Ford 2000 ontluchten
Hebben de motor van onze ford 2000 gereviseerd (koppakking, enz.). Om hem weer aan de praat te krijgen moet ie worden ontlucht. Hoe doen we dit? Eerst boutje onder aan brandstoffilter en daarna verstuivers?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
@ford5000
Is het zo goed of zit het bij deze ford net wat anders?
Dan draai je 1 of 2 verstuiverleidingen los boven op de motor. je start de motor dan rond en wacht tot er diesel uit de leidingen spuit. dan draai je de leidingen dicht. dan starten en dan moet hij in princiepe lopen.
succes ermee
mvg
De kans is dat de verstuiverleidingen alle drie geheel leeg zijn. In dit geval is het beter ze ook alle 3 ( aan bovenzijde, bij de verstuiver) los te draaien. Een grote luchtinsluiting in 1 of 2 verstuiverleidingen blijft het ontluchten frustreren.
vaak als je een ontlucht gaat hij op een cilinder lopen en dan gaan de andere twee ook zo mee.
Ja dat klopt als je de tank leeggereden hebt. Dan blijven de verstuiverleidingen namelijk wel vol.
(In dit geval, na de revisie, is de kans dat de leidingen geheel leeg zijn. Bovendien, het losdraaien is geen moeite )
Ohhw, kweenie, ik rijdt niet zo vaak leeg.
Wij ook niet. in drie jaar met vier trekkers en een shovel nog maar twee keer hoeven te ontluchten. bijde keren doordat filter dicht zat.
Tja, "mos" en filters.
haha. ik kan je vertellen, er zat geen mos in het filter.
Persoonlijk zou ik naast de ontluchtprocedure zoals door nhmonteur beschreven is, alle 3 verstuiverleidingen lossen aan de kant van de verstuiver, omdat je de boel gereviseerd hebt en dus allicht alles vol lucht zit.
Dan gewoon de wartel op de leiding waar geen luchtbelletjes/witte kringetjes meer uitkomen vastzetten.
En omdat de tank hoger ligt dan het filter en de inspuitpomp hoef je niet te gaan pompen met een handpompje bij het ontluchten tot aan de inspuitpomp. de dieselolie stroomt er namelijk zo in als de lucht weg kan door een ontluchtingsopening. Zorg even voor een ten minste halfvolle tank voor voldoende druk/stroming.
Ik heb het topic even door zitten lezen maar kwam alleen in de omschrijving van @jammermaarhelaas de opmerking tegen dat je om vlot te kunnen ontluchten de tank minstens half vol moet hebben.
Dat is echt essentieel als je dit soort trekkers vlot weer aan de praat wilt hebben!
In ieder geval moet er zoveel in de tank zitten dat het niveau in de tank hoger ligt als de uitloop van de verstuiverleidingen.
Verder heb ik niks op of aan te merken op de adviezen die hier gegeven zijn.
ik noemde op wat standaard is met ontluchten. vroeg dus nog of het anders zat bij ford. eigen ford staat nu niet thuis dus kon ook niet even kijken. maar ipv van de druk van het opvoerpompje moet de zwaartekracht voldoende zijn.
Klopt inderdaad dat door de hogere ligging van de tank de brandstof door eigen zwaartekracht zijn weg door het systeem moet zoeken, en daarvoor moet de lucht er fatsoenlijk uit kunnen, en dan lukt niet als je bv maar 5 liter brandstof in je tank hebt zitten.
die is als het goed is nog origineel maar die hebben we nog niet hoeven ontluchten. en zoals ik eerder zij kan ik ook niet kijken want hij staat momenteel niet thuis.
Ik denk dat ik het gister toch wat te hard zei dat wij bijna nooit hoeven te ontluchten. vanmiddag was het raak. weer dat filter verstopt. dus nu de tank helemaal leegrijden en dan doorspoelen.