TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Nee, dat kan/mag bij geen enkele trekker! (N.B. het lukt wel, maar koppelingsplaat en met name de synchronisatie zijn er niet voor bedoelt zulke grote snelheidsverschillen af te vlakken).
Terugschakelen (per versnelling): "Vrij" schakel en koppeling weer op laten komen. Tussengas geven en koppeling weer in trappen. 1 versnelling lager inschakelen en koppeling op laten komen. ( Dit is de "Dubble-clutch met tussengas-methode").
P.S.: Opschakelen gaat ook het best met dezelfde dubble-clutch ( 2X ontkoppelen) methode maar dan zonder tussengas.
Wat bazel je nou weer, met een synchromesh bak hoef je niet te clutchen dus dat is alleen bij een constantmesh bak Willem!Q!
Zoals ik het nu zie hadden deze trekkertjes een Constantmesh bak dus deze moet je clutchen maar heeft geen synchromesh ringen Willem!Q!, clutchen dat kun je leren.
Het is de manier waarop je schakelt waarmee je een versnellingsbak (zowel oud als modern) naar de kl@te helpt.
Beter lezen A.U.B..
P.S.1: Ik heb 40 jaar geleden met 100-serie M.F.-trekkers het trekkerrijden geleerd en daarmee dus ook het kraakvrij op en terugschakelen.
P.S.2: En als er iets kon kraken, dan was het wel een M.F.! (Niet alleen de versnellingsbak ).
Net als de Eaton/Fulller "fietsbel"bak.
JE moet gewoon goed het motortoerental regelen, dus zorgen dat hij gauw genoeg zakt in toeren bij opschakelen, bij terugschakelen moet je dan juist het motortoerental verhogen.
Tip, bij opschakelen, doe de handgashendel helemaal onderuit, zodat hij eigenlijk geen brandstof meer krijgt als je het voetgas loslaat, dan zakt het toerental nog sneller.
Wel zorgen dat je bij stilstand de hendel weer goed zet
Bedankt voor alle reacties!!
Net als de Eaton/Fulller "fietsbel"bak, mooi schakelen was dit, was echt mooi om te doen....
Je voelde je veel meer chauffeur.
zonder echt tussen gas houdt het gas het zelfde die liggen zo dicht bij elkaar dat het vanzelf langzamer gaan rijden door het onkoppelen meestal genoeg is van 7 naar 6 moet je wel een beetje tussen gas geven van 6 naar 5 moet je wat langer wachten en behoorlijk tussen gas geven want hoog 1 is eigenlijk de 4e en vier laag is eigenlijk de 5e vor het opschakelen is een keer ontkoppelen meestal voldoende behalve van 7 naar 8 neem je iets gas weg en zonder de koppeling voorzichtig schakelen gaat het beste Het is alweer bijna 50 jaar geleden dat ik dagelijks met die cormicks reed maar duizenden uren vergeet je zomaar niet
Aangezien ik de bak niet wil beschadigen heb ik de trekker aan de kant gezet als oldtimer en aan het kijken naar een 433 met synchro.