Illustratie van:

Ford 4610 - lekkage ventielenblok

Bij het aansluiten/opduk zetten van de hydroliek is er lekkage bij de pijl, heeft iemand enig idee hoe ik bij deze keerring kom?

Deel dit topic

Reacties

dx11
Achterkant de 2 inbusboutjes en misschien de moer los draaien denk ik....
weurding
Ziet er anders nog schoon uit, als de kosten boven het gewin uitgaan mooi een beetje laten lekken 😉
jammermaarhelaas
Ervaring heb ik hier niet mee, maar logischwerwijze zou ik zeggen dat je het deel met instelbaar overdrukventiel aan de andere kant van het blok (dus het pijpvormige deel met schuin erboven de instelbout met contramoer wat in het verlegde van de lekkende as, aan de andere kant van het blok ligt) zou moeten demonteren (engelse maat inbus) om de as via die kant uit te kunnen nemen.

Of dit zomaar kan weet ik niet, wees dus voorzichtig. Voor de zekerheid zou ik dus even opletten of dit deel bij het lossen van de inbusbouten los komt van het huis, en of je dit weer terug kunt drukken met de hand, of je hier veerdruk kunt voelen.
Is dat zo, en neemt de veerdruk niet af in het traject waarop de inbusbouten nog grip hebben met hun draad, dan even erg goed uitkijken of je overdrukventiel niet met kracht de boel uit elkaar drukt wanneer je de inbusbouten uit hebt gedraaid
(controleer de schroefdraadlengte eventueel eerst door 1 van de inbusbouten vast te laten zitten, en de andere uit te draaien, en dan deze ene die hebt uitgedraaied weer vastzeten, en dan op dezelfde manier de draadlengte van de andere controleren, zo weet je tot hoe ver je met de inbusbouten de boel nog bijeen kunt houden en voorkomt je een verassing)
en of het beter/nodig/nuttig is om eerst de overdruk/afslag instelbout (die met contamoer erop) terug te draaien. Nadien weer juist instellen.

Ook de verf van het bedieningsasje afhalen en controleren of er aan het bediningsoog aan het eind van deze as geen bramen of ruwe rand zitten (wegvijlen/slijpen/schuren), zodat de as normaal teruggeschoven kan worden door het huis.

Voor het goed controleren van een en ander, zou je ook het huis waarin deze as zit, kunnen losnemen van het snelkoppelingen-huis, ook weer met inbusbouten. deze dicht af op O-ringen, allicht is het verstandig om deze als je dit losneemt, meteen te vervangen.

Dan zitten er in de snelkoppelingen ook nog, per koppeling, blanke/witgele afdichtringen. Deze kunnen ook versleten zijn, en lekkage langs een snelkoppeling geven. Zijn niet goedkoop (ruim 7 euro excl. per stuk), maar ook zelf te vervangen met een haakje van staaldraad, oid.  
malcon
2 inbusboutjes losdraaien, het kapje verwijderen linkse kant op je foto. Dan de schuif eruit trekken aan de veerkant, nu kun je de o-ring vervangen aan de kant waar je de pijl hebt getekend.
Valtra-Fordpower
@jammermaarhelaas Samenvatting door @Malcon 😃
jammermaarhelaas
@Valtra-Fordpower

Ja. 😄

@Malcon weet waarschijnlijk waar ie over praat, ik deed het even op eigen idee, zonder dit specifiek zelf gedaan te hebben, vandaar mijn lange uitleg/voorzichtigheid.
ford5000
Quote @jammermaarhelaas:
@Malcon weet waarschijnlijk waar ie over praat, ik deed het even op eigen idee, zonder dit specifiek zelf gedaan te hebben, vandaar mijn lange uitleg/voorzichtigheid.

Lang en duidelijk verhaal is altijd beter dan te weinig info met fouten als gevolg. 😉
Waarmee ik niet wil impliceren dat er met de kortere uitleg van @Malcon wat mis is want die weet heel goed hoe deze ventielblokken in elkaar zitten. 😄

Mij wordt ook vaak verweten dat ik lang van stof ben.
Ook bij het maken van meldingen voor de technische dienst op het werk.
Maar in tegenstelling tot de meesten die kort van stof zijn krijg ik maar zelden navraag voor meer info terwijl die collega's die mij langdradigheid verwijten 9 van de 10 keer de melding retour krijgen met het verzoek om duidelijker aan te geven wat er mis is waardoor de herstelwerkzaamheiden weer de nodige vertraging(in 5 ploegendienst is dat al gauw 2 dagen) oplopen.
Wat is dan beter? 😉
jammermaarhelaas
@ford5000

Zo is het maar net.
bertus27
Allen bedankt voor de hulp en tips, de plunjer heb ik er nu uit, nu nog uitzoeken welke maat o-ring er in zit/behoort te zitten. Als iemand dit nog weet?
jammermaarhelaas
Je hebt er niet veel aan, maar ik vind het zelf altijd wel aardig om te zien:

agriculture.newholland.com/us/en/…

selecteer parts en service, en dan search for parts,
in zoekvenster invullen: 4610
selecteer nu: 4610 ag tractor all purpose
selecteer nu: hydraulic systems
selecteer nu: 05J04 deluxe remote control valve
Nu zie je dus de exploded vieuw van het ventiel waar je mee aan het werk bent. Bij het onderdeel, de O-ring E0NND972GA staat geen nadere specificatie.
bertus27
Lijkt me een interessante website, bij het aan klikken van de website krijg ik onderstaande melding:
There was no user session detected. Your session may have been terminated due to a lack of activity in the last 30 minutes

Is de dikte van de stuurschuif de binnenmaat voor de o-ring?
jammermaarhelaas
@bertus27

Ik heb het webadres in vorige reactie aangepast, lukt het nu wel?

Ik denk dat de binnenmaat van de O-ring enkele tiende mm kleiner is dan de buitenmaat van de as waar die omheen moet, buitenmaat van O-ring zal allicht enkele tiende mm groter zijn dan de diameter van het huis waar ie in moet, maar het fijne weet ik er niet van. Het gaat ook om de materiaalsoort van de O-ring.

Mijn advies is: ga ervoor naar een Ford NH dealer, die kan hem je ook leveren.
bertus27
Lukt nu wel, mooie site met tekeningen en onderdeelnummers!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4610 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
17