Beste forumleden,
ik heb getracht bij vrieskou mijn db 990 selectamatic bouwjaar 1982 en bij toevoeging van lampolie en wat benzine bij de diesel aan de praat te krijgen ...zonder succes overigens.
nu alles ontdooid is doe ik verwoede pogingen de tractor te starten doch niets helpt.
heb het systeen volgens de regels van de kunst ontlucht (meermaals zelfs), een bus startpilot er door gejaagd....niets helpt.
ik zie wel dat de brandstof vanaf de dieselpompt niet doorgestuurd wordt naar de injectoren ..
kunnen die leidingen verstopt zitten ?
ik constateer ook dat er geen brandstof lekt als ik de aansluitingen van de leidingen aan de pomp los vijs.
heeft er iemand ervaring met dit probleem ?
m.v.g. en dank bij voorbaat.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dit kan gaan vlokken, en zo je leiding cq filters heeft verstopt!
1] Alles aftappen uit de tank. Filters verwijderen. Alle leidingen tussen tank en brandstofpomp doorblazen. Nieuwe filters monteren. Winterdiesel in de tank doen en grondig ontluchten.
Of:
2] Warmer weer afwachten. Filters vernieuwen. Leidingen doorblazen en ontluchten.
P.S.: De hogedrukleidingen tussende brandstofpomp en verstuivers kunnen nooit verstopt raken.
Bij het ontluchten is het handig deze leidingen aan verstuiverzijde iets los te draaien en al doorstartend eventuele luchtbelllen in brandstofpomp en hogedrukleidinge uitdrijven.
P.S.2: Je schrijft: "ik constateer ook dat er geen brandstof lekt als ik de aansluitingen van de leidingen aan de pomp los vijs.
Staat de stopknop goed(!)?
Ik heb de handgas op maximum gezet en de handmatige toevoer van de diesel gesloten gehouden ...de volgende keer open gezet.De handbediende toevoerklep is dat de stopknop ?
Hoe moet die staan ?
m.v.g.
m.v.g.
Met de stopknop bedoel ik de knop op het dashboard om de motor uit te zetten.
Dan is het ook wel duidelijk dat alles verstopt zit.
Ik wist niet dat dit een rol kon spelen aangezien de tractor volledig mechanisch werkt..
Wat denk je nou zelf, STOPKNOP...
Moet die klep aan of uit staan om te ontluchten ?
Heb beide al geprobeerd.
Men heeft in feite geen sleutel nodig om de tractor te starten , dat kan bij noodgeval ook met een schroevendraaier aan de startmotor .
voor ontluchten moet de knop zo staan dat hij diesel krijgt. dus naar je toe getrokken als je op de stoel zit. ontluchten doe je door de ontluchtingsschroeven op de pomp iets los te draaien en daar diesel uit laten komen totdat er geen lucht meer in zit. als het goed is wil hij dan wel starten (laatst ook met onze renault moeten doen) maar als het echt niet wil kun je ook de moer op de verstuivers eens losdraaien en wachten tot er daar ook diesel uit komt. (Dat laatste kan alleen doormiddel van de motor laten draaien, dus het is handig iets ernaast te zetten met een dikke accu zodat je genoeg stroom hebt)
Ik ben wel heel verheugd met de snelle en duidelijke reacties en denkelijk zou het wel een verstoppings probleem kunnen zijn of minder goede diesel..
ga de tank leegpompen en nieuwe filters monteren ...en de procedures herbeginnen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Met deze ook een pluim voor het forum en zijn leden.
Het is mijn 2de goede ervaring op dit gebied ...ben ook lid van het imkersforum en ook daar is heel wat op te steken via de leden.
m.v.g.
Want ik krijg het idee dat er langs elkaar wordt gepraat.
Je schrijft dat er geen brandstof bij de verstuivers komt.
Draai je bij de brandstofpomp wel allebij de wartles los?
Er zit in de onderste namelijk een klep en als je die niet losdraait krijg je hem nooit aan de praat.
Laat herman2 maar foto`s maken van de DB.
goede starter wil ik niet zeggen maar slechte starters zijn het iig niet nee.
kan goed zijn hoor. Daar spreek ik je niet op tegen. hoeveel pk is die van jou dan? Want onze shovel van rond de 60pk met perkins en een 72ah accu start ook altijd. maar db wil altijd wel starten. maar het zijn geen vlotte starters
onze shovel is ook niet jong meer hoor.
vaak willen ze dan nog wel lopen maar meer ook niet.
nr PVA 88\08
kleur motorblok bruin
zal dus van 1988 zijn vermoed ik...of gebouwd in 1981 en hier verkocht in 1988 ?
ik weet het ook niet.
In 1988 werden ze al lang niet meer gemaakt. 1968 is geloofwaardiger.
Bouwjaren '65- '71: konedata.net/Traktorit/db770.htm/
ik heb vandaag nog maar eens een paar keer ontlucht maar dan met het kraantje onderaan de dieselpomp open ...nog geen doorstroming naar de injectoren.
een vraagje voor advies , misschien niet zo slim maar toch..
zou ik de koppelingen durven los maken en er eens lucht doorjagen ?
m.v.g.
Als via de ontluchtingsschroef bovenop het filter wel of niet brandsto uit wil stromen is een aanwijzing voor een verstopte tankkraan. Hoe is dit bij jou?
Ontluchtschroefje net boven het ovale plaatje op de foto:
(Klik op de foto voor uitvergroting)
bij mij staan 2 onttluchtingen...1 op het onderste deel en 1 op het bovenste deel van de pomp.
door het bovenste deel spuit het er uit en door het onderste vloeit het.
Sommigen zeggen ook goede ervaring te hebben met het aanslepen van een trekker met dergelijk probleem.
ga morgen verdere pogingen ondernemen als het weer het toelaat want men spreekt hier van sneeuw en de tractor staat buiten.
m.v.g.
-) de tank leeg gezogen en de opvoerpomp gereinigd.
-) 2 nieuwe brandstoffilters gemonteerd.
-) het systeem ontlucht.
-) de 4 leidingen naar de injectoren doorgeblazen.
-) doorgestart met de 4 aansluitingen aan deinjectoren losgevezen.
Enkel aan de 3de cilinder zag ik een spoor van diesel.
Kan de dieselpomp soms verstopt zitten ?
en zo ja , wat kan ik daar aan doen ?
Nog een vraagje...de filters zien er uiterlijk hetzelfde uit maar wat zag ik ?...bij de eerste filter stond het merk en type rechtop en bij de 2de ondersteboven....zou er een verschil zijn bij de eerste en 2de filter ?..ze zijn op dezelfde manier gemonteerd.
m.v.g.
Wat is het merk en nummer van deze filters?
Ik snap niet hoe het komt dat vanaf daar de stroom brandstof zo moeilijk op gang komt.
Ga morgen nog wat doorstarten met zware batterijen uit een graafmachine op hoop van zege..
ik hou u op de hoogte.....wordt vervolgd
m.v.g.
Ik heb dan de aansluitingen aan de dieselpomp gedemonteerd en zo gestart...uit 1 gaatje spoot diesel maar niet met de kracht die verondersteld wordt die voldoende moet zijn.
Het is nu zeker dat het aan de hoge druk moet liggen.
Bij mijn informatie zou de fout liggen aan het overmatig gebruik van startpilot die de pomp zou ontregeld hebben...zou dat zo kunnen zijn ?
Heeft er iemand info waar ik een tekening of plan kan vinden van een dieselpomp want ik heb dat nog nooit binnenin gezien noch de werking ervan.
m.v.g.
Dat is volstrekte onzin!
Welk type pomp zit er op? Een lijnpomp of een roterende?
Een vuilophoping waar de brandstof vanaf filter de pomp in komt zou ook kunnen ( (Bij nummer 7 in figuur 8 ).
Zie:
annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
m.v.g.
landrover.startpagina.nl/prikbord/6393972/…
m.v.g.
Ja, als er water in opgehoopt zit dan kan dat
een mogelijkheid over en dat is een schoepje/schotje van de
pomp in de brandstofpomp gebroken.
Dit kan komen door lucht water ijs of vuil in je systeem.
Ik was van mening dat het de plunjers waren die vast zaten omdat er uiteindelijk toch iets van brandstof naar 3 cilinders ging maar van druk is geen sprake ...Gaan donderdag dat geval eens trachten uiteen te vijzen zonder de pomp er af te halen..
Is dat haalbaar ?
m.v.g.
Ik heb alles geprobeerd dat kreng aan de praat te krijgen maar de hoge druk blijft achterwege...
Ik denk meer en meer aan een verstopping van de kanalen omdat de toenmalige technieker-verkoper van DB met 40 jaar ervaring op dat gebied (is nu 76 ) niet gelooft in een breuk binnenin het systeem.
Ook opperde hij van hem in gang te trekken met een andere trekker maar dat is bij mij onmogelijk omdat ik geen 2de trekker heb en geen circuit om dat te doen.
Heeft iemand weet en ervaring met een soort additief dat de doorgangen kan reinigen en/of ontstoppen ?
Het kan de moeite waard zijn het te proberen ...
Er is nog niet gesleuteld aan de brandstofpomp.
m.v.g.
Ook deze winter is het weer opvallend hoeveel startproblemen er hiet op het forum worden besproken waarbij ik me heel vaak afvraag :
"Waarom moet nu beslist nu op dit moment die trekker gestart worden?"
De winterse toestanden is vragen om startproblemen. Wacht eerst eens wat beter, aangenamer weersomstandigheden af, en ga dan er mee verder.
P.S. 1 : Maak uw woonplaats bekend. Er is vast en zeker binnen een straal van 5 kilometer een ander forumlid die je helpen wil aan te slepen en van 'het kreng' weer je troetelkind maken.
P.S. 2: Bij verstopping komt de reinigingsvloeistof er ook niet door.
Zwalm België.
Dat had ik niet gezien.
Ik kom niet in aanmerking voor de sleepdienst.
m.v.g.
Ik ook niet.
de motor draait wel en komt er ook rook uit de uitlaat
probeer anders dit eens
draai het kraantje aan de zijkant van de pomp dicht
Nee. Bij gebruik van wintergeschikte brandstoffen totaal niet.
Maar zoals je in de topicopening al schreef lampolie en bezine aan de zomerdiesel te hebben toegevoegd, vraag ik me nu ook af of je er onbedoelt wat anders in hebt gedaan (ik noem maar wat: misschien kettingzaagolie of iets dergelijks) waardoor nu de doorstroming nihil is.
Nu ik reeds in ander topic heb gelezen dat je de motor (brandstofpomp) op wilt warmen met een heteluchtkachel, raad ik je er wel bij aan met losse verstuiverleidingen te beginnen met doorstarten. Eventuele rommel komt dan niet in de verstuivers.
m.v.g.
Daar zal de kachel inderdaad wonderen voor doen.
Misschien nog eens herhalen of heeft iemand andere ervaringen ?
m.v.g.
Nee, niet doen! Het heeft niets opgelost en zal bij herhaling zeer waarschijnlijk ook niet doen. Daarnaast verbrand je startmotor zo.
Eindelijk duidelijkheid na alles geprobeerd te hebben en ettelijke lege batterijen...
Denkelijk door te starten in vervroren toestand is het asje voor aandrijving van de hoge druk gebroken..
De technieker heeft de kop geopend en de stukken er uit gehaald...
Eigen schuld dikke bult..
De technieker gaat nu de stukken zoeken...ik vermoed dat het om het asje gaat..
m.v.g.
P.S.: Een asbreuk als gevolg van een vastgelopen schottenpompje (gebroken schotje) zou ik ook niet willen uitsluiten.
wordt vervolgd
mvg
Hier is het vervolg...
het ging hier idd om een breuk in het schottenpompje...
een nieuw besteld en vandaag er in gemonteerd...
na een paar forse pogingen kwam de brandstofstroom op gang en liep de motor..lekkage aan verbindingen weggewerkt en alles loopt als tevoren...
hartelijk dank voor de meegegeven hulp en tips...
m.v.g.
m.v.g.
Hier ben ik terug na maandenlang zwijgen en wat dacht je ....met problemen natuurlijk hé.
Mijn tractor heeft regelmatig gewerkt als aandrijving van een kliefmachine, meestal in bruikleen (!!!) en had gehoord dat er een paar keer problemen geweest waren met mazoutverlies door losgekomen leidingen... tot zover.
Nu heb ik er zelf eens gebruik van gemaakt en na een uur zware inspanning viel hij spontaan stil op ralentie...ik had al gehoord dat de motor op het laatst begon te sputteren.
Hij was niet meer op gang te krijgen en heb tenslotte de leidingen ontlucht..aan de dieselpomp kwam aan geen van de 2 ontluchtingsvijsjes geen druppel uit, aan de toevoerleidingen wel.
De pomp achteraan gedemonteerd en zag dat de bakelietschuifjes beschadigd waren.
Nieuwe schuifjes gemonteerd , ontlucht en starten maar...
Uiteindelijk gelukt met behulp van startpilot...hoera...
Na een half uur draaien op hoog toerental met veel rook terug stil gevallen ....terug op gang gekregen en dan gemerkt dat hij bleef draaien met het kraantje dubbele mazout open...kraantje toedraaien was stil vallen..
Ik heb ook opgemerkt dat als hij draaide en ik de toevoerleidingen een voor een wat losdraaide dat de motor maar weinig reageerde op 1 cilinder en er veel minder rook geproduceerd werd.
Wat kan de reden zijn dat hij slechts draait op dubbele mazout ? heeft daar iemand ervaring mee ?
m.v.g.
herman2
Alweer het schottenpompje kapot?
Dan zal de pomp nu wel ergens verstopt zitten met het gruis van de gebroken schotjes.
Het probleem met de dieselpomp is opgelost en er meldt zich al een ander aan...dynamo en/of accu.
De batterij heeft wel zijn beste tijd gekend maar met een beetje hulp via startkabel lukt het wel de motor aan de praat te krijgen en na een tijdje werken is dat probleem voor de rest van de dag of een paar dagen opgelost...maar...vandaag verliep het anders.
Toen ik deze ochtend wilde starten gaf hij geen kik behalve tiktik..met startkabels op gang getrokken en alles ok..dacht ik.
Na een half uur werken legde ik de motor stil in de mening dat hij na enkele minuten wel terug zou starten maar behalve die tik van een lege batterij kwam er niets uit.
En daar stond ik dan...
Ik vermoed dat het ofwel de dynamo is die geen of onvoldoende stroom opwekt om de batterij te laden ofwel de batterij die compleet de geest gegeven heeft.
Hoe kan ik op een eenvoudige manier uitzoeken of de dynamo wel stroom opwekt ?
m.v.g.
herman2
Misschien valt het mee. Bij een losse (of gebroken) accupoolklem krijg je bij een startpoging ook het "tik-tik"-geluid. Controleer daarnaast de massakabelverbinding aan trekkerzijde. Deze kan door roest of versleten kabel ook slechte verbinding maken.
m.v.g.
herman2
Ik zie niet direct onderbrekingen aan de aansluitingen van de batterij of de massaverbindingen...heb er tenslotte de accu uit gehaald.
Het is een batterij van het merk "rocket" 12v 100Ah cca870.
Heb ze aan de lader gelegd en zie dat de meter nogal vlug naar de 5A daalt en soms nog lager...ik vertrouw het zaakje niet maar vind nergens stoppen om het vloeistofpeil na te checken.
Er is wel een uitdraaibaar peilglas waar kleuren zouden moeten verschijnen...rood, blauw of groen die de staat van de batterij aangeeft.
Ik zie helemaal niks ...kan ik daar eventueel vloeistof bij vullen ?..ik vermoed van niet want in een batterij zijn de elementen toch gescheiden niet ?
Heeft iemand een idee en/of de ondervinding op dat gebied ?
m.v.g.
herman2
Nee, sterker nog: het mag niet! Het is een onderhoudsvrije accu. Lees meer in onderstaande link.
Probeer of de startproblemen verdwijnen met gebruik van een andere accu op de trekker. ( De accu kan dan wel onderhoudsvrij zijn, maar heeft niet eeuwig leven). Hoe oud is de accu overigens?
accudienst.nl/h/…
Het beste zal er dan wel af zijn veronderstel ik hé..
Ik ben reeds op het net op zoek gegaan naar een geschikte accu voor de machine ..kan er een gangbare richtprijs meegegeven worden want dat varieert nogal van 135 naar over de 200€ of zijn er soms aanbiedingen in de schoot van de fanclub ?
m.v.g.
herman2
m.v.g.
herman2
Dan is 99% geen twijfel: Zet er maar een nieuwe accu op.
Advies op basis van eigen ervaringen: Optima Redtopstartaccu. ( Of gewoon weer zo een als er op zat.)
btndehaas.nl/machines-gereedschap/…
Ik heb mijn oude accu kunnen omwisselen voor een Optima Redtop YTS 4.2 - 55AH.
Momenteel is ze nu 3 uur aan het opladen.
Zou deze batterij voldoende zwaar zijn om de motor door te draaien ?
m.v.g.
Herman2
Dat hoeft niet! Een Optima is startklaar!
Een Optima heeft met 55 Ah 'niet veel body' ( geen grote stroomvoorraad) maar door de spiraalvormige platen(inwendig) een enorme startstroom t.w.v. 850 C.C.A..
Ik start mijn beiede Fendts 304 (56 p.k. 3 cyl.) al +/_ 15 jaar op nog steeds hun eerste Optima.
Heb de lader nu afgekoppeld.
Als ik goed begrijp zou de accu nu startklaar moeten zijn..
Hoe zie of weet ik of hij aan opladen toe is ..
Mssn zou ik best ook eens nagaan of de dynamo nog werkt hé... hoe kan dat op een eenvoudige manier ?
m.v.g.
Herman2
Hoe had je dat dan bij de andere accu? Ook ieder dag/om de paar dagen aan de acculader?
Dynamotest: Meet bij draaiende motor de spanning op de accupolen. Als de dynamo goed bij laadt moet je ongeveer 14 Volt meten.
Eens hij draaide was er geen probleem meer om hem stil te leggen en terug te starten....tot over een week want dan was het gedaan...niksmendallen meer...enkel tiktik en de enige oplossing was met de startkabels aan mijn wagen.
m.v.g.
Herman2
Hoeveel keer starten lukte dan op 1 acculading?
P.S.: Op deze manier mag je niet met de Optima accu te werk gaan. Dit is een typische startaccu en verdraagt diepe ontladingen (= leegstarten) slecht!
Ik moet wel zeggen dat de motor heel goed aanslaat maar een eventuele tweede keer was fataal.
Vreemd. Ik kan er niets bij bedenken.
Morgen ga ik de accu plaatsen en de tractor trachten starten..na 10 min draaien leg ik hem terug stil en dan de ultieme test hé..
Intussen kan ik de spanning op de accupolen meten ook.
wordt vervolgd..
m.v.g.
Herman2