Fiat 1000-1300

Wat zijn de verschillen of de gelijkenissen tussen een fiat 1000 en 1300
dan praat ik wel van de super DT
fiat1000DTsuper

Reacties

landinifan
Misschien ben je hier iets mee ?

konedata.net/Traktorit/fiat850.htm/

anders even vertalen met google
fiatpower
Ik zou liever een 850 dan een 1000 hebben. maar 1300 is wel de mooiste fiat
fiat1000DTsuper
Bedankt landinifan,
heb weer al wat bijgeleerd 😃
ja fiatpower dat kan ik wel verstaan,
maar met een 5.4 6cilinder heb je toch meer koppel dan een 4.9 4cilinder.
maar ik moet wel zeggen,
ik ken een loonwerker die vroeger met 850 1000 en 1300 reed
en toen ze een 850 en een 1000 aan de testbank testen deed de 850 wel 120 pk en de 1000 deed er 105 en aan geen enkele was er iets gedaan 😃
ja en een 1300 is natuurlijk de mooiste
ze deden ook soms meer dan 150 pk standaard
jafiats
De 850 heeft een langere slag als de 1000 de 1300super is aan de aftakas 150 pk dus de motor levert dan wel 170 pk standaard de normale 1000 heeft een lijn pomp en de super een roterende brandstofpomp
+1
Johnie-Power
Fiat 1000 heeft 100 pk met een lijn brandstof pomp en de 1000 super 110 pk met een roterende pomp

De 1300 heeft 130 pk met een lijnpomp en 150 met een roterende pomp ik praat dan wel over aftaks pk's
Johndeereman
1300 Blok is 7.4liter 1000 5.4 en 850 4.9 en de 850 heeft een langere slag dan de 1000
bomhofpwer
Ik heb es gehoord. dat de 850 een stuggere versnellingsbak heeft
guy
Denk niet dat er daar veel verschil in zit, hangt ook af van de ene trekker of een andere.
guy
De 850 heeft nog een echt OM motorblok en serienummer, de eerste 1000 had dan al een fiat serienummer op de motorblok.
fiatfan
Versnellingsbak en achterbrug van 850 en 1000 zijn identiek
takeuchipower
Eeen 850 die standaard is met 120 pk aan de aftakas lijkt mij wel heel veel, joost wat zou die van jou dan wel niet hebben nu die iets 😄 meer diesel krijgt
guy
Er word veel gezegd en gedaan, het is wel een enorm taaie langeslag motor van OM, zo'n motoren worden niet meer gemaakt
county1124driver
Haha die vn joost haalt de 90 op de stomp nog nie
fiatpower
Ow dan moet jij maar eens opletten randal als het moet gaat die wel tot de 100
county1124driver
Ja op de motor heffe dan zo betje 100 klopt wal:p
guy
Zo'n 850 krijg je moeilijk klein hoor, moet je dat eens vergelijken met een MF 188 ofzo, das dan een grasmaaier als je die trekkers vergelijkt
takeuchipower
Haha het is nog lang geen inter 😛
county1124driver
Haha en lange geen massey of ZETOR jaja:P
jafiats
Jaa countydriver even tervergelijking een ford 9600 ook uit die tijd haalde met turbo nog geen 140 pk met 6 cil. OM en fiat maakte in die tijd zeer taaie motoren. bij ons in de buurt hakselden ze met een 2rijer op de fiat 850dt in z'n 2 achteruit een fendt van 85 pk 6cil.smoorde helemaal. maar ja elk merk z'n voor en nadelen.
guy
Idd jafiats, die OM motoren zijn idd super taai!! lage toeren, en enorme pk's, Fiat heeft een groot deel van die techniek over genomen
takeuchipower
We zullen het volgend jaar wel zien op de baan 😄
county1124driver
Haha:P tsja andere bandjes enzo:P khol t n klasse lager an
guy
Zoiets kan je niet vergelijken op een baan hoor..
fiatpower
Misschien aankomend weekend een paar bredere bandjes halen voor mun fiat
county1124driver
Haha dikke tm900 650/85r38 onie
jafiats
Als je wil vergelijken moet je op het land werken met aftakas en tegelijk trekwerk, banden doen ook een hoop ten opzichte van het gewicht waardoor er teveel slip optreedt.
guy
Ik ken geen enkel merk dat zo'n zware achterbrug heeft of zo'n 850, en geenenkel met hetzelfde hefvermogen...
jafiats
En dan heb je de vooras nog van de dt's, enig nadeel is de grote draaicirkel van deze maar dat went.
county1124driver
Zelfde hefvermogen hahahaha.. laat me nie lachen onze fiat 580 tilde een 6 elements schudder bijna net zo makkelijk.
guy
Denk niet dat een 580 evenveel of een 850 zal heffen! haha 😛 wat zeg jij nu; nog niet goed gekeken denk ik naar een Fiat 850 😛
county1124driver
Haha nee ik ken die 850's nie.. fiatpower is kameraad vn mij dus da ding vaak genoeg gezien. zo zwaar zijn die dingen niet in de kop !
guy
Komt ook omdat het deen DT is he, kan je geen echt trekwerk op het veld mee doen, die gaat em altijd een kant kiezen.. maar zo'n 850 heft enorm veel hoor, bekend verhaal bij alle fiats
christophe-david
Ik heb alles hier even overlopen en ik sta met een fiat 1000 (staat effectief op het plaatje aan de stuurkolom), heeft een stuuras die naar een hulpcilinder loopt om te sturen maar heeft wel een rotative pomp? De pomp ziet er denk ik wel origineel uit, de verft hangt nog aan de leidingen die ernaar lopen... volgens alles die hier staat zou ik een lijnpomp moeten hebben. Of ben ik hier verkeerd en is dit een lijnpomp?

(klik om te vergroten)

valmet6400power
@christophe-david

Nee dat is toch echt een roterende.. Vreemd trouwens dat de motor geel is?
christophe-david
@valmet6400power in machinebouw zie je dit wel af en toe als primer, onderlaag. ik weet niet wat da onderlaag bij fiat meestal is? het ziet er alvast allemaal origineel uit
Wimsumar
Quote Reactie van @christophe-david:
rotative pomp?

FIAT-1000 t/m 1972: Lijnpomp:
tracteurs-someca.fr/docs/1000.pdf/

FIAT-1000 na 1972: Lijnpomp.
tracteurs-someca.fr/docs/1000.pdf/

FIAT-1000SUPER (vanaf 1976) : Roterende pomp:
tracteurs-someca.fr/docs/1000_super.pdf/

Meer details:

konedata.net/traktorit/fiat-fiatagri/…
christophe-david
Het plaatje waar effectief 1000 dt staat, inschrijving staat op datum 05/08/75

(klik om te vergroten)

Fiat1000Super
Dag Christophe, komt datzelfde gele kleur ook terug op de achterbrug of versnellingsbak? Hij is al eens overspoten geweest vrees ik, dat gele kleur zit trouwens ook op de kabelboom onder uw identificatie/fabrieksplaatje. Het is nochtans een standaard motorblok van een 1000 (8065.02), we hebben samen eens gekeken 'n paar jaar terug.
Fiat1000Super
@christophe-david Ja je was aan het werk met uw 1000, kzag de rookpluimen en hoorde hem brullen tot bij ons thuis! Kben dan eens komen kijken, 't was denk ik dezelfde dag/avond toen die hagelbui een enorme ravage had aangericht in wingene. Vandaar dat ik uw motornr. nog weet want 't viel mij toen al op dat die dezelfde brandstofpomp had als van mijn 1000 super.
christophe-david
@Fiat1000Super nu weet ik het weer, nuja in feite staat hij sindsdien zo goed als stil. Ik heb nu wat plaats dus misschien dat ik er dit jaar aan toe raak om er verder wat aan te werken
Wilting NH
Hier is ooit een andere pomp op gezet dat kan niet anders. want jij hebt echt een 1000 en geen 1000s, want een 1000 heeft stuurbekrachtiging, met een stuurstang, en een 1000s heeft volledig hydraulich sturen. plus dat in 1975 de 1000s er nog niet waren. als jij op je motorblok kijkt staat er als goed is ook 8065.02, boring 100 x slag 110 5,2l) een 1000s heeft 8065.04 boring 103 x slag 110 5,5l). dat gele is ook niet orgineel, t blok heeft geen grondverf. maar jouwe hoort ook blauw te wezen, en je pomp heeft bruine verf
Wimsumar
Beste Wilting NH:

Quote Reactie van @Wilting NH:
andere pomp

Gezien het bruine dekseltje, ja. Maar de verstuiverleidingen zitten ook in de gele (bedrijfs?)kleur en zijn 'mooi' passend aan de roterende pomp. De motor lijk me daarom een 1000Super-motor, geplaatst in een 'gewone' FIAT-1000.
Kortom: Een FIAT-1000, met 1000Super motor, met een (rotor)inspuitpomp van nog nieuwer type.
Wilting NH
@Wimsumar die leidings kunnen ook overgezet zijn. maar hier boven staat dat het een 8065.02 blok is, dus dan is het weel een 1000 blok wat er in ligt (nr staat trouwens link voor op het blok)
christophe-david
@Wilting NH inderdaad 806502... dus in feite heeft er al iemand een 1000s proberen van maken 😉.

(klik om te vergroten)

Wilting NH
@christophe-david jup, dus als je hem weer orgineel wilt hebben, zul je er een lijnpomp op moeten zetten
christophe-david
Dank je voor de reacties, ik onderzoek het nog eens nader en hou jullie op de hoogte! wat ik ook al gemerkt heb is dat hij extreem traag rijdt. Ik heb er ooit eens achter gereden met een tractor (digitale snelheidsmeter) en hij reed 19km/h ofzo...
Wilting NH
@christophe-david hoe veel touren maakt die en wat voor maat banden heeft hij? hij hoord standaard 25 te gaan
christophe-david
@Wilting NH Banden die erop liggen zijn 480/70R38, denk ik wel de gepaste maat? Het toerental kan ik niet op antwoorden aangezien de toerenteller kapot is... maar meestal zetten ze wat toeren bij in plaats van minder 😄,maar alles i natuurlijk mogelijk
Wilting NH
@christophe-david meestal ligt er standaard 18.4 r38 op, deze band is ook net iets hoger, dit scheel al iets in snelheid, en de rest zal wel aan de touren liggen, 2500 volgas ongeveer
Fiat1000Super
@Wilting NH 16.9R38 is de enige afmeting die werd opgenomen onder het proces-verbaal van goedkeuring voor een 1000 super in België.
Wilting NH
@Fiat1000Super dat verklaard ook waarom die geen 25 loopt
Fiat1000Super
@christophe-david Gebruik je het juiste schakelpatroon?

(klik om te vergroten)

christophe-david
@Fiat1000Super ja, dat is zeker het probleem niet
kobe-claes
@Wilting NH misschien weet jij dit wel ik heb mijn lijnpomp van mijn fiat afgehaald om in principe niets aan gedaan behalve wat vloeibare pakking tussen gedaan helemaal hetzelfde terug gezet maar nu maakt de motor 300 toeren minder heb hem dan zo ver mogelijk gedraaid om meer toeren te maken maar nu maakt hij er nog maar 2300 heb er nieuwe olie in gedaan ook geen effect weet jij eventueel wat dit kan zijn zou het helpen om mijn pomp een beetje te kantelen?
Wilting NH
@kobe-claes ik heb je topic al wel gelezen vd week. maar lijnpompen ben ik niet zo in thuis. waar heb je nieuwe pakking tussen gedaan? maar heb je je pomp wel goed op tijd staan dan ?
dit komt wel vrij precies, streepjes goed tegenover elkaar staan?

het kan wel wezen dat je hem iets te laat hebt staan, je kun proberen hem iets rechtsom te kantelen, (als je er naast staat, van boven naar je toe) dan zet je hem iets eerder
fiatfan
Ik heb vandaag een 1000 gehad van eind 1975 die hetzelfde heeft. ook roterende pomp. is volgens een franse site toch een soort overgangsmodel. motornummer 8065.02.207
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!