Bouwjaar zoeken via serienr SAME en JD

Ik ben op zoek naar de bouwjaren van onze trekkers. Ik heb wel op tractordata.com en konedata.net gekeken, maar weet niet of ik dat vertrouwen moet. Van de volgende trekkers zoek ik het bouwjaar.

SAME 240
240-UN-2026

John Deere 2020
078555L

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

jordi 1455
@joop-same weet vast een antwoord.
joop-same
De Same 240 met s/n 2026 zal van het bouwjaar 1959/60 zijn.
joop-same
Als hij een plaatstalen motorcarter heeft kan het 60/61 zijn.
Patrick 2020
@joop-same Bedankt Joop. Ja hij heeft sowieso geen gietijzer carter. Is er nog zoveel onduidelijkheid welk serienummer in welk jaar is gemaakt dan? Ik had gedacht dat dat wel iets preciezer te herleiden zou zijn.

Ze zijn naar mijn weten van 1958-1963 gebouwd. Onze is 2WD en heeft geen schelpjes maar die brede spatborden met kinderzitje. Staat wel een foto van in mijn profiel.
SJB533
@deeremeneer zal jou waarschijnlijk de vraag van de Deere kunnen beantwoorden.

Quote:
John Deere 2020 078555L
Patrick 2020
@SJB533 Volgens tractordata/konedata is hij in 1968 gemaakt. Maar op 29-02-1972 was de 'Tag der ersten Zulassung' volgens de trekkerpapieren. Dus of tractordata/konedata klopt niet, of hij heeft ergens 4 jaar in een schuur of bij een dealer gestaan voor hij op kenteken kwam? Maar ik heb geen idee hoe lang trekkers in Duitsland al kentekenplicht hebben. Ik denk net zo lang als de auto's?
SJB533
@Patrick 2020
Vier jaar lijkt mij idd ook wat overdreven...
Patrick 2020
Volgens onderstaande link zijn kentekens voor landbouwvoertuigen in Duitsland sinds 01-07-1956 verplicht. Dus als de 2020 in 1968 is gebouwd dan is het wel vreemd dat hij in 1972 pas op kenteken is gekomen.

dr-herzfeld.de/kennzeichengeschichte/…

Fur Fahrzeuge, die an staatlich geförderte Zwecke gebunden und somit steuerbegünstigt sind, werden seit 01.07.1956 auf verlangen des Bundesfinanzministeriums Kennzeichen mit grüner Beschriftung ausgegeben. Oft waren dies Kranken- und Behindertentransportfahrzeuge, Landwirtschaftsfahrzeuge und bestimmte Fahrzeuge des Transportgewerbes, aber auch steuerfreie Anhänger und angehängte Arbeitsmaschinen, die nicht schneller als 25 km/h fahren dürfen.

Voor voertuigen die noodzakelijk zijn voor door de staat gesteunde doeleinden en die dan ook fiscaal aftrekbaar zijn, heeft op 01.07.1956 het Ministerie van Financiën besloten om kenteken met groene letters uit te geven. Vaak waren dit ziekenwagens, voertuigen voor gehandicapten, landbouwvoertuigen en bepaalde voertuigen voor de transportwereld, evenals belastingvrije trailers en getrokken machines die niet sneller mogen rijden dan 25 km / h.
boer
Staat meestal ook in de velgen wat geslagen al zitten nog de orginiale velgen er ondet
joop-same
@Patrick 2020 De Same 240 had tot eind 59 nog een Aluminium carter,en in 62 was het al een 250,en eind 63 een 450.
De trekker kan best pas in bv.63 verkocht zijn,ze werden
altijd in een aantal bv.10 stuks ingekocht.
En de Italianen hadden toen lang niet zo'n goede administratie dan bv. de Duitsers.
De brede spatborden was toen al min of meer een optie,net
als de stoel en de accu en de verlichting en de trekhaak.
Patrick 2020
@joop-same Bedankt voor de informatie Joop! Dit maakt het een en ander toch weer duidelijk. 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
11
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
2