Goedemiddag,
Hier thuis ben ik al enige tijd op zoek naar een vervangende hark. We hebben hier altijd hooibouwwerktuigen van het merk niemeyer gehad, nu heeft onze huidige hark (rs425 dav) het aardig op.
Nu lijkt mij een twin tand zoals de 470 DH mij wel wat.
Echter is mij ook bekend dat het kantelpunt van deze harken niet bij alle bouwjaren even sterk is uitgevoerd.
Vanaf welk bouwjaar is deze ophanging verbeterd? Of is deze aanpassing goed zelf te doen?
Bvd, Mark.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Niemeyer Hark ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Omdat de constructie wat heen en weer wiegt tijdens transport (op zich niets bijzonders) breekt de spie van de starre as telkens, en als dat eens gebeurt en doorslipt, heb je het begin van het einde te pakken.
Ik denk dat de omslag ergens bij 2003 zit, maar je ziet het dus zo aan de aftakas.
En een omgebouwde oudere is ook van het probleem verlost..
Zijn er duidelijke verschillen te zien aan de buitenkant van de machine? Dubbele lagering in de rotor lijkt me lastig weer te vinden, dus daarom ben ik op zoek naar een bepaald bouwjaar of kenmerken van verstevigde versies.
Juiste versie
tractors-and-machinery.com/site_display_content.ph…
Vandaar de lagere prijs, normaal zitten ze vaak over de 2500?
Prijzen weet ik niets van. Techniek iets meer
Nu is het duidelijk waar ik op letten moet, de voorkeur gaat natuurlijk uit naar een verbeterde of nieuwe uitvoering.
Problemen gehad is gewoon een super hark !
Ik weet dat niemeyer zwaar is, dat is de huidige ook..
Mogelijke trekkers zijn een Inter 845 xla en een MF 3050 2wd.
845 is al een stuk zwaarder voorin dan de 3050, alleen is de 3050 veel wendbaarder.
Doe ik ook, en dan heeft een DH-470-Twin enkelrotor voldoende capaciteit. Je kunt er vrij snel mee rijden (mits je het zwad niet een tweede ronde mee wilt pakken).
Deze hark is 'slechts' 750 kilo zwaar maar steekt ver achter de trekker uit en maakt de trekker inderdaad nogal licht van voren. Als ik de machine voor de kopakker optil, gaat de trekker (Fendt 304) rechtdoor.
Het hydraulische zwadbord heb ik erafgehaald:
is voor zwadvorming niet nodig,
de machine is weer wat lichter,
het zwadbord kwam aanvankelijk ook tegen het (openstaande) achterraam,
minder (hydr. slangen) aankoppelwerk,
hark kan nu onder de dakgoot van machineloods door.
De hark parkeert mooi weg op klein vloeroppervlak.
Ja, dat lukt wel.
In een zwaar gewas til ik de machine op de kopakker op om vervolgens de bocht achteruit te nemen. Dan maak ik van 1 omgang 1 zwad.
In lichtere snedes laat ik de machine in de bocht meerijdend volgen.
Even wat feitjes, wij hebben ook een dergelijke hark, zie mijn foto's voor info van reparaties.
De genoemde spie hebben wij ook een keer gehad, met een bout breekt het weer. Gat opboren(Indien gat niet goed meer is) naar een goede spiemaat en dan een dubbele spie erin slaan. Breekt nooit meer.
Verder heeft onze origineel geen verstevigd draaipunt, maar daar waren toen ombouw setjes voor, die is er bij ons door de vorige eigenaar/lmb aan gelast. Hier mankeert niets aan.
Ik weet niet of die setjes er nog zijn(enkele schetsplaten) maar ik weet wel dat er veel zijn omgebouwd.
Bij de aanschaf stond er een Inter 955 voor en die kon hem niet tillen/kantelen! Onze trekkers redden dat wel.
Verder is het wel een goede capaciteits machine die wel beleid nodig heeft!
Voor 40bunder is de genoemde machine geen verkeerde aankoop denk ik. Een tandwielsetje heb je eventueel voor 600 euro. Verder kunnen er lagers uit zijn/gaan maar ook die zijn te vervangen en voor 1750 kun je nog even sleutelen. Gangbare prijs is toch 3 tot 5.000,- euro!
De bus die de assen vanaf de aftakas naar de rotor verbind zit vast met een spanstift, deze is bij de huidige hark ook een keer geknapt. Met 2 spanstiften in elkaar is het probleem destijds verholpen.
We waren toen al bang dat de haakse vertanding in de rotor naar z'n grootje was.
Eens horen wat d'r nog bij moet.. zo gek veel zal de oude hark ook wel niet meer opleveren.
Grotere enkele harken zijn d'r niet veel van te koop, dubbele hark is voor ons niet praktisch.
Er zijn meer merken met 3,6 meter rotordoorsnede, alleen de Niemeyer is hydraulisch opklapbaar terwijl bij andere merken voor transport de tandarmen verwijdert moeten worden om binnen de max. breedte te blijven.
Dealer in de buurt wou ons toen een getrokken claas enkele hark verkopen van 4,80.. Ben blij dat we dat niet gedaan hebben, lijkt me echt niet wat voor de percelen die wij hebben.
Holspie was duidelijker geweest, en dat is idd een spanstift.
een gedragen 4,5m dan? die zijn er ook wel. lijkt me niet veel zwaarder aangezien die dan geen draaipunt heeft. wij hebben altijd met een 3,5 hark gewerkt maar nooit de tanden over de weg eruit. alleen voor opslag. nooit problemen gehad. als je met een kar achter de dam in kunt draaien kun je met een 4,5 m hark dat ook. maar het is wat voor jullie handiger is ja. wat ik wel eens als oplossing gezien heb voor die spanstift is dat ze er een soort van kruiskoppeling van gemaakt hebben doormiddel van twee scharnierpunten. bij de spanstift