Hoi medeforum leden.
NAdat de aankoop van een eicher es 202 uitliep op een sisser heb ik een landini R3000 smalspoor gevonden waar ik nu een optie op heb.
De traktor is in zeer goede staat, start en rijd zeer goed ( versnellingen zijn wel wat moeilijk te vinden..) en de afmetingen kloppen. We zochten namelijk een smalspoor.
Enig probleem is de info over dit model. buiten wat fotos lijkt er niets over te vinden.
IS er iemand op het forum met kennis van de landini r3000 ? mss handleidingen etc?
De traktor waar we over spreken is ten tijde van productie door de invoerder massaal omgebouwd tot smalspoor voor de belgische fruitboeren, vandaar dat het beestje nu maar 1,2 meter breed is ....
Alle tips zijn welkom. Fotos komen normaal later deze week
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Landini R 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zoek alleen wat info zodat ik als het nodig is ook wat gedaan kan krijgen. Het is verbazend hoe weinig info er beschikbaar is over dit model. zelfs heel wat officiele sites melden de r3000 niet als model, en over de smalspoor versie is al helemaal niets te lezen.
De traktor is blanco gekeurd en echt alles werkt, geen speling op het stuur, 2 de eignaar ( 1ste was de nonkel van de huidige) dus die aankoop zal 99,9 % doorgaan.
Ik hoop dat iemand hier eventueel zat technische info kan doorspelen zodat ik info heb bij eventuele panne.
Dus geen zware arbeid...
Klik (doorklikken in linker-keuzemenu op Perkins motoren. Vervolgens doorklikken in menu bovenaan de site):
annatefka.com/
Vreemd genoeg zie ik de 2 cilinder der er bij mij inzit er niet tussen staan.... even verder zoeken lijkt me...
De r3000 is gebouwd van 1961 tot 1968 , in totaal zijn er minder dan 2000 exemplaren van het gewone r3000 model gemaakt.
De r3000 heeft een 2 cylinder perkins motor met 1580 cc en 30 pk.
Er is trouwens ook een r3200 gemaakt op het einde van de productie die 32 pk produceerde.
De r3000 is de opvolger van de r25 van landini en was samen met de weinig gebouwde en snel afgevoerde r2000/r2500 het begin van het moderne landini, na de overname door MF.
Ik heb ook wat fotos online gezet in men album, een foto zoals we het beeste vonden bij aanschaf.
Grapjurk Eicher begon met inkopen bij MF in 1973. MF kreeg een aandeel van 30%, meende ik. Eicher werd daarna ook al (veel te) gauw volledig overgenomen. Daarvoor hadden ze niets met elkaar Overigens heeft Landini nooit gebruik gemaakt van Eicher onderdelen. Enkel beider moederconcern kocht complete smalspoortractoren
We hadden graag een eicher puma aangekocht, maar die bleek te duur en in te slechte staat ( en de gene die wel goed was wou de man uiteindelijk niet verkopen omwille van sentiment, wat ik goed begrijp..) .
Men landini is nog een appart verhaal, gezien de belgische invoerder "alle" r3000 ombouwde naar smalspoor. Ik wacht nog op bevestiging, maar er zouden er minder dan 300 van gemaakt zijn....
Heeft er geen enkel ander lid een r3000 ? ik vind trouwens niet hoe ik die info moet toevoegen aan de website. bij merken/types kan ik geen knop vinden "die heb ik"....
Klopt. MF is bekender als Eichergebruiker. Ik denk zelfs, dat de R3000 nooit als MF is verkocht, in smalspooruitvoering. Wellicht had Landini destijds nog geen smalspoor? Eicher bezat toen al de kennis. Ik denk, weet wel bijna zeker, dat zo'n beetje alle andere smalspoortrekkers uit de jaren 1950, 1960 omgebouwd waren van een gewone. Bij IHC was dat niet anders
@tborre
Ik heb van de desbetreffende Tante Dinie totaal geen kennis. Mijn kennis van Landini is in het algemeen nihil. Geldt evenzo voor Perkins. Nu weet ik, dat van Perkins en Landini medetf'er @MaartenMandemaker wel iets weet. Wellicht durft hij hier op in te gaan? Door enige gegevens die jij over de motor hebt gegeven, kan hij wellicht al afleiden, wat voor type het is en hoe het met onderdelen zit? (Hij heeft inmiddels een notificatie ;))
De landini is door landini zelf nooit als smalspoor gemaakt, enkel door de belgiche invoerder aanpast voor zover ik kan vinden.
alle info is welkom, al is het maar om te controleren/bevestigen/ontkennen
Dus dan toch een van fabriek geleverde smalspoor. Zeer beperkte oplage , enkel op aanvraag zo lijkt het...
Als ik meer info heb zet ik het hier neer. Als iemand iets heeft/weet hoor ik het graag.
Het lijkt me idd geen "echte" perkins te zijn, anders had ik er denk ik ondertussen toch al ergens iets over gevonden....
Volgens de info die ik nu heb was dit de eerste 4takt diesel motor die landini in het aanbod had...
Dit is de info die ik van Landini kreeg :
-------------------------
PRIMO MODELLO LANDINI CON MOTORE DIESEL A 4 TEMPI COSTRUITO DAL 1961 AL 1968,PRESENTATO DOPO LA FUSIONE CON MASSEY FERGUSON.
MOTORE BICILINDRICO VERTICALE DIESEL LANDINI-PERKINS (COSTRUZIONE LANDINI) ML079/2 INIEZIONE INDIRETTA CON POMPA IN LINEA SPICA
ALESAGGIO 89 mm CORSA 127 mm CILINDRATA 1580 cc
POTENZA MASSIMA CV 30 A 2200 GIRI COPPIA 10 mkg A 1450 GIRI DISTRIBUZIONE CON ALBERO A CAMME NEL BASAMENTO E VALVOLE IN TESTA RAFFREDDAMENTO A LIQUIDO CON CIRCOLAZIONE FORZATA E RADIATORE AVVIAMENTO CON MOTORINO DI AVVIAMENTO ELETTRICO ,SOTTO I 15 GRADI CON CANDELETTA TERMOAVVIATORE NEL COLLETTORE DI ASPIRAZIONE
TRASMISSIONE CON CAMBIO A 6 MARCE AVANTI E 1 RETROMARCIA FRIZIONE MONODISCO A SECCO
PRESA DI FORZA A 540 GIRI E SINCRONIZZATA AL CAMBIO
SOLLEVATORE CON ATTACCO A TRE PUNTI A NORMA CUNA
PESO SENZA ZAVORRA KG 1300
FRENI INDIPENDENTI E BLOCCAGGIO DEL DIFFERENZIALE
---------------
Een handleiding ofzo lijkt momenteel nog teveel gevraagd... ik ben daar naastig naar op zoek, alsook de werkboeken etc.... ik volg wat tips in italie op , maar als iemand hier nog eentje heeft liggen zou ik een scan erg apprecieren.