Illustratie van:

PZ Fanex 500 - kruiskoppeling in rechter elleboog

De kruiskoppeling in de rechter "elleboog" van mijn PZ Fanex 500 schudder is kapot. Nieuw is prijzig. Dus liever gebruikt.
Ik ga er van uit dat je deze over de buitenas(in de arm) kunt schuiven en dan weer een stukje terug over de binnenas en dan de stift er weer door. klopt dat?
Gr Sytse.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Sytse Edhetnet: Hoe kapot is kapot? Kan de reparatie niet, zoals in een aftakas, volstaan met de montage van een nieuw kruisstukje?
atlaspower
Je kan ook gewoon het kruis met de naaldlagers vervangen, is even wat werk maar wel goedkoper.
radium45
Even opgezocht, dit is gewoon Walterscheid dus die kruisstukjes zijn overal te krijgen.
edhetnet
Beste W.
Alleen de kruiskoppeling is kapot. Dus dat is alleen de bedoeling.
edhetnet
Beste A.
Alleen de kruiskoppeling is kapot. Dus dat was de bedoeling.
edhetnet
Beste R.
Dat weet ik. Maar je betaalt tussen de 130 en 140 eurootjes, heb ik ontdekt.
Vandaar dat ik eerst inzet op gebruikt...
edhetnet
Jonges...
Die kruiskoppeling ligt dus gewoon in 2jen, bedoel ik.
En leuk, dat jullie zo snel reageren.
Wimsumar
Beste
Quote @edhetnet:
130 en 140 eurootjes

Daar heb je (bij wijze van spreken) 10 kruisstukjes voor.
Of is dit de prijs voor de beide gaffels + kruisstukje?
radium45
@edhetnet zon kruis kost geen €100. jij hebt de prijs dus van een complete gaffel-kruis-gaffel.
jammermaarhelaas
Quote @edhetnet:
kruiskoppeling ligt dus gewoon in 2jen

Wat is er precies kapot? Alleen het kruisstuk, 1 gaffel, 2 gaffels of kruisstuk met 1 gaffel of kruisstuk met 2 gaffels?

Je kunt het "elleboogstuk" eenvoudig demonteren door de 2 spanhulzen uit de bussen (waar de "elleboog mee op het hoofdframe draait) te tikken. Deze spanhulzen vind je onder of bovenop het rechthoekige elleboogframe, ter hoogte dus van de bussen/het kruisstuk. Eerst natuurlijk even de compensatieveer demonteren. Dan kun je de bussen uitnemen. De as van kruisstuk naar rotorelement is aan de kant van het kruisstuk niet gelagerd (tenminste, zo is het bij die van ons).

Nu kun je er beter bij 😄
jmos
@jammermaarhelaas
ik kan jouw uitleg jammer genoeg niet helemaal volgen maar bij onze pz fanex 500 is het kruisstuk iets gedraait tov de as en nu wil opklappen niet altijd. tis jaren terug eens gebeurd maar is het veel werk om die los te halen en weer goed te bevestigen?
atlaspower
@edhetnet wat is de maat van je kruisstuk, kan het zo opzoeken voor je wat ze kosten, en een 2de hands kruisstukje zou ik er niet inzetten dan sta je morgen weer te sleutelen
jammermaarhelaas
@jmos

Jaren geleden heb ik hier elk van de lagers van de aandrijfas aan de kant van de buitenste rotors vervangen. In mijn herinnering viel het demonteren van het "elleboogstuk" erg mee (niets meer dan compensatieveer demonteren, dit wel even doen in opgeklapte toestand, maar dat snap je wel, daarna element laten zakken en de 2 asjes verwijderen nadat je de borgpennen eruit hebt getikt), en ik weet zo niet meer of het kruisstuk aan de kant van het hoofdframe geborgd is, maar allicht wel.
Indien dat zo is (dus geen borging aan de kant van de buitenste rotor), neem je het elleboogstuk dus zo af.

Hoe is het gekomen dat het kruisstuk gedraaid zit?
Bij een montage?
jmos
@jammermaarhelaas
wat bedoel je met het “elleboogstuk“ ?? De hele buitenste arm die je omhoog klapt?

Schudder heeft destijds eens een waterbak gezien. 😛 en slipkoppeling was niet snel genoeg, die vloog er wel door maar toch iets versprongen vanbinnen.
jmos
@jammermaarhelaas
oow wacht, snap het nu ja. 😄 die veer hebben we er wel eens weer opnieuw aan moeten zetten ja. 😞 bovenste bochtje is wel eens geknapt. dus hoe dat moet weten we ook wel.
jammermaarhelaas
@jmos

Ja, daarmee bedoel ik die hele buitenste arm die je omhoog kunt klappen.

Oke, maar het zou kunnen dat je het niet redt met het opnieuw opsteken ("op tijd zetten") van het kruisstuk

Indien het tandwiel wat op de rotor-tandkrans loopt en waarvan de as weer naar de kruiskoppeling loopt, op deze tandkrans verschoten is. Maar dit is niet meer dan een gedachte. Hoe je in dat geval te werk moet gaan kan ik zo niet zeggen, maar zou het dan zoeken in het laten zakken van het element waar dat tandwiel op verschoten lijkt, en de as van dit buitenste element goed draaien en de boel weer monteren.
Of dit ook werkelijk kan (en het geen doorlopende as is over de tandkrans) weet ik niet, het is maar een idee. 😄
jmos
@jammermaarhelaas
ik weet ook niet precies wat er verschoten is maar alleen het buitenste element staat iets verdraait tov de rest en ik weet dat de kruiskoppelingen niet meer hetzelfde tegenover elkaar staan. Dus ik vermoedt dat de kruiskoppeling aan de kant van het hoofdframe is gedraait op de as. maar dat zal ik dan wel zien als ik hem een keer loshaal.
jammermaarhelaas
@jmos

Oke, in elk geval succes ermee.
jmos
@jammermaarhelaas
bedankt, zal er niet gelijk mee bezig gaan 😛 maar dan weet ik dat het niet moeilijk is. 😄 staat eerst een ander project te wachten maar daar zeg ik nog niks over. 😛
edhetnet
De as van kruisstuk naar buitenste rotorelement is inderdaad aan de kant van het kruisstuk niet gelagerd. Aan de kant van het hoofdgedeelte dus niet.
En alleen aan de kant van het hoofddeel is de kruiskoppeling geborgd met een stift. Ik heb de kapotte kruiskoppeling al verwijderd, dus de as naar de buitenste rotor ligt nu aan die kant los in het frame. Volgens mij kan ik de nieuwe kruiskoppeling aan de buitenkant eerst een eindje te ver over de losliggende as schuiven en hem dan terug over de as van het hoofddeel trekken. Daarna stift er door slaan. De maat moet ik nog even naar kijken. Kan ik op internetniet vinden.
Kom er noch op terug. Inderdaad beter nieuw kopen.
Jonges, tot zover zeer bedankt voor de moeite!
Gr Sytse.
edhetnet
Hé Jammermaarhelaas!
Jmos heeft gelijk, maar ik zou er dan, zo mogelijk, wel een extra ring onder zetten. Dan grijpen de tanden weer dieper in elkaar.
Tenminste, jouw verhaal doet me denken dat er nog al wat ruimte tussen komt, en dan gebeurt het zelfde zo weer...
Valtra-Fordpower
De complete arm heb je zo los, geen probleem.

Maak je kruisje even schoon, daar staat een nummer op, bijvoorbeeld 2100. Met dat nummer kan ik jouw zo een exacte prijs geven. 😉
Renze
Quote @jmos:
ik weet ook niet precies wat er verschoten is maar alleen het buitenste element staat iets verdraait tov de rest en ik weet dat de kruiskoppelingen niet meer hetzelfde tegenover elkaar staan. Dus ik vermoedt dat de kruiskoppeling aan de kant van het hoofdframe is gedraait op de as. maar dat zal ik dan wel zien als ik hem een keer loshaal.

Spanband over de pot heen, onder de schotel door (losjes) stift uit de wielarm slaan (de sjorband vangt de spin op zodat het tandwiel niet in het zand flikkert) een shimmetje boven het kroonwiel weghalen en onder de wielhouder weer onder leggen, spul weer opkrikken met de sjorband en stiftje er weer in....En uiteraard dan op tijd zetten.

Hij is je gewoon een tandje versprongen, en bij machines van die leeftijd loont het om het kroonwiel iets hoger te zetten op de pignon. De meeste van deze Fanexen zijn al aardig gammel, de tandwielen kunnen iets gaan suizen als je hem dieper zet maar ook dat slijt wel weer opnieuw in 😉
Renze
Quote @edhetnet:
Jmos heeft gelijk, maar ik zou er dan, zo mogelijk, wel een extra ring onder zetten. Dan grijpen de tanden weer dieper in elkaar.
klopt, die ring kun je meestal aan de bovenkant ertussenweg halen, en dan onder het lager weer gebruiken... Dacht ik. Tis lang geleden dat ik een Fanex aan die kant heb losgehad, maar een kruisje vervangen doe je idd door de scharnierpennen eruit te trekken met een busje en een draadeind M10 die je in het vetnippelgat draait. Soms moet je ze warmstoken omdat je anders de draad van het draadeind getrokken wordt, zo strak kunnen ze zitten.

Wat kruiskoppeling betreft, dat is de reden dat ik voor 200 euro een sloper opgescharreld heb voor mn broer, er zaten twee kruisjes a 130 euro in, en een hele rij goeie tanden waar je jaren voorraad aan hebt 😉

Of het kruisje zelf een standaard ding is weet ik niet, maar de gaffels zijn PZ specifiek.
jammermaarhelaas
@edhetnet

Je hebt gelijk door te wijzen op het ondervullen van de tandkrans, zoals ook @Renze hier op wijst, inclusief een duidelijk verhaal daarbij.

Mijn meest recente Fanex sleutel-ervaring valt in het pre-TF tijdperk, vandaar mijn niet al te absolute uitspraken hieromtrent.
edhetnet
Bedankt voor je reactie! Het nummer wat ik vond is 2000.
En nog even voor alle anderen: Van de kruiskoppeling is aan één kant de gaffel gebroken. In de andere gaffel zit ook wat speling. Dus de kruiskoppeling moet in z'n geheel vervangen worden, dacht ik.
Sorry, dat ik wat onduidelijk was....
edhetnet
De maat die op het kruisstukje staat, is 2000. En een gaffel is aan één kant door midden.
Dus hele kruiskoppeling zal vervangen moeten worden, dacht ik.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de PZ Fanex 500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
6