Brandstof besparen

Het rode gasolie is niet meer nu moeten we allemaal op het dure diesel rijden. dus het besparen van brandstof is vandaag de dag een hot item.
Afgelopen donderdag heb ik bij onze dealer westrenen de cursus brandtof besparen gevolgd. waarbij je toch weer wijzer word, niet alleen je rechtervoet is van belang maar veel meer.
wie van jullie gaat nu bewuster om met het brandstof? laten we in dit topic erover gaan discuseren en tips geven.

Deel dit topic

Reacties

jmos
Wat is er allemaal van belang dan behalve je rechtervoet en de bandenspanning?
1046
Eej groene , wa zijn we serieus
GROENEDEERE
@jmos

Onderhoud. het gebruik van de juiste onderdelen bv filters.
Het schoonhouden van de radiateur.
fendt309 vario
Eigen lijk is dit allemaal onzin.
waarom zou je nu ineens diezel moeten sparen???

vroegen moest je ook gewoon zuinig rijden hoor, toen was de diezel ook niet gratis!!
jmos
@GROENEDEERE
het gebruik van juiste filters is logisch maar hoe kan het schoonhouden van de radiateur nou invloed hebben op het brandstofgebruik? of is dat omdat de waterpomp dan meer moet rondpompen voor dezelfde koeling?
GROENEDEERE
@1046

nou serieus maar gewoon erg nieuwsgierig hoe de anderen ertegenover staan. vaak worden de bestuurders aangewezen met t vingertje bij t brandstof gebruik maar de werkgever/eigenaar van het spul kan vanuit zn kantoor ook erg veel schuld krijgen
mf6495driver
@jmos
hoe vuiler de radiator, hoe meer weerstand die geeft, hoe harder de waterpomp moet trekken om de schoep aan te drijven.
jmos
@mf6495driver
als de radiateur vies word wil het water en nog net zo goed doorheen hoor. er moet alleen meer doorheen om dezelfde koeling te verkrijgen denk ik
GROENEDEERE
@jmos

niet om het extra water wat rond gepompt moet worden.
de koelvin (JD) koelt pas wanneer er een bepaalde temperatuur gehaald is wanneer de radiateur vuil is en dus minder koelt moet de koelvin vaker en lager werken.
1046
En nie te vergeten gestuurde kippers ipv starre , scheelt brandstof en banden
maisboerke
@jmos
Logisch dat JD dat zegt betreffende de filters, vervangende filters is geen enkel probleem, grootste oorzaak brandstof verbruik, is nog altijd dat rechter voetje
stannetje96
@GROENEDEERE stond laatst toch ook heel stuk in de trekker (?) of een ander blad. was wel interessant om te lezen 😄
Valtrapowerr
En hoever kun je gaan, kunt wel per uur zuiniger zijn maar asl je dan een paar uur langer over je werk doet kost het alleen maar meer.
moet goede balans kunnen vinden en dat is moeilijk!
GROENEDEERE
@fendt309 vario

eigenlijk is het helemaal geen onzin. een bedrijf met meer dan 15 trekkers en machines dan tikt t lekker aan. bij het zuinig omgaan en bewust kan men al gauw tot 8 % besparen per trekker. als je er dan 15 heb zijn dat behoorlijke euro`s
GROENEDEERE
@Valtrapowerr

wat is er erg aan om een paar uur langer je werk te doen. met 5 km minder snel rijden heb je echt geen uren tijd verlies. wat dacht je van maaien op de eco stand. de trekker een nkwartier stationair laten draaien. dat op jaarbasis tikt aan
jmos
@GROENEDEERE
dan praat je ook over jd he. ik bedoelde meer in het algemeen.
atlaspower
@GROENEDEERE thermostaat er dus uit, en je rijd onwijs zuinig dus, ? , denk dat met zuinig rijden word bedoelt werktuigen goed afstellen en kies de juiste versnelling/ toeren bij je werkzaam heden, (dat bespaard meer als je vuile radiateur ) banden spanning op de goede druk qwa werkzaam heden
joop-same
@mf6495driverGa eerst eens een motoren curcus volgen voor
je nog meer van die onzin schrijft.
jmos
@maisboerke
vaak niet nee, maar er zijn filters die passen precies op de plek van het originele filter maar daar kan dan gewoon te weinig olie doorheen. en dan gaat het mis.
JD 6430 The Best
Waarvoor die clinic dan? In boekjes als de Trekker en Landbouwmechanisatie stonden al die tips ook 😉
jmos
Quote @atlaspower:
kies de juiste versnelling/ toeren bij je werkzaam heden

dat vat ik onder het rechtervoetje samen. 😄
JD 6430 The Best
@stannetje96 idd, stond ook in de landbouwmechanisatie 😉 stond afgelopen editie vande trekker ook weer een mooi stukje in, met het brandstofverbruik van een vrachtwagen tegenover een trekker 😉
Corne S
En de juiste trekker voor het juiste werk. Schudden met een 10 meter schudder met 150 Pk is ook weer overdreven. Andersom net zo, een te kleine trekker voor een te grote machine is ook niet zuinig.
Als je maar 1 hebt, heb je geen keuze.
fendt309 vario
@GROENEDEERE
ja dat snap ik wel maar zje moest vroegen net o goed zuinig doen met diezel als nu.(was vroeger ook niet gratis)

Ik snap ook nooit dat loonwerkers russtig de trekker 1 uur stationair laten draaien, dat kost pas diezel als je dit elke dag doet.

Veder is het hoge diezel gebruik vooral te verwijzen naar het vol gas optrekken vanuit stil stand.voor de mooie pluim zegmaar. 😃
Bij onze vario kun je het gaspedaal op de bodem leggen zodat je 2000 motortoeren hebt bij optrekken, maar als je het rustig doet met 1600 motortoeren trekt hij bijna net zo snel.
En dat scheelt hele hoop diezel.
GROENEDEERE
@maisboerke

Die gedachten hadden wij ook.
maar nu zijn we met de neus in de feiten gedrukt en lieten ze de kwaliteit verschillen tussen de verschillende soorten filters zien. je staat er dan toch van te kijken.
bv de hydrofilter van jd de filter is van papier maar omdat goed op de plek te houden zit er een gaasje omheen. de imitatie van donaldson (via kramp) zit dat gasje niet. het paier gaat bewegen en komt in elkaar waardoor het olie er moeilijker door komt en dus de pomp meer moet pompen....
Valtrapowerr
@GROENEDEERE 5 km langzamer? je rijd op en dag zo 100+ km. dan scheelt het al snel wel 😉 . maar het schijnt ook te kunnen dat je zuiniger rijd en ook nog net zo snel je werk doet.

waar kun je zon cursus doen?
jammermaarhelaas
Goed om bij stil te staan, ook voor wie er in dat in het verleden nog niet deden, en dat nu wel, uit eigen beweging, doen.

Sommige dingen zijn zo te doen, zoals al gezegd,
niet met een deels verstopte radiateur doorwerken,
niet in lagere versnelling werken als hogere versnelling ook goed gaat,
hydrauliekventielen dichtzetten (neutraal) als je de oliestroom niet nodig hebt, of met loadsensing werken als dat op je tractor zit (pomp met die functie). Voorbeelden zijn bv. een oliestroom voor een werktuig als een voermengwagen of een aardappelrooier waarbij je lang niet constant een volle oliestroom ter beschikking hoeft te hebben, en dus in de resttijd het ventiel niet open hoeft te hebben (of je moet vinden dat Shell en consorten te weinig verdienen).

Ook is werken met machines die goed bij de tractor passen qua werkbreedte/vermogensbehoefte (vooral niet te klein zijn) ook een manier om te besparen. Zoiets komt eerder in beeld bij vervanging/aanschaf natuurlijk.

En verder, de scholing bij een JD dealer gaat natuurlijk over JD en is een promotie van hun onderdelen, dus gericht op verkoop. Je moet alleen niet vergeten dat steekhoudende argumenten desondanks steekhoudend dus nuttig blijven! Je neus ophalen voor iets omdat het van een ander merk is of er commercieel uitziet, is gewoon kortzichtigheid.

Maar ik wil niemand iets voorzeggen, ieder moet maar doen wat ie zelf denkt wat het beste is.
atlaspower
@joop-same zo zie je maar dat sommige van alle (onzin) topics toch nog wat kunnen leren, Al moet ik zeggen dat er wel een kern van waarheid inzit, Ik dacht eerst ook wat een onzin maar na even doorgedacht te hebben, IK heb op een Leopard 2 gereden (gevechts tank)en als de Hydrolisch aangedreven koelvinnen volop draaide trokken ze 250 pk van de motor af.(dat is heel veel brandstof) nu zal dat bij een trekker wel wat minder wezen maar elke pk is er 1 en zolang je automatische vin uitblijft scheelt het weer wat,, bij oudere trekkers zal dit niet aan de orde zijn want die vinnen draaien altijd continu mee maar of je het bij de pomp merkt ?
maisboerke
@GROENEDEERE

Wij weten natuurlijk allemaal dat er filters en filters zijn. laat je nu alstublieft niet gek maken, de meeste oudere diesel monteurs onder ons, denken hier anders over, dat zijn die monteurs die niet met de laptop hebben leren sleutelen, praat maar eens met deze categorie brengt je tot andere gedachten.
Boemrang
We gaan weer terug naar het paard, die hebben geen diesel nodig, een pak hooi, wat water en wat krachtvoer... 😃
En die doet dan werken hoe een paard...
mf6495driver
@joop-same
Mijn uitleg was idd niet zo goed:) ik bedoelde gewoon dat hoe vuiler de radiator is , hoe minder goed de lucht er door kan, hoe meer de koelvin moet werken, of heb ik dat nu zo verkeerd?
marco steyr
Door de hydrauliek (load sensing) goed af te stellen kun je ook brandstof besparen. En zoals gezegd, de juiste trekker/machine voor het juiste werk. Door juist afgestelde machines en bij bijvoorbeeld een maaier met nieuwe messen kun je ook heel wat besparen.

Kijk anders ook eens op de app "agrimedia" (uitgever van landbouwmechanisatie) daar staan heel interesante filmpjes over brandstof besparen (ook over trekker testen).
JJ
Heb er tijdens stage dagelijks mee te maken. Krijgen veel vragen van loonwerkers en boeren hoe ze minder brandstof kunnen gebruiken. En geven in de chauffeurs scholingen heel veel aandacht aan brandstoftverbruik.
En dat er na de chauffeur wordt gewezen is niet onterecht. Maar de bedrijfsleider is wel bepalend voor hoe er mee omgegaan wordt.
Boemrang
Naar mijn idee is, waar je op het een gaat bezuinigen kost het aan de andere kant toch weer de nodige euro's...
Wimsumar
Beste
Quote @MF6495driver:
hoe minder goed de lucht er door kan, hoe meer de koelvin moet werken

Ja en nee.

Proefje: Houdt met je hand de stofzuigerslang dicht: je merkt dat de motor sneller gaat draaien. Ofwel: Hoe minder luchtverplaatsing, hoe lichter het draait.
Echter, bij moderne verbrandingsmotoren werkt de koelventilator d.m.v. een zogenaamde viscokoppeling. Als niet gekoeld hoeft te worden draait deze vrij en vraagt dus geen kracht van de motor.
Moet wel gekoeld worden grijpt de viscokoppeling aan en de ventilator gaat (krachtig) luchtverplaatsen. Als de radiateur gedeeltelijk met stof dicht zit gaat het koelen welliswaar lichter (er kan minder lucht verplaatst worden) maar omdat het koelen (veel) langer duurt kan dit het brandstofverbruik nadelig beïnvloeden.
selten
Quote @Valtrapowerr:
5 km langzamer? je rijd op en dag zo 100 km. dan scheelt het al snel wel 😉 . maar het schijnt ook te kunnen dat je zuiniger rijd en ook nog net zo snel je werk doet.

5km/h uur 50/60km/h maakt weinig uit. Verschil 30 en 25 is veel erger. Dat merk je in uurbasis. Alhoewel als ik 25km rij, ik met de kleine tractor van ons maar 5 minuten langer rijdt 😉. Dat is verschil tussen 40 en 30. En dan het aantal liters scheelt ook veel 😃
pv50076
Heb zelf tests gedaan met een cvt voor een volle en lege dumper. 40 of 50 was maar minimaal verschil in kosten ivm de tijd dat je er dan langer over doet. hoeveel toeren je geeft bij het versnellen bracht wel degelijk verschil, kon zoon beetje 50 euro besparen op een dag aan diesel
Peter-fendt
Dan wordt het tijd voor een fendt. die zijn lekker zuinig!!!!! en minder pk's gebruiken voor een machine waar ook minder voor kan
B - W
Quote @Peter-fendt:
Dan wordt het tijd voor een fendt. die zijn lekker zuinig!!!!! en minder pk's gebruiken voor een machine waar ook minder voor kan

volgens NH niet.....

lmbvermeulen.nl/downloads/…

haha
gerard j
Pak de juiste trekker bv kunstmeststrooien met een 120pk trekker als het ook die kleine van 60 kon doen maar ja die grotte rijd zo lekker met geveerde vooras ploegen niet met volgas1600 toeren is wel genoeg
zit er ook nog verschil in merkentrekkers een duitse trekkerfabriek zegt dat zijn trekker erg zuinig is maar is dat wel zo
JD3010
Quote @Wimsumar:
viscokoppeling.
Zo te lezen heb je niet goed begrepen hoe zo'n viscokoppeling werkt.
Als de lucht die door de radiator gezogen wordt koud is, draait de koelvin met een veel lager toerental dan wanneer de lucht heet is. Door het lagere toerental (=slip in de koppeling) is er veel minder vermogen nodig, wat de brandstof bespaart. Er zijn tests uitgevoerd waar zo'n vin ruim 5pk nodig had, dat is toch weer 1 lt. per uur.
GROENEDEERE
@Valtrapowerr

5 km langzamer scheelt per uur al snel enkele liters gasolie. Hoe lang duurt t voor je trekker met volle kipper op de max snelheid is? Een eeuwigheid in die tijd verstookt ie alsmaar gasolie. En heb je eindelijk de snelheid dan.moet je weer van t gas af. En nog wat, de meeste hier werken bij loonwerkers jij rijd dan 90% in de uren. Je bespaart brandstof en je doet er langer over. Elk uurtje is een factuurtje.......
Wimsumar
Beste
Quote @JD3010:
Zo te lezen heb je niet goed begrepen

Zo te lezen heb jij niet begrepen dat ik hetzelfde schreef:
Ik schreef (m.b.t werking viscofan):

"Als niet gekoeld hoeft te worden draait deze vrij en vraagt dus geen kracht van de motor.
Moet wel gekoeld worden grijpt de viscokoppeling aan en de ventilator gaat (krachtig) luchtverplaatsen".
JD3010
@Wimsumar Dus met vrij draaien bedoel je dus minder snel. Met het voorbeeld van je stofzuiger is het wat verwarrend.
agriko
Gebruik zoveel mogelijk je spaar aftakas. Probeer minder toeren te hebben bij werkzaamheden als dit lukt. kijk eens heel goed naar oliestromen. Oliepompen aangedreven door de olie van de trekker kunnen veel vermogen vragen waardoor het verbruik flink omhoog gaat. Het kan wijs zijn om deze via de aftakas aan te laten drijven. Dus een gesloten syateem van te maken.
pino
Brandstof besparen, heel simpel terug naar lijnpompen, handgeschakelde versnellingsbakken! Veel zuiniger dan vario, powerschift naar mijn mening.
case-inter
Als je de trekker gewoon laat staan gebruikt ie helemaal niks 😉 dat is pas zuinig.
case-inter
Als je de trekker gewoon laat staan gebruikt ie helemaal niks 😉 dat is pas zuinig.
B - W
Dan gaan de koeien ook dood, da's pas zuinig...
Boemrang
Het maakt allemaal geen zak uit, degene die op de tractor heeft heeft alles zelf in de hand....
En over een aantal maanden kijken ze toch weer nergens na, het werk moet toch gebeuren....
Wimsumar
Beste
Quote @Pino:
vario, powerschift

Automatisering in de bediening van een trekker valt niet meer weg te denken.

Ik zie veel/vaak besparingsmogelijkheden in het meeslepen van overtollige gewicht aan en van trekkers.
Wat bij veel 'chauffeurs' een automatisme zou moeten worden is het voorkomen van het nutteloos rijden met frontgewichten (tot en met 4 cijfers voor de comma in kilo's).
Ook zie ik te vaak trekkers tijdens landwerkzaamheden met de (dan ongebruikte) voorlader rijden: eraf ermee!
Helaas niet/moeilijk leverbaar zijn 'gewone' 2-wielaangedreven trekkers voor die gevallen die hoofdzakelijk transportwerk doen.
Ook het nutteloos voeren van veel verlichting (m.n. overdag) doet een duit in het zakje.
En, last but not least, speciaal voor de tienertrekkerchauffeurs: neem je vriendinnetjes niet mee in de cabine. Bij het 'moderne' obesitasovergewicht van deze huppeltrutjes scheelt dat ook weer pakweg 100 kilo. 😎
B - W
Jaja, opa heeft gesproken.. :lol:
Valtrapowerr
@GROENEDEERE ja oke daar heb je gelijk in en niet te snel optrekken scheelt veel ja 😉
jehan
Zet allemaal het diesel gebruik per uur maar eens op het schermpje als je dat er op hebt zitten ..rij eens weg of je achterna gezeten wordt of rij een heel rustig weg .vergelijk de verschillen maar eens ..als je dat ziet en je moet de diesel zelf betalen dan weet je wel hoe je wilt gaan rijden
Kamps
1 van de meest vergeten punten waarop zeker bij loonwerkers valt te besparen is banden en bandenspanning. Rijden met de juiste spanning bespaart gasolie (rolweerstand) en verminderd ook aanzienlijk de slijtage hieraan, met de dieselprijs stijgt minstens net zo hard ook de prijs van banden... Heb ooit al eens een afstudeerverslag geschreven over gasoliebesparing. Al is de trekker nog zo zuinig gebouwd. als de chauffeur of de eigenaar de overige voorwaarden niet schept, dan gaat het er met liters te veel doorheen. Discussie punt 50 of 40 km, is een goed voorbeeld van mijn begion voer banden en bandenspanning. 50 km trekkers doen bij loonwerk als hakselen etc geen kuub meer op een dag, maar staan aanzienlijk eerder bij de pomp en bij de bandenboer.
Kamps
@B - W Mooi dat je met die geteste New Holland aan komt. persoonlijk vind ik het knap dat de Claas met de oudste motor uit deze test toch op 2 komt. Wat ik wel opvallend vind: ik werd ergens gewezen op de complete uitslag van deze test, hier was ook de Case in opgenomen. Deze eindigde op gelijke hoogte met de Claas. Meest opvallende is dat deze geteste CASE exact dezelfde motor bak etc had dan de NH broer... conclusie: die NH was tijdens de test niet origineel?!?!?!
jehan
Van 40 naar 50 ja das een zeer slurpend trajeck
B - W
Quote @Kamps:
Mooi dat je met die geteste New Holland aan komt. persoonlijk vind ik het knap dat de Claas met de oudste motor uit deze test toch op 2 komt. Wat ik wel opvallend vind: ik werd ergens gewezen op de complete uitslag van deze test, hier was ook de Case in opgenomen. Deze eindigde op gelijke hoogte met de Claas. Meest opvallende is dat deze geteste CASE exact dezelfde motor bak etc had dan de NH broer... conclusie: die NH was tijdens de test niet origineel?!?!?!

dat is gewoon reclame maken joh, Fendt gebruikt hetzelfde grafiekje, alleen dan staan zij zelf op nr 1. dusja, wat moet je geloven?
Kamps
Toch blijft het opvallend dat de C uit de CNH stal niet meegenomen word in dit grafiekje.... en je mag in Reclame uitingen niet liegen, dus dit moet ergens op gebaseerd zijn
Wimsumar
Beste
Quote @Kamps:
50 km trekkers doen bij loonwerk als hakselen etc geen kuub meer op een dag, maar staan aanzienlijk eerder bij de pomp

Dat laatste ("Wie is er het eerst bij de pomp") is logisch. 😉
Maar: Als door het '50-kilometerrijden' de gehele hakseltrein vlotter kan werken (lees: meer hectare hakselen per dag) dan is snel rijden 'verantwoord'. Staat daarintegen de snelle rijder iedere keer op het land op z'n beurt te wachten dan kan hij beter wat kalm aan doen.
radium45
@Wimsumar Het verschil in kosten tussen 40 of 50 (proberen) te rijden is hoger als dat je erg in hebt, het is niet alleen de peut die er harder doorvliegt maar vooral de bandenslijtage. En je brengt bar weinig meer weg op een dag hoor.
B - W
Quote @Wimsumar:
Maar: Als door het '50-kilometerrijden' de gehele hakseltrein vlotter kan werken (lees: mee hectare hakselen per dag) dan is snel rijden 'verantwoord'. Staat daarintegen de snelle rijder iedere keer op het land op z'n beurt te wachten dan kan hij beter wat kalm aan doen.

DIE IS HELDER!!!!

Dat snappen veelmensen nog niet, maar daarin ben ik het 1000 procent met je eens
guus hiddink
@radium45 Klopt het dat bandenslijtage bij een vario hoger is als een ps of schakelbak uitvoering?
Kamps
@Wimsumar Neem van mij aan dat een 50 km trekker alleen op echt forse afstanden verschil maakt in een hakseltrein, en dan nog is het de vraag of die extra investering voor die extra km's maar ookd ee xtra slijtage aan de voertuigen erachter die er veelal niet op berekend is wat oplevert.
Wimsumar
Beste
Quote @Radium45:
je brengt bar weinig meer weg op een dag

Als dat 1 extra vracht op een lange dag werken in het hakselseizoen is ( en de andere wagen(s)) lukt hetzelfde, dan is er 1 hectare meer mais gehakseld die dag. In het hoogseizoen toch mooi meegenomen nietwaar?
jehan
Banden slijtage is de laatste jaren welheel wat sneller gegaan ivm de hogere snelheden
Sanderzz
@Wimsumar

mijn ervaring is dat 50km trekkers nooit, maar dan ook nooit een vracht meer doen op een dag!!
Renze
Brandstof besparen: Mijn 3011 heeft origineel 38pk maar draait nu met een mooie pluim een 50pk. Met transport met 8 ton op de dumper zit ik vlot op 25kmh bij 2000 toeren waarna de pomp bijna geen brandstof meer inspuit om toeren te houden, omdat er weinig weerstand in de versnellingsbak zit van deze lichte trekker, en je 2 ton minder eigen gewicht mee te nemen heb. als ik de 60pk viercilinder ervoor zet, ben ik minder snel op gang en maak meer brandstof op, omdat ik meer dood gewicht bij me heb en de transmissie zwaarder is, die moet ook op toeren gebracht worden.

Snel rijden kan helemaal niet uit, toen we nog de 10 kuubs bemestertank huurden, achter onze 55pk trekker, duurde het een km voordat je op snelheid was. Maar toch verstookte je per kuub minder brandstof als de buurman met 100pk 40km/h voor zn eigen 8400 liter tank, terwijl de capaciteit gelijk lag.

Je kunt beter dikkere vrachten meenemen en langzamer rijden. Iedere keer dat je de rem aanraakt zet je bewegingsenergie om in warmte (=verlies) die je daarna weer toe moet voegen door brandstof te verstoken om die snelheid er weer in te krijgen.
B - W
Quote @Kamps:
Neem van mij aan dat een 50 km trekker alleen op echt forse afstanden verschil maakt in een hakseltrein, en dan nog is het de vraag of die extra investering voor die extra km's maar ookd ee xtra slijtage aan de voertuigen erachter die er veelal niet op berekend is wat oplevert.

nee, als je met 2 karren rijd en om de hoek aan het hakselen bent, nee, dan werkt het niet, maar ga eens een km of 10/15 rijden met 7 wagens? dat kun je goed merken als er eentje 40 rijd hoor, heb je altijd twee vrachten kort op elkaar bij de kuil..
Wimsumar
Beste
Quote @Sanderzz:
nooit, maar dan ook nooit een vracht meer

Dat schreef ik: Als de rest van bijvoorbeeld het hakselteam ook allemaal naadloos aansluit op snel rijden dan is het verantwoord. (En doen ze onopgemerkt toch die extra vracht).
Staat de snelle rijder regelmatig te wachten op de rest, dan kan hij/zij beter ''zuinig'' rijden.
rickjd
Pak de juiste trekker, daarom ben ik ook hard aan het zoeken naar nog een 2e international erbij, onze 533 gebruikte met persen afgelopen jaar gemiddeld 2,5/3 liter per uur.

Nuttig topic
GROENEDEERE
@1066

de kosten van het verbruik van een kacheltje is natuurlijk te verwaarlozen met wat een trekker verbruikt.
malcon
Schaf een new holland T7 aan.. zuiniger is er niet in zijn klasse..
Wimsumar
Beste
Quote @Rickjd:
Pak de juiste trekker,

En het juiste werktuig.
Hoe vaak zie je niet dat tijdens een mooiweer periode toch met een kneuzer wordt gemaaid en er vlak achter de maaier een trekker met schudder rijdt terwijl de zon en de wind 'het werk' (gras voordrogen) gratis doen.
ramrod
Over die extra bandenslijtage heb ik nog wel een vraag:
De extra slijtage bij een topsnelheid van 50 ipv 40 wordt wel eens gesteld op 10%.

Maar als je 25% harder rijdt, dan is de slijtage per saldo toch lager?
breedam
@ramrod , niet per km
fiatjuh
@rickjd hele goeie tip,maar zo is het wel,die oudjes zetten veel werk om per liter
rickrenault
Wij hadden altijd nog een oude staltrekker een renault 551 een drie cilinder heel zuinig die is nu weer aardig opgeknapt en word nu gebruikt voor slepen schudden harken en nog veel.meer dingen waar je niet meer als 60 pk nodig hebt dat is een erg zuinige trekker
Sanderzz
@ramrod

ik durf wel te zeggen dat t 40 tot 50% harder slijt. Wij hebben 2 gelijkwaardige setjes. (nh tm en een T) de een loopt 40 de ander 50. de tm deed 9000 uur met zn eerste banden. en de T staat nu op bijna 5000 en zijn ook glad. banden van de kieper net zo. gaan ook bijna een keer zo hard.
radium45
@Sanderzz Ik denk dat jullie ervaringen aardig de werkelijkheid benaderen.
radium45
Quote @guus hiddink:
Klopt het dat bandenslijtage bij een vario hoger is als een ps of schakelbak uitvoering?

Denk net andersom omdat een ps bak iets agresiever is met het versnellen. Een vario versneld in mijn ogen iets gemoedelijker.
radium45
Quote @Wimsumar:
In het hoogseizoen toch mooi meegenomen nietwaar?

Haksel op zeg maar 5 weken 1 dag langer met meer rust, dan ben je er ook.
Corne S
Wat ik me ook wel eens afvraag, als er een trekker voor de mixer staat, je geeft volgas en hij komt niet verder dan 1500 rpm.

Zou het qua dieselverbruik nog uitmaken als je het gas wat terug zet en het toerental hetzelfde houdt?
In het blad "Grondig" staat ook een mooi artikel in over het brandstof besparen. 😃
jmos
@Sanderzz
jij zegt dat een 50km trekker nooit een vracht meer doet dan een 40km trekker. maar dat komt omdat jij ze bij elkaar zet. zet maar eens twee identieke hakselaars op een veld en dan naar dezelfde boer met twee bulten en laat bij de ene ploeg 40km trekkers lopen en bij de ander 50km trekkers. dan zie je het verschil pas. natuurlijk wel land op afstand.
Sanderzz
@jmos

zoals k hierboven ook al zei. ik heb t nog niet meegemaakt.... duurt zo lang voor je op gang bent en 99 vd 100x moet je alweer van t gas af als je net op snelheid bent
Sanderzz
@radium45

ja wij verbaasden ons er ook over dat t zoveel verschil maakt. maar trekkers zijn gelijk aan pk's, zelfde kiepwagen, en exact dezelfde banden. en zitten allebei in t zelfde werk. dus ja vrij goed te vergelijken
jmos
@Sanderzz
ik zeg ook op lange afstanden waar je door kunt rijden. 😄
Sanderzz
@jmos

ja dat lijkt nu zo vanachter de computer... en hoeveel ervaring heb je er mee?
jmos
@Sanderzz
zelf niet echt maar ben wel eens meegeweest met loonwerker die 40 en 50km trekkers heeft en op lange afstanden dee de 50km trekker rustig aan want anders kwamen ze gelijk aan bij de bult. Op lange afstanden zijn we de andere trekker ook wel eens voorgeweest dus het scheelt in tijd zeker wel. brandstof weet ik niet. en verder ga ik er ook niet op in.
Sanderzz
@jmos

ja natuurlijk zal t wel een keer zo uitkomen. maar meestal heeft dat toch te maken met andere zaken.... zoals dat je collega toevallig 5x moet steken voor ie de bult op kan. en ander soortig getreuzel. heeft weinig met transport te maken
stannetje96
@jmos maar je moet de kuil wel goed vast kunnen rijden als ze zo snel alweer komen.
jmos
@Sanderzz
Ik ga er verder niet op in.

@Stannetje96
Dat gebeurd wel goed hoor. anders laat de shovel de trekker wel wachten. aanrijden moet goed gebeuren.
maar net als bij sanderszz ga ik er verder niet op in.
stannetje96
Quote @jmos:
laat de shovel de trekker wel wachten
dan kan je weer net zo goed met 40 km rijden
Sanderzz
@jmos

wat is dat nou weer voor slappe hap.... eerst vertellen hoe t zit. en daarna ga je er niet op in. zeg dan gewoon nix!!!
jmos
@stannetje96
dat zei ook ja. hij ging rustig rijden omdat hij hem al een keer ingehaald had en dat had weinig zin. maar als je rijdt weet je niet waar de ander is. als je er dan achterkomt dat hij opeens achter je zit........
@sanderszz
Oke,
zoals jij zegt dat wanneer de een 5 keer moet steken is de annder die tijd ook wel kwijt. de shovel bepaalt wanneer er gekiept word en als de een er langer over doet zorgt hij er wel voor dat hij genoeg tijd heeft om aan te rijden.
Sanderzz
@jmos

continuieteit is belangrijker als de snelheid. als k zie hoeveel er geprutst word... dat kost meer tijd als dat je met hard rijden in kan halen.
jmos
@Sanderzz
dat denk ik ook wel eens ja. Dan denk je van: “dat kan ook wel anders“ 😄
Sanderzz
@jmos

jup, en meestal zijn dat de jongste jochies, met de dikste trekkers en de grootste smoel. en die zie je dan 10x steken voor ze eens fatsoenlijk bij de kraan staan. of erger nog. die de hele dag zo beroerd bij de kraan staan, daarna 35x vast staan. en op t eind van de dag t liefst op vrijdag nog ff een kieper op de kant jagen.

pfff klink wel als een ouwe zeur zo.... maar t is helaas wel de waarheid
jehan
Chauffeurs willen liever op het land wachten dan bij de kuil
jmos
@Sanderzz
pfff je klinkt wel als een ouwe zeur zo. 😃 maar t is helaas wel de waarheid. 😃
Sanderzz
@jehan

je moet als chauf gewoon maken dat t rondje rond blijft lopen. en of t nou in de mais is, met grond karrel of piepers rijden. zorg dat alles rijden blijft. rustig als t kan, wild als t moet. das effiecient met brandstof en materieel omgaan. das nog weer heel wat anders als brandstof besparen. en miss wel veel belangrijker om uiteindelijk te besparen...
Sanderzz
@jmos

beetje dimmen he jochie 😛 mag wel wat meer respect hebben voor grijze haren 😃
jehan
@Sanderzz ja en dat weet ik ..daarom bepaal ik bij de kuil wanneer ze mogen lossen
jmos
@Sanderzz
als ie nu al grijze haren hebben is t niet best. 😃
Sanderzz
@jmos

haha nee gelukkig is t nog niet zover 😛
jehan
@jmos nu al grijze haren tis al 19.00geweest
Wimsumar
Beste
Quote @Corne S:
je geeft volgas en hij komt niet verder dan 1500 rpm

Dan is bij menig trekker boven de uitlaat wel te zien dat er dan meer brandstof ingespoten wordt dan noodzakelijk is om dat toerental te bereiken.
ramrod
@Corne S
Nee dat maakt niks uit.
De pomp heeft een regelbereik, en die daalt met het toerental mee.
Bij een vermogenstest zie je ook een nominaal toerental, wat circa 200 toeren onder het maximale toerental ligt.
Bij het nominale toerental geeft de pomp het maximale, als de gashendel tenminste op maximaal is ingesteld. Bij een hoger toerental begint de regulateur reeds met afregelen.
Bij een lager toerental onder vollast geeft de pomp netto minder; de afgifte per omwenteling is nog wel gelijk, maar door het dalend toerental zijn er minder inspuitingen.
Ditzelfde proces speelt zich ook af als je 1500 toeren draait. Als je de hendel dus op 1700 toeren of volgas zet maakt niet uit; de pomp staat voluit.

Bij vol vermogen bespaar je dus wel brandstof als je een spaaraftakas gebruikt. Een beetje motor is in staat om bij lager toerental nog steeds genoeg vermogen te leveren; ook oudere typen (niet constant-vermogen moteren).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
109
DEELNEMERS
39
WEERGAVES
0