Illustratie van:

Ford 3600 - wil maar niet aanslaan.Probleem lijkt opgelost?

Mijn ford wil met koud weer minder snel aan pakken, vanacht heb ik hem aan de lader gehad dus de accu was goed vol. Vanochtent wou ik hem dus starten maar sloeg niet aan, ging redelijk snel rond. Ong 20sec voorgloeien, witte rook, maar niet aanslaan. Wat doe ik verkeerd? Filters enz kan het niet zijn want dat is allemaal vervangen in november. Of zou mijn accu toch slecht zijn?

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Dit is echt een vraag voor @dennis fordson, hij is specialist in het toevoegen van start piloot... 😃
Patrick 2020
Lijkt op slechte compressie. Kleppen stellen of een keer nieuwe zuigerveren? 😛
ford3600fan
Kleppen zou kunnen, want vorige winter starte hij veel beter. En in vorig jaar juni zijn de kleppen gestelt, zijn die miss verkeerd afgesteld? Hij heeft 4000 uur gelopen dus zuigerveren lijkt me stug, heeft altijd maai/schud werk gedaan
deeremeneer
Weet je zeker dat hij wel gloeit?
ford3600fan
Kleppen stellen, is dat zelf een beetje tedoen? Heb wel sleutel ervaring.
ford3600fan
Hm, dat zou ook nog kunnen dat hij slecht gloeit, moet ik dan de spiralen eruit halen? Of kan ik ook de accu meten, en dan voorgloeien en dan kijken of de volt meter daalt, kan dat ook?
deeremeneer
Rechtstreeks op de gloeipitten meten. Dan weet je zeker of hij wel de volle pit erop zet. Demonteren en proberen kan ook.
ford5000
@ford3600fan Je hebt een vlamstartelement in je inlaatspruitstuk zitten. Die zou je even moeten controleren.
Even afhankelijk van welk type contactslot erin zit moet je de sleutel naar links draaien om te gloeien, of naar rechts net tegen het startcontact aan.
Als je vlamstartelement dan niet warm wordt is er iets niet goed.
Kan draadbreuk of iets dergelijks zijn.
Heb nu geen tijd om er dieper op in te gaan aangezien ik naar mijn werk moet, maar dat kan @deeremeneer je ook wel verder uitleggen.
ford3600fan
Ik heb hem doorgemeten, zodra ik voor gloei komt er 10 volt op de gloeier testaan, maar om tezien of de gloeier werkt moet ik die er toch uithalen?
Wimsumar
Beste Ford3600Fan: De voergloei-/vlamstart-installatie werkt niet. (Denk ik).
Er is (zie foto) een andere tank opgebouwd en daarbij is de brandstofleiding naar de vlamstart waarschijnlijk niet opnieuw aangesloten.
ford3600fan
@Wimsumar dat zou maar zo is kunnen, er is 1 lijding op de tank gelast, en die gaat gelijk naar het dieselfilter zegmaar
Landini 6500
Kan een 3600 voorgloeien ??
mijn 2000 zit helemaal geen gloeierij op
nhmonteur
Zoals ze hier al zeggen is waarschijnlijk je vlamstart kapot.
Want witte rook bij het starten duid op onverbrande diesel die word uitgestoten.
10 volt op je vlamstart is ook wel aan de lage kant, zou geloof ik gewoon rond de 12 volt moeten zitten.En kijk inderdaad of er wel diesel naar toe om de vlam te maken.
Als de vlamstart toch goed werkt dan heb je op 1 of andere manier geen goede compressie.
ford3600fan
@nhmonteur Dus als ik in dat slangetje wat diesel zou doen dan zou hij beter moeten starten?
ford3600fan
@nhmonteur Ik bedoel dus dat slangetje die naar de vlamstart gaat.
nhmonteur
@ford3600fan Maar dan moet het gloeielement het wel doen anders kan de diesel nooit ontbranden.
ford3600fan
@nhmonteur Nee dat snap ik, maar ik kan het gwn proberen toch?
nhmonteur
@ford3600fan ja dat kan je altijd doen.zorg er gewoon voor dat er genoeg diesel in het slangetje staat.
Dan kan je evt de slang loshalen die op je inlaatspruitstuk zit. nu een keer het gloeien bedienen en dan zie je gauw genoeg of er een vlam komt.
ford3600fan
@nhmonteur Ok, dat ga ik morgen proberen, morgen laat ik horen hoe het ging. Bedankt alsvast voor alle hulp!
Wimsumar
Beste Ford3600Fan: Hier een filmpje van een koudestart waarbij het inlaatspruitstuk open is gemaakt (luchtfilterslang eraf). Er moet minstens 15 à 20 seconden gloeistand met de contactsleutel aangehouden worden voor voldoende vlam/warmte.

ford3600fan
Ik zag ook dat er een slangetje over de 3 verstuivers loopt, deze verbind zich weer met het slangetje van de vlamstart. Zegmaar een soort T stuk, en daar zit weer een slang aan, en die gaat waar naar mijn tank, slangetje hebben ze er bovenop gemaakt, denk voor overloopt ofzo? Maar waarom is dit gedaan? Waar is dat slangetje voor die over de 3 verstuivers loopt? In deze link kan je zien wat ik bedoel: marktplaats.nl/a/zakelijke-goederen/…
Wimsumar
Beste
Quote @Ford3600fan:
slangetje voor die over de 3 verstuivers loopt?

Dat is normaal, bij iedere trekker.
Het is het lek(diesel)olie-retourslangetje. Er lekt namelijk altijd heel iets diesel inwendig in de verstuiver naar boven. Als de verstuiver geen lekolie-afvoer zou hebben kan de verstuivernaald niet vrij omhoog door opgehoopte lekolie.
ford3600fan
@Wimsumar Kan het dan zijn dat er teweinig diesel naar de vlamstart loopt? zodat de vlamstart geen diesel kan verbranden? Of zou de vlamstart dan stuk zijn? Morgen ga ik even rechtstreeks diesel in het slangetej van de vlamstart doen, kijken of hij het dan wel verbrand
ford5000
@ford3600fan Dat slangetje hoort via dat T-stuk naar dat slangetje aan je vlamstartelement te zitten.
Door dat slangetje wordt normaliter de vlamstart gevoed.
Als je vlamstart wel warm wordt maar hij krijgt geen diesel om te verbranden zal het hele voorgloeien nooit helpen natuurlijk.
Het wil ook wel voor komen dat het afdichtklepje in de vlamstart waar de diesel door moet stromen niet meer open gaat door vervorming af een kapot bimetaaltje.
Dan moet je er even een nieuw vlamstartelement in draaien.
Voor een paar tientjes heb je al een nieuwe.
Succes met het oplossen van het probleem.
ford3600fan
@ford5000 Bedankt voor je reactie, ik ga morgen ff kijken of de vlamstart wel diesel krijgt, doet hij dat niet haal ik hem eruit en komt er denkik dan een nieuwe xD
ford5000
@ford3600fan als je zeker wilt weten of hij wel diesel krijgt kun je, net als in het filmpje van @Wimsumar, even de luchtslang vooraan het inlaatspruitstuk eraf halen. Dan kun je erin kijken of er diesel in het spruitstuk komt en kun je gelijk zien of deze tot ontbranding komt.
@RPCounty of @HA189 leveren je binnen 2 dagen een nieuwe voor een zacht prijsje, indien nodig.
ford3600fan
@ford5000 Ok, ja klopt, had ik al niet eens meer aan gedacht xD Vooral dat laatste is mooi, als ik een nieuwe nodig zou hebben
ford3600fan
De diesel loopt er toch alleen in zodra je hem voorgloeid zegmaar?
Wimsumar
Beste @Ford3600fan: Ja, alleen als de vlamstartgloeibougie (electrisch) heet wordt gaat een klepje open en verdampt/verbrand de diesel.
Als het goed is moet je in de leiding naar de vlamstart een klein buffer"tankje" zien zitten.
ford3600fan
Nou ik denk en hoop dat ik het probleem heb. Ik heb dus de luchtfilterslang eraf gehaald, toen een spiegeltje er voor gelegt zodat ik de vlamstart in de cabine kon zien xD. Ik zag dat hij begon te gloeien en langzaam kwam er een vlammetje, was niet echt gtoot. Dus maar proberen testarten, maar tevergeefs, veel witte rook en niet aanslaan. Daarna nog weer een keer geprobeerd tegloeien maar het vlammetje werd steeds kleiner. Toen dacht ik dat er miss teweinig diesel in het slangetje liep, dus ik heb handmatig diesel in het slangetje van de vlamstart gedaan. Toen dus weer voorgloeien, en er kwam een aanzienlijk beter vlam uit, dus toen starten.....En jahoor, gelijk lopen! Nu denkik zelf dat het klepje van de vlamstart open blijft staan, ook door de witte rook en omdat er dus weinig diesel nog in het slangetje zat, zou dat kunnen? Want voor het starten was het ook een beetje vochtig onder de vlamstart (diesel). Nu ga ik straks nog ff het slangetje van de vlamstart nog ff uitblazen zodat ik zeker ben dat er ook geen vuil in zit. Als julie nog een ander advies hebben is dat gwn welkom!
Wimsumar
Beste
Quote @Ford3600fan:
te weinig diesel

Dat bedoel ik: er moet een dieselbuffervoorradje zijn voor de vlamstarter. Er moet vlakbij de vlamstarter een 'stukje buis', ter grote van een duim, zitten.
Aangezien er bij jouw een andere tank op zit is dit leidingstelsel mogelijk allemaal anders aangesloten.
ford3600fan
@Wimsumar Als het slangetje van de vlamstart niet verstopt zit zou er gwn diesel in moeten lopen, dat heb ik al nagekeken. Heb hem net al weer een paar keer alleen voorgegloeid en had een goede vlam, het kan nu dus eigenlijk alleen nog zijn dat het klepje open blijft staan van de vlamstart zodat de diesel gwn weg loopt de cilinders in. Of het slangetje zit verstopt. Denk zelf het eerste want als ik diesel in het slangetje doe komt het wel gwn bij de vlamstart.
ford3600fan
Morgen ga ik kijken hoe de vlam is, als die heel klein is en start met veel witte rook dan zou het klepje dus toch wel open blijven staan.
Wimsumar
Beste Ford3600Fan: De witte rook ontstaat uit de onverbrande diesel die 'normaal' via de verstuivers is ingespoten. Dit verschijnsel staat los van wel of niet goede werrking van de vlamstarter.
Wimsumar
Beste
Quote @Ford3600fan:
als ik diesel in het slangetje doe komt het wel gwn bij de vlamstart.

Je kunt het beste eens kijken hoe het op een andere Ford trekker origineel hoort te zitten. In jouw gewijzigde situatie lijkt het mij dat de diesel gemakkelijker naar de tank loopt dan naar de vlamstart.
ford3600fan
@Wimsumar ja ok dat wel het beste ja om bij een andere ford tekijken, met die witte rook zou wel kunnen hoor, want als dat slangetje vol diesel zit, het klepje van de vlamstart zou open staan dan loopt die diesel toch via het inlaatspruitstuk naar de cilinders toch? Dus die witte rook kan toch ook een deel zijn van die vlamstart?
Wimsumar
Beste
Quote @Ford3600fan:
het klepje van de vlamstart zou open staan

Als de vlamstart zou lekken, dan kan bij volle brandstoftank zoveel brandstof naar de cylinders lekken dat de motor bij een startpoging vastslaat door de boven de zuiger opgehoopte diesel.
(Ga dit goed na!)
ford3600fan
@Wimsumar bij mij en origineel zit dat anders, want je hebt het slangetje dat over de 3 verstuivers loopt zegmaar, en die gaat weer naar een T stuk, linkerkant van het T stuk zit het slangetje van de verstuivers, onder het T stuk zit het slangetje van de vlamstart, en aan de rechterkan van het T stuk zit een slang die boven op de tank zit gemonteerd(de overloop) snapje? Dus de trekker loopt, en dan loopt een deel van de overloop in het slangetje van de vlamstart, de rest loopt door naar de tank. Ik hoor dat het een beetje te snappen valt wat ik verteld heb xD
Wimsumar
Quote @ford3600fan:
Ik hoor dat het een beetje te snappen valt

Ja, het is te snappen. Het zit net zoiets in elkaar als je toetsenbord. 😃
ford3600fan
@Wimsumar Haha, ik dacht ff snel aan Facebook, dus ging ik jou reactie een duimpje geven xD Ik zou maar is kijken of er wel voldoende diesel in het slangetje loopt.
heimans
@ford3600fan

Bij de zescilinders van ford zit de leiding van de vlamstart op het filterhuis met een terugslagklepje/kogeltje ertussen.
Ik durf niet te zeggen hoe dat origineel bij een 3 of 4 pitter is, wellicht weet een ander dit?
En de retour zie je ook vaak weer in de aanvoer naar het filter toe, ipv boven in de tank, t kan allemaal...
ford3600fan
@heimans Dat zit bij mij toch echt anders xD
ford3600fan
Vandaag was het weer kut, niet aanslaan en witte rook. Dus maar gekeken of de vlamstart het nog deed, gloeide wel, maarja er kwam geen diesel bij, had het de leiding die naar de vlamstart loopt nog niet na gekeken, en jahoor, deze zat helemaal verstopt door vuil ofzo. Dus toen maar weer getest, maar het afdicht klepje van de vlamstart gaat soms wel open en soms niet, dus heb maar een nieuwe besteld. Hopen het dan opgelost is! xD
Wimsumar
Beste
Quote @Ford3600fan:
Vandaag was het weer kut, ............... deze zat helemaal verstopt door vuil ofzo.

Ohhw, typisch gevalletje van Kruitvat-schaamlipstick-verstopping. 😃
Maar: gisteren dan? Toen deed ie het nog. :?
malcon
Hoe is het eigenlijk met je verstuivers. Het kan zijn dat het ziekerds zijn.. en dus niet meer verstuiven, waardoor ook witte rook onstaat vanwege onverbrande diesel.. En je compressie? Al eens gemeten?
ford3600fan
Nouja, ik zet er eerst een nieuwe vlamstart in. Daarna maar is kijken hoe hij loopt xD
jannie2001
@ford3600fan was het toen gelukt met een nieuwe vlamstart?
+1
ford3600fan
@jannie2001 Ja zeker! Deze geeft een zeer goede vlam waardoor hij veel warme lucht kan aanzuigen. Start weer prima.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
22