Illustratie van:

Fendt 611 - rammelen

Soms als ik wil vertrekken met mijn 611sl hoor ik een rammelend lawaai van onderuit en blijft de tractor gewoon staan,als ik nogmaals mijn koppeling indruk verdwijnt het lawaai en laat ik de koppeling los vertrekt hij gewoon.Heeft er iemand ervaring met dit probleem?Of weet er iemand wat dit zou kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Super50
Kan het zijn dat hij nog niet goed in versnelling zit ofzo, en als je de koppeling weer intrapt dat hij er dan wel inschiet? Heb je het in gelijk welke versnelling? Heb zo'n probleem nog nooit gehoord eigenlijk. Meestal kraken ze gewoon bij het schakelen, of schieten ze eruit tijdens het rijden.
cvdebegaaiers
Misschien de tandwielen die dan verkeerd schieten?
Rega
Verenpakket van je drukgroep wat de rammel geeft?
Favorit614
Lijkt op een drukgroep probleem. Misschien zit er aan de onderkant een plaat die je er af kunt draaien , en binnen in het koppelingshuis kunt kijken. Dit type weet ik niet of dat mogelijk is.
MR T
@Super50 Neen ik kan mooi schakelen.Het kan gebeuren in alle versnellingen.
Juist bij het vertrekken is het soms een rammelkast.Tijdens het rijden is er geen probleem meer.
MR T
@Favorit614 Ja,ik zal eens het plaatje demonteren en eens gluren.
Fendttrisixfan
Nu het hier toch over een 611 gaat...

als ik de mijne stilleg, op het moment dat de motor helemaal stil valt komt er bijna iedere keer een doffe "knal" uit, (is minder te horen als hij warm heeft gehad) weet iemand wat dit zou kunnen zijn??
Favorit614
@MR T gelijk eens een magneet hengel onder door het koppelingshuis trekken , misschien blijft er wat aan hangen.
bij de jongere 600 zit er wel een plaatje met 4 bouten , maar dit type weet ik zo niet
MR T
@Fendttrisixfan staat de pomp vroeger?
Favorit614
@Fendttrisixfan naverbranding diesel ??
MR T
@Favorit614 denk het.
Fendttrisixfan
@MR T
pomp staat (nog) niet vroeger

@favorit614
hmmm het lijkt me meer van onderaan de motor te komen...
gertdl
@MR T heeft hij het telkens als je vertrekt, of is het enkel wanneer je vertrekt na een tijd stilstand ?
Favorit614
@Fendttrisixfan hahahahahaha , dit zal het zijn.
De laatste krijgt een knal voor z'n harsens 😃
MR T
@gertdl speelt geen rol warm,koud .
Fendttrisixfan
@Favorit614
hmmm was het maar dat 😃, kvind het echt niet gezond klinken... denk dat ik het carter mss er nog maar eens afhaal, of kleppen eens stellen
Fendttrisixfan
@MR T
heb nog een vraagje, waar zit de retour van je turbo ergens op aangesloten op je blok?? is er daar ergens een gat voor voorzien??
MR T
@Fendttrisixfan heb je al eens geluisterd met een schroevendraaier tegen je oor?wanneer is het begonnen ?na een tractorpulling?
Fendttrisixfan
@MR T
hoh, heeft eigenlijk al altijd gehad denk ik...

en dat met die schroevendraaier heb ik nog niet gedaan, voor wat is dat dan goed??
MR T
@Fendttrisixfan Ik heb deze aangesloten op het gat van de olievulling.Dat is 5/4" verval van 5/4" naar 3/4" en dan met een persleiding van 22 naar de retour van de turbo.Ik vertrek wel met een koppeling anders zou ik geen verse olie kunnen opdoen.
gertdl
@MR T zou het aan de lager kunnen liegen? ik had met de auto enkele jaren geleden ook regelmatig gerammel onderin en dit was de lager van de koppeling die kapot was. met niet vertrekken had ik geen last, maar misschien blijft die bij u af en toe zitten ipv te schuiven zodat hij ontkoppelt blijft staan?
ik kan verkeerd zijn, ik ben geen mechanieker, maar het gerammel lijkt mij bekend
Fendttrisixfan
@MR T
zelfde als ik dan, maar je retour ligt dan toch ook erg horizontaal?? van ik loopt hij amper naar beneden
MR T
@Fendttrisixfan Zoals de doctor met een stetoscoop.om het geluid meer te kunnen localiseren.
Fendttrisixfan
@MR T
zal ik eens proberen

maar ik zal je ongetwijfeld dit jaar wel ergens tegen het lijf lopen op een TT, dan kan je het zelf eens horen
MR T
@gertdl juist ,blijft soms ontkoppeld staan.
MR T
@Fendttrisixfan staan je kleppen in 0.2 uit ook op 0.2?
Super50
@MR T hoogst waarschijnlijk zal je hem moeten doormidden halen zeker? heb je er soms geen foto van, wil hem wel eens zien 😉
jmos
@MR T
ik denk dat de schuifbussen voor de druklagers smerig zijn door stof van de koppeling en dat wanneer je de koppeling intrapt hij wel schuift maar als je ontkoppeld dat hij blijft hangen en dan blijft hij ontkoppeld en omdat de veer van de koppeling eraan trekt zal hij daardoor gaan rammelen denk ik.

gebruik je de aftakas wel eens? Want als je die weinig of niet gebruikt dan ontstaat het probleem van dat niet meer goed schuiven. Of laat je de hendel altijd in ontkoppelde stand staan?
Fendttrisixfan
@MR T
ik heb ze nog niet geregeld, ben wel van plan om dit nog voor de trekkertrek begint te doen, en heb boeken met afstelgegevens
MR T
@jmos kan zijn,trekker heeft jaren buiten gestaan zonder te werken.
MR T
@Super50ik heb nog geen foto's, heeft lang te koop gestaan op kapaza en 2e hands heb hem gewisseld met de ferguson 1080 mits opleg natuurlijk.
Super50
@MR T komt hij van scal uit nazareth?
jmos
@MR T
nee. Daar zou het niet smerig van mogen worden. al kan dat wel een oorzaak zijn ja. dat hij smerig wordt op de schuifbussen komt omdat als je rijdt slijt de koppeling altijd. heel langzaam welliswaar maar die stof die blijft zitten op de bussen. en als die bus nooit beweegt blijft de stof zitten en koekt het aan. wil je hem dan eens gebruiken gaat alles stroef en dan kan de koppeling blijven hangen.

wij hadden zoiets met onze renault, met het aantrekken van de aftakaskoppeling ontkoppelde de rijkoppeling ook. 😛
MR T
@Super50 ja,ken je deze trekker?
MR T
@jmos hoe heb je dat opgelost?
MR T
@Super50 Ken je geen koper?
Super50
@MR T ja toen ik mijn zoekertje had staan gezocht 612/614 had hij hem mij ook proberen verkopen, ik ben wel nooit gaan zien maar kan mij nog inbeelden welke het was. Hij heeft hem ook al eens proberen inruilen tegen een same van een maat van mij. En nog iemand anders van op het forum is hem al eens gaan bekijken vroeger maar die vonden hem niet zo goed.
jmos
@MR T
trekker moest doormidden voor andere koppeling dus die bussen opgeschuurd dat ze weer schoon waren en het ging weer mooi soepeltjes. 😄 heb wel een foto van hier op de site staan. Zal wel niet op die van een fendt lijken maar denk dat het principe hetzelde is.
Favorit614
@jmos met een beetje mazzel , kan hij hier bij komen via het luikje met de 4 boutjes
MR T
@jmos ik zal eens proberen met een tijdje de aftakas te laten draaien.Ik denk dat het 10 jaar geleden is dat ze nog gedraaid heeft.
jmos
@Favorit614
dan moet hij veel mazzel hebben. onze trekker moest sowieso doormidden dus ik kon er makkelijk bij te schuren. of dat ook gaat lukken als de trekker nog aan mekaar zit en dan door zo‘n klein luikje weet ik niet. ik betwijfel het eerlijk gezegd maar goed......
Boemrang
Ik heb wel eens horen zeggen, een goede tractor moet rammelen, nou weet ik niet in hoe verre dit opgaat....
jmos
@MR T
dat zal het probleem niet oplossen ben ik bang. 😞 het probleem zit hem in het ontkoppelen van de aftakas. en als dat eenmaal niet helemaal meer wil dan lukt dat niet door hem te laten draaien. probeer maar eens, ga eens rijden in de eerste versnelling ofzo en trek dan de aftakaskoppeling aan. Dan denk ik dat hij stil gaat staan net als die van ons. en laat hem dan weer los en als hij dan weer gaat rijden.
Favorit614
@jmos spuitbus remmenreiniger en een poetsdoek , is sneller te proberen dan de trekker door midden halen
Favorit614
@jmos volgens mij heeft de 614 een aparte koppeling voor de aftakas , deze staat niet in verbinding met de rijkoppeling
MR T
@Favorit614 goeie tip
Favorit614
@MR T mocht het lukken , met iets olie weer smeren
jmos
@Favorit614
weet ik. aparte koppeling ja. maar wel in hetzelfde huis. onze renault heeft ook een aparte koppeling ja. Die werken apart van elkaar maar ze gaan wel om mekaar heen. en als dat niet goed meer wil gaat de een mee met het ontkoppelen van de ander.

en wat je zegt. remmenreiniger, kruipolie en een poetsdoek is te proberen ja.
Favorit614
@jmos geen kruipolie , das te schraal. Mocht hij de schuifmof (als dit het probleem is) weer gangbaar hebben , gewoon iets motor olie aan de poetsdoek doen en goed insmeren
jmos
@Favorit614
Is remmenreiniger niet schraal dan? 😛 bij ons hebben we hem schoongemaakt en express niet gesmeerd. ze lopen nu glad over mekaar heen en zo trekt het ook geen troep aan.
Favorit614
@jmos soms moet je iets hebben om schoon te maken, later iets on weer soepel te laten verlopen.
sommige koppelingsboeren geven een tube sachs vet mee, voor de splains en schuifmof.
op de latere 600 zit een vetnippel op de schuifmof (?)
Fendttrisixfan
@jmos
remmenreiniger is veel "zachter" dan WD40 ofzo, moet je maar eens op je vingers doen en over elkaar wrijven, je voelt het verschil wel, en remmenreiniger heeft natuurlijk ook een ontvettende functie
Fendttrisixfan
Quote @Super50:
En nog iemand anders van op het forum is hem al eens gaan bekijken vroeger maar die vonden hem niet zo goed.

als ik het me goed herriner was er eigenlijk niet meer veel goeds aan die trekker??
MR T
@Fendttrisixfan mijn puller was nog veel slechter als ik hem aankocht,je moet er natuurlijk een beetje tijd en energie insteken. dit is juist het leuke aan de hobby.
Fendttrisixfan
@MR T
ja das waar, als je het graag doet (zoals ik) waarom niet, maar als je een trekker moet opknappen om te verkopen is dat niet rendabel denk ik...
B - W
Quote @Boemrang:
Ik heb wel eens horen zeggen, een goede tractor moet rammelen, nou weet ik niet in hoe verre dit opgaat....

zolang die nog rammelt, doet hij het nog... :lol:
Mengeledriver
Quote @jmos:
@Favorit614
weet ik. aparte koppeling ja. maar wel in hetzelfde huis. onze renault heeft ook een aparte koppeling ja. Die werken apart van elkaar maar ze gaan wel om mekaar heen. en als dat niet goed meer wil gaat de een mee met het ontkoppelen van de ander.

Maar een Fendt is geen Renault, zit toch echt anders in elkaar!
jmos
@Mengeledriver
heel anders ja. dat weer ik. renault splitst de ene aandrijflijn in tweeen bij de drukgroep. een fendt heeft dat bij de vloeistofkoppeling al. dus er komen twee aandrijvingen binnen in het koppelingshuis en daar zitten dan twee koppelingen in. en er gaan er ook weer twee uit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 611 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
3