Illustratie van:

Case International 1056 XL - ontkoppelt niet goed

Er zijn nieuwe koppelingsplaten ingezet, maar hij ontkoppelt niet goed. hij blijft maar lichtjes grijpen als je de koppelinspedaal indrukt. wat kan hier de oorzaak van zijn?

Deel dit topic

Reacties

jmos
Omdat je nieuwe plaat dikker is dan de oude afgesleten moet de koppeling wat bijgesteld worden. dit doe je door de vrije slag op het koppelingspedaal kleiner te maken.

Ps. Een topic is wel genoeg. 😄
marco steyr
Koppeling opnieuw afstellen 😉
ed inter
Het kan ook zijn dat er te veel speling op het pedaal zelf en het stangenstelsel zit dan blijft er te weinig slag over
INTER 5488
Ik heb al es iets gehoord van nieuwe platen die blijven kleven aan het vliegwiel : dan moet je de klinknagels ietsje door boren , deze zouden een soort van vacuum zuigen op vliegwiel . zelf nooit meegemaakt of gezien , maar daarover zou je VEKOMA es effe kunne bellen
wezel844-s
Dit kleven lijkt mij bij een ogrigele koppelings plaat zeer sterk vooral omdat je bij een inter de druk plaat weg trapt dus los trekt van de plaat en er zitten al holle klinknagels in de plaat dus doorbooren heeft geen zin ik denk dat je te veel vrije slag hebt en je hem bij moet stellen dat hij maar ongeveer 1 cm vrijeslag op het pedaal heeft dat is genoeg is het dan nog nie over dan zit er te veel speling op je mechanisme of is je drukgroep versleten
oosterveld
Als je bij een 1056 of 845 ed koppelings platen vervangd, moet je ook een nieuwe drukgroep plaatsen. vliegwiel afdraaien en nieuw toplager en krukaskeerring. zo niet kun je met een paar draai uren weer.
+1
jmos
@oosterveld
waarom ook de krukaskering?
monteurtje
@oosterveld

Niets moet... ligt er maar net aan hoever alles is ingelopen, maar als je t echt 100% goed wilt doen dan moet je idd alles beetpakken wat je daarbinnen tegenkomt dus ook je druklagers.

@jmos
omdat je er op dat moment zo dichtbij ben dat het een kleine moeite is om die keerring ook gelijk te vervangen.
stel dat ie droog is en je vervangt m niet is het mogelijk dat ie kort daarna kan gaan lekken, en dan kun je de trekker WEER in 2en rijden.
Dat kost dan meer dan wanneer je m preventief had vervangen.
jmos
@monteurtje
Op die manier ja. daar heb je gelijk aan ja. ik dacht al van dat heeft tog niks met de koppeling te maken. maar beter preventief vervangen ja.
oosterveld
@monteurtje 9 van de 10 keer rij je wel zo lang door dat de klinknagels wel in het vliegwiel vreten. dus als je daar niets aan doet zijn je nieuwe platen in een mum van tijd weer weg. en over het algemeen zitten er geen gewoone voeringplaten in de ih's. cb platen vreten zo wie zo al meer in. heb zelf een 845 maar kan geen 2000 uur halen met de platen
monteurtje
@oosterveld

nog geen 2000uur??? dan ben je wel een pedaalridder 😉 of doe je er voorlader of voerwerk mee?
bij normaal fatsoenlijk gebruik kan een plaat wel wat langer mee dan 2000 uur.
oosterveld
@monteurtje zat een voorlader aan. en inderdaad dan gaat het heel hard. laatste 2.5 jaar staat ie voor de mengwagen en bij de zomer wat schudden, harken en voor de hooipers. vorig jaar maart april nieuwe platen er in gezet, voeringplaat met bronslegering er door. afwachten hoe lang deze het vol houd. trekker nieuw gekocht in 1992, na 2500 uur de eerste platen af (toen was dit wel onze hoofd trekker).

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
8