Beste,
Ik heb een vraagje over een international 1055 uit 1978. Deze heeft korte versnellingspoken aan elke kant van de stoel één. Nu heb ik gezocht op internet over of een inter 1055 gesynchroniseerd was of niet. Hierover heb ik nog steeds geen duidelijkheid kunnen vinden. Dus bij deze mijn vraag:
Inter 1055 1978 korte poken --> gesynchroniseerd?
En nog even over een gesynchroniseerde versnellingsbak: Kun je dan niet terug schakelen of alleen met tussengas? en bij opschakelen geen of wel tussengas?
Alvast bedankt.
Mvgr.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 1055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
bij een gesynchroniseerde bak is kan er terug geschakeld worden
Bij een gesyncroniseerde versnellingsbak is 'tussengas' (dus met dubbelclutchen) het slechtste wat je kan doen.
Maar gewoon eens de poot op het gaspedaal bij het schakelen is altijd wel mooi
wat ik vaak doe is gas geven tot op aantal toeren, dan gas los en koppeling intrappenen schakelen en dan koppeling weer op en gas. werkt goed, kraakt nooit met ongesynchroniseerde bak dus zal met gesynchroniseerde niet slecht zijn.
Ja met ongesynchroniseerde bak is dat goed.
Maar voor wat zitten er sychro's in een bak, net om te maken dat je niet meer moet 'tussengassen'.
En het is echt niet goed voor je sychro's ook als je dat doet.
synchro‘s zitten erin om tandwielen een gelijke omloopsnelheid te geven voor het schakelen.
Dus jij zegt dat ik het verkeerd doe he, dan ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het wel zou moeten? Ik geef geen tussengas, die koppeling gaat maar een keer naar beneden en ook maar een keer omhoog.
Aja ik had mislezen
Ja zoals jij het doet kan ook geen kwaad normaal.
mooi.
Zat al te denken van wat doe ik verkeerd?
terugschakelen is altijd even lastig ja. Maar van 30 naar 0 zoals bij onze trekkers is niet zo heel veel. vaak laat ik hem terugzakken tot 800rpm ofzo en dan uit de versnelling en gas geven en dan double clutchen om hem in de versnelling te zetten en dan weer op laten komen.
oohh nee. een heuvel ofzo schakelen we van te voren al een versnelling terug hoor. maar ik dacht voor als je een dam in wilt draaien dan doe ik het vaak wel zo. en met een wagen van 15 ton is het natuurlijk wel wat anders. dan moet je hem echt remmen. met een schuddertje of swiller erachter komt ie vanzelf wel tot stilstand.
Ja, je kunt hem al rollend al in zn voor en en achteruit zetten. Dit hoef je bij een 423 / 624 niet te doen.