Illustratie van:

Massey Ferguson Industrietrekker - Motor loopt zwaar na tijdje lopen.

Na een grondige revisie van de motor.
Heb ik vanavond even proef gedraaid. Motor ongeveer minuut of 10 a 15 laten lopen uitgezet vanwege kleine olielekkage bij een sensor van de koppelomvormer. Maar met de tweede keer starten sloeg de motor zeer zwaar aan en viel ook weer vrij snel stil ivm laag toerental.
Verder rookt hij ook zeer hard.

Wat zou dit kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

Fendt 311 LSA
Wat heb je gedaan in die grondige revisie?
fridzie
Krijgt hij wel voldoende brandstof toegevoerd van uit de brandstof pomp?
Wimsumar
Beste MaikelMF: Koelvloeistof vergeten?
Fokke
Welke fabrikant zuigers/bussen ?
Maikel MF
@Fendt 311 LSA
Alles is uit elkaar geweest. Kop is gereviseerd door een revisiebedrijf bussen zijn er nieuwe ingekomen en opnieuw gehoond. Nieuwe zuigers zuigerveren. Nieuwe krukaslagers, krukas is geslepen verstuivers zijn allemaal getest.
Maikel MF
@Wimsumar
Nee zit er meer dan genoeg op.
Maikel MF
@Fokke
Perkins
Maikel MF
@fridzie
Brandstof lijkt mij ook genoeg omdat er zeer zwarte rook uit de uitlaat komt. Ook staat de pomp weer terug op tijd.
Wimsumar
Beste @Maikel MF: En (ik durf het bijna niet te vragen) olie?
newholland6640
Weet je zeker dat er genoeg inzit? als hij leeg is geweest zit er lucht in. Dat duurd vaak een poos voordat het weg is. En als de lucht weg is past er misschien wel een keer zoveel koelvloeistof in.
Maikel MF
@Wimsumar
Ook dat zit er genoeg op net onder het maximum. En ook olie van de koppelomvormer olie van de achterbrug en de hydrauliek olie zitten er genoeg op. En op iedere vraag gewoon antwoord.
Maikel MF
@newholland6640
Ja dat zit er ook nog genoeg in. heeft ongeveer tussen minimum en maximum een speling van 2 liter. Neem aan dat er niet zoveel lucht in zit. Maar ook dit heb ik na het lopen nog gecontroleerd. Ook met in elkaar zetten hebben we overal genoeg olie aan gedaan. Eerder te veel dan te weinig. Oliekanalen van te voren ook nog allemaal goed doorgeblazen. En alles zoals het in het boekje staat op moment aangetrokken.
fendtinterfan
Ik gok op een brandstof pomp waar wat in los zit. heb je die ook open gehad?
Maikel MF
@fendtinterfan
Daar is niks mee gebeurd is eraf gehaald en daarna weer gewoon er terug op gezet is niks aparts mee gebeurd.
fendtinterfan
Oke dan lijkt het me niet dat daar wat aan mankeert.
fendtinterfan
Kun je hem misschien nog een keer starten en er dan een filmpje van maken?
Wimsumar
Beste @Maikel MF Verkeerde koppakking waardoor koelwaterkanalen naar de cylinderkop dichtzitten?
Maikel MF
@fendtinterfan
Dat kan ik zeker doen. Maar motor loopt verder echt niet slecht. Alleen als deze warm is krijgt de startmotor hem bijna niet meer rond. Verder kan het dat het slecht hoorbaar is ivm kwaliteit.
Maikel MF
@Wimsumar
Daar is van te voren ook naar gekeken of het de goede was.
nhmonteur
Is het niet zo dan de koppelomvormer zwaar is gaan lopen waardoor de motor het ook zwaar krijgt.
Kan je de motor evt met de hand verdraaien om te kijken of dit niet al te zwaar gaat.
fendtinterfan
Zit het luchtfilter niet op de een of andere manier dicht? zodat hij geen lucht meer krijgt en stilvalt?

ooh als hij warm is krijgt hij hem niet meer rond..

dan lijkt het mij dat het ergens in de aandrijving niet goed gaat. de hefpomp was afgebroken zei je? bouwt hij daar niet ergens teveel druk op door een ventiel dat blijft hangen ofzo?
Maikel MF
@fendtinterfan
Nee want hij zuigt zeer veel lucht aan heb ik ook al naar gekeken.
rickrenault
Ik zeg maar wat zit er geen benzine in de tank in plaats van diesel
Maikel MF
@nhmonteur
De motor kan ik gewoon verdraaien. Moet er wel wat moeite voor doen omdat ik amper aan het vliegwiel kan en omdat ik geen sleutel op de krukas kan zetten ivm een aangesloten hydrauliekpomp.
fendtinterfan
@rickrenault dan zou de moter helemaal niets doen.
Maikel MF
@rickrenault
Nee daar zit zeker geen benzine in tank is gewoon weer afgevuld met diesel. En de tank ligt boven op de motor zodat er altijd diesel is.
nhmonteur
@Maikel MF maar krijg je hem nu helemaal niet meer aan de gang? of niet meer geprobeerd.
Maikel MF
@nhmonteur
Als ik lang genoeg vol houd krijg ik hem misschien wel weer aan de gang. Maar voor hetzelfde geld loopt ie vast en haal ik me weer zoveel werk op de nek. Startmotor enz kan het allemaal niet aan ligge die heeft namelijk vandaag pas zijn eerste rondjes gedraaid.
nhmonteur
@Maikel MF en je hebt niks geks gedaan bij de lekkage van de koppelomvormer? want het is raar dat hij de eerste keer wel goed gelopen heeft. Reageerde hij toen ook goed op het gas en rookte hij toen ook zo erg of was dat alleen na de 2e keer starten.
valmet 8500
@Maikel MF weet je zeker dat er wel diesel in moet en niet petrolium
Maikel MF
Dit heeft hij de eerste keer ook gedaan maar toen dachten we dat het aan de startmotor lag omdat die is gesneuveld. Door roestvorming en door uitgeslagen starterkrans.
Maikel MF
@valmet 8500
Hij heeft het al 45 jaar gedaan op diesel dus denk niet dat hij opeens petrolium nodig heeft.
valmet 8500
@Maikel MF ja dat maar dat wist ik niet maar soms heb je dat wel met die oude trekkers
rickrenault
@valmet 8500 als die wel op petroolium zou lopen dan zal er ook wel geen perkinsmoter in zitten of wel dat is namelijk een dieselmoter naar mijn weten en hier zit een perkins moter in
johndeere6100
@Maikel MF

en nadat de motor even heeft stilgestaan na het draaien start hij dan gewoon weer?
john deere 7810
Wat voor kleur rookt hij? blauw/zwart?

en je hebt je V-snaar er toch wel op liggen? dat hij wel water rond kan pompen.
guldner G40s
Misschien de krukas lagers want die zetten uit als de motor warm word en vervolgens gaat de motor zwaar lopen.
johndeere6100
@guldner G40s

En op die manier na het stilzetten van de motor zichzelf vastklemmen op de krukas waar het moeilijke starten nadat de motor warm is. Ik had wel iets in gedachten dat het ergens moest gaan klemmen
joop-same
@Maikel MF Ik lees nog niets over de achterste krukas
afdichting,is dit koord of een keering.
Op een te droog gemonteerd koord kan hij maarzo vastlopen.
guldner G40s
@Maikel MF ik denk persoonlijk dat je het wel hier in moet zoeken of de krukaslagers of als er een koort is gemonteerd voor de afdichting als het een koort is heb je deze ook een weekend in de olie laten liggen voor je hem monteerde?
Maikel MF
@john deere 7810
V snaar ligt voor het rondpompen.
Maikel MF
@joop-same
Er is wel een koord gemonteerd. We hebben het koord wel even in de olie gehad en daarna gemonteerd. Maar ik neem aan dat er zo ook olie bij het koord kan komen als dat je de motor rond laat gaan.
Maikel MF
@johndeere6100
Wij hebben wel gehad dat met koud weer de zuigers moeilijk in het blok gingen. Maar als dat ze erin zaten dat hij wel gewoon rond ging. Ook hebben we met een sleutel op de krukas geprobeerd om de motor rond te krijgen. Hij ging steeds makkelijker draaien toen er olie door ging. Maar als je hem nu wil starten minuut of 10 laten draaien en daarna uitzet krijg je hem zo goed als niet meer aan.
joop-same
@Maikel MFAls je het koord niet langer dan even in de olie gehad hebt, dan haal hem maar los en als je geluk hebt is je achterste krukas lager nog heel, of ook al blauw.
Maikel MF
@joop-same
De krukaslager wat bij de distributiekast zit neem ik dan aan. Het koort heb ik aan de kant zitten waar het vliegwiel zit.
johndeere6100
@Maikel MF

Oke, dan kan het zijn met wat @guldner G40s al zei met het eventuele door warmte uitgezette lagerschalen, dat ze gaan klemmen en daardoor de motor zwaar gaat lopen, en als de motor uitgezet word vastklemmen om de krukas. Na het afkoelen zal de motor zo weer willen starten.

Het is een theorie, of dit de waarheid is durf ik niet te zeggen !!
Maikel MF
@johndeere6100
Het zou allemaal kunnen. Maar ik vermoed dat er ook iets met de brandstofpomp is omdat hij vrij veel rookt wat hij anders ook wel deed maar niet zo erg als dat nu is. En ik zou echt niet weten of hij opgevoerd is of niet. Maar komende zaterdag komt er iemand kijken wat er aan de hand is. En als we er achter zijn laat ik het met alle plezier weten.
johndeere6100
@Maikel MF

Ow kijk aan, laat het niet te vroeg weten anders lig ik nog in coma
Maikel MF
@guldner G40s
Tot nu toe wat we gezien hebben zijn het inderdaad de lagers waarop hij zwaar gaat lopen. Maar als je erbij gaat luisteren hoor je op een van de lagers een lichte tik. Waar zou dit op kunnen wijzen?
joop-same
@Maikel MF Wat zou je denken,het koord zit aan de vliegwielkant zeg je,welk lager zou dan warm kunnen lopen
ook aan deze kant dus.
Maikel MF
@joop-same
De lagerschaal bij het koord is niks mis mee zijn allemaal op hun beurt losgeweest maar de lagerschaal van de 3de drijfstang heeft behoorlijke schade.
guldner G40s
Verkeert om gemonteerd miss daar krijg je in sommige gevallen ook een tikkend geluid van. Heb je gebruik gemaakt van orginele lager schalen of immitatie? Krukas laten slijpen? En verkeerde overmaat lagerschalen gebruikt?
Maikel MF
@guldner G40s
Het tikken komt van de zuiger af revisieman heeft het me laten zien. Komt doordat de zuiger heel ligt kantelt in de cilinderbus. Nee lagerschalen waren allemaal van de goede maat. Krukas is geslepen. Het probleem is een ligt ovale drijfstang. Morgenavond gaan we weer eens proef draaien. Als het dan goed is kunnen we dan vanaf zaterdag beginnen met spuiten.
guldner G40s
Oké dus een hoop duidelijk geworden!
Maikel MF
@guldner G40s
Ja gelukkig wel.
Maikel MF
@guldner G40s
Het is gelukt motor loopt weer als een zonnetje. Alleen heb het vermoeden dat de monteur het vilt niet goed heeft gezet van de krukas. Hij lekt hier volgens mij langs af.
guldner G40s
@Maikel MF oké shit happens maar mooi dat weer lekker loopt

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson Industrietrekker ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
5