Stookolie

Hallo...

beste mede tf'ers...

Ik heb een vraag: Kunnen hier aan stookolie komen, (in duitsland heizöl genoemd, komt ook uit duitsland) hier wil de trekker wel op lopen, want een bekende van ons tankt dit ook altijd en heeft geen problemen. Onze trekker heeft geloof ik geen common rail inspuiting] (Wie kan mij dat vertellen? Renault ARES 540 RX) Kan het verder kwaad om dit te tanken want de prijs is aantrekkelijk.

Mvg Mielmonteur

Deel dit topic

Reacties

fendt308-driver
Welke trekker?
ADB996
@fendt308-driver staat er bij, Renault ARES 540 RX 😉
afbrekerke
Niet doen motor gaat schade van krijgen na een 1000 uurtjes meer roetaanslag enz enz
fendt308-driver
@ADB996
is er later bijgezet 😉
koenjohndeere
@afbrekerke wat maakt roetaanslag uit als je een oude trekker een slinger geeft lijt ie toch ook nie veel
valmet 605
Stookolie is min of meer gelijk aan gasolie. Tegenwoordig moet je met trekkers al oppassen met gasolie ivm verontreiniging. Dit is als het ware al een klasse lager dan diesel. Stookolie komt dan nog weer lager behalve dat het minder zuiver is ook giftiger!
oppassen dus als je het mij vraagd!
Mielmonteur
Ja klopt, gasolie is lichtzware stookolie, maar die stookolie waar ik over praat is halfzware stookolie, maar volgens mij is er niet veel over bekend, zijn er zo hier en daar nog heel wat die er mee rondrijden zonder problemen ?!
jehan
Ik zou dat spul niet in je claas doen .jij moet de en590 tanken ..doe je het er toch in dar krijg je problemen met je trekker die brandstof is niet schoon genoeg ..je filters raken dicht en dan alle gevolgen van dien .als je het weldoet ..deoudere trekker zonder commonrail inspuiting die kunnen er wel tegen
ronald73
Jehan, het is schone huisbrandolie, filters gaan er gegarandeerd niet door dicht zitten.

In de tijd dat er bij mij in de buurt veel mee werd gereden, zo'n 12 of 13 jaar geleden, gebeurde het vaak dat roterende inspuitpompen vast liepen door gebrek aan smering. Verstuivernaalden gingen hierdoor ook vaak vast zitten.
Een oplossing wat men deed was het bijmengen van tweetaktolie bij deze huisbrandolie. Ondanks deze pogingen om de negatieve smeereigenschappen van stookolie op te heffen, was de ervaring van mijn trekkerchauffeurs dat de motoren tijdens zware arbeid heter werden en een heftiger geluid produceerde.
Sommige buren zweren er nog steeds bij, verstuiverreparatie kost minder als wat je met de brandstof bespaart. Ik heb het vele duizenden liters aangekeken bij mij, wil je een goed baasje blijven voor je motor, doe het niet. En dan praat ik nog niet over die common-rail motoren, er zijn heel wat inspuitpompen aan diggels gedraaid door, vrijwel zeker, door illegaal opgewaardeerde huisbrandolie die als gewone diesel werd doorverkocht.
Mielmonteur
Ik hoor het wel dit gaat niet door!
JOHNDEEREBOERTJE
@ronald73
een rotorpomp kan zowiezo al minder hebben als een lijnpomp.
Met koolzaad olie houdt een lijnpomp he ook veel langer vol dan een rotorpomp.
SJB533
Als je t wil gebruiken in je trekker, ben je (net als vaak) strafbaar! Stookolie mag je hoogstens je diesel gestokkte heteluchtkanon op laten werken 😉
Mielmonteur
Er zit ook nog een rotorpomp op dus... maar de prijs is wel aantrekkelijk!
jehan
@ronald73 hier in de buurt werd het jaren geleden ook door zuinige mensen gebruikt ..die hadden het eerst de filters dicht zitten ..filters vervangen wachten tot ze weer dicht zaten en dat nog een paar keer tot de rest er bij kapot ging ..
Fendt926Driver
Ben afgelopen zomer net omgeschakeld van een diesel gestookte kachel naar een gaskachel in mijn woonhuis. heb de aansluitingen nog zitten waar de HBO1 (HuisBrandOlie klasse 1) in moest. was in nederland gewoon rode diessel. in duitsland komt ook die stookolie in dezelfde buderus kachels. zou dus gelijk moeten zijn. vraag de olie handelaar in duitsland om specificaties.

wat levert het op en wat gaat het kosten als het misgaat.
Mielmonteur
@jehan

Het gaat natuurlijk om de prijs, maar als ik de verhalen zo hoor gaan wij gewoon blanke dieselolie tanken 😃
Mielmonteur
De prijs hiervan was 77 cent/liter
jehan
@Mielmonteur dat had ik maar gedaan of je wilt geld uit gaan geven aan monteurs
ronald73
Huisbrandolie heeft hier een hoog zwavelgehalte, zal in nederland toch ook wel zo zijn? Verstuiver/pomprevisiebedrijven klagen meestal over stank bij dit soort reparaties.
jehan
@Mielmonteur weet nog heel goed dat diesel dat koste ..maar het verschil is me toch te klein om dan stookolie te gaan gebruiken
KHD Deutz-Fahr
@Mielmonteur

Als het echt geen kwaad kan voor de motor, en het was goedkoper dan blanke dieselolie, dan was jij vast niet de eerste die het zou gaan gebruiken 😃!
Mielmonteur
@KHD Deutz-Fahr

Nee dat is een ding dat zeker is :lol:
fendt308-driver
@Mielmonteur
moet je niet vragen of mengen een optie is 😃
Mielmonteur
@fendt308-driver

Dat wou je graag weten zeker 😛
fendt308-driver
@Mielmonteur
nuh ik betaal ut nie 😃
Mielmonteur
@fendt308-driver

Nee das ook maar goed ook voor jou :lol:
ford5000
Het kan wel, want het is zo goed als hetzelfde als rode diesel. Heeft ook ongeveer die kleur, maar het mag niet.
Als je ermee gepakt wordt krijg je een fikse naheffingsboete van de belastingdienst. En dan zou je willen dat je er nooit aan begonnen was.
paardeboertje
Technisch: huisbrandolie is nog slechter als gasolie, n/l oa het vochtgehalte is veel te hoog.
rode diesel en 590 is het zelfde als blanke alleen gekleurd,

fiscaal: vanaf 1 jan 2013 is rood verboden..naheffing BIJ DE EERSTE CONTROLE € 4.33 DE LITER, met een minium van €750 euries bij de 2e overtreding het dubbele.
fiatfan
@paardeboertje volgens mij wordt er na januari niet veel meer gecontroleerd. al die controleambtenaren hebben ontslag gehad, en ze houden nu gewoon genoeg over aan de hogere accijns! dus het is dubbele winst voor de overheid
Deutzstap
Weet ook iemand of je deze diesel in de aggregaat kunt en mag gooien?
MartinZaandam
Ik vaar door nederland op slepers en heb voorheen op bunkertankers gevaren die de binnenvaart en de zeevaart voorzagen van brandstoffen. Wij hadden ook 4 soorten gasolie/diesels die we verhandelden. De olie waar hier over gesproken wordt werd alleen geleverd aan de zeevaart, langzaamlopende motoren en met een seperator(diesel-centrifuge)Als je de spullen heel wilt houden niet gaan experimenteren met goedkope diesels. De volgende 4 belangrijke factoren verschillen, namelijk: dichtheid bij 15 grd.C, viscositeit bij 40 grd,C, Cetaangetal en het Vlampunt De wettelijke opgave van de verontreiniging in mg/Kg kan zelf een factor 8 hoger zijn. NEN-EN 12662 schrijft hierover dat bij de één is het minder dan 24 en bij de ander is het minder dan 200. Je kan het dus ook goed treffen met de verontreiniging, maar die kans is nihil
obelix
De trekkers van de laatste 20 jaar houden het ongeveer 100 uur vol en dan heb je echt problemen met de motor, brandstofpomp en de filters, het is hier in de buurt ook gedaan maar je kwam naar 100 draaien veel duurder uit.
Ik zou het niet doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
37