Case Maxxum 5120 - powershift

Ik had een vraagje over de powershift van een maxxum 5120 (bouwjaar '93). We willen er zo eentje aanschaffen, maar hebben voordien nooit met een powershift gewerkt. De tractor die we op het oog hebben, knots of schokt nogal hard als je ermee powershift.Is dit normaal? Wie heeft er zo eentje of heeft ermee gewerkt en kan mij hier iets meer over vertellen? Is het waar dat dit die minder schokt als die belast zou zijn?

Deel dit topic

Reacties

sebas deutz150
Nog nooit gewerkt met een powershift bak ? hah
fendtinterfan
Dat hoort meestal zo, als je een volle giertank, of een belaadde wagen erachter doet, moet het over zijn
fendtjuh
Ben je geabonneerd op trekker en werktuig?

Er was half jaar terug een nr over de powershift van een 5140 serie dacht ik.

Ik meen dat het spul tot 93 een schokkerige slechte powershift hadden en daarna beter.

zal straks 'ns kijken of ik het nog heb 😉
KHD Deutz-Fahr
Powershift is de zwakke plek van de Maxxum 5100, en de latere Maxxum MX. De powershift van Maxxums schokt altijd, hoort bij deze trekkers. En de powershift van de Maxxums wil ook nog wel eens naar de klote gaan. Verder prima trekkers.
KHD Deutz-Fahr
@fendtjuh

Latere powershift van bijvoorbeeld een MX 135 is nog steeds schokkerig, en het is bij die modellen nog steeds een erg zwak punt. Bij het loonbedrijf waar mijn broer werkt lopen er 7 Maxxums, en die zijn allemaal al een keer of meerdere keren uit elkaar geweest, om de powershift bak te repareren.

5140 heb ik wel eens gereden, had dat loonbedrijf tweedehands gekocht, die powershift bak weigerde vaak, was na 500 uur weer weg.
mp-jd6620
Is normaal althans die waar ik mee werk heeft het ook vooral met iets zwaars achter de trekker of in de heffing 😉
GijsMF
Wij hebben zelf thuis een 5120 (zie profiel) van het bouwjaar '95 (destijds nieuw gekocht) met nu ongeveer 5500 uur op de klok. Het is een normaal iets van de Maxxum 5120 t/m 50 dat ze schokken.

Ik vind dat echter geen probleem, wij hebben er nog totaal niks aan kapot gehad en ik vind het juist wel sportief. Er valt goed mee te rijden, je wordt echt niet je stoel uit geslingerd als je volgas de hendel naar voren boekst 😛

Je hebt btw twee versies, de 'gewone (plus)' en de 'pro', de oudere versie heeft een hendel met 4 standen terwijl de pro dacht ik met knopjes werkte. Volgens mij is de 'pro' vanaf '96, wij hebben de fijne hendel nog en dat zal jij waarschijnlijk ook hebben als het om een '93 gaat.

Verder fijne trekkers, vind alleen jammer dat de 5120 een 4-cilinder is terwijl de 5130 t/m 50 fijne 6-cilinders zijn! Maar de 4-cilinder 5120 trekt nog als een beer 😉
Hano-Deutz
Bedankt allemaal voor de hulp, ik was al bang dat er iets aan de bak mankeerde maar blijkbaar is dit toch normaal. het is inderdaad nog het type met de powershifthendel (het gewone model), ik heb ook ergens gehoord dat de 4cil met turbo ook "lui" is als je niet in het bereik van de turbo zit?
KHD Deutz-Fahr
@hano-deutz
Die hendel kun je laten vervangen door een pook met een schakelaar die op latere Maxxums ook zit.
Hano-Deutz
Eerst maar eens leren rijde met de hendel voor dat we daar gaan aan beginne 😉
KHD Deutz-Fahr
Waarom geen tweedehands agrotron?
johndeerefan1990
Dat schokken is normaal bij een powershift bak want een trekker is gewend om te leuren aan zn lading en als het een hele felle trekker is wil die met een lege kar ook nog wel is schokken maar als je er een volle kar achter hangt moet je nergens last van hebben
Case IH P
Bij 1700 1800 toeren is het minder. tenminste bij die bij mij op t werk
Hano-Deutz
@ KHD deutz-fahr: die is ook goed maar dan voor de prijs van die case
als het ernstig was en je hangt er een serieuze lading aan dat dan de bak kopatvliegt willen we niet, maar het is blijkbaar normaal dat ze dat doen
GijsMF
De 5120 lui als het niet in de turbo zit? Meestal doen we er voer mee uitsnijden met een kuilvoer-snijder. Dan zit hij niet echt in de Turbo, maar als je een beetje op het gas trapt om weg te rijden trekt hij best vlot weg hoor...

Ook doen we er mee inkuilen met een Krone opraapwagen. Als hij de bult op moet fluit hij hem er vrolijk op. Gaat natuurlijk niet altijd van harte maar hij trekt wel door. Natuurlijk gaat dat bij een 6-cilinder net een stukje beter en vindt het eigenlijk jammer dat de 5120 een 4-cilinder is, maar voor het werk wat wij doen is het voldoende, en zeker niet lui 😛
Case-maxxum
Wij hebben thuis zelf ook een maxxum 5120

dat schokkerig is niet echt erg dat zit toch echt in de type's staan bekend om
maar wij zijn er wel over te spreken wij hebben dan wel powershift met duimschakelaar en niet met pook dat vindt ik wel beter werken als met een pook
Machineman
Zwak punt??? ja na 12000 uur ofzo zit er inwendige lekkage die de druk op de lamelle-koppeling niet kan houe en dan gooit die hem electronisch in de neutraal... Super fijne trekkers alleen voor transport moet je ze flink aanladen van voren, anders willen ze nog wel eens loskomen...
pieto84
Wij hebben een 5140 en een 5150 gehad. De oudere modellen schakelen zwaar klote met de powershift. Kun je net zo goed de koppeling gebruiken. Die nieuwere met zo'n ding waar je met je duim schakelt schakelen stukken beter, maar alsnog niet super.
casejxu
Gewoon licht je koppeling bij gebruiken dan werkt het veel beter en normaal gebruiken niet met volle last van ze 1 naar ze 4 trappen dan gaan ze stuk ja... bij normaal gebruik niet!1!!!
Machineman
Koppeling gebruiken?? Volg eerst maar es een cursus trekker rije.....
CaseCS130
Mijn buurman heeft ook een paar jaar een 5120 gehad maar ik had voor een 6 cilinder gekozen. Heb wel eens met zijn trekker gewerkt, maar vond het maar een lui ding die niet lekker trok. Dat vond hij zelf ook want na 2 jaar kwam er een een 6 cilinder Fiat. Voor een 4 cilinder 90 pk trekker is een 5120 gewoon aan de zware kant denk ik.
Hano-Deutz
Voor het werk dat wij ermee gaan doen hoeft deze ook niet zo zwaar te zijn 70-80pk is maar dan genoeg), maar hij trekt niet zo heel erg snel op. we hebben nu een fendt 306 met versnellingen die trekt beter op . het komr misschien ook door het hoge eigen gewicht. Iemand misschien nog tips waar dat op moet gelet worden bij de koop?
Pascal
Zelf ook ervaring met een MX100C. Zelfde transmissie. Powershift klapt nogal in de bak ja. Bij een goede lading erachter loopt het wel redelijk mooi. Leeg trap ik koppeling ietsje in met shiften, dan gaat het mooi soepel.
Is dit jaar ook doormidden geweest voor de powershift, heeft nog geen 5000 uur.
snakeman
@Pascal mag ik vragen wat dat ongeveer gekost heeft?
Valtra man
@snakeman of de prijs van 11jaar geleden nog relevant gaat zijn… 😉
caseihmaxxum
Super goede trekkers, heb zelf een mx maar heb jaren gewerkt met 5140 en 5150.De 5140 was een oud type zonder neutraal onder het stuur, hier zat meer electronica in dan in de 5150, dit was ook een plus serie zijn beter, hebben dan ook minder electronische problemen. bokkerig schakelen komt doordat de powershift in 0,8 sec schakeld, meeste andere merken in 1,2 sec. Als je er 1 koopt, rem dan niet af op de powershift als je er zware lading achter hebt tijdens transport, hierdoor kan de powershift wel kapot lopen. De meesten breken hier dan ook de powershift mee af
casepuma
Het is maar net hoe je ermee omgaat bij ons op het werk hadden wij een mx 120 schakelde fijn en met 13000 uren zwaar werk (vooral bemesten en persen)nog nooit versnellingsbak los geweest.
Kwestie van rijden,nooit met slippende koppeling bv.tegen de kuil op rijden dan bran je het pakket erzo uit.
KHD Deutz-Fahr
@machineman

Alle Maxxum trekkers van het loonbedrijf waar mijn broer werkt (ik soms ook) zijn al een keer los geweest, sommige al twee keer. Allemaal om de powershift te repareren. 5140 hebben ze ook gehad, die schoot bij elke zware last in z'n neutraal, verder super fijne trekkers, echt genieten om op
zo n ding te rijden.

@hano-deutz
Ik zou voor een tweedehands agrotron gaan, niet de eerste generatie (te herkennen aan de groene cabine). Maar bedoel je nou dat een tweedehands agrotron te duur is?
pieto84
Die 5140 is bij mijn baas weggegaan omdat hij niet erg handig schakelde en ze wat meer pk's wouden. Die 5150 trok veel minder hard als die 5140. De dealer kon het niet vinden. Toen ook nog de 4e powershifttrap kapot ging kon die weg. Een andere boer bij ons in de buurt heeft ook een 5150 gehad. Duitse versie (maxxtrac). Dat ding liep daar helemaal warm. Je kunt naar mijn mening beter een 1455 of 1255 kopen, of een latere mx-serie.
hummy
Vorige week liep ik bij Mc cormick dealer naar binnen staan daar 4 halve trekkers 100 pk of meer allemaal powershift problemen. veel op case gereden 5150, schakelen deed ik vaak met koppeling er bij, ging dan een stuk mooier. verder vond ik de cabine net een gevangenis. Advies, kijk even iets verder.
pieto84
Dat nieuwere model met zo'n duimding op de pook kun je wel redelijk mee schakelen. Vind het wel een overzichtelijke trekker. Ik zal even het artikel van t&w voor je scannen. Kun je het zien.
Waarom koop je niet gewoon een cs 105 ofzo?, felle 4 cil turbo met 6 bak met 4 trap powershift, anders een cs120, 6 cil turbo 115pk
MaartenMandemaker
Als ik pieter zo hoorde was die 9105 niet bepaald een felle trekker, te zware aandrijflijn achter een te kleine motor. de 9100 ging hem zo voorbij, en dat is al een traag ding vind ik
9100 traag?, 9094 is zo fel als brandweer.. ding moet eens voor waterrem, niet stil te krijgen haha, trok wel feller als 9100M van VL uit D, 9105 heb je wel mooie complete trekker. anders 9115?
MaartenMandemaker
Jah trekt niet bepaald hard vind ik. (niet gewend van sisu :P) is wat tam op het gas. en de stap van de 3 naar de 4 is ook te groot met transport met een zware vracht. nee doe mij dan maar een profi
pieto84
Maar een steyr 9105 is een heel andere trekker. Die ken ik niet. Als ik jou was zou ik even verder zoeken.
pieto84
Als je een mooie pittige trekker wil moet je een ouder xl type kopen. Niet de xl-plus maar een gewone. Zelfs zonder elektronica loopt hij.
Hano-Deutz
We twijfelen toch sterk aan de powershift als je al licht moet koppelen en van die zaken. Het risico dat de bak zou kapot gaan naderhand gaan we niet nemen. we moesten enkel een 40km/u hebben maar we overwegen toch sterk om op onze fendt een maatje grotere banden te leggen voor en achter want in vergelijking met deze case is fendt toch wel modern.
pieto84
Die nieuwere bakken zijn wel goed, maar wat in die maxxum serie zit is niet al te best. Met andere powershifts hoef je niet te koppelen hoor! Dit was de eerste 'moderne'serie van case. Zitten aardig wat kinderziektes in
Siebenga
HAHAHA @ pascal :lol: Pascal - 20 uur geleden
Zelf ook ervaring met een MX100C. Zelfde transmissie. Powershift klapt nogal in de bak ja. Bij een goede lading erachter loopt het wel redelijk mooi. Leeg trap ik koppeling ietsje in met shiften, dan gaat het mooi soepel.
Is dit jaar ook doormidden geweest voor de powershift, heeft nog geen 5000 uur

heel vreemd of niet?
Case cs110 is dat 😉, vraag casecs130 hier anders maar naar zn ervaringen ermee.. die heeft ook voorlader
Pascal
Siebenga; Ooit gewerkt met eem maxxum/mx ? dan praten we wel weer is verder 😉
Lopen verschijdene maxxum/mx/mc trekkers hier in de buurt. Bijna iedereen trapt koppeling iets in of lift de hendel van omkeerschakeling iets op zodat 't wat soepeler gaat.
Powershift was kapot, niet koppeling. Weet verder ook niet of dit vaker gebeurt bij dit aantal uren ....
Siebenga
Achterbuurman heeft er 1
MaartenMandemaker
K trap altijd de koppeling een stukje in bij het schakelen met de powershift. zelfs bij een nieuwe mc cormick mtx. die klappert nog net zo als een maxxum van 1993. is geen teken dat er wat aan de bak mankeert. alleen de mx/mtx hebben een soft shift schakeling, als je die gebruikt zet de trekker zelf de omkeer in neutraal en laat hem rustig weer aangrijpen.
Siebenga
En wij pikken dat ook gewoon :| blijf het raar vinden. Zoiets moet schakelen als in boter
MaartenMandemaker
Tjah ze veranderen er niks aan. 9145 klapt ook zo tussen powershift 2 en 3. komt omdat ie dan 2 platenpakketen tegelijk schakelt
Pascal
Soft shift is alleen 4e versnelling he. Opschakelen vind ik het niet werken, terugschakelen werkt wel mooi.
KHD Deutz-Fahr
Maxxums zijn prima trekkers, vooral de latere MX serie vind ik erg fijne trekkers, de Cummins motor in het vooronder trekt als een beer, prachtig geluid komt er uit. Alleen de powershift is een probleem.
CaseCS130
Voor een trekker van 70-80pk zou ik wat anders zoeken als een 5120. Als betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten belangrijk zijn zou ik naar een Case CS 78/86/94 of de Steyr equivalent kijken. Niet voor niets zijn deze trekkers weer opnieuw in productie genomen na een aantal jaren afwezigheid. Ga dan wel voor het model met de uitlaat aan de zijkant en niet op de motorkap vanwege de SISU motor.
Caseih1455xl
Ik heb er op mijn werk eentje en daar rijd ik best veel mee ik trap altijd de koppeling in bij het schakelen verder zijn het goeie trekker alleen hij klappert heel veel als je opschakelt maar terug schakelen gaat best
johnny p
Mij hebben ze wijsgemaakt dat de bakken terugschakelen bij afremmen op de weg niet echt leuk vinden. Wat is jullie mening hierover?
Grtz
Johnny
Miniplaat
@johnny p
Als ik naar onze 5130 luister zou ik niet teveel gaan afremmen op de powershift bak nee. Geeft me gewoon geen fijn gevoel. Bij remmen met de rempedalen en dan klinkt het een stuk beter. Geen motor die ineens hoog in de toeren vliegt enzo. Of het werkelijk slecht is weet ik niet.

Verder aan iedereen die in 5000 uur de powershiftbak eruit heeft gereden: leer rijden. Onze buurman heeft ook problemen met zijn 5140 nu, maar als hij langs kwam rijden deed me dat altijd pijn. Vol gas en zoveel mogelijk onbenullig schakelen leek het. Ik schakel zelf zonder last bij 1300 toeren op, dat gaat dan heerlijk zonder stoten (zonder te koppelen). Bij last erachter zo'n 1550 toeren, alles weer mooi soepel. Stuk beter voor de bak (en brandstofverbruik) en de cummins 6 cilinder trekt heerlijk. Ik snap dat sommige mensen nooit geleerd hebben om met zo'n trekker goed om te gaan, dan zou ik hem inderdaad niet kopen. Maar bij juist gebruik gaan ze gewoon lang mee. Onze trekker heeft nu 7500 probleemloze uren en schakelt nog heerlijk.
radium45
@Miniplaat Ik had een nieuwe 5140 uit de eerste lichting. Net op het moment dat de urenteller weer op 0 wilde gaan staan vloog het derde pakket eruit. Dagje sleutelen en hij kon er weer even tegenaan.
Miniplaat
@radium45
3 pakketen in 10000 uur? Wat wordt er allemaal met die trekker gedaan dan? Die van ons loopt voor een 12 kuubs tank met 5 meter landbouwbemester om maar eens één van de dingen te noemen. Dat is toch een beste belasting zou ik zeggen, toch hebben wij nog nooit problemen gehad
radium45
@Miniplaat Nee, het pakket voor de derde versnelling eruit, voor de eerste keer.
mf 6150
De mx 100 van de boer waar ik zomers werk maakt ook 'klappen' met schakelen. Ik schakel dan wel minder vaak terug, is dit bij dit type ook normaal?
Miniplaat
@radium45
Haha oké, klein misverstandje. Maar dat klinkt inderdaad beter in mijn oren. Heb ook gehoord dat die pakketten vrij goedkoop zijn om te vervangen? Heb er alleen geen ervaring mee dus.. Heb je de andere pakketten direct ook vervangen? Of denk je dat die nog wel even mee gaan.
radium45
@Miniplaat Onderdelen zijn vrij goedkoop ja, alleen het kapotte pakket vervangen. Toen ingeruild voor een CVX.
SJB533
Quote @radium45:
Toen ingeruild voor een CVX.
1 of de?
radium45
Miniplaat
@mf 6150
De mx maxxum serie heeft dezelfde powershift pakketten als de oudere 5100 serie. Dus dat klappen is ook wel te verklaren ja.
mf 6150
@Miniplaat
De motor was toch hetzelfde en de bak zwaarder?
Miniplaat
@mf 6150
Ik heb van een loonwerker bij ons in de buurt gehoord dat in hun mx170 nog hetzelfde powershift pakket zat als in onze maxxum 5130 van 100pk. (dus een heel licht pakketje voor die pk's eigenlijk) de motor is hetzelfde ja (hooguit iets nieuwer type ervan
Corne S
Wat ik nogal vervelend vind, dat je veel aan stuur moet draaien voor een uitslag. Met een bocht snel terugsturen, anders heb je een bocht van 180 graden. Dit heeft natuurlijk niets met de bak te maken.
mf 6150
@Miniplaat
Bij mijn weten zijn de bakken van in ieder geval de mx 150 en 170 zwaarder. De kleinere weet ik niet. Dat ze zwaarder zijn is omdat de 6 cilinder 5100 serie makkelijk richting de 170 pk ging bij opvoeren, wat ze ook makkelijk aan kunnen maar de bak en met name het aftakas pakket was te licht. Vandaar dat de mx'en zwaardere bakken hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
65
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
15