Illustratie van:

International 1255 XL - bussen en zuigers vervangen

Moterblok bussen en zuigers vervangen kun je dat zelf doen of moet je daar een montuer voor zijn

Deel dit topic

Reacties

rickrenault
Het blok moet uit elkaar het is maar net hoe handig je bent
jmos
Er zijn er wel hier op de site die het zelf gedaan hebben. ik dacht natte bussen. kan dat kloppen??
case110fendt308
Volgens mij zijn het natte bussen maar hoe krijg ik die eruit?
jmos
Een buis zoeken met een binnendiameter iets groter dan de buitendiameter van de bussen. en dan van onder iets met een doorsnede net iets groter dan de binnendiameter van de bussen maar kleiner dan de diameter van de cilinder zelf (als je snapt wat ik bedoel) en dan daar een gat in boren en schroefdraad erdoorheen. dan de buis bovenop de cilinder zetten en daar ook iets met een gat erin bovenop leggen. De schroefdraad daardoorheen doen en dan aandraaien. dan zou de bus eruit moeten komen.

heb hier op de site ook wel gelezen een las van boven naar beneden in de bus maken en dan af laten koelen zodat hij iets krimpt en er dus makkelijker uitgaat. of dat werkt weet ik niet. ook stond er de nieuwe bussen van tevoren in de vriezer leggen.
atlaspower
@jmos dat van die las in de bus liggen klopt als een bus, kun je ook met lagerschalen doen en messing bussen, die klem zitten bv van je kraan,voorwielaandr etc etc , electrode erdoorheen trekken en ze vallen er bijna vanzelf uit (ze krimpen dan doordat de las gaat trekken) let wel op de spetters dat ze niet op je krukas belanden,, rare gevolgen
jmos
@atlaspower
en de rest van mijn verhaal klopt ook toch?
atlaspower
@jmos als je er wijs uit word, ja zit wat in, Maar ik vind het zelf gevaarlijk om iets neer te zetten zonder dat je het ooit zelf gedaan hebt, je kan een ander op hoge kosten jagen zonder dat beide het door hebben,, omdat het echt fout gaat
jmos
@atlaspower
Wat ik gezegd heb heb ik op foto‘s hier op de site gezien. 😄 daar is alles dus goed gegaan maar ik vraag bevestiging gewoon voor de zekerheid. 😄
+1
atlaspower
@jmos uit elkaar is meestal geen probleem, goed in elkaar is wat anders,,je zal niet de eerste zijn die er voor een dikke prijs nieuwe onderdelen inzet en dan gelijk in elkaar draait omdat je iets simpels over het hoofd ziet,, is het je eertste keer, vraag iemand die het vaker gedaan hebt om even bij te staan, zo voorkom je dure verassingen
jmos
@atlaspower
inderdaad. ook met koppeling van onze trekker vervangen bij het lmb gedaan met monteur erbij die de hele trekker van binnen en van buiten kent. 😄
ihc-driver
@jmos Las leggen is bij een inter helemaal niet nodig. Als je een bussentrekker hebt pop je ze dr zo uit, denk uurtje werk omdat het aandraaien tijd kost. Stelt niks voor

Maar wat atlaspower al zegt, dit soort uitspraken zijn erg gevaarlijk als ze door iemand gedaan worden die het zelf nooit gedaan heeft.

In elkaar zetten is idd een stuk lastiger omdat een klein foutje gelijk het motorblok kost. Drijfstangen zitten op een bepaalde manier gemonteerd, staan ook pijlen op, idem voor de zuigers, fotos maken en alles 2 x controleren voordat je het blok sluit. Liefst met een ervaren iemand.

Oringen: kan zijn dat je te dikke O-ringen hebt. oude blokken zat uit mijn hoofd 4,75 mm oringen in en is later 5 mm geworden. die 5 mm passen ook, alleen ff wat meer vet/vaseline aan doen.

Kleine tip: kijk gelijk even naar het tussentandwiel wat bij de oliepomp zit, wil nog wel s loslopen of lagers kapot. Bij mij zat dat tandwiel ook los, war er mooi op tijd bij.

Voor de rest aanhaalmomenten en aanhaalvolgorde aanhouden. De kop zit 26 bouten in, niet kruislings maar volgens bepaalde volgorde aantrekken. Bij een inter hoor je als t ware soort rond te gaan, zorg dat je die afbeelding hebt zodat je kunt zien hoe je aan moet draaien.

Ben je een beetje technisch, doen met ervaren iemand!
IHJan
Je moet wel enige technische kennis hebben, de cilinderkop moet eraf, de radiateur en de voortrein moeten los, de carterpan er onder uit. De drijfstangen van de zuigers los, de zuigers uit de bussen halen. De bussen eruit persen met een klem. Nieuwe bussen weer plaatsen en alles weer in elkaar zetten. Diesel leidingen ontluchten en als je alles goed hebt gedaan, loopt de motor weer.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 1255 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
15