Steunwiel ploeg

Beste tf'ers,

Wij hebben een 3 schaar wentelploeg van het merk goudland. Nou zitten er stalen loopwielen (van niemeyer ploeg)aan met een een kleine diameter of omtrek, dus lage smalle wielen, deze wielen lopen niet mooi over de losse bodem bij bijvoorbeeld mais/scheurgrond ploegen, ook drukten deze wielen eerder de ploegvoor dicht en hebben we de wielen er verder vanaf gezet maar het loopt niet mooi, nu zat ik er aan te denken om er wielen van een auto-aanhanger aan te zetten? zou dit goed werken denken jullie?

Mvg

Deel dit topic

Reacties

Husqvarna
Zie je wel vaker, bij ons nog groter zo'n implement wagenband maar dan helemaal achterop, die loopt dus helemaal niet op het geploegde
atlaspower
Gewoon een kleine maat wagen wiel gebruiken, en deze op een tuimel as plaatsen, heb je aan 1 wiel genoeg ,,Voor een idee hoe dat gaat met kantelen, tractorfan.nl/movie/24096/ als je er idee in heb kan ik wel wat gedetaieerde foto's sturen hoe je het kan maken
arjanvw
Ik weet niet met wat voor trekker je ploegt (mechanische of elektronisch geregelde hef) en op wat voor grond je zit, maar heb je al overwogen om hem er gewoon helemaal af te laten? Wij hebben een 4-schaar wentelploeg op zware klei en dat liep ook niet met een steunwiel. Nu hebben we hem eraf gehaald en het loopt nu wel super! We hebben nu gelijk meer druk op de achterwielen. Je moet wel de topstang in het vaste gat doen inplaats van in de sleuf.
marcpd
Zou niet voor een luchtband kiezen, hebben weinig nut en kunnen stuk gaan. Plaatsing van een ander wiel op een andere plaats vraagt misschien een kleine bijregeling van de ploeg.
JD 6430 The Best
@arjanvw wij ploegen ook met een 4 schaar op zware klei. Met wiel.maar je kan eigenlijk best zonder
marc102
Ik heb een 7 schaars Goudland stoppel ploeg met een luchtband, volgens mij was dit origineel al zo.
tjerk-koetje
Wij hebben gwn een band die ook wel eens om harken ziet.

teminste hij lijkt heel erg op de band die wij om onze hark hebben 😉
tjerk-koetje
...
gertdl
Je moet er in de eerste plaats voor zorgen dat een wiel op een ploeg op de jusite plaats staat. met een wiel ploeg je meestal best in het sleufgat met de topstang zodat je een scharnier effect krijgt op de ploeg. hierdoor ga je hobbelig terrein strakker kunnen ploegen. het is echter wel heel belangrijk dat het scharnierpunt van de ploeg ( het wiel dus) op een juiste plaats staat (staat naar mijn idee niet op alle, zelfs nieuwe ploegen, op de juiste plek)

het feit dat hier gezegd wordt dat op klei het beter gaat zonder heeft te maken met dit scharnierpunt. door steun te geven aan de ploeg en in sleufgat te rijden verlies je op sommigge momenten je ondergrip. dit kan op klei een probleem zijn omdat de ploeg te lang nodig heeft om weer zijn grip te krijgen, of zelfs resulteren in uit de grond komen. je kan dit wel oplossen door de ondergrip van de scharen wat te verstellen. ook het vol lopen van het wiel in plakkerige klei is niet ideaal.

op klei kan het dus idd beter zijn zonder omdat je dan ondergrip op de scharen blijft hebben

een luchtband vind ik beter dan een ijzer wiel omdat deze wat kan veren waardoor de ploeg toch net iets rustiger loopt. let er wel op dat je het voldoende sterk maakt, er wil soms wel is wat kracht op komen.

voor een 3schaar zet je best de wielas ter hoogte van het schaarpunt van de 3de rister, dan gaat je 3 schaar het mooist lopen.
Renze
Ik moet niks hebben van een steunwiel, het gewicht van de ploeg, plus het gewicht van de grond die op de scharen ligt, heb ik het liefst in de hef hangen zodat je goed grip hebt op de trekker. Steunwiel moet eigenlijk net in de aanslag zweven zodat hij alleen steunt als het nodig is, maar normaal in de hef hangt.
Wilting NH
Wij hadden ook gewoon een aanhangerband er aan zitten, op een 4 schaar
newholland6640
@Renze

En daarom zit de topstang bij een ploeg met steunwiel toch altijd in het sleufgat?
radium45
@Renze De naam zegt het al een beetje. Steunwiel en niet loopwiel.
Renze
Quote @newholland6640:
En daarom zit de topstang bij een ploeg met steunwiel toch altijd in het sleufgat?
Ja, maar bij mij dan wel zo dat hij voorin het gat zit. Alleen als je met het voorwiel van de trekker de voor uit rijdt en dus iets achterover hangt, loopt de ploeg echt op het steunwiel.
gertdl
@Renze probeer het is om de topstang in de achterste helft van het sleufgat te zetten en je diepteregeling dan redelijk gevoelig in te stellen. ploeg zal beter lopen dan
Renze
@gertdl ligt eraan hoe los het land is. Als je steunwiel wegzakt in een zachte plek, gaan de achterste scharen dieper. Zoals in jouw plaatje, met wedstrijdploegen met 90pk voor een tweeschaar met een steunwiel achteraan, zal hij gelijkmatiger werken, maar als je een 3 schaar wentel achter een 50pk trekker hebt hangen heb je niet genoeg gewichtsoverdracht om wielslip te beperken.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
16