Ford 3600 gekocht en PZ 135. Super blij mee maar heb er voorlopig alleen nog maar rondjes omheen gelopen.
Kan iemand mij instructies geven hoe ik een en ander AAN ELKAAR krijg?
Graag via een stappenplan.
Dus wat eerst, wat dan etc. Waar moet ik op letten, wanneer de aandrijfas aankoppelen? Hoe krijg ik de maaier in de maaistand?
Hoe plaats ik de maaier als ik aankoppel, recht naar achter of haaks op de tractor.
Is het slim om de maaier op een pallet te zetten (circa 14cm boven de vloer) of beter juist op dezelfde hoogte als de tractor.
Ik ben een beginner maar moet wel aan de bak vanwege veel grond.
Alle tips zijn welkom.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de PZ CM 135 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Sorry slechte humor. Loeideutz heeft wel gelijk. Het is beter als iemand bij de machine zelf even zegt hoe het een en ander het makkelijkst of het best gaat. Dan kun je het ook meteen proberen.
Kijk bij de afbeelding, ga met je muis over de verschillende delen, zodat je de namen leert kennen.
Stap 1: rij de tractor achteruit naar de maaier toe.
Stap 2: zorg dat de onderste twee armen (trekstangen) naast de onderste twee aankoppel pinnen van de maaier.
Stap 3: Schuif de ogen van de trekstangen over de aankoppel pinnen van de maaier.
Stap 4: Borg deze met een splitpen, door deze in het gaatje van de aankoppel pennen van de maaier te doen.
Stap 5: Pak de derde stang, de bovenste stang (topstang) en deze moet natuurlijk vast aan de trekker, beweeg deze naar de maaier toe.
Stap 6: Haal de pen uit de maaier, waar de topstang moet komen.
Stap 7: Bevestig de topstang in de bok van de maaier (het geheel met de trekstangen vormt dan een driehoek, twee stangen beneden één boven) (de topstang kun je in en uit draaien, zodat deze de gewenste lengte heeft, zodat het oog van de topstang over één komt met het bovenste bevestig punt van de maaier)
Stap 8: Borg te topstang met de pen van de maaier, en de pen kun je borgen doormiddel van een splitpen.
Stap 9: Pak de aftakas (de aandrijf as), druk een klein knopje in op het uit einde van de aftakas en schuif deze over de stomp van de trekker. Wanneer het knopje op de aftakas terug komt wanneer je de aftakas op de stomp schuift, dan is deze geborgd (LET OP, zorg ervoor dat de aftakas uit geschakeld is. Of zorg voor het aan koppelen van de aftakas dat de trekker is uitgeschakeld!!) De stomp van de trekker kun je ook verdraaien zodat de groeven van de stomp en aftakas in elkaar passen.
Zet de maaier niet op een pallet, anders kan die er afschuiven!! Gewoon op de grond laten!!
Maaier in de maaistand: Hefhendel helemaal naar beneden, en de topstang, in of uit draaien, voor gewenste maai hoogte, je moet er eerst een stukje mee maaien, door de topstang in of uit te draaien, zet je de maaier naar voren, dus dieper, of naar achteren, dan zet je de maaihoogte omhoog.
Maaier haaks achter de trekker: Wanneer de maaier is aangekoppeld, hendel (beveiliging en borghendel) naar beneden duwen, dan komt de maaier los, en kun je de maaier in de werkstand duwen, dan de hendel op hoog, duwen, en de maaier schiet van zelf vast in de werkstand, haaks op de trekker.
Veel succes, plezier, en welkom op het forum !
En denk er om, veiligheid eerst, dan de rest!!
Nee. Iemand die niet de tegenwoordigheid van geest heeft om een maaier aan de trekker te bevestigen kan ook niet zonder enige deskundigheid van een ander aan onderhoudswerk beginnen.
En Wim, je hebt gelijk. Dat getuigd niet van enige vorm van ruimtelijk inzicht
Ik hoef pas over enkele maanden te gaan maaien en ben nu vast aan het oefenen. Ik heb mijn PZ wel aan de tractor gekregen maar heb daar 3u over gedaan. Het ding lag ook hartstikke scheef en bovendien had ik eerst niet in de gaten dat de schuine stang los moet. Vervolgens het ding verplaatst en er weer ruim een uur over gedaan voor ik hem weer los had. De kunst is kennelijk om alles "spanningsloos" te krijgen zodat het haast vanzelf gaat.
Vandaar mijn vraag na deze ervaring, wat de juiste volgorde is van aankoppelen en of alles op één hoogte moet liggen.
Dat is zeker waar, het begint allemaal met goed onderhoud, gelukkig ben jij er om me aan te vullen !
probeer ook eerst of de trommels los zitten
probeer ze met de voet te draaien en kijk of de aftakas me draait
Je doet de hef helemaal naar beneden (of ergens in het midden), tenminste doen we altijd met onze Deutz-Fahr KM 22 (1,65), de bok zakt door maar de maaier staat dan gewoon vlak in lengte richting (dat is het belangrijkste), want je hebt natuurlijk een schanier punt, en dan via de topstang de diepte in stellen. Hoe wil je anders de diepte instellen, als ik vragen mag ?
Zie mijn stappen plan, dat is de juiste volgorde van aankoppelen . Maar let wel op, veiligheid eerst en zoals mijn collega TF'ers hebben gezegd, vraag gerust iemand er bij voor uitleg ter plaatse, schaam je niet, we hebben het allemaal moeten leren en zo is de kans op ongelukken ook een stuk kleiner .
Precies. (Liefst heel iets voorover).
De P.Z.-135 heeft deze mogelijkheid niet!
Oh sorry Hans, ik zat ff te slapen. Ja op grotere types ben ik daar bekend mee, maar zoals Wim al zei, die PZ, en onze Deutz-Fahr KM 22 hebben dat niet .