Renault 551 - hydroliek olie vervangen
De olie in mijn tractor (die voor hydroliek , versnellingsbak ,en sturen ) heeft een bruine kleur en schuimt en stinkt . dus hoog tijd om deze te vervangen ( samen met aanzuig en druk filter ) . maar moet ik de leidingen dan eerst ook spoelen ? en hoe moet dat dan ? of laat ik gewoon de slechte olie eraf en die er goede op ?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 551 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als je het stuur naar 1 kant hebt gedraaid kun je door het losnemen van een olieslang bij de stuurcylinder nog de cylinderinhoud oude olie uit laten persen. Met een hydrauliekslang achter op de aansluiting(en) is als laatste nog de oude olie uit de hydro-ventie(len) + aansluitingen te spoelen.
Tja, wat is overdrijven?
Afgelopen winter heb ik ook zo beide trekkers gedaan (verversen + spoelen).
Daarnaast ook alle hydrauliek op de machines afgetapt + doorgespoeld. Ik verzeker je, dat het nu mooier loopt dan na de verversingsbeurten dat ik het 'minder zorgvuldig' heb gedaan. Bij koude olie 'jammeren de pompen nu niet meer en de besturing is strakker.
Nu moet ik alleen de discipline houden vermenging (door uitlenen machines) te voorkomen.
PS een trekker stuurt altijd strakker met koude olie omdat ie dan dikker is, merk je heel duidelijk verschil is je stuurpomp slecht,, aan het geluid van je pomp te horen ?
De afgetapte olie was wazig van kleur, wat mijns insziens duidt op luchtbelletjes en condenswater. Met name dat laatste is bij mij (door kortstondige gebruik dagelijks op veebedrijf) aandachtspunt om de verversingstermijn normaal aan te houden.
Schrikken anderen er niet van om de 1.000 à 2.000 uur de oliepompen te vervangen, ik draai nog met de eersten (ruim 5.000 uur) op 1987 en 1988 Fendt.
P.S.: Met strakker sturen bedoel ik dat er nu weer op olie wordt gestuurd en niet met een sponzig olie/luchtmengsel.
Al met al ben ik denk ik met de totale verversing net zo veel nieuwe olie kwijt geraakt in de machines/werktuigen dan in de hydrauliektanks op de beide trekkers (à 15 liter).
Verversen van alleen de trekkers is zinloos als de werktuigen na 1 maal gebruik de nieuwe olie al weer voor de helft veroudert.
Ja, voor wat het waard is natuurlijk.
Bij (vries)koude olie maakte 1 trekker "oliepomp-" en ''stuur''-bijgeluid. Nu niet meer. Bovendien gaat het sturen bij betreffende trekker nu een fractie zwaarder en dat ervaar ik als niet-onprettig.
niks met achterbrugolie te maken, de eerste remmen zitten er nog in en remt nog steeds als van nieuws aan, rijd nog steeds hier rond en kan nog jaren mee, , is trouwens ook een Renault.
staan wel altijd binnen als ze stil staan, en er hangen uitsluitend vaste machines achter.
maar ik moet daarna weer olie bij vullen en die gaf mij MPV transmissie olie mee van total. Voor in de 681 4s.
Deze uitleg kan ik me helemaal in vinden. Vermenging als gevolg van nieuwe machines.
(Daarom heb ik deze verversingsbeurt beide trekkers en alle machines afgetapt en gespoeld).