Illustratie van:

International 1055 - 1978 korte poken --> gesynchroniseerd?

Beste,

Ik heb een vraagje over een international 1055 uit 1978. Deze heeft korte versnellingspoken aan elke kant van de stoel één. Nu heb ik gezocht op internet over of een inter 1055 gesynchroniseerd was of niet. Hierover heb ik nog steeds geen duidelijkheid kunnen vinden. Dus bij deze mijn vraag:

Inter 1055 1978 korte poken --> gesynchroniseerd?

En nog even over een gesynchroniseerde versnellingsbak: Kun je dan niet terug schakelen of alleen met tussengas? en bij opschakelen geen of wel tussengas?

Alvast bedankt.

Mvgr.

Deel dit topic

Reacties

wvdh
Een 46 serie is al gesynchroniseerd(serie die ouder is). dus lijkt mij dat een 1055 dat ook wel heeft.
bij een gesynchroniseerde bak is kan er terug geschakeld worden
dx11
Sowieso tussengas. Gewoon voor de swag.
fendtinterfan
@dx11 met doorschakelen juist niet, slyten de syncromeshjes alleen maar harder...
kees 956
Valtra-Fordpower
Met tussengas ben je er niet, dan moet je dubbel clutchen met terug schakelen. Met opschakelen beetje tussengas inderdaad.
jo845xl
De 4 versnellingen zijn gesyncroniseerd , de groepen niet , later bij de xl's waren de groepen ook gesyncroniseerd . Waar wel een verschil is in die bakken is de tussen reductie , wel of niet gesyncroniseerd en ofwel 20% of 70% reductie . Ik heb er zelf vorig jaar eentje gekocht (franse) met gesyncroniseerde 20% reductie en die heb ik omgebouwd naar 40km/h .
fiat1000DTsuper
@dx11

Bij een gesyncroniseerde versnellingsbak is 'tussengas' (dus met dubbelclutchen) het slechtste wat je kan doen.
Maar gewoon eens de poot op het gaspedaal bij het schakelen is altijd wel mooi 😃
jmos
@fiat1000DTsuper
wat ik vaak doe is gas geven tot op aantal toeren, dan gas los en koppeling intrappenen schakelen en dan koppeling weer op en gas. 😃 werkt goed, kraakt nooit met ongesynchroniseerde bak dus zal met gesynchroniseerde niet slecht zijn. 😄
PascalStruijs4440
@jo845xl Veel en moeilijk werk dat ombouwen naar 40 bak?
fiat1000DTsuper
@jmos

Ja met ongesynchroniseerde bak is dat goed.
Maar voor wat zitten er sychro's in een bak, net om te maken dat je niet meer moet 'tussengassen'.
En het is echt niet goed voor je sychro's ook als je dat doet.
jmos
@fiat1000DTsuper
synchro‘s zitten erin om tandwielen een gelijke omloopsnelheid te geven voor het schakelen.
Dus jij zegt dat ik het verkeerd doe he, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het wel zou moeten? Ik geef geen tussengas, die koppeling gaat maar een keer naar beneden en ook maar een keer omhoog. 😛
wolseley
De versnellingen zijn wel gesynchroniseerd alleen de groepen niet(voor en achteruit) de latere xl met lange poken hadden dat wel
fiat1000DTsuper
@jmos

Aja ik had mislezen 😃
Ja zoals jij het doet kan ook geen kwaad normaal.
jmos
@fiat1000DTsuper
mooi. 😄
Zat al te denken van wat doe ik verkeerd? 😃
fendtinterfan
@jmos met opschakelen doe je het op jouw manier goed. met terugschakelen kun je het beste dubbel clutchen met wat tussengas. dan verhoog je het toerental van de hoofd as, want die komt met een kleiner tandwiel, in een groter tandwiel waar de tandsnelheid hoger van ligt. anders krijg je hem er niet in.
jmos
@fendtinterfan
terugschakelen is altijd even lastig ja. Maar van 30 naar 0 zoals bij onze trekkers is niet zo heel veel. vaak laat ik hem terugzakken tot 800rpm ofzo en dan uit de versnelling en gas geven en dan double clutchen om hem in de versnelling te zetten en dan weer op laten komen.
Corne S
Aparte is alleen dat de 46-serie al wel gesynchroniseerd was in de groepen. Alleen in de eerste versnellingen niet (1 tot en met???).
fendtinterfan
@jmos klopt, maar als je met een trekkertje van 50 pk de dijk op rijdt met 25 km/h en 10 ton erachter heb ik niet veel zin om terug te gaan tot 800 tpm en dan nog eens fijn terug schakelen terwijl je bijna geen vermogen meer hebt. dan sta je daar op een dijk voor lul omdat je te laat terug geschakeld hebt haha
jo845xl
@PascalStruijs4440 Je heb ze in 25km/h en 30km/h . De mijne was nen 25km/h . Dus heb ik er eerst nen 30km/h van gemaakt dwz dat je de 4° versnelling moet veranderen en de baangroep , als je tandwielen kunt vinden van een 30km-> die passen gewoon . Daarnaast heb ik dan 2 tandwielen van de reductie op maat laten maken want tandwielen van een xl 40km/h passen niet maar in mijn geval met al die tandwielen heb ik de bak volledig moeten demonteren tot het diffirentieel toe . Als je al een 30km/h heb kun je het diffirentieel laten zitten . Het is wel wat werk maar om tegen 25km/h over de baan te crossen vond ik maar niks . De 2 tandwielen op maat kosten 900 euro .
jmos
@fendtinterfan
oohh nee. een heuvel ofzo schakelen we van te voren al een versnelling terug hoor. maar ik dacht voor als je een dam in wilt draaien dan doe ik het vaak wel zo. en met een wagen van 15 ton is het natuurlijk wel wat anders. dan moet je hem echt remmen. met een schuddertje of swiller erachter komt ie vanzelf wel tot stilstand. 😄
unimog_kevin
@jo845xl zijn de groepen van een 46 wel gesyncroniseerd ??
Corne S
@unimog_kevin

Ja, je kunt hem al rollend al in zn voor en en achteruit zetten. Dit hoef je bij een 423 / 624 niet te doen.
jo845xl
@unimog_kevin Zoals Corne S al zegt inderdaad , 1ste en 2de versnelling en tussen reductie zijn niet gesyncroniseerd .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
2