International 644 - lak direct over ijzermenie

Hallo,

ik heb hier al verschillende topics over gelezen, maar nog geen duidelijk antwoord.
Ik wil mijn 644 misschien gaan overspuiten.
Nu heb ik gezien dat ijzermenie (roodbruin) een goede en goedkope grondverf is.
Kan ik hier dan ook direct overheen lakken, dus zonder nog een andere primer?
LeonV

Reacties

Patrick 2020
Ik ga deze thread volgen, want ik wil mijn trekker volgend jaar spuiten en ik ben bang om de verkeerde verf erop te krijgen wat snel afbladerd, knapt, etc. Dit zou natuurlijk zonde zijn van het vele werk..
F-E-N-D-T-J-E
Pas daar heel goed mee op als je 2 compunenten verf gaat gebruiken moet je wel grondverf gebruiken die daar voor geschikt. je moet t zo zien dat niet alle soorten verf elkaar kunnen verdragen. toen ik mijn 4000 ging spuiten ben ik naar een speciaal zaak gegaan voor industrie lakken daar heb ik t gevraagd wat voor soort grondverf ik moest gebruiken ik heb daar toen 2 comp. lak gekocht op kleur laten mengen en daar heb ik toen de beste grondverf bij gezocht hun zeiden dat je daar gruwelijk mee op moest passen en die kunnen je ook zeggen welk kleur grondverf j moet hebben en ik denk dat geel t beste onder rood te gebruiken dan komt de rode kleur er veel mooier uit dus als ik jou was zou ik effe naar een spuiter gaan en daar advies winnen welke soort verf je het beste kunt gebruiken
LeonV
Bij mijn Volvo 650, zie foto's, ben ik naar mn lmb geweest.
Was ook niet extreem duur, en dan weet je wel zeker dat het goed is idd. Maar ik begreep dat ijzermenie een goede roestwerende werking had, en het is niet duur. 2.5L voor 23.7 thuisgezonden.
majoor85
Zo heb ik een jaar of 2 geleden mijn majoor ook voor zien van nieuwe verf en had toen van die groen agtige menie maardat hebbe ze mij bij de lmb aan geraden je moet hem toch 2x spuiten om dat in 1x toch niet mooi dekt
Boemrang
Als je het doet, doe het dan meteen goed...
Ga niet bezuinigingen op een paar euro aan lak en of primer...
Een goed begin is maar het halve werk....
Patrick 2020
@Boemrang Zo denk ik ook, daarom lees ik ook eerst graag de tips en ervaringen van anderen. 😉
LeonV
Ja maar is het nou goed of niet? als ik toch gewone
grondverf moet gebruiken, dan gebruik ik geen menie lijkt mij zo
old man jose
Als je hoogglans industrielak gebruikt dan kan het,je moet de primer(grondverf) altijd schuren met heel fijn papier water proof 400 en water erbij dan alle oneffenheden eruit schuren. Dus bruine menie kan gewoon maar alleen bij 1K. De plaatsen die geplamuurd zijn ook extra aandacht aan schenken.
Heel belangrijk al de te lakken delen moeten vetvrij en brandschoon en spiegelglad zijn.
2 K verf is iets moeilijker te verwerken voor een amateur, beter gaat het met 1 K en dan hoogglans kijk maar hier:
of hier:
Suc 6
Patrick 2020
Strak werk Jos!

En nu we het toch over spuiten en verf hebben:
Velgen spuiten met of zonder banden?
Ik ben bang om de velgen weer te beschadigen met het banden monteren na het spuiten..
F-E-N-D-T-J-E
@Patrick 2020ik zou er op laten en goed afplakken ik heb de banden ook al is goed ingevet dat gaat goed daar echt de verf niet op spoel je later de verf erzo af
Patrick 2020
Maar ik wil ze eerst laten stralen en daarna andere/nieuwe banden monteren.

Wat is dan de beste wijze, oude banden afwippen, stralen, spuiten, banden monteren, spuiten?
SJB533
@Patrick 2020
Wij hebben 6 jaar terug de 533 ook helemaal overgespoten. De banden hebben we er gewoon (vol) om gelaten. Is een kwestie van goed afplakken.
Patrick 2020
Oke thanks! Ik heb verstelbare velgen, dus moet ze sowieso apart spuiten en dan nieuwe bouten erin. 😉
SJB533
@Patrick 2020
Of t moet weet ik niet. Wij hebben het niet gedaan 😄
old man jose
@Patrick 2020 Als de banden erom liggen, leeg laten lopen los van de velg netjes rond de velg plastic snijden tussen de velg en de band dan weer op pompen.
Als je klaar bent met spuiten de band weer leeg laten plastic weg lucht erin suc 6 verzekerd.

Kijk maar:

of hier :
tractorfan.nl/picture/479102/
Valtra-Fordpower
Gewoon de band eraf laten en stralen die zooi, vaak zit bij de hiel ook roest, en daar kun je alleen zonder band bij.

Daarna de band er bij een demonteer machine erop draaien laten, als dat goed gedaan wordt is het zonder krassen...... De beste methode.
Patrick 2020
Bedankt voor de reacties heren! Waarom zelf het wiel uitvinden. 😉

Ja stralen zonder banden was ook mijn gedachte. En dan eerst een laag verf binnen en buitenkant, en daarna banden erop en dan verder zoals old man jose zei. Dat lijkt mij de beste werkwijze.
casepowers
Wat is de beste manier van schuuren eigelijk? Als je aleen de losse stukjes en de roest er af schuurt is dat genoeg voor een glad resultaat? En zijn er nog tips om hem zo mooi glimmend te krijgen?
ihc-driver
@LeonV Hou goed in de gaten dat rode verf transparant/doorzichtig is. Wil dus zeggen dat met een donkere ondergrond (rode menie) de verf ook heel donker rood word. Origineel zit er gele primer onder (dus licht) Dus gele of witte primer gebruiken voor het beste resultaat. wat Old man Jose gedaan heeft kan maar blauw dekt veel beter dan rood. Rood is een van de moeilijkste kleuren om te spuiten.

Voor de rest bij Old Man Jose kijken wat hij er neergezet heeft, dus goed schuren en ontvetten!! Spuitwerk word vorrnamelijk bepaald door het schuurwerk, al spuit je nog zo strak, is het schuurwerk niet goed zie je dat gelijk terug in het spuitwerk. En bezuinig niet op verf en maak je er niet gemakkelijk vanaf door met een stoomcleaner ff schoon te maken en klaar, die verf kan er letterlijk maar zo vanaf vallen als je pech hebt.

Beste manier om de trekker te schuren is toch met de hand, schuurmachine gaat ook en wat sneller, ik heb er een driehoeksschuurmachine voor gebruikt. Alleen de kleine hoekjes met de hand. Heb toen eerst met 60 daarna 80 en daarna 120 geschuurd, 120 met schuurmachine is wel iets fijner dan 120 met de hand. Daarna primer erop. Als je in een stuk doorspuit hoef je in principe niet te schuren (alleen met primer weet het niet met menie). de 644 is grotendeels ruw gietijzer, naschuren heeft niet veel nut dan)

Plaatwerk daarin tegen na de primer eerst met waterproof 400 wat Old Man Jose zegt schuren tot alles echt goed dof is. Daarna kan het gelakt worden.

En als je gaat lakken, zorg dat je de tijd er voor neemt, na iedere laag een kleine pauze (rookpauze niet bij de trekker zelf) en zorg voor een goede temperatuur (15 / 25 graden) en niet bij een houtkachel. Liefste 2 verfspuiten, een voor primer (grote nozzle en een voor lak fijne nozzle)en geen gamma dingen.

Velgen kun je het beste stralen, omdat het rond is is het moeilijk te schuren.

Na het lakken niet na 2 dagen denken van hey daar en daar is t wat dunnetjes ik pak ff de spuit er weer bij. Sommige verven verdragen het niet met als resultaat dat de verf openbarst en je opnieuw kan beginnen met schuren tot op het kale ijzer. je zorgt dan namelijk voor 2 lagen verf die ieders een apart droogstadium hebben. dus gaat scheuren. Daarom zorg dat je de tijd er voor neemt! in een keer goed
ihc-driver
Bv
SJB533
Quote @ihc-driver:
Origineel zit er gele primer onder

Bedankt voor de tip! 😉
looper321
@ihc-driver
die foto die je hier hebt gezet, daar is die toch niet kaal geschuurd tot op het metaal, ik zie nog genoeg rood. in je tekst zeg je dat het moet zijn kaal geschuurd tot op het metaal.
gkgerbengk
@ihc-driver Ook belangerijk is dat je er zoveelmogelijk licht bij hebt. Een looplamp is erg makkelijk voor de hoekjes waar het licht niet goed komt. Als de lak glimt zit er genoeg op en als die dof is nog niet. Als je het goed doet kan je dan nooit na de tijd denken dat het ergens te dun opzit waar jij het over had.
ihc-driver
@looper321 Beter lezen, helemaal blank als je 2 lagen over elkaar spuit na een paar dagen als de verf open barst. Gewoonlijk schuur je tot alles dof en glad is.
ihc-driver
@gkgerbengk Lijkt me logisch dat je goed licht nodig hebt bij het spuiten. lak glimt ook bij de plekken waar het er dun op zit, zie je pas als de lak begint te drogen dus looplamp kan maar niet zoveel effect, gewoon zorgen dat je genoeg lagen erop spuit. Dat is wat ik ook duidelijk maakte in de tekst.
Bjorn G35s
Kleine tip!!!

Je kan een oud lasapparaatje gebruiken om er voor te zorgen dat het te spuiten product niet meer statisch geladen is (dus geen stof/vuil aantrekt) door de aarde klem er aan te zetten (ergens aan onderzijde)en apparaat natuurlijk aan. Natuurlijk het plekje waar de klem zit het laatst zonder deze er aan 😄
Bjorn G35s
Aarde aan een bout in een draadgat die toch schoon moet blijven (zoals - voor massa) werkt natuurlijk nog het beste/mooist.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!