Deutz D10006 - Max aantal werkuren met een deutz

Hallo
Graag hoor ik van zoveel mogelijk mensen wat hun ervaringen zijn met luchtgekoelde deutz motoren.
Heb op mijn werk een discussie met iemand die zegt dat luchtgekoeld nooit goed kan gaan!
Wordt veel te heet volgens hem.
Altijd onderdruk en lekken als olieboten.
Het is een zweed en voor hem bestaan alleen maar volvo en scania dieselmotoren.
Zijn ook goeie motoren maar die duitsers kunnen er ook van van.
Vooral wil ik weten hoeveel uur voor revisie.
Heb trouwens een interressant artikel over mobil synthetische olie en deutz motoren.
Wil je het hebben stuur dan ff een PM, stuur ik je het.

Met vr gr Peter Huizinga
ketelbinkie

Reacties

valmet 605
Gaat goed tot die kapot gaat, wanneer is een blok verleten?
Met name deutz en same (slh) hebben problemen met achterste cilinder die word heet. Gevolg koppaking kapot, oplossing die koppakking vervangen (gaat per cilinder bij die trekkers).
belangrijk te weten dus: wanneer is die kapot als in moet weg.
Eigen ervaring is er zijn nog veel 06 serie deutz trekkers, same (luchtkoeling en oud) moeilijk kapot te krijgen maar lusten allemaal olie.
Zelf 2 watergekoelde trekkers in eigendom nu, een fiat met bijna 17.000 uur geen revisie zover ik weet en een Valmet met 10.500 uur vorig jaar gereviseerd en dat was de moeite waard nog.
Dus belangrijkste vraag is waneer heb je zijn max bereikt, als de dynamo kapot is of de koppeling of wanneer je em zelfs met startpiloot meer aan krijgd??
albert-fendt
Volgens mij heeft digene geen verstand van motoren, hij zegt (zo lees ik) dat er maar 2 goeie motoren zijn, hij is gewoon merkvast, terwijl er heel veel goede merken zijn. ik heb persoonlijk heel goede ervaring met luchtgekoelde deutz, altijd starten en nooit gedoe met antivries enz. het is wel waar dat luchtgekoelde wat sneller warm worden maar bij normaal gebruik merk je dat niet zo snel.
dx11
Uiteraad kan luchtgekoeld wel goed gaan. Ik wil niet ders zal ik je zeggen! Nu zie ik al weer aankomen dat er onzelaars gaan roepen dat Deutz ook is gestopt met de luchtgekoelde trekers, en dat klopt. Echter was dat enkel en alleen om het feit dat deze motoren vervuilender zijn als water gekoelde blokken.

Wat betreft de revisie, dit hangt meet af van het onderhoud en het gebruik als van het aantal uren. Zo las ik onlangs op deze site van een d6006 die 28000 uur geen onderhoud had gehad, waarna er een drijfstang de kortste weg naar buiten kwam.

Bij ons zelf hebben alle deutzen c.a 10000 uur. Nooit grote revisies gehad, uitgezonderd een keer een nieuw cilindertje na een warmloper (het komt dus voor, echter was dit geheel onze eigen schuld. De koelribben zaten namelijk vol smurrie). De 3005 is wel een keer compleet gereviseerd. De dx160 heeft 15000 uur, maar daarvan is de onderhoudshistorie onbekend.

De 4006 die bij ons weg is gegaan was helemaal tot op de draad versleten, oliepomp stuk, hefcilinder lek, stuurhuis versleten. Alles was gewoon op. Maar nog altijd starten en lopen.
dx11
Quote @albert-fendt:
het is wel waar dat luchtgekoelde wat sneller warm worden maar bij normaal gebruik merk je dat niet zo snel.

Een luchtgekoelde mag ook best wat warmer worden als een watergekoelde, vergeet dat niet. Als onze Case te woarm wordt ben je meteen je koelwater kwijt, bij de deutz doe je even 5 minuutjes kalm en daar gaat hij weer
ketelbinkie
Ja hij is erg merk vast. Lekker eigenwijs noem ik het maar.
Misschien wel een beetje jaloers dat andere ook goeie motoren kunnen maken.
Sisu moet hij ook niets van hebben. Dat zijn toch echt koppelmonsters bij lage toerentallen. Maar lees hier Zweden-Finland. Net zoals Nederland-Duitsland met voetbal.
ketelbinkie
Hallo DX11
Maar de deutzen hebben toch ook een oliekoeler? Of zit die niet in de koelluchtstroom.
MF- 4255
@dx11
Wij hebben ook een deutz 7006 maar als ik hem echt heel hard laat werken met bijv. een 3 schaar ploeg zou dit dan goed gaan? Want hij komt de grond wel door alleen roken als de... Maar dan kan ik me voorstellen dat hij toch goed warm wordt?
lindehydrocart30
Dat de achterste cilinder vaak warm liep, daar had Eicher destijds weer een mooie oplossing voor: per cilinder een koelvin. 😄
Adri-JD850
Was er niet een Nederlands meisje dat de halve wereld rond is gegaan richting Africa met een deutz zonder al te veel kosten en overal waar ze kwam en ze had stukken kon het gemaakt worden, tel uit je winst.
pino
Deutz was zeer goed met luchtgekoelde motoren. Het was gewoon een kwestie van de koelribben goed schoon maken. Dat vergeten de meeste nog wel eens. Daardoor warmlopers enz! En goed opletten dat de motor niet lekt anders brand de olie gewoon vast aan de koelribben dan kan je bikken.
walker1
Er rijden nog vele luchtgekoelde deutzen rond, dat zegt wel genoeg denk ik.
pino
@ketelbinkie Klopt die olie koeler wordt gekoeld door lucht.
county854t
Voor zover als ik het weet zijn de luchtgekoelde motoren van deutz een van de betere mototren die er zijn. Natuurlijk ook op z,n tijd onderhoud nodig en goede kwaliteit olie gebruiken maar 12000 tot 15000 draaiuren zonder enig probleem is geen uitzondering. Wat betreft de werk temperatuur: watergekoeld is op z,n best rond de 95 graden celsius maar luchtgekoelt is op z,n best rond de 200 graden celsius. Veel succes met je discussie
deutz6007
De deutz 06 serie is een van de meest verkochte trekkers ooit, en nu +- 40 jaar later rijden er heel veel deutzen rond zonder problemen, als je de koeling goed schoonhoud, kan er weinig mis mee gaan. deutz motoren zijn gewoon goed. (andere motorenmerken ook natuurlijk)
RobDeutz104
En als Deutz niet goed zou zijn, waarom bouwt Volvo samen met Deutz motoren dan? en heeft Volvo aandelen in Deutz?
deutz7006
Een nonkel van mij heeft een 6806 gehad en nooit problemen mee gehad ploegen met 30°. die trekker moest het hele bedrijf runne. en in het najaar met een 1bek mee mais afdoen. hiermee konden ze rapper rijden dan een ford van 5pk meer. en echt goed onderhouden werd hij nooit. hoeveel uren hij oplaatst had weet ik niet maar de motor was nog goed enkel het plaakwerk en de remmen warden verrot. wij hebben zelf een 7006 gehad ook nooit problemen mee gehad. frezen over geploegt land bij 30° nooit warm gelopen. en nu hebbe we nog een 10006 daar ook nooit problemen meen gehad en daar staan al 12000uren op en is nog altijd nie toe aan een revizie. naar mijn mening de beste eutz motortjes die ze ooit hebben gemaakt. 😉
dx11
@Adri-JD850 Klopt, Manon Ossevoort was dat, op een d6806 😄


ketelbinkie
Ja precies. Deutz en volvo werken samen. Maar dan hebben we het over vloeistof gekoelde motoren.

County854t, weet je dat zeker van die temperatuur van 200 graden? Ik dacht dat het zo rond de 115 a 120 graden was.
RobDeutz104
En ik vind ook, dat als iemand zegt dat er maar 2 goede motoren zijn, een hoop andere merken wel flink tekort doet!
Zijn zat andere merken die er ook wat van kunnen met motoren bouwen!
ketelbinkie
Hallo deutz7006
Lekken ze ook geen olie? Eventueel olieverbruik?
deutz6007
Deutz ag bouwt nog steeds nieuwe luchtgekoelde motoren, als deze niet goed zouden zijn waren ze allang verdwenen. deutz.com/html/default/…
dx11
Quote @ketelbinkie:
Maar de deutzen hebben toch ook een oliekoeler? Of zit die niet in de koelluchtstroom.

Ja, klopt. De oliekoeler wordt door de zelfde lucht gekoeld als de cilinders
deutz7006
@ketelbinkie nooit last van gehad we hebbe tussen die onderhoudsbeurten van olie te vervangen nooit een druppel olie moeten bijvullen
valmet6400power
@ketelbinkie

Als hij SISU óók niet goed vind dan lijdt je collega aan tunnelvisie ben ik bang 😮
sjonnies
Deutz motoren zijn wel goede motoren je moet als eerste de koelribben goed schoonhouden de plaat aan de zijant waar de lujcht aangezogen wordt niet er af halen dan gaat tie warme lucht zuigen en altijd ff opwarmen en na een dacht zeker een 20 min afkoelen en dan is er niks aan de hand
RobDeutz104
Wij hebben ook een luftgekuhlde nog in ons rijtje, 11000 betriebstunden, geen olieverbruik, en geen lekkages
fendt 936 vario
Deutz heeft wel de beste luchtgekoelde motoren van de wereld.
Ze zijn niet voor niets zo lang door gegaan met bouwen van luchtgekoelde motoren.
De deutz DX85 van mijn oom heeft 15000 uur op de klok en is nu pas voor het eerst gereviseerd.
deutzPJ
Beste,

Wij hadden hier ook een 10006 vroeger, nooit problemen mee gehad. Het was een sterke trekker. Maar zoals iemand hier al zei, ze lusten allemaal wel een beetje olie. Iemand die ik ken deed vroeger loonwerk met zijn 10006, die had 19000 uur gelopen zonder revisie van de motor. aan die 19000uur had hij wel al wat onderdruk. Daarna hebben ze een motor van een 6.30 erin gestoken, heeft dan met die motor nog een 5000 uur gelopen bij die loonwerker. En nu weet ik hem nog elke dag aan de mengwagen liggen. Zeer goede trekkers volgens mij 😄
MF- 4255
Dus opzich zou een best een dag aan het ploegen kunnen? En flink warm worden?
KubotaB6001
@MF- 4255 Ja natuurlijk, wat ben je nu met een trekker die zou opgeven bij hard werken tussen -20 en +35 graden?
Als dat niet mogelijk zou zijn zou deutz zichzelf toch voor schut zetten ofnie?
marcpd
Heb een D6806, nieuw gekocht, eerste revisie op 16.100 h, nu heeft ie er 21000, nooit warm gelopen, staat zelfs geen temperatuurmeter op. Heb ook een 6.05,tweedehands gekocht, waarschijnlijk is de teller terug gedraaid, heb ik laten reviseren omdat de kopspeling niet goed was. Heeft soms de neiging om warm te lopen, maar ik heb ook een beetje aan de brandstofpomp geprutst, en daar is de koeling natuurlijk niet op voorzien. Dan dus een tandje minder. 😃
weurding

pak eens een soortgenoot uit hetzelfde tijdperk, bv d6206, mf 575 of een ford 5600, leg na 7000 uur overal een krant onder en zie het verschil, natuurlijk valt en staat een en ander met onderhoud
ketelbinkie
Heren heren
Wat veel reacties. Ontzettend bedankt. Ga ze vertalen en meenemen. Beetje stoken. Die van tunnelvisie vind ik heel goed.
Ga ik zeker tegen hem zeggen.
Nogmaals bedankt
Renze
Quote @weurding:
pak eens een soortgenoot uit hetzelfde tijdperk, bv d6206, mf 575 of een ford 5600, leg na 7000 uur overal een krant onder en zie het verschil, natuurlijk valt en staat een en ander met onderhoud

Dat is ook geen vergelijk, want de Engelsen gebruikten toen nog kurkpakkingen ! 😉
Stier69
Ook Porsche is op een gegeven moment over moeten stappen naar vloeistofgekoelde motoren.Dat vonden de liefhebbers ook niet leuk.De luchtgekoelde modellen zijn het populairst.
weurding
@Renze kurk laat geen wijn uit een fles laat staan olie uit een blok 😃
Deutzfreak Nr 1
@ketelbinkie 28.000uren zonder revisie , is kapot gevlogen door een gebroken veer in de pomp
Fendt 311 LSA
Quote @RobDeutz104:
En als Deutz niet goed zou zijn, waarom bouwt Volvo samen met Deutz motoren dan?

Kijk daar zeg je het, ik zat net hetzelfde te denken.
Hier n 4007 met 6700 uur deze zomer nieuwe koppakingen en zuigeveren ingezet, koppakking ging lek, toen derest ook maar gedaan. is dr wel een met 55 pk
en de 4.31 begon van de zomer n x te toeteren omdatie tegen warmlopen aanzat, er was iets van de luchtblower stuk.
Renze
Quote @RobDeutz104:
En als Deutz niet goed zou zijn, waarom bouwt Volvo samen met Deutz motoren dan?
Toch waren de luchtgekoelde motoren VOOR die deal, beter dan de latere watergekoelde motoren.
TomopSame
2 jaar geleden toen het voorjaar zeer droog en warm was heb ik eens meer dan 12 uur aan een stuk land klaar gelegd met onze Same explorer 2 en een 3 meter rotoreg en ik heb nooit moeten stoppen omdat ie te warm werd. Enkel een paar keer gestopt om de luchtfilter uit te blazen want dat was na enkele uren wel nodig. En olieverbruik of lekkage heeft ie ook geen last van, na een week op dezelfde plaats te staan ligt er nog geen drup olie onder. Dat kan je niet van elke tractor zeggen.
KubotaB6001

De eerste minuut van dit filmpje zegt ook wel genoeg denk ik zo...
marcpd
@Stier69 Je bedoelt dan de auto's zeker?
Stier69
@marcpd Eh ja.Effe niet gedacht aan de tractoren.Op dat moment ging het over de auto's
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D10006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!