Renault 551 loopt slecht

Hallo mede tf'ers,

Het renaultje van mijn oom had een kwaaltje. Als je volgas reed (zo'n 2400 tpm) dan begon de trekker ineens zelf gas te geven. Het toerental steeg dan naar zo'n 2500 á 2600 toeren en zakte even daarna weer terug. Wij dachten dat het aan de filters lag en ik heb een nieuw brandstoffilter geplaatst (origineel Claas filter) Ook de tank was smerig, de tank helemaal uitgespoeld, tankkraantje losgehaald en schoongemaakt en toevoerleiding ook doorgeblazen. Ook het luchtfilter (oliebad-filter) schoongemaakt in dieselolie, dus voldoende luchttoevoer. Maar nu loopt de trekker nog slechter als voorheen. Als je nu volgas rijd, zakt de trekker helemaal terug in toeren en slaat dan soms af... of hij komt weer op toeren. Weten jullie misschien raad? Waaraan kan dit liggen?

Mvg

Deel dit topic

Reacties

john deere 3030
Misschien is de pomp niet helemaal goed meer
deeremeneer
Klinkt alsof hij geen diesel meer krijgt. je hebt alles los gehaald zit alles weer goed vast? Geen valse lucht?
Boemrang
Soms heb je dat met een Renault.... 😃
rickrenault
De afsteling van de pomp deugt ook niet 551 draait normaal volgas 2800 motertoeren
Mielmonteur
@rickrenault

2800 is gewoon te veel
rickrenault
@Mielmonteur die van ons heeft dat naar mijn weten altijd gedaan
Wimsumar
Beste
Quote @Rickrenault:
altijd gedaan

Behalve in de fabriek: 2.350 t.p.m..

konedata.net/Traktorit/renault551.htm/
jmos
@Wimsumar
konedata hoef je niet altijd te geloven. de oude luchtgekoelde renaults draaien gewoon wat meer toeren.
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
oude luchtgekoelde renaults

Een R-551 is niet oud en heeft ook geen luchtgekoelde motor. 😉

B.T.W.: Fabrieksafstellingen boven de 2.400 toeren is zeer ongebruikelijk bij landbouwtrekkers (Sommige Fiat-typen) en ook zeker niet bij luchtgekoelde series van Renault:

konedata.net/Traktorit/renault53.htm/
rickrenault
@Wimsumar die van ons 2800 toeren ik laat het mooi zo rijd mooi snel zo
jmos
@Wimsumar
even niet goed gekeken 😄 maar een 551 is zeker geen jonge trekker. dat bedoelde ik. maar renault hield wel wat hoge toerentallen aan. wiij hebben thuis twee renault trekkers. een lucht en een water gekoeld en ze maken allebij 2500rpm. en bijde zijn nog gewoon standaard. niks aan gebeurt sinds ze uit de fabriek zijn gekomen.
rickrenault
@jmos een 551 kan wel oud zijn maar wel onverwoestbaar
jmos
@rickrenault
dat zijn ze inderdaad. wij hebben een 461m en die is nog helemaal strak op wat versleten hefkogels na. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @Rickrenault:
2800 toeren ik laat het mooi zo

Je doet je best maar. Ik geloof er niks van. Bij 2.800 toeren staat de naald ongeveer recht naar onderen.

konedata.net/Traktorit/Kuvat/…
rickrenault
@Wimsumar dat staat die ook ik maak er wel eens een foto van maar wij hebben een van de laatste rode 551 met geluids arme cabine dasbord ziet er heel anders uit dan op de foto van jou
rickrenault
@jmos ja daar moet je even een las op de rand van dat huis waar de kogel in zit lassen dan kan die er niet meer uit
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
wiij hebben thuis twee renault trekkers.

Jij was nog vloeibaar toen 'jullie' Renaults er al een half leven op hadden zitten. Wie weet wat ze toen al meegemaakt hebben (toerentalafstelling).

B.T.W.: Het is een R-421M 😉
atlaspower
@Mielmonteur heb je het brandstof pomp zeefje(zit op de pomp zelf) ook gedaan, deze wil nog wel eens vergeten worden
jmos
@rickrenault
ja. inderdaad.

@wimsumar
Zegels op de pomp zeggen genoeg lijkt mij. 😛
jmos
@Wimsumar
tis trouwens wel een 461m. dat wist ik nog niet toen ik die foto plaatste. 😄 hebben het chassisnummer nagetrokken. tis een 461m van 28-2-1977. 😄

En voor het topic, zoals atlaspower zeft het filter bovenop de opvoerpomp. het schroefje (sleutel 😎 eruit draaien. en dan kan er een klein dekseltje af en daar zit een grof filter onder. wel de kraan eerst dichtdraaien want anders gaat de diesel deruit lopen.
atlaspower
@Mielmonteur heb je deze al gelezen, lijkt wel hetzelfde ? haha tractorfan.nl/topic/50257/
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
is trouwens wel een 461m.

Check ook het motortype (Het grote verschil tussen een 421 en 461. )

konedata.net/Traktorit/renault301.htm/
jmos
@Wimsumar
Een 421 en een 461 zijn andere types als 421m en 461m he. 😛
maar volgens het chassisnummer is het een 461m dus dat is het dan gewoon.
Maar om jou blij te maken zal ik wel even naar jouw site kijken. 😄
jmos
@Wimsumar
er ligt een MWM D327-3 motor in en dat komt ook overeen met wat er op jouw site staat. 😄
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
jouw site

Konedata is niet van mij. 😞

P.S.: Hopelijk klopt het motortype wat op de Konedata-site staat. 😉
jmos
@Wimsumar
met jouw site bedoelde ik gewoon op de site waarvan JIJ de link hebt gegeven. 😛
ik weet wel zeker dat dat type klopt want volgens het chassisnummer is het ook een 461m. 😄
dus eigenlijk staan al mijn foto‘s van die trekker verkeerd. 😛
pino
In het filterhuis zelf zitten klepjes kijk die maar eens na of die niet smerig zijn.
Draai de banjobout maar eens los naar het filter huis toe en van het filterhuis af na brandtstof pomp.
+1
weurding
Als alle trekkers zo'n goede motor hadden als een 551 zaten de revisiebedrijven zonder werk 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Weurding:
als alle trekkers zo........... motor .........als een 551 zaten de revisiebedrijven zonder werk

"Als alle trekkers zo weinig presteerden met de motor als een 551 zaten de revisiebedrijven zonder werk''. 😃
rickrenault
@Wimsumar wil je nou zeggen dat een 551 niks waard is
fiatfan
Renault 421 t/m 681 is gewoon super en nooit meer geëvenaard! 461 heeft stuurbekrachtiging en 421 niet. maar een 461M ook niet volgens mij...
rickrenault
@fiatfan ja vind ik ook starten Altijd en heel erg sterk en ook zuinig
jmos
@fiatfan
461m heeft idd geen stuurbekrachtiging. 😛
atlaspower
@rickrenault Wimsumar heeft een Fendt 304 ls, en wat voor motor denk je dat daar in zit ?? precies dezelfde als in de Renault 551 gewoon een MWM D 226.3
rickrenault
@atlaspower oke ik wist niet dat die een fend 304 had
Wimsumar
Beste
Quote @Rickrenault:
551 niks waard

Ik werk met een Fendt 304 (motorisch gelijk aan een Renault 551). Daar doe ik 'gewoon' dagelijks werk mee wat ik met een R-551 niet zou durven.
rickrenault
@Wimsumar wat zou je niet durven met een 551
Wimsumar
Beste @Rickrenault: Dat is met name het zware tilwerk aan voorlader en hefinrichting waar een R-551 ten opzichtte van een Fendt 304 te licht voor gebouwd is.
rickrenault
@Wimsumar voor een voorlader is een 551 niet echt geschikt dat ben ik met je eens maar de hefinrichting is naar mijn ervaring heel goed wij hebben nog nooit gehad dat die het niet kon tillen en die trekker krijgt er wel van langs hij draait somers elke dag voor een ap bak en dat is geen kleintje
serge
Beste mensen ik heb op een veiling een gerestaureerde renault traktor 3042 gekocht heeft er iemand enig idee wat de waarde is van zo een traktor? met dank Serge alle info is welkom!! serge.nevens@telenet.be
claasfan
@serge Dat hangt van de staat van de trekker af is ie helemaal afgebeuld of is ie in nieuwstaat?
walker1
@serge Als die goed gerestaureerd is en alles dus goed werkt en dus ook alles in originele staat dan is die best wel wat waard denk ik. Maar om zo ff een bedrag te noemen vind ik lastig. Je moet er net de juiste liefhebber voor vinden. Nadeel is dat die op benzine loopt.
Is ook niet veel vergelijkingsmateriaal. Enige wat ik met even zoeken tegenkom is deze:
agriaffaires.nl/tweedehands/tractor-verzameling/…
+1
walker1
@serge Voor de Renaultliefhebbers en ook om daar vragen te stellen:
renaultoloog.nl/renaultoloog.htm/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
29