de vergelijking.
@mdoornekamp Moet je een nokkekoppeling maar is een keer smeren, dan gaat die er wel sneller doorheen. Maar deze gaat veel minder snel vastzitten. Daarom ben ik ook niet zo gek van een slipkoppeling.
Dus dat ze niet degelijk zijn is onzin.
Van de week een gastcolege gehad op school, die man wilde ook alleen maar schuitemaker. Dat is de enige wagen die fatsoenlijk snijd zo zei hij.
Dan moet hij eens kennismaken met een Taarup Heb vorige week nog t effect gezien. Net alsof t door de hakselaar was geweest En dan heb je een wagen, waar je met 100 pk ruim over hebt. En ik denk dat er nu ook wel meer zijn, met een goede invoer...
Hoezo imitatie? Das ook onzin. De hele invoer is verschillend!
Het idee verschild verder ook weinig met Poettinger, Krone of Mengele...
De enige overeenkomsten die ik zie tussen SR en Taarup/Kv:
gesleepte pu
invoerrotor...
Is bij krone ed allemaal anders.
Een loonbedrijf hier uit de buurt kan het met 200 de baas zijn.
allemaal onzin met die 2/300 pk trekkers! voor die veenhuis combi´s en schuitemakers 2085 en 155 kan je goed met een 125/200 pk trekker uit de voeten!
Taarup was ook leverbaar met doseerwalsen
@dx11
De rotor draait de goede kant wel op, maar de draairichting is anders vanwege de pu die sleept. Verder is de locatie van de messen niet vreemd, is zelfs om dezelfde reden. Dit was in t verleden bij BSL, Krone en Mengele niet anders! Rare gewasstroom?
Bij onze krone draait hij de andere kant op. Daardoor een veel mooiere gewasstroom
Messen scherp bepaalt veel! maar die 615 gaat er voor de thuispercelen die speelt met de veenhuis. persoonlijk vindt ik dat de combi´s niet veel vermogen vraagt maar meningen verschillen!
Bovenste is Poettinger?
@Fendt926driver
Ik weet niet hoe ze opgebouwd zijn. Ken ze eigenlijk enkel zonder.
@mdoornekamp
Dat dingetje schijnt mooier te werken idd.
Dank u!
Jan, als je die tekening ziet, snap je dan ook waarom t bij een gesleepte zoals Taarup eigenlijk niet anders kan?
Wie een beetje koppel in de motor heeft zitten kan met 150 pk toe.En een moderne motor van 175-200 pk kon nog wel ns uitwaaien ja...
Een nokken (slip)koppeling kan zeker vast gaan zitten!.
dit kan nog wel eens rare dingen veroorzaken, ik het al eens gezien wat een 240 pk trekker dan met de wagen doet .....
ik zou elk jaar na het seizoen de koppeling schoon maken.
Het gras moet dan wel bijna recht omhoog, maar hoeft niet weer eerst naar voren.
Wel klapt de pickup niet half zo mooi weg als bij de wagens uit Rijssen
Kettinginvoer? Of al met balken?
Nooit gezien... Vergelijkbaar met een combi van rotor en balken?
de taarup 470!
lage kostprijs.
laag gevraagd vermogen.
heeft dus per geoogste ton produkt het minste diesel nodig.
super laag eigen gewicht.
goede snijkwaliteit, met scherpe messen uiteraard.
en toch op meelopend gestuurde 700 banden.
ik zou de taarup man ff raadplegen.
schuitemaker heeft messen die glad zijn, en die staan zowat haaks op de rotor, dit trekt vrij zwaar.
andere merken zoals Pottinger hebben een grotere rotor, en gekartelde messen die schuin op de rotor staan, hier door word het gras langs het mes gedrukt en snijd het mooier.
je kunt het vergelijken met een brood mes met kartels die je door een brood snijd, die snijd makkelijker dan een glad mes die je door een brood moet drukken.
hier is een voorbeeld van de stand van de messen.
poettinger.at/en/news_details/…
Ja, klopt.
Snijd met 5 messen per keer, daardoor mooi ligt
150 overleeft hij ook wel (Originele TA465)
Dat was helaas een domme zet uit Noorwegen. Kverneland had moeten doorontwikkelen. In plaats daarvan stoppen ze de productie. Hadden super wagens kunnen zijn!
Dan weet ik niet, wat je doet met die wagens...
Het kan opzich wel maar je moet niet blijven doorstampen. Beetje met beleid rijden.
edit...zie dat strautmann ondertussen de rotor op de nieuwe wagens heeft verandert maar daar ging de foto niet over
hoef je niet zo gek voor te doen. Onze vorige ladewagen had ook zon aandrijving met ketting naar de rotor. Was een claas quantum 3500.
Zat automatische smering op de ketting, kreeg elke keer als de pickup omhoog ging een paar druppels olie. Toch wist die ketting het niet langer dan 4jaar uit te houden. Deed ook niet meer dan 200hectare per jaar, stond de eerste 6jaar maar 85pk voor en toen al 1x de ketting gebroken, mocht volgens het boekje 120pk voor. Later toen de 412 ervoor stond ook nog een keer de ketting gebroken.
Hmm. Toch vreemd. Meende dat dat grote hertje van een tf'er toch nog aardig wat te vertellen had...
Dat is wel goed. ( van de 10 heeft er toch geen zin in om de vetspuit terhand te nemen. Dan is dit de meest duurzame oplossing.
Dat is wel goed. ( van de 10 heeft er toch geen zin in om de vetspuit terhand te nemen. Dan is dit de meest duurzame oplossing.
smeren gaat vaak nog wel, maar lagers worden al snel kapot gesmeerd. Vet drukt de keerringen eruit en het is een kwestie van aftellen. Dat vet trekt erg veel stof en troep aan.
eerste lagers die bij ons in de melkstal zaten waren ook aan een kant open en werden via de as gesmeerd van binnen uit. De rollen waren aan 2 kanten gelagerd. Smeren werd wel gedaan, alleen komt elke keer ook water en stront bij. Stoppen ze er nu helemaal dicht in en smeren ze niet meer door. daarvan is er nog niet een weer stuk gegaan. Terwijl op de oude manier de 4jaar niet weer gehaald zouden hebben. De oudsten zitten er nu een jaar of 6 in gok ik.
@ADB996
Er zijn ook mestmixers die bij de schoepkant geen lager hebben. Zit een blok hardhout waar de lager doorheen zit. De schoep en de as zit wel in de mest dus wordt wel aardig gekoeld. Zolang dat houten blokje niet warm wordt is er niets aan de hand. Is ook geen lager of vet voor nodig om dat heel te houden.
Wij testen onze platenslipkoppelingen ook elkaar jaar. Even boutjes in draaien (schotelveer wat minder spanning geven) en dan even laten draaien op een geblokkeerde schotelkuilverdeler. Binnen een half uurtje heb je 4 aftakasen gehad.
Je hebt inderdaad gelijk ja, de wagen moet de trekker aankunnen en niet andersom. Onze oude miedema's zijn ook oud geworden door minimale hoeveelheid pk's en voldoende vet.
verder zijn het compleet andere wagens.
dat heeft met de taarup patenten te maken.
SR kwam als eerste met een vergelijkbare invoer op de markt [in 87 ] die over de kop kon oprapen, snijden en persen.
het vaste roter invoer concept is al veel ouder.
een oud boertje in de buurt had nog een guweil wagen uit 67 met roter invoer.
de mengele gl38 was ook voorzien van zon invoer wals.
probleem met die konijnnenhokken op wielen was de afname van het gewas in het invoerkanaal.
wagens waren alleen voor lang droog hooi geschikt.
taarup had dat als eerste onder controle.
wat betreft het snijden, leg eens de dwars tekening van taarup en SR naast elkaar, en zie het verschil.
denk je dan ook eens in dat het mes bot is en welk onderdeel welke kant op moet onder weerstand van het gras om een doorvoer te creeeren.
kijk dan ook even naar de snijhoek.
welke kant gaat het gras op als het mes NIET snijd!
bij beide invoeren woord het mes een gewas geleider.
bij taarup drukt het mes het gras tegen het hard van de roter aan en het mes zelf hoeft maar een paar cm uit te wijken om de punt van het mes te laten passeren.
bij SR snijd het mes andersom, dus van de roter AF.
dat wil zeggen dat de belasting steeds verder uit het midden van de roteras komt te liggen naar maten het mes botter woord.
dus er is meer koppel. [kracht,maal arm] nodig om de boel rond te draaien.
als het mes echt bot is en dus uit MOET wijken, moet deze het invoerkanaal bijna helemaal verlaten.
omdat het gras op de punt van de meenemer ligt.
en dus heel ver van het midden van de as.
nu de taarup patenten zo langzamerhand allemaal verjaard raken volgt SR de princiepes van taarup met de wetenschap van nu.
en bouwt en wagen die super degelijk is,MAAAAAAARRRRRRRR,,,,,, stukje bij beetje eigenlijk gejat is.
denk aan de massa afveren op de rondebuis voor ophanging, later de knikdissel.
de gewasrol.
door SR verbeterd door hem aan te drijven.
groep schakeling in de mes beveileging.
nu de nieuw ontworpen invoersnijrotor.
die wel andersom snijd.
de tot 2 keer toe aangepast toerental van de roter tov 540 en 1000 input.
die gasten in rijsen hebben dat gras karretje uit noorwegen menigmaal goed bekeken en de kopy steeds iets verbeterd.
maar het orgineel met een eventueele tmh invoer doet nog steeds erg goed mee met de rest.
mijn stelling is dan ook:
een wagen evengoed als taarup zijn er wel op de markt, maar 1 die beter is.
sorry, die moet nog gemaakt woorden.
dat geld voor de verdere hooi bouw machines! maar kwa opraapwagens is er geen betere !
Zoals altijd verdedigd een ieder volkomen terecht zijn voorkeur! Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer in deze leuke discussie!
De een kan het met 150 PK de ander red het niet met minder dan 200 PK??? Dat klopt ook wel want de een werkt met de helft van de messen de ander met alle messen, de een zit in een zware 1e snede de ander in een droog en licht gewas......
Voordat je vergelijkt moet je wel alle parameters gelijk zetten want anders is het simpelweg doelloos!! Alleen al het gegeven dat het gras langs kustgebieden veel taaier is om te verwerken maakt het beantwoorden van de vraag zeer moeilijk!
Vraagsteller WimVJ wat wil je eigenlijk?
- Hoe kort wil je snijden?
- Maai je een lang of een kort gewas?
- op wat voor grondsoort zit je?
- hoe hoog kuil je in?
- kuil je op of werk je met rijkuilen?
- hoe gebeurd het nu?
Op de weg zul je zeer zeker vooruit komen...
Nog even over het Schuitemaker verhaal, hier rijd een JD 6420 met een Rapide 135, en die krijgt hem ook vol. Het gaat op het laatst niet hard meer maar het gaat wel.
met de copy steeds verbeteren.
het mes snijd steeds lichter door de boter naar mate de tijd verstrijkt.
ik zit niet zo ver uit het midden zeg maar.
om de grassoort nog niet over het hoofd te zien, het ''oudere'' gras op sommige stukken veenland hier breekt/snijdt stuk makkelijker dan jongere grassoorten op de wat zanderige grond die een aantal jaren terug opnieuw zijn ingezaait . wij hebben meestal ongeveer de helft van de messen erin en dat laadt met 200pk met een 2085 op veenland prima, leeg gewoon niet harder als rond de 15, en met volle wagen nog iets van 12km en dan is de wagen mooi rond vol. hebben ook een 2000 thuis gehad, en die trok nog wel een stukje zwaarder als de 2085 omdat die nog geen oplopende bodem had.
@langeslagdiesel
Maar dan heb je er wel een GROENE rotor inzitten!
de 470 wagens laden nog prima,en blijven zeer lang spoorloos .
en! met 1 keer tanken ruim je met gemak 80ha met 2 karren op,op 1dag.
we hebben 2 1030, 1 serie en 2 1030 2 serie wagens versleten. als ik kijk wat die wagens hadden gedaan,nou dan gaan de 470 wagens voorlopig nog niet weg.
zeker niet met die groene optie in het achterhoofd.
Op de weg zul je zeer zeker vooruit komen...
Op het land ook wel.....Tot je de hef laat zakken.
In de klei gaat het hem niet worden.
wij hebben altijd drie schaar met 60 pk gedaan dus 4 met 95 moet wel kunnen.
gaat prachtig zo, 37messen erin, mooi laten brommen, liever te grote wagen achter trekker, dan te grote trekker voor de wagen.
ik vind persoonlijk datde twee nieuwe 6600's bij mijn werkgever al een stukkie beter laden dan de 155, en de 2000 die weg gegaan is!
en nog vindt ik dat ze zwaar laden, maar wel een superdegelijke dubbeldoel!
Zegt genoeg , maar vertel mij over een jaar nog maar eens hoe t dan gaat....
dan hebben wij nog geen nieuwe karren... :lol:
of hoe bedoel je?
Zo`n jumbo raapt wel als een malle ja!
denk je dat hij door de tijd beter gaat laden? of juist slechter, doordat je messen slijten?
Denk, dat @thmtrader de nieuwe wagens op dat moment bedoelt. Dus wanneer jullie nieuwe dingen gewoon antiek zijn...
Nu wordt het interessant...
Wie heeft er al ervaring met schuitemakers in de mais. Hier hadden ze een stuurstang al kapot. En het was nummer 4 al geloof ik.
En dan kan je onder alle omstandigheden ploegen?
Het beste is dat deze trekker er voor staat. Want de grotere staan op 650 banden.
Hier kan alles
oei... :lol:
slechte berichten...