Case Maxxum 5120 - powershift
Ik had een vraagje over de powershift van een maxxum 5120 (bouwjaar '93). We willen er zo eentje aanschaffen, maar hebben voordien nooit met een powershift gewerkt. De tractor die we op het oog hebben, knots of schokt nogal hard als je ermee powershift.Is dit normaal? Wie heeft er zo eentje of heeft ermee gewerkt en kan mij hier iets meer over vertellen? Is het waar dat dit die minder schokt als die belast zou zijn?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Er was half jaar terug een nr over de powershift van een 5140 serie dacht ik.
Ik meen dat het spul tot 93 een schokkerige slechte powershift hadden en daarna beter.
zal straks 'ns kijken of ik het nog heb
Latere powershift van bijvoorbeeld een MX 135 is nog steeds schokkerig, en het is bij die modellen nog steeds een erg zwak punt. Bij het loonbedrijf waar mijn broer werkt lopen er 7 Maxxums, en die zijn allemaal al een keer of meerdere keren uit elkaar geweest, om de powershift bak te repareren.
5140 heb ik wel eens gereden, had dat loonbedrijf tweedehands gekocht, die powershift bak weigerde vaak, was na 500 uur weer weg.
Ik vind dat echter geen probleem, wij hebben er nog totaal niks aan kapot gehad en ik vind het juist wel sportief. Er valt goed mee te rijden, je wordt echt niet je stoel uit geslingerd als je volgas de hendel naar voren boekst
Je hebt btw twee versies, de 'gewone (plus)' en de 'pro', de oudere versie heeft een hendel met 4 standen terwijl de pro dacht ik met knopjes werkte. Volgens mij is de 'pro' vanaf '96, wij hebben de fijne hendel nog en dat zal jij waarschijnlijk ook hebben als het om een '93 gaat.
Verder fijne trekkers, vind alleen jammer dat de 5120 een 4-cilinder is terwijl de 5130 t/m 50 fijne 6-cilinders zijn! Maar de 4-cilinder 5120 trekt nog als een beer
Die hendel kun je laten vervangen door een pook met een schakelaar die op latere Maxxums ook zit.
als het ernstig was en je hangt er een serieuze lading aan dat dan de bak kopatvliegt willen we niet, maar het is blijkbaar normaal dat ze dat doen
Ook doen we er mee inkuilen met een Krone opraapwagen. Als hij de bult op moet fluit hij hem er vrolijk op. Gaat natuurlijk niet altijd van harte maar hij trekt wel door. Natuurlijk gaat dat bij een 6-cilinder net een stukje beter en vindt het eigenlijk jammer dat de 5120 een 4-cilinder is, maar voor het werk wat wij doen is het voldoende, en zeker niet lui
dat schokkerig is niet echt erg dat zit toch echt in de type's staan bekend om
maar wij zijn er wel over te spreken wij hebben dan wel powershift met duimschakelaar en niet met pook dat vindt ik wel beter werken als met een pook
Is dit jaar ook doormidden geweest voor de powershift, heeft nog geen 5000 uur.
Kwestie van rijden,nooit met slippende koppeling bv.tegen de kuil op rijden dan bran je het pakket erzo uit.
Alle Maxxum trekkers van het loonbedrijf waar mijn broer werkt (ik soms ook) zijn al een keer los geweest, sommige al twee keer. Allemaal om de powershift te repareren. 5140 hebben ze ook gehad, die schoot bij elke zware last in z'n neutraal, verder super fijne trekkers, echt genieten om op
zo n ding te rijden.
@hano-deutz
Ik zou voor een tweedehands agrotron gaan, niet de eerste generatie (te herkennen aan de groene cabine). Maar bedoel je nou dat een tweedehands agrotron te duur is?
Zelf ook ervaring met een MX100C. Zelfde transmissie. Powershift klapt nogal in de bak ja. Bij een goede lading erachter loopt het wel redelijk mooi. Leeg trap ik koppeling ietsje in met shiften, dan gaat het mooi soepel.
Is dit jaar ook doormidden geweest voor de powershift, heeft nog geen 5000 uur
heel vreemd of niet?
Lopen verschijdene maxxum/mx/mc trekkers hier in de buurt. Bijna iedereen trapt koppeling iets in of lift de hendel van omkeerschakeling iets op zodat 't wat soepeler gaat.
Powershift was kapot, niet koppeling. Weet verder ook niet of dit vaker gebeurt bij dit aantal uren ....
Grtz
Johnny
Als ik naar onze 5130 luister zou ik niet teveel gaan afremmen op de powershift bak nee. Geeft me gewoon geen fijn gevoel. Bij remmen met de rempedalen en dan klinkt het een stuk beter. Geen motor die ineens hoog in de toeren vliegt enzo. Of het werkelijk slecht is weet ik niet.
Verder aan iedereen die in 5000 uur de powershiftbak eruit heeft gereden: leer rijden. Onze buurman heeft ook problemen met zijn 5140 nu, maar als hij langs kwam rijden deed me dat altijd pijn. Vol gas en zoveel mogelijk onbenullig schakelen leek het. Ik schakel zelf zonder last bij 1300 toeren op, dat gaat dan heerlijk zonder stoten (zonder te koppelen). Bij last erachter zo'n 1550 toeren, alles weer mooi soepel. Stuk beter voor de bak (en brandstofverbruik) en de cummins 6 cilinder trekt heerlijk. Ik snap dat sommige mensen nooit geleerd hebben om met zo'n trekker goed om te gaan, dan zou ik hem inderdaad niet kopen. Maar bij juist gebruik gaan ze gewoon lang mee. Onze trekker heeft nu 7500 probleemloze uren en schakelt nog heerlijk.
3 pakketen in 10000 uur? Wat wordt er allemaal met die trekker gedaan dan? Die van ons loopt voor een 12 kuubs tank met 5 meter landbouwbemester om maar eens één van de dingen te noemen. Dat is toch een beste belasting zou ik zeggen, toch hebben wij nog nooit problemen gehad
Haha oké, klein misverstandje. Maar dat klinkt inderdaad beter in mijn oren. Heb ook gehoord dat die pakketten vrij goedkoop zijn om te vervangen? Heb er alleen geen ervaring mee dus.. Heb je de andere pakketten direct ook vervangen? Of denk je dat die nog wel even mee gaan.
De mx maxxum serie heeft dezelfde powershift pakketten als de oudere 5100 serie. Dus dat klappen is ook wel te verklaren ja.
De motor was toch hetzelfde en de bak zwaarder?
Ik heb van een loonwerker bij ons in de buurt gehoord dat in hun mx170 nog hetzelfde powershift pakket zat als in onze maxxum 5130 van 100pk. (dus een heel licht pakketje voor die pk's eigenlijk) de motor is hetzelfde ja (hooguit iets nieuwer type ervan
Bij mijn weten zijn de bakken van in ieder geval de mx 150 en 170 zwaarder. De kleinere weet ik niet. Dat ze zwaarder zijn is omdat de 6 cilinder 5100 serie makkelijk richting de 170 pk ging bij opvoeren, wat ze ook makkelijk aan kunnen maar de bak en met name het aftakas pakket was te licht. Vandaar dat de mx'en zwaardere bakken hebben.