Illustratie van:

Mc-Cormick D 432 - terug schakelen?

Is het mogelijk zonder helemaal stil te staan??

Deel dit topic

Reacties

ADB996
Ja, is mogelijk, maar de kans is groot dat je gaat poetsen 😉
Boemrang
Oefening baart kunst.... 😉
maikwolsink
Keer gas geven uit de versnelling trekken zonder koppeling en dan rustig tegen de vorige versnelling aandrukken. dan gaat i vanzelf in de vorige versnelling. laat hem niet kraken!
brauheist
Kan die ook van de 4 na de 2?
Wimsumar
Beste Brauheist:
Quote @Brauheist:
4 na de 2?

Nee, dat kan/mag bij geen enkele trekker! (N.B. het lukt wel, maar koppelingsplaat en met name de synchronisatie zijn er niet voor bedoelt zulke grote snelheidsverschillen af te vlakken).
Terugschakelen (per versnelling): "Vrij" schakel en koppeling weer op laten komen. Tussengas geven en koppeling weer in trappen. 1 versnelling lager inschakelen en koppeling op laten komen. ( Dit is de "Dubble-clutch met tussengas-methode").

P.S.: Opschakelen gaat ook het best met dezelfde dubble-clutch ( 2X ontkoppelen) methode maar dan zonder tussengas.
brauheist
Als ik te vaak terug schakel gaat de versnellingsbak naar de klote??
old man jose
@Wimsumar
Wat bazel je nou weer, met een synchromesh bak hoef je niet te clutchen dus dat is alleen bij een constantmesh bak Willem!Q!
Zoals ik het nu zie hadden deze trekkertjes een Constantmesh bak dus deze moet je clutchen maar heeft geen synchromesh ringen Willem!Q!, clutchen dat kun je leren.
Wimsumar
Beste Brauheist:
Quote @Brauheist:
gaat de versnellingsbak naar de klote

Het is de manier waarop je schakelt waarmee je een versnellingsbak (zowel oud als modern) naar de kl@te helpt.
valmet 605
Dubbel clutchen is een soort kunst. Veel oefenen en dan leer je het wel. Geeft een goed gevoel.
Wimsumar
Beste Old!Q! Man!Q! Jose!Q!:
Quote @Old man Jose:
Wat bazel je nou weer,

Beter lezen A.U.B..

P.S.1: Ik heb 40 jaar geleden met 100-serie M.F.-trekkers het trekkerrijden geleerd en daarmee dus ook het kraakvrij op en terugschakelen. 😉
P.S.2: En als er iets kon kraken, dan was het wel een M.F.! (Niet alleen de versnellingsbak 😞 ).
IH214d
Als je goed kunt, ben je de koppeling helemaal niet nodig.
Net als de Eaton/Fulller "fietsbel"bak.
JE moet gewoon goed het motortoerental regelen, dus zorgen dat hij gauw genoeg zakt in toeren bij opschakelen, bij terugschakelen moet je dan juist het motortoerental verhogen.

Tip, bij opschakelen, doe de handgashendel helemaal onderuit, zodat hij eigenlijk geen brandstof meer krijgt als je het voetgas loslaat, dan zakt het toerental nog sneller.
Wel zorgen dat je bij stilstand de hendel weer goed zet 😄
brauheist
Aha hier kan ik wel wat mee, word een middagje oefenen haha.
Bedankt voor alle reacties!!
Inter1246fan
Boemrang
@IH214d

Net als de Eaton/Fulller "fietsbel"bak, mooi schakelen was dit, was echt mooi om te doen....
IH214d
Ja, kan er soms nog heimwee naar hebben, de eerste keer terugschakelen de berg op, met klotsende oksels.

Je voelde je veel meer chauffeur.
zandvliet-120
Waarom niet tussegas moet uiteraard wel ik ken het ook met d439 van me broer maar je moet het wel inzien
bemrob
Waarom wil je trug schakele schamp
ed inter
Het terug schakelen gaat best van 8 naar 7 dubbel clutchen
zonder echt tussen gas houdt het gas het zelfde die liggen zo dicht bij elkaar dat het vanzelf langzamer gaan rijden door het onkoppelen meestal genoeg is van 7 naar 6 moet je wel een beetje tussen gas geven van 6 naar 5 moet je wat langer wachten en behoorlijk tussen gas geven want hoog 1 is eigenlijk de 4e en vier laag is eigenlijk de 5e vor het opschakelen is een keer ontkoppelen meestal voldoende behalve van 7 naar 8 neem je iets gas weg en zonder de koppeling voorzichtig schakelen gaat het beste Het is alweer bijna 50 jaar geleden dat ik dagelijks met die cormicks reed maar duizenden uren vergeet je zomaar niet
deutz110
Je moet dubbel klutsen anders krijg hem er nooit in en het is een kwestie van gevoel en snelheid en toerental dan lukt het na een dag red je het niet je moet er vaker doen tot dat je het door heb
D439D
Heb geen geluk met mijn D439 op/terug schakelen lukt van geen kant. Als ik ontkoppel en de pook tegen de hogere versnelling voorzichtig aan houd kraakt het al. Trekker moet compleet stil staan wil je kunnen schakelen.
Aangezien ik de bak niet wil beschadigen heb ik de trekker aan de kant gezet als oldtimer en aan het kijken naar een 433 met synchro.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
11