Waterinjectie bij tractorpulling en dergelijke.

Hallo,

Voor school mogen we een verslag maken over iets willekeurig.
Ik zou graag iets maken over waterinjectie bij tractorpulling maar ook bij andere toepassingen.
Ik weet wel wat waterinjectie doet enzo maar zou graag nog jullie verhalen horen over details, ervaringen en dergelijke.

Gtrz
Jonas

Deel dit topic

Reacties

jd4050
Waterinjectie, Wat is dat?
+5
Renze
Waterinjectie kun je op twee manieren doen: in de inlaatbuis, of je kunt het in de cilinder injecteren.

Dat in de cilinder injecteren kun je op twee manieren doen: Door een apart hogedruk injectiesysteem op te bouwen of door het water door de brandstof te gooien, en een emulgator gebruiken: een chemisch middel dat ervoor zorgt dat water en (gas)olie gelijkmatig willen mengen. Dat zit bijvoorbeeld ook in koel olie van een boor of zaagmachine. Gewone olie drijft bovenop water, dat werkt niet.

Het effect van waterinjectie beinvloedt de verbrandingstemperatuur, en daardoor ook de emissie van stikstofoxiden: Het kan heel goed gebruikt worden als alternatief voor AdBlue of EGR, ware het niet dat je dieselinjectiesysteem nogal snel kapot vriest of kapot roest. Daarom wordt het alleen bij stationaire motoren toegepast, Wartsila gebruikt(e) het op scheepsmotoren en motoren voor energieopwekking: Die motoren lopen dagen achtereen dus dan heb je met bevriezing weinig last, en van roest ook niet zo.

Ook in gasgestookte turbinemotoren wordt waterinjectie vrijwel standaard toegepast om de NoX emissie binnen de perken te houden.

Ga je water injecteren dan loont het zich om de motor om te bouwen tot Miller cycle: is gelijk aan de vierslag cyclus echter de inlaatklep sluit al voordat de zuiger onderaan is: hierdoor begint de compressieslag pas als de zuiger in de compressieslag weer op dezelfde hoogte is als waar bij de aanzuigslag de inlaatklep sloot:

De uitlaatklep echter, gaat WEL pas in het onderste dode punt open: De gassen in de cilinder kun je dan verder laten expanderen (waterdamp zorgt ook voor uitzetting) dan comprimeren, dus je kunt er meer energie uit halen.
Bij turbomotoren werkt de Miller cycle niet echt, want normaal gesproken haalt het turbinewiel van de turbo die energie uit de uitlaatgassen. Je hebt dus dik kans dat die turbo niet goed meer op gang komt.
Het wordt wel toegepast in de Toyota Prius om extra zuinig te rijden: een benzinemotor zuigt immers een lucht/brandstofmengsel aan, als je de inlaatklep eerder sluit zuigt hij minder aan en kan dus minder topvermogen leveren. Da's bij de Prius geen bezwaar omdat die toch geholpen wordt door de electromotor.

Naar het schijnt helpt waterinjectie ook tegen roet ontwikkeling, dat is best uniek wat als je EGR gebruikt of de compressieverhouding vermindert van een motor om een lagere verbrandingstemperatuur te krijgen, vertaalt zich dat normaalgesproken in meer roet.
casejxu115
@Renze wow
GD tuning Garyp
@Renze Best interessant zoiets....
Van zulke verhalen steek je tenminste nog wat op....
fiat1000DTsuper
@Renze

Dat bedoel ik dus 😄
Bedankt
fiat1000DTsuper
Ervaringen zijn ook altijd welkom.
Misschien mensen uit de pulling wereld?
stippie
Even een vraagje wat is waterinjectie?? :? :? :? :?
SimonD
@stippie

kijk eens 4 reacties omhoog !
old man jose
@stippie
Water injectie dat is even terug uitgelegd als je het niet snapt, dan heeft het antwoord weinig zin.
Maar bij dat injecteren zorg je dat er water in de cilinder komt op het juiste moment, daardoor word de compressie verhouding anders en geeft de motor iets meer pk.
Maar lees eerst het verhaal hierboven even.
GROENEDEERE
Ik kan de reactie van.renze niet voor de dag halen in de tractorpulling. Heb nog nooit water injectie gezien direct in de cilinders. Water injecteren wordt in.meerdere fases gedaan. Voor de turbo en in de inlaatspruitsuk. (afhankelijk of een team met intercooler rijdt) water injecteren in de tractorpulling is om twee redenen. Ten eerste om de temperatuur omlaag te brengen in de motor. En ten tweede in water zit zuurstof en meer zuurstof is simpel gezegd meer pk. Wij mengen ons waterinjectie met gasolie de juiste verhouding is van.groot belang. Boorolie kan div delen in het systeem aantasten. Vroeger in de superstocks klasse mengde enkele teams ook nog een flinke scheut methanol door het water injectie mengsel. Methanol heeft een veel lagere verbrandingstemperatuur wat soms voor ontbranding in het spruitstuk zorgde met alle gevolgen. Een water injectie is.in mijn ogen niet te vergelijken met ad bleu ad bleu moet roet uitstoot voorkomen. Door de waterinjectie roken de tractorpulling trekkers zo.
Van vastgeroeste onderdelen.is ook geen sprake doordat het water verdampt zit er geen water in t systeem.
Waterinjectie bij tractorpulling komt pas op gang wanneer de motor op een bepaald toerental is en de turbo de juiste druk geeft. De druk en.hoeveelheid water is van enorm belang. Bij te weinig water.word de motor te warm waardoor het tot een geheel kan samen smelten. Teveel water kan minder schadelijk zijn maar de motor verzuipt letterlijk. Van belang is de motor na de poging een run te doen even te laten draaien zodat t teveel aan water verdampt. Een pro-stock gebruikt tijdens een run meer water dan brandstof.
ramrod
Het koelende effect van waterinjectie is van groot belang;
Door het comprimeren van de lucht door de turbo stijgt de temperatuur van de inlaatlucht enorm, tot meer dan 300 graden C (bij tractorpulling). Door water in deze lucht te vernevelen daalt de temperatuur van de lucht sterk. Verdampen van een vloeistof onttrekt veel warmte aan de omgeving/inlaatlucht, zodat de lucht sterk afkoelt, en meer massa oftewel zuurstof per volume eenheid bevat.
ramrod
@Renze
Wärtsila past de Miller timing toch ook toe, en gebruikt toch alléén maar turbomotoren?
selten
Er gebeurd voor de rest dus niks met het water, het wordt niet gesplitst in Waterstof en losse zuurstof, zoals ik hoor dat bij Nitrousoxide wel gebeurd. Maar het is puur voor koeling?
GROENEDEERE
@selten

Het water is van groot belang voor de.koeling maar zorgt ook.voor extra vermogen
selten
@GROENEDEERE
Dankuwel!
Renze
Quote @selten:
Er gebeurd voor de rest dus niks met het water, het wordt niet gesplitst in Waterstof en losse zuurstof, zoals ik hoor dat bij Nitrousoxide wel gebeurd. Maar het is puur voor koeling?

Nitrous oxide is NoX, (No2, No3 is allemaal NoX, verbindingen van 1 molecuul stikstof en een of meerdere atomen zuurstof, dus oxide) waterinjectie gaat juist het ontstaan van NoX tegen.

Wat jij bedoelt uit the fast and the furious is N2O, een verbinding van 2 atomen stikstof en 1 zuurstof, als die zich opdeelt heb je een gas met 33% zuurstof, die extra zuurstof stelt je in staat om meer brandstof in te spuiten zonder absurd hoge turbodrukken die je drijfstangen niet hebben kunnen.
Renze
Quote @ramrod:
W�rtsila past de Miller timing toch ook toe, en gebruikt toch all��n maar turbomotoren?

IDD doet Wartsila alleen maar motoren met drukvulling bouwen, maar of ze de miller timing toepassen weet ik niet: Je kunt erdoor minder vermogen uit een blok halen dus zo gunstig is het ook weer niet...
==edit: effe googelen en dan vind je dit:
wartsila.com/en/power-plants/…
Mercedes doet het trouwens wel bij de truckmotoren, dmv variabele kleptiming, dus alleen bij deellast zodat ze nog steeds vol vermogen kunnen draaien.

Hier nog iets interessants:
scheepsemissies.nl/images/files/…

Bij benzinemotoren kun je door met variabele kleptiming de Miller cycle toe te passen wel de efficientie verhogen, voornamelijk omdat een benzinemotor een mengselmotor is, die dus bij halve belasting keihard staat te zuigen aan die gasklep die de toeren/vermogen regelt.
selten
@Renze
Maar wel een optie voor tractorpulling 😃
ramrod
@Renze
De Miller timing passen ze toe; ze bouwen zelfs oudere motoren om naar de Miller timing.
Een groot voordeel is brandstofbesparing.
Renze
@ramrod dan zul je er dus een andere nokkenas in moeten leggen, oudere motoren hebben doorgaans geen variabele kleptiming...

Voor een stationaire motor zal het geen probleem zijn, maar als je dmv miller timing al meer energie uit je uitlaatgassen haalt, heb je in theorie dus al energie onttrokken aan de uitlaatgassen die niet meer beschikbaar is om de turbo aan te drijven, waardoor je een turbogat krijgt ? Interessant om eens uit te zoeken, ik durf er zo geen uitspraak over te doen 😄
JohnDeere5720
Dit water is niet slecht voor de schoepen van de turbo?
Op internet lees ik dat het bij de inlaat kant zorgt voor een soort van ''zandstraaleffect'', en dat er tijdens de verbranding door het water zwavelzuur wordt gevormd wat slecht is voor de bladen bij de uitlaatkant?

Interessant topic!
fiat1000DTsuper
@JohnDeere5720

De waterinjectie wordt ingespoten na de turbo 😄
valmet6400power
@fiat1000DTsuper

Beter van wel inderdaad haha.
+2
valmet 605
Waterinjectie bij tractorpulling. Geiten houden heeft ook een zelfde verschijnsel. Je leert vloeken.
Fordje4600
Mij is verteld dat dat voor koeling zorgt
DANOONTJE POWERR
@Fordje4600
Klopt ook. Als je de lucht koelt kan er meer lucht in de cilinder waardoor je een betere verbranding krijgt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
52