Hydrauliekolie bij motorolie schadelijk?

Hallo,

Onlangs heb ik de hydrauliekpomp van mijn Deutz D5505 vervangen door een tweedehands exemplaar, waarvan blijkbaar de keerring lekte. Dat is ondertussen gerepareerd, maar er is dus +- een halve liter hydrauliekolie bij de motorolie (11 liter) gekomen (Deutz F4l812). Gezien de olie er nog maar 2,5 maand en 10 draaiuren opzit zou ik willen weten of het schadelijk is om deze olie erop te laten?

Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

gertdl
Ja, motorolie aflaten en vervangen.
Fendt_favorit
Eraf halen en vervangen.
MTS_van_Wensveen
En of dit schadelijk is zo snel mogelijk verversen
KubotaB6001
En is er dan ook iemand die dit kan beargumenteren?
Fendt_favorit
Olie wordt te dun en voldoet niet aan specificaties die motor nodig heeft met alle gevolgen van dien.

Die paar liter wat op die motor gaat, en wat die 15W40 maar kost per liter zijn het twijfelen niet eens waard. Schade kost heel veel meer...
gertdl
@KubotaB6001 hydrauliekolie geeft geen voldoende smering, wordt heel dun als ze warm wordt, en is agressief ( bijt in op verf, aluminium bv u cilinderkoppen,.....)

wat ook kan gebeuren is dat je olie gaat schuimen omdat je 2 soorten olie door elkaar hebt.

zoals @fendt_favorit zegt, de kostprijs van wat motorolie weegt niet op tegenover de schade die je waarschijnlijk gaat maken in de motor
Straw
Vervangen voor hier boven genoemde redenen.
En die eruit komt Gwn in de motorzaag op maken
KubotaB6001
Ja ik dacht dus dat die halve liter niet zoveel zou uitmaken, maar het is duidelijk, zal ze dus verversen.
Wimsumar
Beste @KubotaB6001: Welke olie gebruik je voor het hydraulische systeem?

Speciale hydraulische (+ transmissie-olie) is niet hittebestendig genoeg om in de motor te kunnen functioneren.
atlaspower
@KubotaB6001 bedoel je echte hydroliek olie of gewoon olie uit je achterbrug ?? als het gewoon uit je achterbrug komt is er weinig aan de hand.
KubotaB6001
Echte hydrauliekolie ja, weet de specificatie niet meer, maar het is een gescheiden systeem, dus zeker geen voor achterbrug en hydrauliek gecombineerd.
Wimsumar
Beste
Quote @atlaspower:
als het gewoon uit je achterbrug komt is er weinig aan de hand.

Misverstandje(?).
Dat zou alleen het geval zijn als er S.T.O.U.-(universele)-olie in de achterbrug/hydrauliekreservoir zit.

In dit geval van KubotaB6001 resteerd maar 1 ding: motor verversen.
bigroest
Het heeft vaak ook een reinigende werking als je dan veel aanslag in je oliekanalen heb kan dit los komen en zo je olie kanalen verstopt raken.
joop-same
@KubotaB6001 Reken maar dat er 10% andere olie inzit,van die 10% is 90% hetzelfde dan de motorolie,blijft 10% van die
olie over waar andere addativen inzitten, waar praat je dan over???
Renze
Wat voor hydrauliek olie ? 15w/30 STOU (standard tractor oil universal, die voorgeschreven wordt in trekkers waar je de achterbrugolie voor de hydrauliek gebruikt) zitten dezelfde toevoegingen in als in ISO 46 hydrauliekolie en 15w/30 motorolie. En die kun je dus vrijelijk mengen, er gebeurt je niks mee.

Als jij met "hydrauliek olie" echter ATF (die rooie olie) of die groene drek die in het veersysteem van een Citroen zit, bedoelt, zou ik je olie verversen want dan is de kans op een chemische reactie met minerale olie aanwezig.

Verder moet je je niet bang laten maken door allerlei mensen die al schreeuwen zonder te weten wat voor olie jij met "hydrauliekolie" bedoelt. Minerale oliesoorten kun je gewoon mengen, het is allemaal hetzelfde basismateriaal maar in motorolie zitten temperatuur additieven in, hydrauliekolie zitten antischuim additieven in, transmissie olie zitten EP additieven in tegen contactspanningen in tandwieloverbrengingen, en in STOU wat je in een gecombineerde transmissie/hydraulieksysteem gebruikt, zitten zowel temperatuur, EP als antischuim additieven in. STOU is daarom de duurste olie, en kan daarom zowel in motor, transmissie als hydraulieksysteem.

==edit: wacht even, de hydrauliekolie is via de lekke pompkeerring in je motor gelekt in een D5505:
Zo uit mijn hoofd heeft de D5505 een ZF bak en trekt zijn hydrauliekolie uit de achterbrug: er zit dus OF 80w/90 transmissieolie in, OF 15w/30 STOU.

80w/90 is van vergelijkbare dikte als de STOU omdat bij transmissie olie de dikte koud gemeten wordt, bij motorolie en STOU wordt deze bij motortemperatuur gemeten, dus komt het viscositeitsgetal lager uit terwijl ze bij dezelfde temperatuur ongeveer dezelfde viscositeit hebben.

Laar maar mooi zitten, dat halve litertje zitten die temperatuur additieven niet in maar verder is het dezelfde olie: Als je er nieuwe motorolie op doet, en je maakt 50 draaiuren is je olie van mindere kwaliteit als je verse 9.5 liter motorolie met 0.5 liter STOU erdoor 😄
KubotaB6001
@Renze ZF bak dat klopt, maar hij heeft toch wel degelijk een afzonderlijk hydraulisch reservoir. De olie die erop zit is zeker geen rode hydrauliekolie, en al helemaal niet groen van kleur. Gewoon gele olie met als ik het mij goed herinner 15w40 specificatie. Zou dat kunnen?
casejxu
@KubotaB6001 is idd een gescheiden systeem... als er olie volgens de specificaties inzit zal het totaal geen kwaad kunnen +/- 5% vermenging op die hoeveelheid en dan nog de soorten olie... lekker zitten laten!
ford5000
15W40 is normaliter motorolie, en dikker als bv 10W30.
Niet echt geschikt voor hydraulische toepassingen.
Als het echter 10W30 is kan het niet veel kwaad.
Weet je het echter niet zeker wat erin zit, dan gewoon eraf laten en nieuwe olie erop doen.
De smeereigenschappen van hydrauliek oliën zijn absoluut niet bevorderlijk voor de levensduur van een motor.
armpie
Volgens mij kan het geen kwaad als het om een beetje hydrauliekolie gaat. Ik zou de olie er gewoon op laten zitten. Anders wordt het als je de motor vol met hydrauliekolie gooit. hydrauliekolie neemt namelijk de roetdeeltjes niet op. De olie zal van z'n levensdagen niet zwart worden, maar de motor zal je in de soep lopen.
basia
@Renze

Even een kleine verbetering ;

STOU = Super-Tractor-Oil-Universel

ATF = Automatic-Transmission-Fluid oftewel automaatolie
Renze
Quote @KubotaB6001:
Gewoon gele olie met als ik het mij goed herinner 15w40 specificatie. Zou dat kunnen?

dan is het ook geen hydrauliekolie. bij hydrauliekolie wordt de viscositeit aangegeven in ISO klassen, ISO 46 is de meest gangbare en is vergelijkbaar met een dunne motorolie. ISO 22 is een erg dunne olie, voor Siberie bijvoorbeeld.

Misschien ten overvloede: Ik raad je niet aan om hydrauliekolie in je motor te gebruiken, maar dat halve litertje maakt niks uit. (daar ging je vraag uiteindelijk ook om 😉 )

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden olie , hydauliekolie en motorolie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
172