Illustratie van:

International 1056 XL - Versnellingsbak vast?

Hallo TF-ers

Ik heb een 1056 Xl gekocht, nog een echte inter. Nu wil deze trekker niet in zijn achteruit, en ook niet in zijn lage giering. Wanneer ik de trekker toch in 1 van deze versnelling krijg slaat die uit wanneer ik de koppeling op laat komen. In eerste instantie dacht ik dat het de gaffels waren die versleten waren, maar langzamerhand begin ik te vermoeden dat dit toch een fout in de versnellingsbak is. Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik dit oplossen?

Weet iemand toevallig waar ik een werkplaatshandboek van deze trekker kan vinden?

Alvast bedankt.

Mvg

Bart

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Had je dit met testrijden vóór je hem kocht niet gemerkt?
jmos
De hoge giering werkt wel gewoon?
Bart-Inter
@valmet6400power

Jawel, met test rijden was dit ook al zo. Maar toen dacht ik dat het aan de gaffels van de versnelling pook lag. Maar na een dagje sleutelen blijkt het toch van niet..
Bart-Inter
@jmos
Ja, hoge Giering werkt. Je hoort verder ook geen geratel of iets dergelijks uit de bak..
ramrod
Klinkt als een kapotte synchromesh van de hoge groep, of hij komt niet uit de hoge groep door een defect bij de schakelstangen of vork.

Voelt het schakelen op zich nog wel lekker?
Bart-Inter
@ramrod

Ja schakelen doet die verder goed. Zit wel wat ruimte op de vorken maar het is ook geen nieuwe. Synchromesch van de hoge Giering kapot? Hoezo denk je dat als ok vragen mag? Kan hem nog wel uit ze hoge Giering halen..
ramrod
@Bart-Inter
Als je hem wel uit de 'hoog' kunt halen, maar de versnelling blijft toch geschakeld door bijvoorbeeld een kapot lager of aan door wrijving aan elkaar gelaste delen blijt er toch nog overbrenging bestaan.
Als je dan ook een andere groep schakelt met de pook, staat de trekker in twee versnellingen, en blokkeert de bak dus, waardoor de motor afslaat.
ramrod
En stel dat een schakelstang of vork gebroken is, kun je nog wel een klik voelen door de arretering, maar de schakelring wordt niet meer verplaatst..
Bart-Inter
@ramrod

Kortom, cabine eraf en open die versnellingsbak?
SJB533
@Bart-Inter
Ik ben er vrij zeker van, dat jij geen Ergo S hebt. Voorkomend probleem is dan, dat de nylonblokjes op het stangenstelsel versleten zijn. De pook schiet dan door en je versnelling of groep blijft vast staan.
tractorfan.nl/topic/24113/
monteurtje
@Bart-Inter

het kan ook best zijn dat er een spanstift is gebroken van een schakelvork en dat ie net in z'n versnelling staat, als je er dan nog een versnelling bij schakeld staat ie in 2 tegelijk en dan blokkeert de bak.
schakeldeksel maar eens loshalen dan vind je t probleem waarschijnlijk vrij snel.
Bart-Inter
@SJB533

Heb inderdaad geen ergo-S. Doe blokjes heb ik nog niet kunnen vinden, is er toevallig een schema o.i.d. Van? Had vandaag wel ff het wiel eraf om te kijken, maar voorzover ik zag werkte het stangen stelsel..
ramrod
@Bart-Inter
Dat weet ik niet; de Inter specialisten helpen je al verder op weg zie ik.. 😄
Bart-Inter
@ramrod

Haha bedankt in ieder geval, alle info is welkom!
SJB533
Quote @Bart-Inter:
Doe blokjes heb ik nog niet kunnen vinden, is er toevallig een schema o.i.d. Van

Fcuk! Die zijn dan goed versleten! 😃

Naar mijn bescheiden kennis zitten ze onder de poken...
Bart-Inter
@monteurtje

De bak blokkeert idd. Heb vandaag schakeldeksel open gehad maar de spanstiften zijn in orde..
Bart-Inter
@SJB533

Foto?
SJB533
@Bart-Inter
Nee, helaas.
jmos
@Bart-Inter
ik denk trouwens dat hij continu in de hoge versnelling blijft staan. en als je de achteruit of de lage inschakeld hij dus in twee tegelijk staat en dus blokkeert. als je de groepenpook in de vrij zet en de andere wel gewoon in de versnelling, rijdt hij dan nog steeds?
SJB533
@jmos
Dat zeggen @ramrod, @monteurtje en ik ook, toch :?
jmos
@SJB533
inderdaad, maar ik noemde het nog een keer als aanleiding naar de vraag of wanneer hij de groepenpook in de vrij heeft hij nog steeds rijdt.
1056xlacase
Gewoon ff lostrekken zie je het snel genoeg
hiddejdfan
Je hebt zeker die 1056xl van marktplaats gekocht, met franse achterspadborden, en wat roestige velgen? @Bart-Inter
Bart-Inter
@hiddejdfan

Nope, deze heeft niet op mp gestaan..
hiddejdfan
@Bart-Inter foto's komen zeker nog op tf?
hil 845 xl
Zoiets hebben wij ook als de aftakas niet helemaal in de vrij staat..kent iemand dit probleem ook?
Bart-Inter
@hil 845 xl

Wat is bij jullie precies het probleem? Mijn Aftakas draait ook als ik rij, en stopt als ik me koppeling in trap..
hil 845 xl
@bart-inter
als je de aftak as in de vrij wil zetten blijft hij soms hangen...maar dan kunnen we hem niet meer in de voor uit laag en de achteruit krijgen en dan soms wel maar dan schiet hij er ook zo wee ruit;)
sikuman
Werkte de voorwil aandrijving wel goed ?
hebben zelfde probleem gehad met de 1056 met vierwiel gedreven heid en daar was toen een lager van de as er uuit .
aftaks word door de zelfde as als de voorwielaandrijving aangedreven .
bedoel dan de aftakas .
juld die ook erg als je rijd?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
15