Illustratie van:

Ford 3600 - Welke accu het best voor Ford 3600

Hallo,

Op mijn ford 3600 moet een nieuwe accu. Weet iemand misschien hoeveel amp deze moet zijn? Want op mijn oude accu is dit niet meer leesbaar, wel is het een hele grote accu.

Deel dit topic

Reacties

jammermaarhelaas
12V 128Ah

Niet goedkoop, wel goed (origineel staat er ook zoiets op)

Ik zou zelf een natte (lood) accu nemen, geen droge.
old man jose
Als het past een 180 amp erop zetten.
ford5000
120 tot 140 Ah is prima voor zulke trekkers.
Optima Red Top is ook een (dure) mogelijkheid maar omdat deze motoren niet echt bekend staan om het vlotte starten bij (zeer) lage temperaturen heb ik liever een gewone accu die het wat langer volhoud als eentje die voor kortere tijd heel veel stroom levert.
Ik heb zelf een accu van 120Ah op mijn 2000, en eentje van 140Ah op mijn 5000 zitten, en die zijn echt wel afdoende.
JD3010
@ford5000 De startcapaciteit (A) van de accu is om te starten belangrijker dan de hoeveelheid (Ah) stroom. Ik kijk dus naar de Amp. Starten doe je toch niet zo lang, een halve minuut is al lang.
Die Optima heeft inderdaad veel stroom, maar is heel snel leeg.
jammermaarhelaas
Het is niet je vraag, maar wanneer de motor moeilijk aanslaat, (bij koude start, wanneer het niet vriest 10 seconden moeten starten voordat de motor aanslaat) gewoon altijd gloeien.

Gloeien: contactsleutel linksom tegen weerstand indraaien op 10 uur (in een hoek van 60 graden vanuit verticaal), en 15 seconden in deze stand vasthouden, en dan verder doordraaien naar links om te starten (gewoon rechtsom daaien om te starten na het 15 seconden gloeien kan natuurlijk ook).
Na aanslaan de sleutel weer gewoon op groot contact zetten, anders laadt de accu niet bij.

Op deze manier belast je de accu minder, en gaat ie langer mee.
ford5000
@JD3010 Natuurlijk zijn de Ampéres belangrijk bij het starten, maar ik noem de Ah's omdat dat de eenheid is waarop accu's verkocht worden.
Dit soort Fordjes willen(zeker als ze al wat ouder, en ietwat versleten zijn) de winterdag nogal eens moeite hebben om erdoor te komen, en dan is meermaals 20 seconden voorgloeien en meermaals starten geen uitzondering.
Vooral bij de 3 cilinders.
Daarom is een accu die ook wat langer een flinke startcapaciteit heeft geen overbodige luxe.
Ik heb jaren lang een Red Top op de 5000 gehad, maar toen die een jaar of 3 geleden toch echt aan zijn eind was heb ik toch weer gekozen voor de "normale" accu.
Daar lag ook mede een prijstechnische reden aan ten grondslag.
De 140Ah Varta accu was een kleine € 50,- goedkoper als een nieuwe Optima Red Top.
JD3010
@ford5000 Het is net waar je naar kijkt, maar er wordt heel vaak naar de Ah gekeken. Ik heb ook een aantal jaren 1 Optima gehad. Ik vond het ook niet zo'n succes en ze zijn prijzig.
jammermaarhelaas
@ford5000 @JD3010

Op een tractor met electronisch geregelde verdelerpomp die meer dan 9 volt nodig had om de pomp open te zetten, waarop een droge accu gezet was omdat deze niet wilde aanslaan bij koud weer, wilde alsnog niet aanslaan omdat deze droge accu te ver zakte met de spanning tijdens starten (pomp gaf dan geen diesel). Kortom: gewoon natte accu gebruiken zoals al gezegt, ook bij een mechanische regulateur.
ford5000
@jammermaarhelaas Zo denk ik er inderdaad ook over Henri.
malcon
Orginele accu halen bij een new holland dealer
RvM96
@malcon
lijkt me niet nodig die accu's worden echt niet in een new holland fabriek gemaakt ofzo, zijn dezelfde accu's als andere maar dan met een nh-stickertje waardoor ie 20 euro duurder is.
Wimsumar
Beste
Quote @Old man Jose:
180 amp

Ik weet zeker dat minstens 1 van ons beide ('gewoon' net zoals iedereen) eigenlijk helemaal geen geld over heeft voor een nieuwe accu en liefst deze winter nog enkele dagen met startkabels en / of acculader 'omprutst' om de vervanging tot volgende winter uit te stellen. 😉
Als topicvraagsteller nietsvermoedend naar de onderdelenbalie gaat om een 180 amp-accu te kopen zal de baliemedewerker vragen of z'n pappie en mammie het wel goed vinden zo'n kostbare aankoop te doen. 😄

Oftewel: Een € 250,- à € 300,- kostende ''180-amp-accu'' is veel te overdreven voor zo'n Fordje 3600.

Overigens, een ''normale'' 110 à 120 amp is al € 180 à € 200,- (Centurion).

Mijn advies: Optima redtop voor € 168,- ( en zelfs nog wel goedkoper te krijgen).
malcon
@RvM96 denk eerder 20 € goedkoper dan bij kramp..
old man jose
@Wimsumar
Iedereen weet dat een accu ong 1€ per ampere kost dus waarom 300€ betalen voor een accu terwijl er handelaren zijn die deze zo verkopen.
En ook een schrikdraad batterij gaat stuk zeker als deze te licht is.
jammermaarhelaas
@old man jose

Quote:
En ook een schrikdraad batterij gaat stuk zeker als deze te licht is.

Precies.
jmos
Onze 4000 hoeven we nooit met startkabels te starten. ook niet met -20 al stond ie toen wel in de schuur. (Niet geisoleerd) maar zit ook wel een flinke accu in. als je het wil weten kan ik morgen wel kijken wat voor een er in zit. weet zeker dat het er nog op staat dus..... als het koud is eerst een halve minuut gloeien en dan starten. soms duurt het eventjes maar hij slaat altijd aan zonder de motorkap los te hoeven doen
jammermaarhelaas
Even een late reactie:

Onze Ford 2600 heeft een 12V, 135Ah, 1000A accu, afkomstig van de Ford-NH dealer.

Deze geeft meer dan voldoende stroom voor starten.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!