Heeft iemand van jullie ervaring met een enkelas rooier om te bouwen tot een dubbelas met sturing of heeft iemand er foto's van ? of wat denken jullie van het idee ? de bedoeling is dat de machine onder natte omstandigheden beter blijft rijden , graag jullie mening en/of foto's
alvast bedankt
het gaat om een rooier zoals op de link
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
je kan dan beter 2 smallere wielen hebben
omgekeerd erop? Met het profiel naar achter gericht? Dat blijft veel beter draaien dan als je ze er net zo als trekkerwielen onder legt.
Tegen de tijd dat jij denkt dat de omstandigheden zijn dat er een dubbele as voor nodig zou zijn , moet je de oogst al klaar hebben.
Mocht het eerder (tijdelijk) 'slecht' zijn, is het beter rooien uit te stellen.
Daarbij, er is geen ruimte voor een tweede as. (of je moet op beide erg kleine bandjes leggen wat helemaal averechts werkt).
De AmacF2 (op de link-foto) heeft een stuuras. Deze zou je kunnen vervangen door een vaste as om montage van zo hoog/breed mogelijke lagedrukbanden mogelijk te maken.
heb je hierboven gelezen wat er gezegd is over brede banden? Brede banden zijn mooi als je trekkracht wil hebben. en als de wielen aangedeven zijn ook als het wat nat is. als ze niet aangedreven zijn voor smalle hoge banden gaan. die lopen veel langer door.
Ja, dat is wat anders dan aardappelen in de nazomer/vroege herfst.
Jazeker. Daarom schreef ik hierboven ook nadrukkelijk (vet) lagedruk-banden.
lagedruk is toch logisch? Of heb ik dat verkeerd? Maar geen brede banden.
Wat doen 'we' dan (fout!) onder bemestertanken?
1050 ging bulldozeren en trok een gleuf van een meter breed en bijna net zo diep.
die 2 smallere bleven boven op door rollen.
en beide waren even hoog!!!
als je brede banden heb moeten ze aangedreven zijn.
Dat is een heel ander verhaal. een bemestertank is veel zwaarder en daarbij komt dat je dan zo min mogelijk insporing wilt en je er geen rekening mee hoeft te houden met insporing. Wat met een rooier wel zo is. Als brede banden wat insporen gaan ze werken als een landrol. dan moet er veel grond verplaatst worden en wil het uiteindelijk niet meer en kom je vast te zitten. met smalle banden zak je er sneller doorheen maar die trekt dan nog veel lichter als brede banden. als het nat is ga je er geheid doorheen. dan kun je beter smalle banden hebben
met bredere banden blijf je langer bovenop, maar ALS je doorzakt moet je veel meer grondverplaatsen en gaan deze banden stil staan en bulldozeren
en het gaat om natte omstandigheden hé, niet droge
lezen is ook een vak he. zoals eerder gezegd. Dat is aangedreven. dan is het in zijn voordeel. om de pk‘s over te brengen ja. en bij giertonnen worden ook steeds breder gelegd om insporing te voorkomen ja. maar die is er voor gemaakt om over het land te gaan. die zijn niet voor natte omstandigheden gemaakt. de rooier uit dit topic moet in nattere omstandigheden ook door kunnen blijven draaien dus die moet niet vast komen te zitten. dan moet je smalle hoge banden hebben want die blijven doorrollen.
Pardon? Loop je er nu zelf in vast?
Klopt! Dat zie je bij 9 van de 10 bemestertanken: banden véél te hard!
als je vergelijkt waar een smalle band er door zakt maar een brede niet dan zul je toch zien dat smalle banden lichter trekken want de brede band moet dan door zachte grond gaan en dan moet je maar eens voor de banden kijken. je zult zien dat de grond erg beweegt en dat kost meer kracht dan de smalle band.
het gaat dus om de natte omstandigheden dat de rooier beter blijft rijden.
dan ben je beter af met cultuurwielen ipv lomp brede banden.
en dubbellucht of brede banden is toch een wereld van verschil
en met je gierton, opraapwagen en kieper zit je doorgaans in droge omstandigheden. hierbij wil je je insporing zo veel mogelijk reduceren dmv brede banden. geeft geen garantie tot succes wanneer deze wél de grond in gaan
P.S: IK BEDOEL WEL RIJENCULTUUR. dus 2 smalleRE wielen naast elkaar met zo'n 50 cm ertussen
staat miss wat raar. zal het nog een keer proberen.
met een tank wil je brede banden om niet in te sporen. spoor je dan alsnog in moet je niet gaan mestrijden.
bij een rooier waarbij je in nattere omstandigheden bezig moet omdat je leveringsplicht hebt moet je door kunnen rijden en dat wil het beste met smalle hoge banden. brede banden gaan dan buldozeren.
snap je het nu?
waar je er met een smalle band doorheen gaat zal het echt niet lichter trekken met een brede band. daar is de grond dan gewoon te zacht voor.
al zal het met dit lichte machientje wel meevallen, maar met een dewulf bunkerrooier....
ik ben er van overtuigd dat je met 2 smallere wielen verder komt dan 1 brede.
bij ons met rooien stond die dewulf rechts op een 1050 en links op 2 banden van 420 (?) oid. die 2 bleven boven en die 1050 ging richting china
De Flevopolderbeschaving/-mentaliteit (mijn roots) heb ik 30 jaar geleden hier geïntroduceerd. Er moet nog minstens een generatie over voor het enigszins door begint te dringen wat het belang is van lagedrukbanden ook op lagedruk te gebruiken.
nee. wij willen niet met natte omstandigheden te maken hebben. dus wij willen geen insporing. en voor het grotere gewicht ind bredere banden. maar dit is niet met elkaar te vergelijken. Zoals de situatie hier in het topic moet hij de rooier zo hebben dat hij met nattere omstandigheden wil kunnen rooien zonder dat er tig trekkers voor moeten omdat de brede banden zo zwaar trekken.
als jullie brede banden eronder willen, waarom is de rooier dan niet met vier banden naast mekaar om het zo maar te zeggen?
En de politie op een varken.
freewebs.com/scooter-terreur/Moter-varken.bmp/
Nogmaals niet iedere grond is gelijk, maar als je er bovenop kan blijven kom je niet in de problemen.
Leg mij dan een uit waarom een band die OP de grond loopt zwaarder trekt dan een band die er een halve meter doorheen snijdt.
wij hoeven als het nat is ook niet op het land te komen. maar dat is ook helemaal niet te vergelijken.
op dezelfde grond waar een smalle band erdoorheen snijdt zal de grond bij een brede band die er bovenop blijft erg bewegen omdat de grond dan te zacht is. de grond veert dan wat als het ware. en een smallere band gaat er sowieso makkelijker doorheen. en daarom trekt die ook makkelijker. Een smalle band zakt er sneller door en dus trekt die ook lichter vooruit.
oke, maar nu ga je weer over aangedreven wielen praten. dan zeg ik ook dat breder beter is.
kom je veel verder met wat breder banden. 600 oid is een mooie maat
oke, spoorde de wagen van de loonwerker ook in dan? En die van jullie niet?
Het verschil tussen niet aangedreven en wel aangedreven is dat aangedreven banden voor trekkracht moeten zorgen en niet aangedreven banden moeten blijven rollen. en dat zijn twee hele verschillende dingen.
Voomij maakt wel of niet aangedereven weinig verschil.
wie heeft het over snijden gehad? Ik niet. ik zeg hoge smalle banden. niet dat ze dan ook gelijk hard moeten staan. als je een hoge smalle band met een hoge wang en die op wat lage druk zet is dat al iets heel anders als smalle hoge banden met lage wang op hoge druk.
lagere banden omdat die aangedreven zijn en dus wel door blijven draaien.
en ik zeg ook wel dat bredere banden beter boven blijven hoor. maar smalle banden die er door gaan trekken als het nat is nou eenmaal lichter. ook al blijf je er bovenop met een brede band
maar dit ging de hele dag zo. hebben hem er 10x uit moeten trekken omdat die band de grond in ging en daardoor kwam ie niet meer verder.
weet ik. lees reactie hierboven nog maar eens goed.
moet jij eens opletten. Een smalle band die er door gaat trekt lichter als een brede band die als landrol gaat werken doordat die de grond voor zich uit duwt en de grond niet naar de zijkanr weg kan.
zo ver derin nou ook weer niet. maar als je er met smalle banden zover in zakt blijf je met brede banden ook niet boven hoor
hehe, dat zeg ik de hele tijd al. Wat jij nu zegt heb ik de hele tijd al lopen zeggen.
Maar ook als je boven blijft en de grond is zacht dan trekt dat erg zwaar zwaarder dan een smal wiel door de zachte grond heen trekken.
Deze 'maisoogst-bandenkeuzestrategie' is er niet om om zwaarder of lichter te trekken, het is hierbij de bedoeling dat de band zo ver wegzakt dat deze op de ploegzool weer vastigheid onder de 'voeten' krijgt waardoor de band weer gaat rollen in plaats van slepen.
een brede band zakt dan ook wel weg hoor. of die gaat echt “deegrollen“ (betere omschrijving ervoor weet ik niet) maar dan trekt een smalle band gewoon lichter
Dat is logisch omdat een smalle band minder bagger opzij hoeft te drukken om door te kunnen zakken tot op de vaste ploegzool.
en als je de eerste keer je bouwvoor op de kop hebt gezet, zijn dit de percelen waar je het volgende voorjaar slecht op kunt komen omdat het nat blijft. Vervolgens is het in het najaar weer chaos met de maisoogst omdat de structuur ver te zoeken is. Dan houden die smalle bandjes je de komende jaren wel bezig.
Je moet zorgen dat je je land een beetje fatsoenlijk houdt. Als je brede banden goed af laat lopen krijg je een lang loopvlak, een soort rupsband idee, dit zorgt juist voor minder rolweerstand.
Als je het juiste type band hebt gaat dit erg lang goed. 1- 1,5bar in de banden kan best, moet je alleen geen 50km/u gaan rijden met volle vrachten.
Met banden met veel oppervlak onder de trekker heb je ook meer grip. Heb nog geen loonwerker gezien die de banden af laat lopen tot 1-1.2bar met mais rijden. Kost ze rubber en brandstof op de weg, alleen wel een behoud voor het land.
een brede band zal dan ook wel doorzakken hoor. dat gebeurt gewoon dan. maar het is inderdaad logisch dat hij dan lichter trekt ja. dat zeg ik de hele tijd al ja.
Land fatsoenlijk houden ja. hoe wil je dat voor mekaar krijgen als je ieder jaar de ploeg erin zet en ieder jaar mais erin. dan hou je de bodem erg los en als het dan een beetje nat is dan zak je weg.
Bij ons is vorig jaar een stuk helemaal kapot gereden. voor de winter alle sporen dicht gemaakt met de cultivator. in het voorjaar niet geploegd maar paar keer licht eroverheen geweest met cultivator (zonder ganzepoten) en schijveneg en toen gras erin. gras kwam hartstikke goed op. niks te zien van structuurschade en konden er gauw wezen.
Giertank had de banden bij aanschaf op 2bar staan, na een paar vrachten af laten lopen naar anderhalf bar, loopvlak is bijna dubbel zo lang geworden.Dat verschil zie je wel aan de sporen.
@jmos
Grond blijft los na het ploegen? Bij jullie ligt de maiskorrel dan ook zo los in een losse laag van 25cm grond? Grond hoort toch te bezakken en de mais moet toch op vaste grond liggen?
Weet niet op watvoor grond jullie zitten, hier bezakt de grond juist door het regenwater dat erin valt. Op de bezakte ondergrond komt de maiskorrel te liggen, daarbovenop moet alleen de grond verkruimeld zijn zodat deze snel opwarmt. En ook hier worden de maispercelen jaarlijks geploegd, afgewisseld met aardappelen, bieten en tarwe. Elk jaar de ploeg erin. Totaal geen last dat er geen draagkracht in de grond zit, afgelopen 2jaar geen spoortje getrokken.
Zorgen dat je bij nattigheid van het land af blijft, als de drains lopen is de ondergrond nog nat. Bodem smeer je dicht bij de grondbewerking en de bovenlaag wordt een blubberpartij omdat het water niet weg wil zakken. Alleen zie je dit pas het eerste seizoen weer terug wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn.
zand en veengrond. maar hier zakken ze trouwens dieper dan de ploegzool. dat wel. maar in draagkracht kun je hier goed merken wat de afgelopen jaren is geploegd en wat niet. afgelopen jaar een stuk ingezaaid zonder te ploegen en een ander stuk twee jaar terug met ploegen. op het niet geploegde kun je veel beter wezen. maar hier is het zo van met ploegen trek je de bodem los tot op ong 25cm. daar moet stevigheid in komen door veel wortels wil je een beetje draagkracht hebben. Door ieder jaar te ploegen komt die draagkracht er niet.
wij hebben trouwens geen drainage in het land liggen. water kan nergens naar toe. het moet bij ons de grond in zakken dus een ploegzool in het land is ook niet gewenst.
Ga jij eerst mijn verhaal maar eens lezen. water kan nergens heen zeg ik. sloten die erbij langs lopen komen nergens op uit. het water moet de grond in. als het eenmaal in de grond zit wil het wel weg. maar dat gaat niet zo snel.
deels op veengrond en geen fatsoenlijke afwatering?
Voordat het bij de drains wil komen moet het ook door een meter grond zakken. Percelen worden jaar op jaar geploegd en drains liepen een paar week terug nog flink
Zorgen dat je onder goede omstandigheden ploegt, dan snijdt het mes de grond mooi open, je kunt dan gewoon de kanaaltjes naar de ondergrond zien waardoor het water weg moet lopen.Als het te nat is smeer je heel de boel dicht en dan wil het wel een natte bedoeling worden.