Hallo mede tf'ers,
Het renaultje van mijn oom had een kwaaltje. Als je volgas reed (zo'n 2400 tpm) dan begon de trekker ineens zelf gas te geven. Het toerental steeg dan naar zo'n 2500 á 2600 toeren en zakte even daarna weer terug. Wij dachten dat het aan de filters lag en ik heb een nieuw brandstoffilter geplaatst (origineel Claas filter) Ook de tank was smerig, de tank helemaal uitgespoeld, tankkraantje losgehaald en schoongemaakt en toevoerleiding ook doorgeblazen. Ook het luchtfilter (oliebad-filter) schoongemaakt in dieselolie, dus voldoende luchttoevoer. Maar nu loopt de trekker nog slechter als voorheen. Als je nu volgas rijd, zakt de trekker helemaal terug in toeren en slaat dan soms af... of hij komt weer op toeren. Weten jullie misschien raad? Waaraan kan dit liggen?
Mvg
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
2800 is gewoon te veel
Behalve in de fabriek: 2.350 t.p.m..
konedata.net/Traktorit/renault551.htm/
konedata hoef je niet altijd te geloven. de oude luchtgekoelde renaults draaien gewoon wat meer toeren.
Een R-551 is niet oud en heeft ook geen luchtgekoelde motor.
B.T.W.: Fabrieksafstellingen boven de 2.400 toeren is zeer ongebruikelijk bij landbouwtrekkers (Sommige Fiat-typen) en ook zeker niet bij luchtgekoelde series van Renault:
konedata.net/Traktorit/renault53.htm/
even niet goed gekeken maar een 551 is zeker geen jonge trekker. dat bedoelde ik. maar renault hield wel wat hoge toerentallen aan. wiij hebben thuis twee renault trekkers. een lucht en een water gekoeld en ze maken allebij 2500rpm. en bijde zijn nog gewoon standaard. niks aan gebeurt sinds ze uit de fabriek zijn gekomen.
dat zijn ze inderdaad. wij hebben een 461m en die is nog helemaal strak op wat versleten hefkogels na.
Je doet je best maar. Ik geloof er niks van. Bij 2.800 toeren staat de naald ongeveer recht naar onderen.
konedata.net/Traktorit/Kuvat/…
Jij was nog vloeibaar toen 'jullie' Renaults er al een half leven op hadden zitten. Wie weet wat ze toen al meegemaakt hebben (toerentalafstelling).
B.T.W.: Het is een R-421M
ja. inderdaad.
@wimsumar
Zegels op de pomp zeggen genoeg lijkt mij.
tis trouwens wel een 461m. dat wist ik nog niet toen ik die foto plaatste. hebben het chassisnummer nagetrokken. tis een 461m van 28-2-1977.
En voor het topic, zoals atlaspower zeft het filter bovenop de opvoerpomp. het schroefje (sleutel eruit draaien. en dan kan er een klein dekseltje af en daar zit een grof filter onder. wel de kraan eerst dichtdraaien want anders gaat de diesel deruit lopen.
Check ook het motortype (Het grote verschil tussen een 421 en 461. )
konedata.net/Traktorit/renault301.htm/
Een 421 en een 461 zijn andere types als 421m en 461m he.
maar volgens het chassisnummer is het een 461m dus dat is het dan gewoon.
Maar om jou blij te maken zal ik wel even naar jouw site kijken.
er ligt een MWM D327-3 motor in en dat komt ook overeen met wat er op jouw site staat.
Konedata is niet van mij.
P.S.: Hopelijk klopt het motortype wat op de Konedata-site staat.
met jouw site bedoelde ik gewoon op de site waarvan JIJ de link hebt gegeven.
ik weet wel zeker dat dat type klopt want volgens het chassisnummer is het ook een 461m.
dus eigenlijk staan al mijn foto‘s van die trekker verkeerd.
Draai de banjobout maar eens los naar het filter huis toe en van het filterhuis af na brandtstof pomp.
"Als alle trekkers zo weinig presteerden met de motor als een 551 zaten de revisiebedrijven zonder werk''.
461m heeft idd geen stuurbekrachtiging.
Ik werk met een Fendt 304 (motorisch gelijk aan een Renault 551). Daar doe ik 'gewoon' dagelijks werk mee wat ik met een R-551 niet zou durven.