Ford 2000 ontluchten

Hebben de motor van onze ford 2000 gereviseerd (koppakking, enz.). Om hem weer aan de praat te krijgen moet ie worden ontlucht. Hoe doen we dit? Eerst boutje onder aan brandstoffilter en daarna verstuivers?

Deel dit topic

Reacties

rickrenault
Volgens mij verstuivers een beetje los en dan starten tot er diesel uit komt dan weer verstuivers vast draaien
NHSanderJD
Eerst boutje aan de brandstofpomp, dan ontluchten tot er geen luchtbellen meer zijn en dan vast draaien, daarna verstuiver 1 slaagje los draaien en moter starten.
jmos
Eerst de pomp ontluchten. als het goed is zitten er twee schroefjes op. draai de onderste eerst los en met het oppvoerpompje gaan pompen. als er gasolie bij het schroefje langs komt die dichtdraaien, blijven pompen en dan de bovenste ook. dan is de pomp ontlucht en moet hij naar een paar keer rond gaan willen starten. als dat niet werkt alsnog de moer op de verstuivers losdraaien.

@ford5000
Is het zo goed of zit het bij deze ford net wat anders?
nhmonteur
Bovenop je brandstoffilter zit een boutje waar sleutel 14 op past, deze los draaien en wachten tot er diesel komt. dan deze weer dichtdraaien. dan zit er op de brandstofpomp een klein boutje waar sleuteltje 8 op past. deze ook los draaien en wachten tot er diesel komt.
Dan draai je 1 of 2 verstuiverleidingen los boven op de motor. je start de motor dan rond en wacht tot er diesel uit de leidingen spuit. dan draai je de leidingen dicht. dan starten en dan moet hij in princiepe lopen.

succes ermee
NHSanderJD
@nhmonteur 1 verstuiver leiding moet genoeg zijn.
Aalden
Bedankt voor de snelle reacties; we gaan aan de slag.
Frederik_Ford
Normaal als je hem ontkucht aan de brandstof filter dan is dat al genoeg.
mvg
Wimsumar
Beste
Quote @NHSanderJD:
1 verstuiver leiding

De kans is dat de verstuiverleidingen alle drie geheel leeg zijn. In dit geval is het beter ze ook alle 3 ( aan bovenzijde, bij de verstuiver) los te draaien. Een grote luchtinsluiting in 1 of 2 verstuiverleidingen blijft het ontluchten frustreren.
jmos
@Wimsumar
vaak als je een ontlucht gaat hij op een cilinder lopen en dan gaan de andere twee ook zo mee.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
vaak als je een ontlucht

Ja dat klopt als je de tank leeggereden hebt. Dan blijven de verstuiverleidingen namelijk wel vol.
(In dit geval, na de revisie, is de kans dat de leidingen geheel leeg zijn. Bovendien, het losdraaien is geen moeite 😉 )
jmos
@Wimsumar dat is zo ja. 😄 maar tis soms wat onhandig om drie verstuiverlijdingen gelijk los te hebben. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
soms wat onhandig

Ohhw, kweenie, ik rijdt niet zo vaak leeg. 😎
jmos
@Wimsumar
Wij ook niet. 😛 in drie jaar met vier trekkers en een shovel nog maar twee keer hoeven te ontluchten. 😄 bijde keren doordat filter dicht zat. 😛
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
filter dicht

Tja, "mos" en filters. 😃
jmos
@Wimsumar
haha. 😄 ik kan je vertellen, er zat geen mos in het filter. 😃
jammermaarhelaas
Zoals @nhmonteur en @Wimsumar zeggen.

Persoonlijk zou ik naast de ontluchtprocedure zoals door nhmonteur beschreven is, alle 3 verstuiverleidingen lossen aan de kant van de verstuiver, omdat je de boel gereviseerd hebt en dus allicht alles vol lucht zit.
Dan gewoon de wartel op de leiding waar geen luchtbelletjes/witte kringetjes meer uitkomen vastzetten.

En omdat de tank hoger ligt dan het filter en de inspuitpomp hoef je niet te gaan pompen met een handpompje bij het ontluchten tot aan de inspuitpomp. de dieselolie stroomt er namelijk zo in als de lucht weg kan door een ontluchtingsopening. Zorg even voor een ten minste halfvolle tank voor voldoende druk/stroming.
heimans
Nou ik wil ik niet negatief doen ofzo, maar als je een motor gereviseerd/gerepareerd hebt, dan weet je toch ook wel hoe je zo'n motor ook weer ontlucht?
Bauwz
Gewoon sleepkabel eraan en dan loopt ie binnen 20 meter.
ford5000
@jmos Op zich is jouw omschrijving niet verkeerd, maar een opvoerpompje zul je op een 2000 vergeefs naar zoeken, of hij moet ergens in zijn loopbaan een lijnpomp hebben gekregen.

Ik heb het topic even door zitten lezen maar kwam alleen in de omschrijving van @jammermaarhelaas de opmerking tegen dat je om vlot te kunnen ontluchten de tank minstens half vol moet hebben.
Dat is echt essentieel als je dit soort trekkers vlot weer aan de praat wilt hebben!
In ieder geval moet er zoveel in de tank zitten dat het niveau in de tank hoger ligt als de uitloop van de verstuiverleidingen.
Verder heb ik niks op of aan te merken op de adviezen die hier gegeven zijn.
jmos
@ford5000
ik noemde op wat standaard is met ontluchten. 😄 vroeg dus nog of het anders zat bij ford. eigen ford staat nu niet thuis dus kon ook niet even kijken. maar ipv van de druk van het opvoerpompje moet de zwaartekracht voldoende zijn.
ford5000
@jmos Als jullie 4000 een standaardpomp heeft zit daar ook geen opvoerpomp op. 😉
Klopt inderdaad dat door de hogere ligging van de tank de brandstof door eigen zwaartekracht zijn weg door het systeem moet zoeken, en daarvoor moet de lucht er fatsoenlijk uit kunnen, en dan lukt niet als je bv maar 5 liter brandstof in je tank hebt zitten.
jmos
@ford5000
die is als het goed is nog origineel maar die hebben we nog niet hoeven ontluchten. en zoals ik eerder zij kan ik ook niet kijken want hij staat momenteel niet thuis. 😛
jmos
@Wimsumar
Ik denk dat ik het gister toch wat te hard zei dat wij bijna nooit hoeven te ontluchten. 😛 vanmiddag was het raak. 😞 weer dat filter verstopt. dus nu de tank helemaal leegrijden en dan doorspoelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
18