Illustratie van:

David Brown 1200 - WELKE OLIE OP TREKKERS VAN 40 JAAR?

Is het verstandig om op trekkers van 40 jaar Valvoline (of ander merk) STOU (Super Tractor Oil Universal) 15W-40 te doen voor motor, overbrenging, hydraulische systemen (lift/frontlader) en aandrijving?
Ik weet dat hier mensen bij zijn die hier zeker grondig advies in kunnen geven.
Alvast bedankt voor alle relevante info!

Deel dit topic

Reacties

ADB996
De dealer doen er altijd de universeel in(bij ons dan), maar sins kort doen wij een doping bij, deze doping zordt er voor dat je geen/minder slijtage hebt bij een koude start en/of lange stilstand. maar hoe of wat voor doping, moet ik even na vragen aan mijn broer, die is op dit momend niet thuis 😉
Valtrapowerr
15W-40 kan geen kwaad in de motor lijkt me 😉 in het hydraulisch systeem en de bak/achterbrug hoort ook andere olie, wij hebben voor de inter ook 3 verschillende bussen staan 😉
Deere Hunter
Je kunt het beste geen nieuwe olie de op de motor doen! dat reinigt de motor van binnen te erg en is ook erg pittig! je kunt het beste olie wie al gebruikt is.
Husqvarna
In onze oudste gaan geloof ik een 3 soorten olie in. Maar wat Deere Hunter zegt is wel zo, er zit ook nog verschil tussen mineraal en synthetisch.
bigroest
@Deere Hunter je bedoelt denk dat een motor altijd op mineraal gelopen heeft(kun je hem rustig verversen met mineraal gebeurt er niets) maar als je er een vol synteet in gooit dan kan het wel fout gaan en kan de motor in de soep lopen.
joop-same
@Deere Hunter Ons bin zunnig of van horen zeggen,als je niets zinnigs weet geef dan geen reactie
In elke motor die een beetje normaal onderhoud heeft gehad
kan je elk merk olie 10w30 of 10w40-15w-40 ed met een spec.
van Mill.2104 in gebruiken niet de 0-W synt. olie.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Trekkereigenaren wisten 40 jaar geleden nog veel minder van smeerolie dan vandaag de dag. Reken maar dat destijds trekkers, wat oliesoorten/-merken betreft, 'alle kleuren van de regenboog hebben gezien'. ( Om over verversingstermijnen maar te zwijgen).
Met de zorg waarmee jij met de trekkers om gaat, loop jij met de keus voor multifunctionele olie zeker geen risico.
BoerPiet
Semi-synthetisch kun je altijd als motor-olie gebruiken, hoewel ikzelf het liefst minerale motorolie gebruik bij klassiekers. Let wel op dat je vol-synthetische olie niet met minerale olie mengt (of andersom), dan schijnt dit te gaan klonteren. Dus even kijken wat er eerder al in het blok heeft gezeten. Voor de hef en versnellingsbak gebruiken wij hygard, of dit het beste is weet ik niet (wel duur) maar het werkt wel goed.
bigroest
Hier dan wat meer info over motor olie
dit heb ik ooit een sgeplaatst op een autoforum.

Motorolie is heel belangrijk voor de werking van je motor. Dit goedje verdient dan ook meer aandacht dan af en toe alleen peilen.

Motorolie is een belangrijk aspect van het onderhoud van een auto. De prestaties en levensduur voor de motor zijn voor een groot deel afhankelijk van de smering ervan. Het is dus zaak de juiste olie te gebruiken in een goede hoeveelheid. Dat er genoeg olie in het carter moet zitten weet iedereen wel (iedere verantwoorde autobezitter neemt dan ook regelmatig de peilstok in de hand). Maar wist je dat te veel olie net zo schadelijk is als te weinig? Bij te veel olie krijgen de olieafdichtingen te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken. Meestal is het verschil tussen het minimum- en maximumniveau op de peilstok een liter.Motorolie moet regelmatig worden ververst. Ondanks het gebruik van oliefilters wordt de olie op den duur toch vuil en gaat in kwaliteit achteruit. Bij automobilisten die veel korte ritjes maken wordt de kwaliteit sneller minder. In de handleiding van de auto staat om de hoeveel kilometer de olie ververst moet worden. In ieder geval is het niet aan te raden de olie langer dan een jaar te gebruiken.Bij een verbruik van meer dan een halve liter per 1.000 kilometer is er iets mis. Mogelijk is er dan sprake van lekkage. Ook kan het zijn dat de olieplug de olietank niet goed afsluit. Wees altijd alert op olie onder de auto. Andere oorzaken kunnnen zijn: een versleten motor, een verkeerde afstelling, vervuilde kleppen, overbelasting. Ook en verkeerd (te ruw) rijgedrag of verkeerde olie kunnen de oorzaak zijn.

Wat doet motorolie?
Olie smeert alle bewegende delen in een motor, het zorgt al het ware voor een laagje dat slijtage en frictie tegengaat. Wat op zijn beurt weer betekent een soepeler en beter lopende motor. Het zorgt er ook voor dat de motor schoon blijft van ongewenste deeltjes, beschermend ook tegen roest. Als laatste zorgt olie voor het afkoelen van een motor door warmte weg te voeren naar de caterpan.

In totaal heeft olie 7 functies
1...verminderen van wrijving
2...slijtage tegengaan van bewegende onderdelen
3...koeling van motor
4...schoonmaken van motor en oliecircuit
5...afdichten tussen cilinderwand en de zui
ger
6...bescherming tegen roest
7...garanderen van goede loop van bewegende onderdelen

Soorten motorolie
Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemisch (of petrochemische) synthetische olie. Deze levert minder weerstand, en daardoor minder energieverlies. En dat is weer gunstig voor het brandstofverbruik. Deze kan oplopen tot 4%, en dat is met de huidige benzineprijs een enorme besparing. Semi-synthetsche olie is een mix van minerale en synthetische olie, die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.In de handleiding van de auto staat welke soorten motorolie gebruikt kunnen worden.

Wat is het verschil tussen een monograde een een multigrade olie?
Wat is viscositeit?

Viscositeit is de mate van dikte/vloeibaarheid van een olie.
Deze dikte/vloeibaarheid is het gevolg van de weerstand tegen vervorming.
Dus stroming, die wordt veroorzaakt door de krachten tussen de moleculen van een vloeistof.
Hoe groter de inwendige weerstand van een olie is, des te moeilijker zal zij stromen. We zeggen dan dat de viscositeit hoog is.
Is de inwendige weerstand gering, dan spreekt men van een lage viscositeit (dunne olie).

Monograde oliën zijn oliën waarvan de viscositeit (dikte/vloeibaarheid) voldoet aan één bepaalde viscositeitklasse. Men heeft de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen boven 0°C bv. SAE 40, 50, 60 en de viscositeitklassen gemeten bij temperaturen lager dan 0°C bv SAE 5W,10W, 20W.
De viscositeit wordt bepaald met een viscosimeter.
Hierbij noteert men de tijd in seconden die een voorgeschreven hoeveelheid olie nodig heeft,
om vanuit een reservoir door een standaardbuis te zakken.
Vroeger gebruikte men dus in de zomer een motorolie van de viscositeitklasse SAE 40 en in de winter een motorolie van de viscositeitklasse SAE 20W . De monograde olie wordt nu nog regelmatig gebruikt bij stationaire motoren of bij oldtimers die niet zo onderhevig zijn aan temperatuursschommelingen.
SAE staat voor Society of Automotive Engineers, dit Amerikaanse gezelschap heeft een voorschrift gemaakt, dat over de gehele wereld wordt gebruikt. De aanduiding "W" staat voor winter.

Vandaag de dag heeft de technologie er ons toe gebracht om 'multigrade' oliën te produceren.
Dit zijn oliën waarvan de viscositeit tegelijkertijd voldoet aan de eisen van twee verschillende viscositeitklassen. Bv een motorolie 15W40.
Bij temperaturen onder 0°C zal de viscositeit overeenkomen met de viscositeitklasse SAE 15W en voor temperaturen boven 0°C zal de viscositeit overeenkomen met die van de viscositeitklasse SAE 40.
Dit heeft als groot voordeel dat men nu één motorolie , jaar in jaar uit , kan gebruiken voor het smeren van motoren.
Hoe dunner een olie is bij koude temperatuur des te sneller deze zal circuleren in uw motor en des te minder slijtage de motor zal ondervinden tijdens het koudstarten.Wat is het verschil tussen een minerale, semi-synthetische en een synthetische olie? Een minerale olie is een olie die gemaakt is uit een minerale basisolie met additieven. Shell UNIVERSAL (SAE 15W40) - Shell SELF (SAE 20W50) - Shell Helix Standaard (SAE 15W40)
Een semi-synthetische olie bestaat uit een combinatie van minerale en synthetische basisoliën. Deze semi-synthetische oliën bezitten een hogere thermische weerstand en hogere viscositeitsindex hetgeen Uw motor een betere bescherming biedt tijdens het koudstarten en U toelaat om langere verversingsperiodes na te leven. Shell Helix PLUS (SAE 10W40) - Shell HELIX DIESEL PLUS (SAE 10W40)
Een synthetische olie is de meeste geraffineerde kwaliteit die de hoogste belastingen en temperaturen aankan, zij wordt aangeraden bij sportmotoren of bij personen die hun motorfiets in de watjes willen leggen. Shell HELIX ULTRA (SAE 5W40) - Shell HELIX DIESEL ULTRA (SAE 5W40)
Shell's semi-synthetische en synthetische oliën zijn ontwikkeld op basis van de XHVI (Extra High Viscosity Index) basisoliën, een gepatenteerd productieproces , exclusief ontwikkeld door Shell Deze XHVI oliën hebben de eigenschap veel minder vlug te verdunnen bij hogere temperaturen dan minerale oliën.Het gebruik van dergelijke basisoliën in combinatie met hoogwaardige additieven zorgen ervoor dat dergelijke motoroliën Uw motor een maximale bescherming bieden onder de meest extreme omstandigheden.

Het kiezen van een viscositeit?
De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),
onthoud hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook.
Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand.!
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft! Onder een kleine richtlijn voor het kiezen van je motor olie.

Een tweede classificatie is de API (American Petroleum Institute),
Olieprestatie word uitgedrukt in 2 letters. De eerste letter geeft aan als het voor een benzine motor dat is de S, of als het voor een diesel is hiervoor wordt de letter C gebruikt. De tweede letter geeft de prestatie aan van de olie, in het geval van een benzine motor gaat van A tot J, A als minimaal en J als beste. Voor diesel gaan de letters van A tot F, A als minimaal en F als beste.

Een derde classificatie is de ACEA (Association of European Car Manufacturers),
Hier heeft met een letter en een cijfer.
De letter zijn A voor benzine, B voor diesel, en E voor diesel van vrachtwagens en andere transport voertuigen.
De cijfers zijn 1 voor benzine besparende olie, 2 voor normale/gemiddelde olie en 3 voor prestatie gerichte olie.
Voorbeeld, A1 is voor een kleine motor, A3 is weer voor een prestatie gerichte motor.

Mixen van 2 soorten olie?
Dit is mogelijk aangezien eerder is verteld dat er ook een combinatie van zowel synthetische en minerale olie wordt verkocht. Maar dit mixen door de fabrikant gebeurt terwijl de olie-eigenschappen bekend staan en men weet door meervoudig testen hoe de oliën op elkaar reageren. Als men dit in huis doet weet men niet hoe het op elkaar gaat reageren. Mocht je lange tijd BV in Afrika moeten vertoeven is het raadzaam om eerst alle olie af te tappen en volledige nieuwe olie die wel geschikt is voor het weer te gebruiken. Ook dit is geen garantie voor het goed verlopen van de olieverandering. Het is vaak gebeurt dat een motor meer dan 200.000 km rijd op een soort olie en na verwisselen van de olie het snel begeeft! Wissel alleen van motorolie als het absoluut niet anders kan!

De relatie tussen olie en benzine verbruik:
Een olie wat beter bij je motor of motorgebruik past houd een soepeler lopende motor in die minder weerstand heeft tijdens het ronddraaien, dit kan het vermogen een paar procent ten goede komen. Maar het gebruik van een verkeerde olie kan ook een verhoogd benzine verbruik veroorzaken.

Is smerige olie een indicatie voor problemen?
Smerige olie is geen indicatie voor motorproblemen, eigenlijk is het vaak een goed signaal. Het betekent dat het zijn werk goed doet, het afvoeren van rotzooi en afvalstoffen. Wanneer je de olie dan vervangt word de rotzooi verwijderd!

Hoe het oliepijl te controleren?
Om een goed peiling te krijgen van je oliepijl zou de motor een beetje verwarmd moeten zijn, zorg ervoor dat de auto zo recht mogelijk staat.
Verwijder de "ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" en maak hem schoon, stop hem weer terug in de motor, wacht een paar seconden en controleer hem. Een goede oliestand is net vlak de max.
Zit die onder de max moet je olie bijvullen, vul het beetje per beetje bij en wacht na bijvullen even voor het weer te pijlen. Zorg dat je niet over de max heen gaat. Oliepijl moet om de 2000km gecontroleerd worden.

Verbruikt uw motor olie?
Dat doet elke motor. Maximaal een halve liter olie op 1.000 km is normaal. Een bovenmatig verbruik wijst erop dat de motor niet op de juiste manier functioneert. En dat kan uiteraard diverse oorzaken hebben:
· door verkeerde olie: de olie is te vloeibaar of verouderd
· door de mechanische staat van de motor
· door de weersomstandigheden
· door een mengsel van verschillende oliesoorten of oliemerken
· door het rijgedrag van de bestuurder

Oliefilter
Olie vervuilt door verbrandingsresten, slijtage en deeltjes stof. Daarom is in het oliecircuit een filter opgenomen dat de olie schoonhoud. Voor een goede werking dient het oliefilter regelmatig te worden vervangen. Het oliefilter zit aan de buitenzijde van de motor gemonteerd en zorgt zodoende ook voor koeling van de olie. Door het filtreren en koelen wordt de inwendige slijtage van de motor tot een minimum beperkt
DBRaymond
Onze machines lopen op 15W-40 olie voor de motor, transmissieolie voor de overbrenging/hydraulic en SAE 140G voor de aandrijving. Maar aangezien VALVOLINE een Super Tractor Oil Universal (STOU) 15W-40 maakt, die deze 3 olies dus kan vervangen (dus 1 olie voor de motor, overbrenging/hydraulic en aandrijving), is onze vraag of het aan te raden is om deze ene olie, die nota bene eveneens een 15W-40 olie betreft, te gebruiken in zowel de motor, overbrenging/hydraulic als aandrijving?
johndeere6100
Daarnaast is er ook nog een gedoopte en ongedoopte olie volgens mij
Wimsumar
Beste
Quote @DBRaymond:
VALVOLINE

Ook andere oliemerken hebben S.T.O.U.-olie in het leveringspakket. 😉
Kijk, je kiest voor S.T.O.U. als je voor gemak en het uitsluiten van vermengings-/verwisselingsfouten slechts 1 oliesoort thuis voorradig wilt hebben.
DBRaymond
@Wimsumar : Beste, raar maar waar : uw antwoorden zijn steeds 'nagel op de kop'!

Precies om vergissingen uit te sluiten en de vooraad te beperken, willen we nu voor een STOU-olie gaan. Bovendien gaat het hier ook om een 15W-40 STOU-olie.
Andere merken maken inderdaad ook een STOU-olie, doch die merken melden NIET expliciet dat hun olie ook geschikt is voor de VOLLEDIGE tractorsmering (dus ook aandrijving), terwijl VALVOLINE dat wel doet : valvolinebe.dh-1-preview.mangrove.nl/media/…

Evenwel is het niet zo eenvoudig om een VALVOLINE-dealer te vinden die wil antwoorden op vragen. We hebben nl. tal van mails verzonden, doch nog geen, uitgezonderd één antwoord, ontvangen... Hun netwerk van dealers is dus geenszins optimaal. Misschien dat andere merken daar beter scoren!?

Voorbeelden zijn welkom.
IH214d
Als je ongedoopte olie hebt gebruikt moet je nooit olie met dope's gebruiken, tenzij je de motor reingigt, want de dopes zorgen ervoor dat de oude olie losweekt en de boel raakt verstopt.
Waarschijnijk zit er op jou trekker geen ongedoopte olie, dus als je zorgt dat de trekker goed warm is, de hydrauliek/achterbrugolie ook, voor het verversen, dan maakt het niet veel uit wat je er nieuw opgooit. Ik gebruik in mijn oldtimers allemaal gangbare olie. Tenzij er bronzen wormwielen in zitten, dan gaat er wel aparte olie op.
DBRaymond
@H214d : dank u voor de uitleg. Maar is het niet zo dat dDe meeste oudere trekkers, en daar reken ik deze DB 1200 ook toe, nog niet zijn uitgevoerd met drukgesmeerde versnellingsbakken, en dus hoort daar onzer inziens een dikke, stroperige olie in, evenals in de achterbrug? Een olie die zich laat benoemen in termen als bijvoorbeeld: 80W-90.

Dus de STOU-olies zijn niet-stroperige-olies!!!!

Met veel interesse zien we jullie mening tegemoet.
Wimsumar
Beste
Quote @DBRaymond:
Voorbeelden

Aan de naamgeving is soms niet altijd snel duidelijk op te maken dat het een S.T.O.U.-olie betreft.

Kroon-olie heeft KROONTRAK (S.T.O.U):

kroon-oil.com/nl/producten/…

Argos olie heeft AGRI-SUPREME (S.T.O.U.):

smeermiddelen.nl/Upload/….pdf

Total heeft MULTAGRI (S.T.O.U.)

www4.total.fr/nl/flipbook/…

Shell heeft SPIRAX S3 T (S.T.O.U.):

olieonline.com/a-z/universele-tractorolie-stou/…

P.S.: Wat is jouw voorkeur oliemerk?
"Gewoon'' even googlen op [oliemerknaam + stou].
IH214d
Die 80w90 ruikt altijd zo lekker.

Als je een apart hydrauliekolie reservoir hebt dan zou ik er ook voor kiezen inderdaad.
DBRaymond
We hebben niet meteen een voorkeur voor een welbepaalde merk van olie. Wat voor ons belangrijk is, is dat we één olie hebben waarmee we de volledige tractor kunnen smeren.
Want tot op vandaag zitten we met 3-soorten olies. Maar één en ander moet natuurlijk ook de tractor ten goede komen...

David Brown heeft géén apart hydrauliek reservoir : steeds transmissie + hydrauliek...
IH214d
Dan zou ik gewoon voor de 15w40 in het blok gaan, of 10w40, en in de achterbrug universele achterbrugolie, die is net wat dunner, smeert de achterbrug wel goed, maar is net wat fijner voor de pomp.
Ik gebruikt tot voor kort textran van texaco, en ursa super td 15w40 voor de motor.

sinds ik een andere olieleverancier heb gebruik ik voor de achterbrug mobilfluid 426.
Wimsumar
Beste
Quote @DBRaymond:
3-soorten olies

Je kunt dit ook naar 2 soorten terugbrengen: 1 (S.T.O.U.) voor het (meestgebruikte) verversen/bijvullen van motor en versnellingsbak/hydrauliek.
Daarnaast nog een ( S.A.E. 80w90) olie voor in de eindaandrijvingen e.d..
DBRaymond
@Wimsumar : we denken dat we het ook zo gaan doen, want de STOU-olie zal nooit dik genoeg zijn voor in de eindaandrijving. STOU-olie in de eindaandrijving is onzer inziens vragen om problemen. Volledige smering met STOU-olie zal onzer inziens vnl. betrekking hebben op recentere trekkers...

We menen dat we hier het zekere voor het onzekere dienen te nemen.

Bovendien hebben we in de eindaandrijving slechts 5 liter (SAE 80W-90) per tractor nodig (2 x 2,3 liter).
DBRaymond
Misschien tot slot nog melden welke olie VOLGENS HET BOEKJE in deze trekker moet :
-motor (7,4 l) & versnellingsbak/hydrauliek (22,7 l) : SAE 20W-30 of 20W-40;
-eindaandrijving (2 x 2,3 l) : GEAR OIL SAE 140.
DieterL
Eindaandrijvingen hoort idd. SAE140, is wat lastiger te vinden, maar nog zeker wel te krijgen.

Motor en bak is 15W40 STOU prima.
DBRaymond
@DieterL : bedankt voor je waardevolle reactie. U stelt 15W-40 STOU voor voor de motor & bak. Maar deze machine heeft geen apparte olie voor de hydrauliek en is samen met de bak! Nu hebben wij vernomen dat SAE 20W-30 / SAE 20W-40, zoals 'het boekje' het ook voorschrijft, beter zou zijn voor de hydrauliek.

Wat is u/jullie mening hierover?
kremer1
Ik heb er versnellings bak olie in is minder schraler dan hydrauliek olie wel de zelfde werking. moter 15 w40
DieterL
@DBRaymond;

Praten we dan wel over een UTTO of STOU 20W30 20W40?
De 20W staat voor de viscositeit bij koude toestand. Dat is dus wat hoger als bij een 15W -> schakelen zal iets lastiger zijn bij een koude bak.
De 30 of 40 staat voor de viscositeit bij warme toestand. 40 maakt geen verschil, de 30 is wat dunner. Dit kan bij een oliepomp met wat slijtage misschien leiden tot een lagere oliedruk, waardoor de hef minder kan liften.

Als je praat over een pure motorolie in de bak, niet doen, motorolie heeft niet de additieven om de hoge belasting op de tandflanken van de tandwielen te weerstaan (GL4-5)

Ik weet ook niet of je nog andere tractoren als DB/ Case hebt rondrijden, maar een UTTO/STOU is miss makkelijker als je werktuigen deelt.

Groet,
Dieter
Wimsumar
Beste
Quote @DieterL:
De 20W staat voor de viscositeit bij koude toestand. Dat is dus wat hoger als bij een 15W -> schakelen zal iets lastiger zijn bij een koude bak.

Nee, daar merk je niets van bij 5 punten S.A.E. verschil.

P.S.: Hopelijk ten overvloede vermeld dat UTTO en STOU niet hetzelfde is.
U.T.T.O. is een algemene benaming voor universele olie die voor transmissies en hydrauliek geschikt is.
S.T.O.U. is de benaming voor olie die naast transmissie en hydrauliek ook geschikt is voor de motor.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 1200 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
157