Illustratie van:

Renault 551 - hydroliek olie vervangen

De olie in mijn tractor (die voor hydroliek , versnellingsbak ,en sturen ) heeft een bruine kleur en schuimt en stinkt . dus hoog tijd om deze te vervangen ( samen met aanzuig en druk filter ) . maar moet ik de leidingen dan eerst ook spoelen ? en hoe moet dat dan ? of laat ik gewoon de slechte olie eraf en die er goede op ?

Deel dit topic

Reacties

rickrenault
Volgens mij de stop onder de achterbrug er uit draaien en wachten tot die goed leeg is. Aan de zeikand van de versnellingsbak zit een schroef in de versnellingsbak achter de remstangen die er uit draaien en de olie in de achterbrug doen tot dat daar de olie uit bigint te lopen dan het schroefje er weer in draaien en nog 5 liter er bij doen dat is beter voor de aftakas
pino
Eerst goed warm rijden dan de stop eruit draaien! Hef laten zakken anders zir namelijk er nog oude olie in. En als de achterbrug goed leeg is stop er in filter vervangen en aanzuigzeef schoonmaken, weer bij vullen op niveau en klaar.
Wimsumar
Beste Guy S.: Er blijft in de hydroleidingen, stuurcylinder etcetera al gauw enkele liters oude olie achter. Je kunt na het aftappen een minimale hoeveelheid ( 5 à 10 liter, wat maar juist nodig is om de oliepomp aan te kunnen laten zuigen) nieuwe olie in de achterbrug doen en dit even door de trekker laten circuleren (inclusief stuurcylinder). Vervolgens tap je deze 'spoelolie' ook af om er dan de nieuwe hoeveelheid in te doen.
Als je het stuur naar 1 kant hebt gedraaid kun je door het losnemen van een olieslang bij de stuurcylinder nog de cylinderinhoud oude olie uit laten persen. Met een hydrauliekslang achter op de aansluiting(en) is als laatste nog de oude olie uit de hydro-ventie(len) + aansluitingen te spoelen.
atlaspower
@Wimsumar Je kan ook overdrijven, die paar liter oude olie die achterblijft maakt echt niks uit, dat mengt vanzelf wel weer. Spoelen doe je alleen als je minerale olie gaat gebruiken en er zit syntetische olie in, of visa versa dan is het raadzaam om te gaan spoelen
Wimsumar
Beste
Quote @Atlaspower:
overdrijven,

Tja, wat is overdrijven?
Afgelopen winter heb ik ook zo beide trekkers gedaan (verversen + spoelen).
Daarnaast ook alle hydrauliek op de machines afgetapt + doorgespoeld. Ik verzeker je, dat het nu mooier loopt dan na de verversingsbeurten dat ik het 'minder zorgvuldig' heb gedaan. Bij koude olie 'jammeren de pompen nu niet meer en de besturing is strakker.
Nu moet ik alleen de discipline houden vermenging (door uitlenen machines) te voorkomen. 😞
atlaspower
@Wimsumar Ik zou maar eens duurdere olie gaan gebruiken 😄 als er ruimte in iets zit gaat dat er echt niet uit door er nieuwe olie in te doen. goede olie scheelt een hoop ongemak , over wat voor trekkers praten we hier ?? olie verversings intervallen zijn volgens fabrieks opgave aan de hele veilige kant en dan nog onder extreme omstandig heden gemeten, waar wij nagenoeg nooit tegen aan zitten (warmte en belasting)inpr had je met de olie nog wel een (paar)jaar kunnen doortuffen dus die 4 liter die achterblijft ??? Soms zit iets tussen je oren, en helpt het als je er een goede gedachte bij hebt, of het echt helpt ?
PS een trekker stuurt altijd strakker met koude olie omdat ie dan dikker is, merk je heel duidelijk verschil is je stuurpomp slecht,, aan het geluid van je pomp te horen ?
Wimsumar
Beste @Atlaspower: Ik heb bij mijn trekkers/machines te weinig lekkage en slangbreuken om de olie door regelmatig te moeten bijvullen redelijk van kwaliteit te houden. 😄
De afgetapte olie was wazig van kleur, wat mijns insziens duidt op luchtbelletjes en condenswater. Met name dat laatste is bij mij (door kortstondige gebruik dagelijks op veebedrijf) aandachtspunt om de verversingstermijn normaal aan te houden.
Schrikken anderen er niet van om de 1.000 à 2.000 uur de oliepompen te vervangen, ik draai nog met de eersten (ruim 5.000 uur) op 1987 en 1988 Fendt.

P.S.: Met strakker sturen bedoel ik dat er nu weer op olie wordt gestuurd en niet met een sponzig olie/luchtmengsel.
JD3010
@Wimsumar Als je merkt aan de trekker dat de olie is ververst, dan lijkt me de olie niet van goede kwaliteit. Goede olie behoudt tot aan het verversen grotendeels de kwaliteit.
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
tot aan het verversen

Al met al ben ik denk ik met de totale verversing net zo veel nieuwe olie kwijt geraakt in de machines/werktuigen dan in de hydrauliektanks op de beide trekkers (à 15 liter).
Verversen van alleen de trekkers is zinloos als de werktuigen na 1 maal gebruik de nieuwe olie al weer voor de helft veroudert.
JD3010
@Wimsumar Ik begreep uit je verhaal dat je merkt dat de olie vernieuwd is in de trekker. Met goede olie hoort dat niet. We hebben het zelf met Shell universele olie gehad, dat was eens en niet weer.
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
je merkt dat de olie vernieuwd is

Ja, voor wat het waard is natuurlijk.
Bij (vries)koude olie maakte 1 trekker "oliepomp-" en ''stuur''-bijgeluid. Nu niet meer. Bovendien gaat het sturen bij betreffende trekker nu een fractie zwaarder en dat ervaar ik als niet-onprettig. 😄
atlaspower
@Wimsumar Beste wimsumar ik ververs naar gelang de trekkers belast worden, en dat is bij de oudste ( ong 25 jaar) hier die hier in zijn begin jaren voor de klepelmaaier stond en kub kisten rijden, en hele leven spuittrekker geweest is, in 9000 uur zon 3 maal de achterbrug ververst, en om de 500 uur de motorolie, geen lekkage's,(geen druppel) gewoon een kurk droge motor uitwendig, geen ruimte, en geen nieuwe oliepompen, geen ijzer op de magneten, geen onderdruk, geen zwarte pluimen,,bijvullen ??? wat is dat ? hij gebruikt nagenoeg geen olie dus dat hoeft niet, ding is op een koppeling na nog nooit stukgeweest en dat was normale slijtage, en 2 nieuwe remcilinders maar dat heeft
niks met achterbrugolie te maken, de eerste remmen zitten er nog in en remt nog steeds als van nieuws aan, rijd nog steeds hier rond en kan nog jaren mee, , is trouwens ook een Renault.
staan wel altijd binnen als ze stil staan, en er hangen uitsluitend vaste machines achter.
pino
@atlaspower Wat voor olie gooi jij in de achter brug dan bij de renaults ?
atlaspower
@pino Voor die TX, THF olie (bij andere olie gaan je remmen kapot bij deze serie) van ELF, komt bij de Dealer vandaan, dus wel altijd de orginele voorgeschreven olie , in de Claas en Ares (ares met 5000 uur vorig jaar ververst dus 4000 uur mee gedraait)gaat GA 12 Haal altijd de orginele olie, duurder misschien maar volgens mij toch goedkoper, maar je kan het net zo duur maken als je zelf wilt, maar je weet zelf wat er met de trekker gebeurd (belasting)en daar op inspelen.Ik heb nog nooit op een olie vat gelezen,, niet gebruiken na ddmmjj
pino
@atlaspower Ik was bij de dealer want ik had lekke kering bij de remmen dus hij remde op 1 kant! Ik 1 kant losgehaald
maar ik moet daarna weer olie bij vullen en die gaf mij MPV transmissie olie mee van total. Voor in de 681 4s.
atlaspower
@pino 681 (is al weer een tijdje geleden ) heeft droge remmen , een 75 34 (tx serie heeft natte remmen vandaar THF ) maar is ook dealer afhankelijk wat voor olie je gebruik,
atlaspower
Quote @Wimsumar:
De afgetapte olie was wazig van kleur, wat mijns insziens duidt op luchtbelletjes en condenswater
Missschien een ander idee en uit eigen ervaring want om zoveel water in je achterbrug te krijgen moet je goed je best doen,, Kan het niet wezen dat je eens olie aan het mengen bent geweest(onbewust) bv doordat je een nieuwe machine heb gekocht waar hydroliek olie inzat (nieuwe machines worden vaak met hydroliek olie getest/afgeleverd) of een buurman die machines leent met een andere olie in de achterbrug, een wazige tot romige schuim kleur duidt eerder op 2 soorten olie die elkaar niet verdragen, deze zal ook romig blijven want water zakt uit, je kan dit controleren door bv een cola fles vol af te tappen uit je achterbrug , dop erop, en dan voor het raam zetten in de volle zon,zit er water in zie je dit zo, is het gemengde olie duurt het tot bijna 1 week of nog langer voordat ie weer helder is en er ligt dan een zwarte gloed onder in de fles.
Wimsumar
Beste
Quote @tlaspower:
een wazige tot romige schuim kleur duidt eerder op 2 soorten olie die elkaar niet verdragen,

Deze uitleg kan ik me helemaal in vinden. Vermenging als gevolg van nieuwe machines.
(Daarom heb ik deze verversingsbeurt beide trekkers en alle machines afgetapt en gespoeld).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 551 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
44