Illustratie van:

Schuitemaker Rapide 165 - hoeveel pk's nodig?

Zou dit kunnen een Schuitemaker Rapide 165 met een New Holland T6080 Gen2? of toch beter een Rapide 155 nemen?

Deel dit topic

Reacties

dx11
Het type staat gelijk aan het aantal pk's waarmee goed gewerkt kan worden. Ik zou dus toch voor een 155 of kleiner gaan.
mdoornekamp
Bij me baas gaat jd 7810 common rail van 210 pk ( getest) nog dood voor een 155. Misschien toch een 135 nemen. Of toch een pottinger of strautmann. Gasolie wordt erg duur dus.........
dx11
@mdoornekamp Waar ik stage liep hebben ze gewoon een 130 pk caseje voor een 135. bek vol messen.
dx11
...
mdoornekamp
@dx11 Zo'n caseje is wel 155 pk met boost. En je krijgt hem wel vol maar niet zo snel
JD3010
@mdoornekamp Ik weet er weinig van, maar is het verschil in de genoemde types hoofdzakelijk de bakinhoud? Of zijn er meer verschillen?
dx11
@JD3010 Weet niet zeker, maar volgens mij groeit de rotor mee met de bakinhoud 😉
mdoornekamp
@JD3010 Ja hoofdzakelijk de bakinhoud en eigen gewicht. Maar als je hem niet vol krijgt heeft een grote en hoge bak geen zin. Je moet ook nog de bult op. En schuitemaker trekt sowieso zwaar
SJB533
@mdoornekamp
Ik kan me vergissen, maar je hoeft niet op topsnelheid te laden 😃
interRick
Weleens met een jd 6820 met een rapide 135 gewerkt, met veel moeite kreeg ik de bak vol.
mdoornekamp
@dx11 Bij de grootste (2085) is de rotor groter. Moet minimaal 250 pk voor en weegt 12 ton leeg. Veel succes met diesel tanken
mdoornekamp
@interRick Heb ook wel met zo'n combinatie gereden. 6820 common rail is aardig taai en kant net doen als het niet te nat is
interRick
@mdoornekamp

ja maar heeft niks over. zo'n nh t6080 heeft 20pk en 60nm meer dan een 6820 dus een rapide155 lijkt mij echt maximaal.
SJB533
Quote @mdoornekamp:
En schuitemaker trekt sowieso zwaar

Waarheid. Ze hebben een nogal "aparte" invoer.

Daarom snap ik eigenlijk niet, waarom @WimVJ kijkt naar een SR. Als t gaat om 100% dubbeldoel zonder te moeten sleutelen is een SR top, maar is dat niet het geval, zou ik toch graag omkijken naar een ander merk...
mdoornekamp
@interRick Ja klopt en dan heeft het nog alleen zin als je veel land op afstand hebt, anders kun je beter een 135 hebben. Als je een dikke vracht van een 155 op de kuil gooit is je bult gelijk 40 meter lang en moet je nog een goeie kuilverdeler hebben om er iets van te maken
mdoornekamp
@SJB533 Ben het helemaal met je eens. Daarbij worden er voor de Sr wagens dikke prijzen gevraagd vanwege het dubbel doel idee
SJB533
@mdoornekamp
Hoe verhouden zich de prijzen tov bijv Krone, Lely en Kverneland?
mdoornekamp
@SJB533 Minstens zo duur. Strautmann is goedkoper enook degelijk. Sr zit niks aan dus snap niet waarom ze zo duur zijn. Was 10 jaar geleden wel anders, toen was Sr scherp geprijsd. Misschien gaat het ze nu te makkelijk af.schuitemaker is toch in de mode
hilbertvdberg
@mdoornekamp 250pk voor een 2085, dan heb je echt wel pk's over hoor! vraag maar aan @martijnsteyrdriver en wij rijden met een 125 pk renault voor een schuitemaker superrapide 125, en deze krijgt hij goed vol.
JD 6430 The Best
Ik heb wel eens een deutz ttv 430 voor een 3 assige bergman gehad, ging prima, alleen op de weg had hij meer dan de broek vol. Moest ook nog een dik frontgewicht voor!
+2
dx11
Quote @SJB533:
Daarom snap ik eigenlijk niet, waarom @WimVJ kijkt naar een SR.

En ik snap juist niet waarom de schuitemakergebruikers nooit meer anders willen als het echt allemaal zo erg is.
Fendt926Driver
Ik rij met een rapide 140 en had daar eerst een 185pk en nu een 260pk voor staan kunnen allebeide wagen goed aan. in droog gras 15km/h misschien nog wel harder maar wil ik niet. in nat gras 4km/h is er niet in te krijgen. weet ook niet waarom. zou altijd voor de grootste bakinhoud gaan. dus de 165 is qua bouw van invoer exact gelijk aan een 155 dus je trekt alleen een grotere bak mee maar met droog gras 40% kun je met 150pk makkelijk vol maken. een 165 is naar mijn weten een export machine voor duitsland is smaler in verband met detuv keuring. loopt er 1 is op maat gemaakt voor scholten in roden maar deze heeft ook een losband als het goed is. als je er mais mee gaat laden en je rijdt harder dan 40kmh maakt het niet uit wat je er voor zet je gaat gewoon van de straat af. vol met mais kan mijn 926 met zijn 8.4 ton hem niet veilig op straat houden. rij ook altijd 40 met volle bak en 50 met lege. vol met gras is geen probleem.
mdoornekamp
@hilbertvdberg dan rij je op het laatst nog 3 km/u zeker
+1
SJB533
@dx11
Mogen ze mij ook uitleggen Jan 😉
Fendt926Driver
Quote @mdoornekamp:
dan rij je op het laatst nog 3 km/u zeker
dat hoeft echt niet. heb ook een rapide 80. zelfde rotor als 125 en mijn 140. kan trekker van 140pk op 750 toeren aftakas met 1600 motortoeren helemaal vol maken en ook mijn rapide 140 kan ik makkelijk boven de schotten laden (zit natuurlijk wel verschil in binnenbak hoogte) maa op het laatst gaat het er boven overheen. maar als eerder gezegd als trekker het net kan maken en het gras is nat of na 10 uur savonds als de dauw erin komt kom je dan net tekort.
Fendt926Driver
Quote @SJB533:
@dx11
Mogen ze mij ook uitleggen Jan
het is gewoon een super wagen. kort gebouwd door slepende pick-up en oer degelijk. en veel inhoud. en de perskracht van de rotor is prima. meer een vaster gras per m3. alleen weer bij nat gras niet te vast in persen want die bollen krijgt de verdeler niet meer uit elkaar en heb je met uitkuilen allemaal schimmelbollen in het voer.
ben er laatst wel"uitgetrokken" door een 820 met een pottinger jumbo die laadde een extra wiers in minder tijd op een perceel van 200m lengte. maar hij was de loonwerker op dat moment en moest ook de maximale vracht meenemen van dat perceel
jehan
@Fendt926Driver dus conclussie huub wagen inruilen voor een pottinger haha
Andre150
@Fendt926Driver Die van scholten is al jaren weer weg. heeft nu een Strautmann.
Favorit614
Maar is het niet beter voor de wagen dat die meer kan hebben , dan wat er voor komt te staan?
mijn ervaring is dat de meeste wagens kapot worden gedraaid door teveel vermogen vd trekker.
jehan
Juist een trekker moet werken vooor de wagen en niet anders om
Fendt926Driver
Quote @Andre150:
Die van scholten is al jaren weer weg
klopt. maar stond laatst te koop bij akkerman mechanisatie. en dat was wel de oude van arjan
Fendt926Driver
Quote @jehan:
juist een trekker moet werken vooor de wagen en niet anders om
lijkt me ook lastig andersom. het paard achter de wagen spannen ha ha

ja inruilen en pottinger kopen. waar hadden we het net nog over KApottinger. zal nu wel niet meer zo zijn
Fendt926Driver
Quote @Favorit614:
mijn ervaring is dat de meeste wagens kapot worden gedraaid door teveel vermogen vd trekker
hier in de buurt zijn ook al een paar wagens vernield door een niet of onvoldoende werkende slipkoppeling dan gaat het bij minder vermogen ook mis
jehan
[@Fendt926Driver) en denk dat jij wel weet wat ik bedoel..zoniet dan zal ik een poging doen om het uit te leggen hahaha..heb zelf ervaringen met pottinger comby wagens ..we zijn er op mn werk zeer tevreden over maar dat wist je al
JD3010
@Fendt926Driver De meeste slipkoppelingen gaan vastzitten als ze nooit slippen. Zet er maar een breekbout in, dan verveelt het overbelasten snel.
SJB533
@Fendt926Driver
Schuitemaker bouwt degelijke machines, dat staat buiten kijf. Maar sommige dingen kloppen aan een SR!
Hoge persdichtheid is heel leuk, maar knoopt hij dan ook af? Hoe meer tijd een trekker op de kuil heeft, om het product vast te rijden hoe beter! Als hij eerst nog 5 minuten nodig heeft om te verdelen, blijft er weinig tijd over om gras (of een ander gewas) vast te rijden!

En met het oog op brandstofbesparing: feit is dat een lichtere trekker minder nodig heeft, vooral als de wagen daarachter ook nog eens veel lichter trekt!
Fendt926Driver
@JD3010 klopt helemaal. ben eens bij een loonwerker geweest die een aftakas stomp op het spant van de schuur had gelast en in het voorjaar alle aftakassen met slipkoppeling eropzette met aan de andere kant een 1455 met hand koppeling voor aftakas inschakelen zodat hij gedosseerd elke aftakas kon testen op het wel doorslippen. heb van de frees de bouten wel eens helemaal losgedraaid en nog niet slippen later met de beitel alle platen los van elkaar gehaald
mdoornekamp
@Fendt926Driver nou laat dat oer degelijk maar acherwege. Omdat het zo zwaar gaat staan er meestal te zware trekkers voor en wordt de invoer overbelast. Loonwerkers wagens zijn meestal binnen 5 jaar technisch total loss. Dat betekend nieuwe rotor van 7000 euro en nieuwe pickup en nog heel wat arbeidsuren. En als je er mais mee rijdt is de bovemketting aandrijving ook nog versleten. Hoezo degelijk
Fendt926Driver
Quote @SJB533:
En met het oog op brandstofbesparing: feit is dat een lichtere trekker minder nodig heeft, vooral als de wagen daarachter ook nog eens veel lichter trekt
klopt helemaal wat je zegt maar een trekker met over vermogen gaat niet zuipen. een trekker die er helemaal plat voor moet wel
Fendt926Driver
@mdoornekamp ja dat is jou bevinding. heb zelf andere ervaring. maar ieder zijn eigen anders was er maar 1 merk van alles en zou ook saaizijn
jehan
Klopt helemaal dr wordt veelste weinig aandacht aan die slipkoppelingen gegeven
mdoornekamp
@JD3010 een moderne nokken koppeling gaat toch niet echt vast zitten dacht ik. Platen inderdaad wel
favorit515c
Hier een loonbedrijf met een t6080 en daar achter een rapide 155. die kan het zat doen
jehan
@mdoornekamp dat heb ik nog nooit meegemaakt dat een nokkenkoppeling vast ging zitten .platen weleens ja
SJB533
@Fendt926Driver
Ja, voor een SR wel, maar neem een andere wagen, die minder vermogen vraagt! Dat was de vergelijking.
JD3010
@Fendt926Driver Ik heb ze van mijn spitmachine ook weleens met een beitel los moeten halen. Dan doet zo'n koppeling echt niks meer. Het wel een goed idee om regelmatig de slipkoppeling te laten slippen.

@mdoornekamp Moet je een nokkekoppeling maar is een keer smeren, dan gaat die er wel sneller doorheen. Maar deze gaat veel minder snel vastzitten. Daarom ben ik ook niet zo gek van een slipkoppeling.
+1
jehan
Loonwerker hier in de buurt heefd ook een schuitemaker ..rijd altijd met wind voor in de wei zeggen we dan ..
mdoornekamp
@favorit515c dan is die 6080 goed opgevoerd of je kuilt alleen hooi in zonder messen. bij ons gaat 200 pk uit.
dx11
@mdoornekamp De SR wagens van de samenwerking zijn al zeker 10 jaar oud. Misschien wel 15. Ken weinig andere wagens die dat op loonwerkersbasis volhouden 😉

Dus dat ze niet degelijk zijn is onzin.

Van de week een gastcolege gehad op school, die man wilde ook alleen maar schuitemaker. Dat is de enige wagen die fatsoenlijk snijd zo zei hij.
711feldliebe
jehan
@dx11 kijk nu komen we op een punt van het snijden ..daar is heel veel of zelfs bijna alles aan te doen door de trekker chauffeur ..meeste fouten worden gemaakt door het niet slijpen van de messen en het niet controleren of de messen wel goed afgesteld staan ten op zichte van de rotor..of wat sommigen doen de mesdruk maar verlagen want dan kun je sneller laden
mdoornekamp
@dx11 hangt er ook van af hoe je er mee omgaat. Wij begonnen met 6810 voor SR 135. Was een drama. Bijna weer ingeruild 10 jaar geleden. Later meer vermogen er voor. Anders schiet het gewoon niet op. Nu met 180 pk voor SR 135 en 210 pk voor 155. Dat gaat goed. 3 ha per uur in eerste snee maar wel na 5 jaar schoon af
SJB533
@dx11
Dan moet hij eens kennismaken met een Taarup 😃 Heb vorige week nog t effect gezien. Net alsof t door de hakselaar was geweest 😉 En dan heb je een wagen, waar je met 100 pk ruim over hebt. En ik denk dat er nu ook wel meer zijn, met een goede invoer...
dx11
@SJB533 Schuitemaker is gewoon een imitatie Taarup. Als schuitemaker niets is dan is taarup dat ook niet. 😄
SJB533
@dx11
Hoezo imitatie? Das ook onzin. De hele invoer is verschillend!
dx11
@SJB533 Hoe hele invoer verschillend? Idee is precies gelijk ja.
SJB533
@dx11
Het idee verschild verder ook weinig met Poettinger, Krone of Mengele...

De enige overeenkomsten die ik zie tussen SR en Taarup/Kv:
gesleepte pu
invoerrotor...
dx11
@SJB533 Nou, gesteepte pickup, 'verkeerdom draaiende rotor' uiterst rare gewasstroom, messen voor in de rotor, rotor onder de bak.

Is bij krone ed allemaal anders.
Fendt926Driver
Quote @SJB533:
Dan moet hij eens kennismaken met een Taarup
taarup heeft 1 groot nadeel ten opzichte van schuitemaker. WIJ WILLEN perse walzen in een opraap(doseer)wagen. is bij ons geen enkele discussie over mogelijk. je zegt net zelf dat een vastrijder moet vastrijden en niet eerst 5 min verdelen. heel veel mensen maakt het niets uit. oke. ik zeg alleen hoe wij er over denken.
jehan
onder het verdelen rij je ook wel vast
mdoornekamp
@dx11 ja klopt schuitemaker heeft het zelfde principe als taarup. Alleen schuitemaker is wat zwaarder uitgevoerd. De rotor van taarup is wat groter en beter gevormd. Trekt daarom veel lichter. Als je een SR rotor ziet denk je zowieso dat het iets is uit de Romeinse tijd 😄
Fendt926Driver
@711feldliebe bij ons de loonwerker heeft ook zo'n wagen werkt wel mooi heeft er ook een 7710 of een 7530 voor lopen en laad met 18kmh. maar zijn 2e(of 3e4e5e) hands ook nog enorm aan de prijs. en ja geen walzen(in die van jou) te krijgen bij 2e handse. loonwerker hier heeft er wel 1 met 3 walzen en dat gaat super.
Ruben-Wind
Wat een onzin minimaal 250 pk voor een 2085.

Een loonbedrijf hier uit de buurt kan het met 200 de baas zijn.
711feldliebe
@Fendt926Driver
allemaal onzin met die 2/300 pk trekkers! voor die veenhuis combi´s en schuitemakers 2085 en 155 kan je goed met een 125/200 pk trekker uit de voeten!
mdoornekamp
Links krone (normaal) rechts schuitemaker, zoek de verschillen
Fendt926Driver
@711feldliebe klopt zoals jehan al zei scherpe messen goede chauffeur kan ook heel veel doen. maar ja als je niet anders hebt??? heb volgens mij bij jou de 615 er ook wel eens voor gezien. als dat net zo uitkomt waarom dan niet. maar inderdaad mijn 125 kon ook de rapide140 wel de baas.
SJB533
@Fendt926Driver
Taarup was ook leverbaar met doseerwalsen 😉

@dx11
De rotor draait de goede kant wel op, maar de draairichting is anders vanwege de pu die sleept. Verder is de locatie van de messen niet vreemd, is zelfs om dezelfde reden. Dit was in t verleden bij BSL, Krone en Mengele niet anders! Rare gewasstroom?
dx11
Quote @SJB533:
De rotor draait de goede kant wel op, maar de draairichting is anders vanwege de pu die sleept.

Bij onze krone draait hij de andere kant op. Daardoor een veel mooiere gewasstroom
Fendt926Driver
Quote @SJB533:
Taarup was ook leverbaar met doseerwalsen
klopt heeft er hier bij de dealer wel een keer eentje van gestaan. volgens mij zijn er daar 26 van gemaakt. wegens succes niet verder mee gegaan denk ik. als ik ook soms zag dat het gras eerst 30cm achter de wagen hing met lossen voor het op de kuil viel wens ik die walzen ook veel sterkte toe in die eerste taarups
dx11
Ik zou zeggen zoek de verschillen



mdoornekamp
@SJB533 als je geen hydraulisch aangedreven gewasrol hebt in je SR kun je nat gras er niet eens in krijgen.
711feldliebe
@Fendt926Driver
Messen scherp bepaalt veel! maar die 615 gaat er voor de thuispercelen die speelt met de veenhuis. persoonlijk vindt ik dat de combi´s niet veel vermogen vraagt maar meningen verschillen!
SJB533
@dx11
Bovenste is Poettinger?

@Fendt926driver
Ik weet niet hoe ze opgebouwd zijn. Ken ze eigenlijk enkel zonder.

@mdoornekamp
Dat dingetje schijnt mooier te werken idd.
mdoornekamp
@SJB533 bovenste is strautmann met verdeelrol er tussen (nieuw) ben de naam even kwijt
dx11
@SJB533 bovenste 2 zijn strautmann
SJB533
@mdoornekamp @dx11
Dank u!

Jan, als je die tekening ziet, snap je dan ook waarom t bij een gesleepte zoals Taarup eigenlijk niet anders kan?
magerehein
De 2e foto is een super vitesse van strautmann die jan er op heeft gezet....niet dat ik daar wild van ben.

Wie een beetje koppel in de motor heeft zitten kan met 150 pk toe.En een moderne motor van 175-200 pk kon nog wel ns uitwaaien ja...
guldner75
@jehan

Een nokken (slip)koppeling kan zeker vast gaan zitten!.
dit kan nog wel eens rare dingen veroorzaken, ik het al eens gezien wat een 240 pk trekker dan met de wagen doet .....
ik zou elk jaar na het seizoen de koppeling schoon maken.
dx11
@SJB533 ja, klopt. Onze turbo heeft wel gesleepte pickup waar het gras achter de vorkjesrotor langs gaat.

Het gras moet dan wel bijna recht omhoog, maar hoeft niet weer eerst naar voren.

Wel klapt de pickup niet half zo mooi weg als bij de wagens uit Rijssen
SJB533
@dx11
Kettinginvoer? Of al met balken?
dx11
@SJB533 Vorkjes.
SJB533
@dx11
Nooit gezien... Vergelijkbaar met een combi van rotor en balken?
langeslagdiesel
Als ik alles zo samenvat kom ik eigenlijk maar bij 1 wagen terecht.
de taarup 470!
lage kostprijs.
laag gevraagd vermogen.
heeft dus per geoogste ton produkt het minste diesel nodig.
super laag eigen gewicht.
goede snijkwaliteit, met scherpe messen uiteraard.
en toch op meelopend gestuurde 700 banden.
ik zou de taarup man ff raadplegen.
moarten
Het groote verschil is bij ladewagens is de diameter van de invoerrotor, en het soort en de stand van de messen ten opzichte van de rotor.
schuitemaker heeft messen die glad zijn, en die staan zowat haaks op de rotor, dit trekt vrij zwaar.
andere merken zoals Pottinger hebben een grotere rotor, en gekartelde messen die schuin op de rotor staan, hier door word het gras langs het mes gedrukt en snijd het mooier.
je kunt het vergelijken met een brood mes met kartels die je door een brood snijd, die snijd makkelijker dan een glad mes die je door een brood moet drukken.

hier is een voorbeeld van de stand van de messen.

poettinger.at/en/news_details/…
Fendt926Driver
@langeslagdiesel conclusie klopt als opraapwagen. als opraapDOSEERwagen gaat de vlieger niet op en als dubbeldoel al helemaalniet
Siebenga
165 kan zat.. kwa invoer en laden gelijk met 155 enkel grotere bak
hilbertvdberg
@mdoornekamp bij onze 125 hoef je er niet meer pk's voor te zetten hoor want dan gaat deze toch door de slipkoppeling, en snelheid heb ik dan nog zat.
dx11
Quote @SJB533:
Nooit gezien... Vergelijkbaar met een combi van rotor en balken?

Ja, klopt.

Snijd met 5 messen per keer, daardoor mooi ligt
Fendt916
200 pk is mooi voor een 2085 we hebben nu 240 pk ervoor maar die heeft gewoon over de nieuwe schuitemakers zijn wel verbeterd maar al het gras moet bij sr door de messen heen en als je de messen bot hebt trekken ze zwaar ja
favorit515c
deze tm155 kan de wagen oook zat doen
DESLAGERURRE
Gewoon niet aan zo'n oude schuitemaaker beginnen ! dat zijn de meest zwaar trekkende/werkende opraapwagens die er gemaakt zijn ! dus als je van je gasolie afwild koop zo'n wagen !
DESLAGERURRE
Er is tegenwoordig maar 1 goede opraapwagen ... pottinger !
mdoornekamp
@hilbertvdberg slipkoppeling mag je ookniet zwaarder zetten bij oudere 125 want dan breekt direct torsie as die dwars door de rotor loopt
mdoornekamp
@DESLAGERURRE en strautmann en krone dan?
mdoornekamp
@langeslagdiesel Taarup is ook niet zwaar genoeg. Mag maar 110 pk voor anders draai je alles stuk. Taarup is jammer genoeg niet met de tijd mee gegaan. Ze hadden gewoon de aandrijflijn wat moeten verbeteren door de jaren heen.
mdoornekamp
@magerehein Wat mankeert er aan een super vitesse dan? concept bestaat al 30 jaar en is gewoon eenvoudig en goed. Somt wat verbeterd maar niet te veel flauwekul. Geen electronica maar wel LS bediend
SJB533
Quote @mdoornekamp:
Taarup is ook niet zwaar genoeg. Mag maar 110 pk voor anders draai je alles stuk

150 overleeft hij ook wel 😉 (Originele TA465)
Quote @mdoornekamp:
Taarup is jammer genoeg niet met de tijd mee gegaan. Ze hadden gewoon de aandrijflijn wat moeten verbeteren door de jaren heen.

Dat was helaas een domme zet uit Noorwegen. Kverneland had moeten doorontwikkelen. In plaats daarvan stoppen ze de productie. Hadden super wagens kunnen zijn!
hilbertvdberg
@mdoornekamp klopt ja want in de 125 heb je een invoer van een 100, maar dan met een grotere bak
mdoornekamp
@SJB533 150 pk is wel gek genoeg. Vliegen de aandrijf kettingen om je oren. Die duplex ketting die taaup gebruikt heeft een strautmann super Vitesse aan 2 zijden(dubbele aandrijving). Ik had na 8 jaar de kettingen pas vervangen van mijn strautmann
SJB533
@mdoornekamp
Dan weet ik niet, wat je doet met die wagens...
TerraJohnDeerefan
@mdoornekamp

Het kan opzich wel maar je moet niet blijven doorstampen. Beetje met beleid rijden.
magerehein
@mdoornekampRotor met een kleine diameter,geen permanente invoer doordat de invoer sterren gegroepeerd zitten en verspringen,dunne invoer sterren en zitten daar nu ook hardox strippen op? vroeger niet....

edit...zie dat strautmann ondertussen de rotor op de nieuwe wagens heeft verandert maar daar ging de foto niet over
ADB996
Wat ook een nadeel is van schuitermaker is dat je de pikup niet kun smeren, ze hebben allemaal kunststoffen bussen in zitten.
fendt-412
@SJB533

hoef je niet zo gek voor te doen. Onze vorige ladewagen had ook zon aandrijving met ketting naar de rotor. Was een claas quantum 3500.
Zat automatische smering op de ketting, kreeg elke keer als de pickup omhoog ging een paar druppels olie. Toch wist die ketting het niet langer dan 4jaar uit te houden. Deed ook niet meer dan 200hectare per jaar, stond de eerste 6jaar maar 85pk voor en toen al 1x de ketting gebroken, mocht volgens het boekje 120pk voor. Later toen de 412 ervoor stond ook nog een keer de ketting gebroken.
SJB533
@fendt-412
Hmm. Toch vreemd. Meende dat dat grote hertje van een tf'er toch nog aardig wat te vertellen had...
dx11
Quote @ADB996:
niet kun smeren

Dat is wel goed. ( van de 10 heeft er toch geen zin in om de vetspuit terhand te nemen. Dan is dit de meest duurzame oplossing.
mdoornekamp
@magerehein Diameter van de rotor is niet de grootste maar wel groter dan mega V. Versprongen invoer groepen heb je wel last van bij hele smalle wiesen. Vingers hebben geen strippen maar dat hebben ze allemaal pas een paar jaar. SR zelfs nog maar 1 jaar. Verder wel een eenvoudige en doorontwikkelde wagen. Kan nog steeds nieuw geleverd worden
ADB996
@dx11 dan kun je na een paar jaar de hele boel vervangen
fendt-412
Quote @dx11:
Quote @ADB996: niet kun smeren

Dat is wel goed. ( van de 10 heeft er toch geen zin in om de vetspuit terhand te nemen. Dan is dit de meest duurzame oplossing.

smeren gaat vaak nog wel, maar lagers worden al snel kapot gesmeerd. Vet drukt de keerringen eruit en het is een kwestie van aftellen. Dat vet trekt erg veel stof en troep aan.

eerste lagers die bij ons in de melkstal zaten waren ook aan een kant open en werden via de as gesmeerd van binnen uit. De rollen waren aan 2 kanten gelagerd. Smeren werd wel gedaan, alleen komt elke keer ook water en stront bij. Stoppen ze er nu helemaal dicht in en smeren ze niet meer door. daarvan is er nog niet een weer stuk gegaan. Terwijl op de oude manier de 4jaar niet weer gehaald zouden hebben. De oudsten zitten er nu een jaar of 6 in gok ik.

@ADB996
Er zijn ook mestmixers die bij de schoepkant geen lager hebben. Zit een blok hardhout waar de lager doorheen zit. De schoep en de as zit wel in de mest dus wordt wel aardig gekoeld. Zolang dat houten blokje niet warm wordt is er niets aan de hand. Is ook geen lager of vet voor nodig om dat heel te houden.
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan Heb er ook wel eens teveel pk's voor. Maar werk wel vlot. Je bent snel weer uit het land als je achter vol bent en je staat altijd zo op de bult
Fendt926Driver
Quote @DESLAGERURRE:
er is tegenwoordig maar 1 goede opraapwagen ... pottinger !
en dat van de man die het woord KApottinger bijna heeft uitgevonden
WimVJ
De new holland T6080 is niet opgevoerd dus zal die 165 toch niet lukken aan de reacties te zien... We konden een tweedehands kopen maar als de trekker het niet aan kan heeft dit weinig nut. Toch bedankt iedereen!
Corne S
@guldner75

Wij testen onze platenslipkoppelingen ook elkaar jaar. Even boutjes in draaien (schotelveer wat minder spanning geven) en dan even laten draaien op een geblokkeerde schotelkuilverdeler. Binnen een half uurtje heb je 4 aftakasen gehad.
Corne S
@jehan

Je hebt inderdaad gelijk ja, de wagen moet de trekker aankunnen en niet andersom. Onze oude miedema's zijn ook oud geworden door minimale hoeveelheid pk's en voldoende vet.
langeslagdiesel
De overeenkomsten tussen taarup en SR is alleen de gewasstroom.
verder zijn het compleet andere wagens.
dat heeft met de taarup patenten te maken.
SR kwam als eerste met een vergelijkbare invoer op de markt [in 87 ] die over de kop kon oprapen, snijden en persen.
het vaste roter invoer concept is al veel ouder.
een oud boertje in de buurt had nog een guweil wagen uit 67 met roter invoer.
de mengele gl38 was ook voorzien van zon invoer wals.
probleem met die konijnnenhokken op wielen was de afname van het gewas in het invoerkanaal.
wagens waren alleen voor lang droog hooi geschikt.
taarup had dat als eerste onder controle.
wat betreft het snijden, leg eens de dwars tekening van taarup en SR naast elkaar, en zie het verschil.
denk je dan ook eens in dat het mes bot is en welk onderdeel welke kant op moet onder weerstand van het gras om een doorvoer te creeeren.
kijk dan ook even naar de snijhoek.
welke kant gaat het gras op als het mes NIET snijd!
bij beide invoeren woord het mes een gewas geleider.
bij taarup drukt het mes het gras tegen het hard van de roter aan en het mes zelf hoeft maar een paar cm uit te wijken om de punt van het mes te laten passeren.
bij SR snijd het mes andersom, dus van de roter AF.
dat wil zeggen dat de belasting steeds verder uit het midden van de roteras komt te liggen naar maten het mes botter woord.
dus er is meer koppel. [kracht,maal arm] nodig om de boel rond te draaien.
als het mes echt bot is en dus uit MOET wijken, moet deze het invoerkanaal bijna helemaal verlaten.
omdat het gras op de punt van de meenemer ligt.
en dus heel ver van het midden van de as.
nu de taarup patenten zo langzamerhand allemaal verjaard raken volgt SR de princiepes van taarup met de wetenschap van nu.
en bouwt en wagen die super degelijk is,MAAAAAAARRRRRRRR,,,,,, stukje bij beetje eigenlijk gejat is.
denk aan de massa afveren op de rondebuis voor ophanging, later de knikdissel.
de gewasrol.
door SR verbeterd door hem aan te drijven.
groep schakeling in de mes beveileging.
nu de nieuw ontworpen invoersnijrotor.
die wel andersom snijd.
de tot 2 keer toe aangepast toerental van de roter tov 540 en 1000 input.
die gasten in rijsen hebben dat gras karretje uit noorwegen menigmaal goed bekeken en de kopy steeds iets verbeterd.
maar het orgineel met een eventueele tmh invoer doet nog steeds erg goed mee met de rest.

mijn stelling is dan ook:
een wagen evengoed als taarup zijn er wel op de markt, maar 1 die beter is.
sorry, die moet nog gemaakt woorden.
mdoornekamp
@langeslagdiesel Schuitemaker is inderdaad wel op de goede weg maar het heeft wel lang geduurd. De mesbeveiliging moet in nog meer groepen want mesbreuk komt nog vaak voor. Of gewoon per mes beveiligd zoals alle moderne merken.Daarnaast denk ik dat een wat ronder en langer mes zoals taarup en krone nog wel wat lichter trekt. De nieuwe rotor ziet eral een stuk beter uit.
DESLAGERURRE
Quote @Fendt926Driver:
en dat van de man die het woord KApottinger bijna heeft uitgevonden

dat geld voor de verdere hooi bouw machines! maar kwa opraapwagens is er geen betere !
thmtrader
Blijft boeiend die opraapwagens 😃
Zoals altijd verdedigd een ieder volkomen terecht zijn voorkeur! Maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet meer in deze leuke discussie!
De een kan het met 150 PK de ander red het niet met minder dan 200 PK??? Dat klopt ook wel want de een werkt met de helft van de messen de ander met alle messen, de een zit in een zware 1e snede de ander in een droog en licht gewas......
Voordat je vergelijkt moet je wel alle parameters gelijk zetten want anders is het simpelweg doelloos!! Alleen al het gegeven dat het gras langs kustgebieden veel taaier is om te verwerken maakt het beantwoorden van de vraag zeer moeilijk!

Vraagsteller WimVJ wat wil je eigenlijk?
- Hoe kort wil je snijden?
- Maai je een lang of een kort gewas?
- op wat voor grondsoort zit je?
- hoe hoog kuil je in?
- kuil je op of werk je met rijkuilen?
- hoe gebeurd het nu?
thmtrader
Alle TFers proberen hier een vraag te beantwoorden die niet helemaal duidelijk is gesteld!
thmtrader
Ik heb een 4 schaar ploeg kan ik die met 95 pk trekken???
thmtrader
Trouwens Rapides gaan in de toekomst lichter trekken, neem dat maar van mij aan!!! 😉
radium45
Quote @thmtrader:
Ik heb een 4 schaar ploeg kan ik die met 95 pk trekken???

Op de weg zul je zeer zeker vooruit komen...
MaartenMandemaker
Wat een verhalen 😄 Zo'n ketting aangedreven rotor gaat prima. Wij draaien al 22 seizoenen met Taarup wagens en we hebben nog nooit een ketting kapot gehad. Er staat nu 150 pk voor, maar die heb je niet allemaal nodig om goed te laden. Gewoon met verstand laden en liever een keer vaker rijden dan de boel uit het fatsoen drukken, want alles kan/wil kapot! Ook nieuwe zwaarder uitgevoerde wagens.

Nog even over het Schuitemaker verhaal, hier rijd een JD 6420 met een Rapide 135, en die krijgt hem ook vol. Het gaat op het laatst niet hard meer maar het gaat wel.
langeslagdiesel
Dat bedoelde ik dus thmtrader.
met de copy steeds verbeteren.
het mes snijd steeds lichter door de boter naar mate de tijd verstrijkt.

ik zit niet zo ver uit het midden zeg maar.
@thmtrader

om de grassoort nog niet over het hoofd te zien, het ''oudere'' gras op sommige stukken veenland hier breekt/snijdt stuk makkelijker dan jongere grassoorten op de wat zanderige grond die een aantal jaren terug opnieuw zijn ingezaait 😉. wij hebben meestal ongeveer de helft van de messen erin en dat laadt met 200pk met een 2085 op veenland prima, leeg gewoon niet harder als rond de 15, en met volle wagen nog iets van 12km en dan is de wagen mooi rond vol. hebben ook een 2000 thuis gehad, en die trok nog wel een stukje zwaarder als de 2085 omdat die nog geen oplopende bodem had.
thmtrader
Quote @thmtrader:
Trouwens Rapides gaan in de toekomst lichter trekken, neem dat maar van mij aan!!!

@langeslagdiesel
Maar dan heb je er wel een GROENE rotor inzitten! 😃
langeslagdiesel
De tijd zal het leren.
de 470 wagens laden nog prima,en blijven zeer lang spoorloos .
en! met 1 keer tanken ruim je met gemak 80ha met 2 karren op,op 1dag.
we hebben 2 1030, 1 serie en 2 1030 2 serie wagens versleten. als ik kijk wat die wagens hadden gedaan,nou dan gaan de 470 wagens voorlopig nog niet weg.
zeker niet met die groene optie in het achterhoofd.
langeslagdiesel
Spoorloos drijven.
ford5000
Quote @radium45:
Quote @thmtrader: Ik heb een 4 schaar ploeg kan ik die met 95 pk trekken???

Op de weg zul je zeer zeker vooruit komen...

Op het land ook wel.....Tot je de hef laat zakken.
radium45
@langeslagdiesel Ik heb er nog 1 in opslag staan, ook met de bedoeling.....
radium45
@ford5000 stoppelploogen zal nog goane denk...
ford5000
@radium45 Op lichte zandgrond ook nog wel.
In de klei gaat het hem niet worden.
jmos
Quote @ford5000:
Op het land ook wel.....Tot je de hef laat zakken.

wij hebben altijd drie schaar met 60 pk gedaan dus 4 met 95 moet wel kunnen. 😃
ford5000
@jmos Zie reactie boven de jouwe. 😉
thmtrader
Heren heren de door mij geposte vraag hoeft u niet sereneuz te nemen!!! 😃
NH-Ford

gaat prachtig zo, 37messen erin, mooi laten brommen, liever te grote wagen achter trekker, dan te grote trekker voor de wagen.
B - W
Quote @thmtrader:
Trouwens Rapides gaan in de toekomst lichter trekken, neem dat maar van mij aan!!!

ik vind persoonlijk datde twee nieuwe 6600's bij mijn werkgever al een stukkie beter laden dan de 155, en de 2000 die weg gegaan is!
en nog vindt ik dat ze zwaar laden, maar wel een superdegelijke dubbeldoel!
thmtrader
Quote @B - W:
en nog vindt ik dat ze zwaar laden

Zegt genoeg , maar vertel mij over een jaar nog maar eens hoe t dan gaat....
B - W
Quote @thmtrader:
Zegt genoeg , maar vertel mij over een jaar nog maar eens hoe t dan gaat....

dan hebben wij nog geen nieuwe karren... :lol:
of hoe bedoel je?
ljdekker
Quote @DESLAGERURRE:
er is tegenwoordig maar 1 goede opraapwagen ... pottinger

Zo`n jumbo raapt wel als een malle ja!
thmtrader
@B - WIk bedoel, laat mij over een jaar nog maar eens weten hoe de karren dan laden.
B - W
@thmtrader
denk je dat hij door de tijd beter gaat laden? of juist slechter, doordat je messen slijten?
SJB533
@B - W
Denk, dat @thmtrader de nieuwe wagens op dat moment bedoelt. Dus wanneer jullie nieuwe dingen gewoon antiek zijn...
thmtrader
@B - W Ik zeg daar even niks op ik ben wel benieuwd of je het na een jaar nog beter vind!
thmtrader
@SJB533 Nee dat bedoel ik dus niet, ben benieuwd naar de duurzaamheid van die nieuwe uitvoeringen, en ja ik heb al wat info daarover bij elkaar!
SJB533
@thmtrader
Nu wordt het interessant...
jehan
@MaartenMandemaker kettingen nog nooit kapot gehad ..die kunstof tandwielen ook nog nooit
Ruben-Wind
@radium45 Wij doen het met 115 pk en 5 schaar.

Wie heeft er al ervaring met schuitemakers in de mais. Hier hadden ze een stuurstang al kapot. En het was nummer 4 al geloof ik.
radium45
Quote @Ruben-Wind:
115 pk en 5 schaar.

En dan kan je onder alle omstandigheden ploegen?
Ruben-Wind
@radium45 Ploegen meestal alleen in het voorjaar. En natuurlijk niet bij super nat weer maar dan moet je ook niet gaan ploegen.

Het beste is dat deze trekker er voor staat. Want de grotere staan op 650 banden.
radium45
Ik moest vaak ploegen bij een boer omdat hij hetzelf niet om kon krijgen, vandaar dat ik altijd redelijk groot spul voor de ploeg had staan.
MF6490
Loonbedrijf van der vegt uit marieheem heeft een schuitermaker rapide 155 daar staart voor soms een case mx 170 of een mc cormick ttx 190
MaartenMandemaker
@jehan Ja we hebben wel zo'n tandwiel kapot gehad. Tanden versleten. Maar als je de ketting goed strak houd valt dat hard mee. We smeren hem wel 2 keer daags.
newholland6640
@ford5000

Hier kan alles 😄
B - W
Quote @thmtrader:
de duurzaamheid

oei... :lol:

slechte berichten... 😃
jehan
@MaartenMandemaker klopt inderdaad dat je de duplo ketting goed strak moet houden ..wat bij ons een keer niet gebeurt was en dan weet je wat er gaat gebeuren
mdoornekamp
@jehan Wat voor kwaliteit ketting gebruik je dan; de orginele of een betere ( en goedkoper)
MaartenMandemaker
@jehan klopt dan is het een kwestie van tijd en dan zijn de tanden verdwemen. Maar een ketting hebben wij nog nooit kapot gehad.
jehan
@mdoornekamp wij hebben toen een nieuwe bij kramp gehaald .wagens zijn inmiddels verdwenen ..
MaartenMandemaker
@jehan hadden jullie wagens een nokkenslipkoppeling of een platenkoppeling?
jehan
@MaartenMandemaker nokkenslipkoppeling meende ik
MaartenMandemaker
@jehan oke wij ook op de 465. Zo n platenkoppeling wil nog wel eens vast gaan zitten en daar word het ook niet beter van als er bv een prop in schiet

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide 165 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
162
DEELNEMERS
37
WEERGAVES
89