John Deere 4040 - Motor vast

Gisteren hebben we de motor tegen de achterbrug gezet.
En nu vandaag wok ik de motor handmatig ronddraaien en gaat dat HEEEEEL moeizaam.
Kan iemand mij vertellen wat ik mis doe of wat er zou kunnen zijn.

Grtz
fiat1000DTsuper

Reacties

jmos
Wou die toen ie der niet voor zat wel makkelijk ronddraaien?
ik denk dat het komt door de weerstand in de bak. laat iemand eens de koppelingen bedienen en dan nog eens proberen.
fiat1000DTsuper
@jmos

Voor die er in zit kon ik hem aan het vliegwiel wel makkelijk rondraaien. Nu hebben we al alles geprobeerd, zelf in versnelling gezet en de trekker heen en weer gereden.
Dan wou zelf de motor niet draaien.
Maar als ik met een hefboom aan de tandkrans draai gaat hij met moeite rond.
jd4050
Een motor draait toch altijd moeilijk rond door de compressie?

je kunt eventueel dunne plaatjes tussen de klepveer en de tuimelaar doen bij alle in en uitlaten. dan kan de motor geen compressie maken en gaat het licht.
fiat1000DTsuper
@jd4050

Neen het is niet zo'n soort moeilijk draaien, dan kan je de motor nog beter draaien dan nu hoor.
En dan nog, toen die er nog niet in zat kon ik hem ook rondraaien als die al compressie maakte.
fiatfan
@fiat1000DTsuper misschien toch beter bij een fiat1000DTsuper kunnen houden????
Wiebe
Heb je de motor er zo tegen aan kunnen schuiven of heb je hem het laatste stuk met de bouten bij elkaar getrokken?
jmos
@fiat1000DTsuper
ik denk toch dat het komt door weerstand in de bak.
fiat1000DTsuper
@fiatfan

Zijt maar zeker!
fiat1000DTsuper
@Wiebe

Neen zoals je zegt de laatste 2cm toegetrokken met de bouten, dat vond ik al heel raar maar ik dacht dat dat de veren waren van de koppeling van de PTO die zich opspanden.
fiat1000DTsuper
@jmos

Ik weet niet wat voor trekker jij hebt maar weerstand in de bak lijkt mij toch niet goed hoor aangezien alles gelagerd is enzo.
jmos
@fiat1000DTsuper
ook al is het gelagerd. er zit altijd wat weerstand in. bijna niks. maar met de hand wel voelbaar. of zoals je zegt de aftakaskoppeling dat die wat opgespannen staat. dan staat er een klein beetje spanning op die ook weer een kleine weerstand veroorzaakt. en alles bij mekaar kan dat zijn wat je voelt.
fiat1000DTsuper
Ja maar dan nog, kan ik nog altijd mijne motor ronddraaien eh.
Want voor dat em open was geweest kon dat ook.
Dus moet er iets anders mis zijn.
jo845xl
@fiat1000DTsuper Veren van de koppeling die zich opspannen ? Kan toch nooit als je gewoon een motor monteerd . Volgens mij zitten de aandrijfassen niet te goei in de koppelingsschijven of in het lager dat in het vliegwiel zit . Motor moet je vanzelf aan koppelingshuis kunnen schuiven .
basia
@fiat1000DTsuper

Ik zou hem maar weer eens los halen ; zoals Wiebe zegt een motor moet normaliter zo tegen bak schuiven en niet met de bouten tegen elkaar aantrekken .
Zal toch ergens spanning op staan denk ik ; plaat niet in de spiebanen of zoiets ?

Met monteren af en toe aan krukas draaien dan voel je vaak wel dat alles goed in elkaar "glijdt"

Ik zie net jo845xl was me ner voor met ongeveer hetzelfde verhaal
atlaspower
@fiat1000DTsuper Als je de laatst cm met bouten heb ingedraait haal hem dan maar weer los, heb je iets naar de klote geholpen, hoop niet dat je erg veel schade heb, maar zou zo maar kunnen dat je de boel de bak in heb geduwt of de koppeling krom hebt
fiat1000DTsuper
Ik ben er nu met iemand over bezig en die hebben da ook eens gehad dat ze de laatste 2cm zeer spande, en bij hun was niets mis.
fiat1000DTsuper
Maar morgen gaat hij allesins terug in 2
basia
@fiat1000DTsuper

Als er niks mis is ; zou je de motor toch normaal moeten ronddraaien ?
fiat1000DTsuper
@jo845xl

ja neen kben wel zeker dat er zich veren opspannen.
Is een permakoppeling hé
fiat1000DTsuper
@basia

ja, maar kdenk dat ik al weet aan wat het zal liggen.
hermanmuntstra
Zon geintje hebben wij op het werk ook eens gehad, na 15 min. de motor kapot gedraaid. de priseas was niet goed het toplager in gegaan een heeft de krukas op spanning gezet, waardoor het axiaallager van de motor kapot is gelopen
fiat1000DTsuper
@hermanmuntstra

Kdenk nu toch ook dat het zo iets zal zijn.
Bij ons op het werk was iemand bezig aan een Claas hakselaar (Mercedes motor)
Maar wij werken meest aan vrachtwagens en blijkbaar zit de koppelingsplaat in een claas omgekeerd.
Maar dat wist die man niet en zo zijn ook de axiaal lagers kapot gedraait.
Bakker S
Hey een tip.

Als je de koppeling vervangen hebt en de moter tegen de achterbrug schroeft, moet hij zonder trekken van bouten tegen elkaar gedrukt worden. Je kunt als je de motor vast geschroeft hebt controleren of het goed zit. Til de trekker achter (links of rechts maakt niet uit) op en zet hem in de versnelling.
Draai aan het wiel en laat een ander de koppeling bedienen. De motor moet draaien en stil staan. Dit kun je ook met de pto doen maar ik denk dat die hydrolisch ingeschakelt wordt bij deze trekker. Weet je zeker dat de koppeling er goed in zit? Raadpleeg anders een John Deere dealer.., dan weet je het zeker dan dat je straks wat stuk draait....
Veel succes Gr Bakker
jdronny
Volgens mij draaien de koppelingsplaten vrij als er geen oliedruk op zit dus draait de bak sowieso niet mee.
Het wil nog wel eens voorkomen dat een van de platen een beetje wegzakt of dat de spiebanen niet goed voor elkaar zitten hij moet echt vanzelf in elkaar glijden even een klein puntje vet op een splane kun je mooi zien welke kant je op moet draaien
DESLAGERURRE
@fiat1000DTsuper denk dat de de prisch as niet goed in het toplager zit .. dus weer uit elkaar halen 😉
fiat1000DTsuper
@DESLAGERURRE

Ja dat denk ik nu ook. morgen het eerste werk.
DESLAGERURRE
@fiat1000DTsuper heb je de koppelings plaat wel gecentreerd in de drukgroep dan met een paspen ? Maar niet door draaien aan elkaar !! Kuj alles kapot persen .. Hij moet altijd zo in elkaar glijden ..
mdoornekamp
Er zit ook nog zo'n dunne 6 kantige as in die ook moet passen. Is van het olie pompje in de achterbrug dacht ik
fiat1000DTsuper
@DESLAGERURRE

Da is zonder paspen eh slager, ge moet uw koppelinsplaat op 3 pinnen laten glijden op uw vliegwiel, dan zitten die allemaal op lijn.
Anders zou je uw motor er nooit in krijgen.
Kheb al genoeg koppelingen gestoken van vrachtwagens, maar da is heelemaal anders dan een permakoppeling.
fiat1000DTsuper
@mdoornekamp

Ja ik denk ook dat het deze is die er niet in zit.
Renze
Wat wij altijd doen is een aftakas met enkele kruiskoppeling op de aftakas stomp doen, die haaksom trekken (zodat hij niet meer draait zodat je hem als hefboom gebruiken kunt) en dan eerst de aftakas aandrijfas verdraaien, dan via de rijafhankelijke aftakas de ingaande as van de transmissie verdraaien. Als je heel iets spanning hebt voel je wel wanneer de spiebanen in elkaar ploppen.

Wat ik de laatste keer gedaan heb, was de motor (die in een motortakel hing, zon ding voor autogarages) in de touwen verdraaien en wiebelen zodat het spul in elkaar schoof. Toen twee lange bouten erin zodat je heel iets druk had, dan een keer het koppelingspedaal bedienen zodat de platen zich kunnen centreren, voor het geval je bij het monteren van de drukgroep de boel net niet helemaal hart op hart had.

gewoon beetje frommelen en met twee bouten met een HEEL klein beetje druk, zorgen dat wat je hebt, je niet weer weggeeft bij het frommelen. (dat wat in elkaar geschoven is niet weer vrijkomt)
jdronny
Die dunne zeskante is van de transmissieolie pomp die moet je 'voor het van elkaar halen eerst verwijderen en met in elkaar zetten als laatste weer terug plaatsen' aan de achterkant zit een moer verstopt achter de bevestiging van de topstang kun je met dop 32 losdraaien
jdronny
Een johndeere heeft geen rij afhankelijke aftakas .
gewoon een puntje vet erop passen en verdraaien
DESLAGERURRE
@jdronny nee maar als een lamellenpaket ban de aftakas geen druk heeft is ie in geschakeld !!
josdeutz
Wij hebben dat ok ooit op het werk gehad met een ford 9600, een stage loper had de motot er tegen aangemaakt en had een te lange bout gepakt tussen de motor en het koppellingshuis en toen kwam de bout tegen het vliegwiel, dit kan bij jou ook het geval zijn
fiat1000DTsuper
@josdeutz

Bouten zitten buitenom.
fiat1000DTsuper
En het probleem is intussen opgelost 😄
Bedankt iedereen voor de goede raad 😄
deeremeneer
@fiat1000DTsuper Zeker de zeskant as er niet uit gehaald? Heb je trouwens de koppeling uit elkaar gehad?
fiat1000DTsuper
@deeremeneer

Jup, ik wist niet dat het zo moest.
neen de koppeling niet uit elkaar geweest.
deeremeneer
@fiat1000DTsuper Dat weten heel veel mensen niet. Je moet de as er officieel uit helen bij het splitsen van de motor en bak. Was de as niet krom?
fiat1000DTsuper
@deeremeneer

Neen de as was niet krom.
gelukkig maar.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4040 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!