Illustratie van:

Fendt 611 - geschikt voor wegtransport??

Ik zoek een goede tractor voor wat transport te doen,
ik heb de kans om een fendt 611 ls turbomatic van 1982 te kopen,
is deze geschikt daarvoor, wat zijn de nadelen??
hoeveel verbruikt hij zo ongeveer op max snelheid?
Wat mag ik er voor geven?

Alvast bedankt!!

Deel dit topic

Reacties

IH1055XL
Wat bedoel jij met wegtransport? Hoeveel draaiuren heeft de trekker en wie was de vorige eigenaar? Als de trekker zwaar gewerkt heeft in het verleden zou ik persoonlijk hem laten staan. Is het een "turbomatik E"?
ADB996
@IH1055XL het is geen turbomatik E, wandt dat hadden ze nog niet in 82.
ADB996
Zelf zou ik voor een vario gaan, deze kan met een gereduceerd toerental rijden, ook rijdt de vario 10 km/h harder 😉
SR1993
Hij moet een kipkar trekken van zo'n 10-12 ton,
heeft 8000 uur maar heeft nooit echt zwaar werk gedaan,
het is een gewone turbomatik
IH1055XL
@ADB996 Dat wist ik niet dat een Turbomatik E pas later leverbaar was. Dan zit er geen koppelomvormer in als ik het goed heb maar een gewone vloeistofkoppeling. Verbeter mij als ik fout ben.
ADB996
@IH1055XL dat klopt helemaal, je kunt ook niet alles weten 😉
SR1993
Een vario ware inderdaad beter maar tmag ook nog niet teveel kosten,
aangezien ik hem niet alle dagen nodig heb
IH1055XL
@ADB996 Een vario is gevaarlijk vind ik 2dehands, je weet niet hoe de vorige bestuurder er mee omging. Als hij stuk draait ben je direct een flinke som kwijt.
stannetje96
@SR1993 hoever moet je gemiddeld rijden?
IH1055XL
@SR1993 Hoeveel is de trekker volgens u waard?
SR1993
Het draait altijd tussen de 5 en 15 km ver
ADB996
@SR1993 wij hebben met een Fendt 415 Vario gereden met de combinatie gewicht van 26 ton, de lading woog rond de 12 ton.
tijdens het optreken verbruikte hij 30L/H(Liter/Uur) en met een constante snelheid(dan praat ik over de maximum van 50Km/H) dan verbruikt hij nog ruim op de 25L/H.
dus de 611 verbruikt ook zo iets of iets meer. wandt het is een 6 cilinder en hij is ouder, heeft een schakelbak in plaats van vario. 😉
SR1993
Hij vraagt 9000, de trekker is goed in orde,
maar kvind de prijs wat hoog, hij is tenslotte wel 30 jaar oud!
wat zou ik ervoor mogen geven?
ADB996
@IH1055XL ben ik ook met je eens, maar dat heb je ook met een schakelbak, je weet gewoon niet hoe er mee is omgegaan
valmet 605
Prima trekker voor wegverkeer. In opeinde frl was een grasdrogerij die er altijd mee reed.
let op er zitten geen onder last schakelbare versnellingen.
IH1055XL
@SR1993 9000 is inderdaad redelijk prijzig. Ik denk dat 6000 à 7000 eur een eerlijke prijs kan zijn.
ADB996
@SR1993 het is een fendt, die zijn meer waard als een jd van die leeftijd. komt mede door het comvoor, de kwaliteit en de vloeistofkoppeling. 😉
ADB996
@valmet 605 dat heeft de fendt nooit gehad op de 300 en de 600 serie, pas op de 500 en de 800 serie is het er op gekomen. 😉
SR1993
Is het een groot nadeel, geen onder last schakelbare versnellingen?
IH1055XL
@ADB996 Op trekkerbank staan een paar 610 's te koop voor 7000 à 8500 euro. Je hebt wel gelijk, het is een fendt. Je kan je de vraag stellen of dit zo belangrijk is voor iemand die hem niet elke dag gebruikt.
IH1055XL
@SR1993 Onder belasting schakelbare versnellingen kunnen handig zijn als je bergop moet. Persoonlijk vind ik het niet zo belangrijk. Hangt er van af hoeveel comfort je waard is.
valmet 605
@ADB996 klopt 100% ik mis het niet bij deze luxe oldtimers!
@SR1993 het is wel makkelijk in lastig terrein fouten kun je makkelijker corrigeren.
ADB996
@IH1055XL dat kun je afvragen of ie zoon trekker wel nodig heeft, maar aan de andere kant moet je er een chinees voor zetten?? 😉

610S zijn de eerste 600 serie 😉
Jeroen1988
Als het nou een LSA-E was. marja een LS van 82 haal pak dan die same antaris maar 😉
valmet 605
@Jeroen1988 hee jeroen de jouwe is wel een E toch zie je meestal ff mooi hobbelen als je bijna aan het eind bent op de baan.
ADB996
@SR1993 nee, niet echt. dat is vaak bij het terug schakkelen op een kuilbult met een vaart. maar veder vindt ik het een luxe 😉
ADB996
@valmet 605 als ik de fotos bekijk is het een E
Dr Fendt
Waarom zou je een 6 cilinder willen?

er is net een topic geopend over 4 of 6 cilinders.

ik denk, voor een 12 ton kar dat je beter een 310 of een 309 kan nemen... (dan neem ik wel aan dat de wagen geremd is??)

een 4 cilinder is zuiniger dan een 6 cilinder..

wij hebben thuis een 614 LS, en als ik daar zo ongeveer 12-14 uur mee aan het bemesten ben (volgas op de weg c.a. 3km en 1550 toeren lossen/vullen) is bij mij 220 liter(!) diesel op.
we hebben ook een 308LS, en deze staat wel eens voor de mixer (non-stop vol gas) en pas na een uur of 8 is de tank leeg (80 liter)

dit bovenstaande even als een concreet voorbeeld. de vergelijking is niet helemaal terrecht maar geeft naar mijn mening een duidelijk resultaat
Super50
Nadeel is ook dat hij nogal traag is. Voor '84 hadden ze allemaal een 30km bak.. pas vanaf de LSA serie hadden ze een 40km, die is veel interessanter als je wilt wat transport doen
valmet 605
@Dr Fendt die gedachte speelde ook al bij mij.
@SR1993 een 4 cil is goedkoper meestal en draaid ook korter.
Dr Fendt
@valmet 605

daarom meld ik dat ook even 😛

de 300 serie van fendt is (helaas) in verhouding veel duurder dan 600 serie.
valmet 605
Eeehhh een mf 698 een 6610 van ford 80-90 fiat en ga zo maar door.
De eerste twee zijn ook nog onder last te schakelen.
OF een 705 of 805 van Valmet dan wapperd die grondkar wel mee.
Same mercury 85 met een set oordopjes dan kun je onderweg voor een paar knikkers maar dan heeft die zn handen vol (zijn wel zuinig).
atlaspower
Hoe minder er op een trekker zit hoe minder kan er stuk gaan, en reken maar dat er na 30 jaar leeftijd een hoop stuk kan gaan, helemaal als je de history niet kan van de trekker, de vario bakken van tegenwoordig halen de 30 jaar echt niet.
fendt farmer312
Een 6 cilinder gebruikt niet altijd meer dan een 4 cilinder
wij kunnen met een Fendt 312 van 125 pk 2 maanden kuilsnijden met 160 liter brandstof en met de fendt 307ci maar 1 maand met 110 liter
+1
atlaspower
@Dr Fendt Waarom een oude 6 cilinder, man dat leeft, trilt, maakt lawaai, rookt, en vliegt weg, kortom het leeft, en eind van de dag ben je moe, maar wel tevreden en blij, hele dag geen radio gehoord scheelt je een hoop reclame onzin, wat wil je nog meer van een oude trekker als voldoening
Fendt926Driver
Allemaal pracht adviesen maar deze meneer vraagt specifiek naar FENDT 611LS.
zelf jaren 600 serie gereden super trekkers heerlijk op de weg. een 82 zou een 40km bak kunnen hebben. denk dat het een 4wd is?
een 611 is al 115 pk en ja bij volgas heledag met bemesten kan hij veel verbruiken maar over algemeen valt het mee. met transport tel je wel meee op de weg die vracht van 10-12 ton speelt ie mee. zou zeker voor zo'n buffel gaan. en die 9000 euro is wel ongeveer de prijs vooral als dieonder de 10.000 uur is en niet te veelzwaar werk gedaan heeft.

kijk wel even naar:
zf of bpw vooras (bpw vooras zou ik zeggen afblijven)
enkel of dubbele kruis stukken in de vooras(dubbel is beter)
wel of geen remventiel
Fendt926Driver
@Dr Fendt waarom zo moeilijk doe de 308 voor de bemester kan je maximaal 80 liter kosten op een dag!
Fendt 311 LSA
Een 500 is net iets beter voor transport als je geen Vario hoeft.
Dr Fendt
@Fendt926Driver

de 308 heeft geen drukloze retour, en geen remventiel.. dat zijn de redenen waarom we hem er niet voor zetten, ook heeft de 308 z'n klauwen vol int land met deze tank (7,5kuub 6.80m bemester)

@atlaspower

ik begrijp je reactie niet, sorry.
stannetje96
Quote @Dr Fendt:
waarom zou je een 6 cilinder willen?

Quote:
dat leeft, trilt, maakt lawaai, rookt, en vliegt weg, kortom het leeft, en eind van de dag ben je moe, maar wel tevreden en blij, hele dag geen radio gehoord scheelt je een hoop reclame onzin, wat wil je nog meer van een oude trekker als voldoening
EDIT: conclusie: 6 cilinder is gewoon onwijs machtig
Dr Fendt
@stannetje96

bedankt, begrijp het nu 😄

@atlaspower

doet een 4 cilinder dat niet dan?

maar persoonlijk ben ik fan van de 600-serie van fendt. oerdegelijk, praktisch onverwoestbaar, weinig elektrisch gedoe (weinig storingen) en heel simpel sleutelen als d'r wat aan gebeuren moet.

in mijn 1e reactie vroeg ik het me gewoon af: waarom geen 4 cilinder 😉
Fendt926Driver
Quote @Dr Fendt:
ook heeft de 308 z'n klauwen vol int land met deze tank (7,5kuub 6.80m bemester
7.5 ton plus ton voor bemester en 2 ton voor de tank is 10.5 ton en je wilt de topic maker zeggen dat voor 10 tot 12 ton een 308 geschikt is?????
een 312 zou in de buurt komen maar die is net zo 115 pk als een 611 maar wel veel duurder. plus als hij zelf containers wil verzetten wens ik hem veel succes met een 300 serie.
Dr Fendt
@Fendt926Driver

nou moet je mijn reactie(s) nog even een x lezen. want ik heb nooit gezegd dat hij voor een 308 zou moeten gaan..!! de betreffende TF-lid had het over wegtransport, op de weg durf ik het met de 308 wel met de tank te rijden, ik mis alleen het remventiel..
de 308 heeft d'r ongelovelijk trekken aan int land vanwege de 6.8m bemester...
Fendt926Driver
Quote @Dr Fendt:
op de weg durf ik het met de 308 wel aan
ok maar trek eens een container op een carrier met een 308 ervoor?? die beurt de achterwielen wel op
+1
Favorit614
Quote @Dr Fendt:
op de weg c.a. 3km en 1550 toeren lossen/vullen) is bij mij 220 liter(!) diesel op.

kleppen stellen en verstuivers nakijken , scheelt je zeker 100liter brandstof.
Met mijn 614 met 14M3 tank een volle dag rond de 14-15 uur krijg ik hem niet zo ver leeg, max 150 liter
Dr Fendt
@Fendt926Driver

Quote:
ok maar trek eens een container op een carrier met een 308 ervoor?? die beurt de achterwielen wel op

daar heb je gelijk in. maar dat is ook altijd op te lossen 😄
wat dit soort dingen betreft zou @SR1993 duidelijker moeten zijn hoe en wat en waarmee hij transport zou willen doen (betrekkend tot de wagen 😄 )

maarja, aangezien de brandstofprijzen er de laatste tijd niet om liegen.. zou ík persoonlijk voor een 309/310 gaan.
Dr Fendt
@Favorit614
kleppen zijn van't zomer nog gesteld en verstuivers zijn vorige winter ter revisie geweest....
Favorit614
@Dr Fendt heb je de tank dan niet lek 😄 , lijkt me sterk dat jij met de tank en 6.8 meter bemester hem in die uren leeg kunt trekken.
Of ik doe wat verkeerd
selten
Quote @ADB996:
dus de 611 verbruikt ook zo iets of iets meer. wandt het is een 6 cilinder en hij is ouder, heeft een schakelbak in plaats van vario. ;)

Dan zou die dus waarschijnlijk minder verbruiken. Op topsnelheid meer, maar je hebt sowieso minder verliezen in je transmissie. En het verbruik van een oudere motor is minder als dat van een nieuwere.
Favorit614
@selten klopt , een nieuwe diesel verbruikt relatief iets meer om de emmissienormen te halen.
Maar een 6 cil hoeft niet meer te gebruiken dan een 4 cil, omdat hij minder hoeft te werken voor de pk's die nodig zijn om de kar te trekken
selten
@Favorit614
611 is atmosferische motor?
Favorit614
@selten ja en ? zal het zoveel uit maken in verhouding met 4 turbo?
selten
@Favorit614
415 lijkt mij TI. Maar ik bedoel maar, je kan er altijd een turbo opleggen, verhoogt koppel en vermogen en gaat als het goed is niet perse meer verbruiken.
Favorit614
@selten kan , maar een oude mwm blok heeft geen druksmering onder de zuigers. wat met een turbo de levens verwachting van de motor negatief word bij gesteld
+1
selten
@Favorit614
Oké. Ja dat zou wel een probleem vormen. Maar het gaat even om het idee van het kan ook zuiniger dan 😉. Opzich zou je ook de motor van een 614 erin kunnen leggen en terug kunnen schroeven naar 120PK ofzo 😃
Fendttrisixfan
Quote @Fendt926Driver:
en je wilt de topic maker zeggen dat voor 10 tot 12 ton een 308 geschikt is?????

voor een gewone kipper kan dit makkelijk gaan, 309 hangt hier soms aan kipper met 16 ton tarwe!! en 308 aan de ova kipper met 14 ton
walker1
Puur het gewicht trekken op de weg is niet snel een probleem met een trekker. Zolang de remmen en de oplegdruk in orde zijn is kan je met trekker zoals een 308 met gemak 12 ton trekken en het dubbele ook nog wel als het moet.
Op modderig land of met bv containers optrekken wordt het wel een ander verhaal.
Fendt926Driver
Quote @Fendttrisixfan:
voor een gewone kipper kan dit makkelijk gaan
klopt wat jij zegt maar reageerde op dat hij zei dat 308 geen 7.5m3 tank met bemester kon trekken (10.5ton) maar wel 10-12 ton van de topic maker
IH1055XL
Ik bedenk mij juist dat de topic gaat over de ervaringen met een Fendt 611. Verschillende reacties gaan over een 308,309,500-serie. Heb ik iets gemist? Ik heb ergens gelezen in de reacties van de topic-maker dat het de bedoeling is om maximum 15 km ver houtafval en houtvezel te vervoeren. Persoonlijk zou ik er ook geen 25000 euro voor over hebben om een trekker te kopen die ik niet elke dag nodig heb. Een trekker die je af en toe nodig hebt om transport te doen moet volgens mij maar 2 dingen kunnen: goed starten en rijden. Een trekker kopen zonder remventiel (308 lees ik ergens) om transport te doen, ik snap de logica niet.
@Fendt926Driver:
Wat is er mis met een BPW-vooras? Iemand raadde mij ooit BPW aan als zeer betrouwbaar. Was wel een vaste as onder een oplegger.
atlaspower
@Dr Fendt Nee dat doet een 4 cilinder niet, tenminste veel minder,traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaggggggggggggggggggggggg vergeleken met, en als je sensatie wil is zon oude mwm toch prachtig mooi, en bere sterk onderin
lange4571
De 611 is zeker geschikt voor zulk werk. alleen opletten want pas in 1983 werd de 40km/u versie gemaakt dus ligt de topsnelheid van die trekker op 29km/u
ford5000
Koop een wat jongere met 40km/u bak.
Het verbruik is heel afhankelijk van wat je erachter hangt.
Met 5 ton erachter zal hij aanzienlijk minder verbruiken als met 15 ton erachter.
Fendt926Driver
Quote @IH1055XL:
Was wel een vaste as onder een oplegger
daar hebben we elkaar. als vaste as onder mesttank dumper of oplegger is er ook niets mis mee. zou ik ook iedereen aanraden. maar onder de oude trekkers waar ze onder zitten eerste 600 series kwam het wel vaak voor dat de afdichtings bussen uit de vooras lek werden door speling op de draai lagers en de steekas ging "hangen"in de behuizing. de afdichting kost 450 euro per kant en zijn bij slijtage elk jaar weer naar de knoppen. enigste optie is dan een speed sleeve maken en monteren of geen olie meer op de vooras doen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 611 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
63
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
24