Illustratie van:

Massey Ferguson 3070 - krijg mijn versnellingspook niet meer in de a groep als je van de b groep naa

Krijg mijn versnellingspook niet meer in de a groep als ik van b groep naar a groep wil.
kan alleen de pook van links naar rechts doen of andersom .
hij wil wel in de b groep daar kan ik wel schakelen in de voor uit en achteruit.
wie hoe wie kent dit probleem

Deel dit topic

Reacties

schaubagri
Hadde wij met onze 3080 ook maar die wou nie meer in b toen moest bak uitelkaar en niewe tandwielen der in was nogal duur grapje
goeiedag eem
Kan zijn dat er een bout of iets dergelijks is losgelopen binnen in de bak, of in het ergste geval een schakelvork afgebroken, is een bekend probleem met de
A-B bak, hebben ze met de 3060 van de buren ook gehad. Maar denk dat je dealer het je wel vertellen kan, die hebben het probleem zeker vaker bij de hand gehad
Renze
Quote @goeiedag eem:
Maar denk dat je dealer het je wel vertellen kan, die hebben het probleem zeker vaker bij de hand gehad

Daar hebben ze inderdaad vaker werk mee gehad, ik herinner me een advertentie in de boerderij van twee boeren met zon trekker, die contact zochten met andere eigenaren van zon trekker om gezamelijk een rechtszaak aan te spannen tegen MF om de reparatiekosten te verhalen.

Wat ik wel eens heb horen zeggen is dat deze bakken in 40kmh uitvoering te hard liepen in de 1 zodat je met een kipper of giertank niet weg kon komen in de transportgroep. Daarom moest je in de lage groep wegtrekken, dan naar de transportgroep om van de plek af te komen, ik ken een boer die de trekker om heeft laten bouwen naar 30kmh om die reden. Of dit verband hield met dit probleem weet ik niet (kan zijn dat die groepenbook schakelvorken breken doordat er zo hard aan getrokken wordt als je rijdend tussen de veld en transportgroep wilt schakelen ???)

Quote @schaubagri:
hadde wij met onze 3080 ook maar die wou nie meer in b toen moest bak uitelkaar en niewe tandwielen der in was nogal duur grapje

Als er, zoals goeiedag eem zegt, een schakelvork breekt, heb je kans dat hij vastslaat tussen de tandwielen: als dat gebeurt op volle snelheid breken er geheid een of meer tanden van het tandwiel waar hij tussen valt.
New Holland TM155
Naar de oud ijzerboer brengen met AB bak en al!!
ramrod
De AB schakeling zit op een as geborgd door een grote moer, en die loopt nog wel eens los.

Verder is een AB bak heel wat beter na de modificatie die in nederland is aangeboden. Maar niet alle trekkers hebben deze ontvangen. Een kenner kan van buiten wel zien of die is doorgevoerd of niet.
Groot voordeel van de modificatie is de tragere schakeling tussen A en B, zodat de synchromesh niet zo mega op z'n falie krijgt.
valmet 605
Wat iedereen ook zegd.... DE A B bak van MF staat gewoon bekend als een drama bak.
Ik heb zelf bij een ex vertegenwoordiger van MF gewerkt. De trekker met AB bak stond mega groot op geplakt VOORZICHTIG MET AB BAK...
Zegt genoeg denk ik.
jmos
@valmet 605
jammer genoeg wel ja. 😞 heeft mf zijn reputatie wel geschaadt. 😞
ford5000
Gewoon een 16 x 16 van laten maken ipv 32 x 32.
Dat werd vaak gedaan met deze trekkers.
Is een bekend probleem.
goeiedag eem
@Renze de dealer waar de 3060 van onze buren heen is geweest zei dat de
A-B bak kwetsbaarder is omdat er wat meer tandwielen inzitten en dat die smaller zijn dat die van een 16x16 bak, de hoofd aandrijvings tandwielen dan, en de schakelvorken zijn daarom dan ook dunner. Die zijn later vervangen door vorken van een sterkere materiaallegering die de krachten beter aan kunnen. 1e keer dat ze hem los hebben gehad was het de moer van de A-B die losgelopen was, en de 2e keer een gebroken schakelvork, en toen hebben ze volgens mij alle schakelvorken vervangen voor de betere. Maar wil je een bak zonder die problemen zou ik wel voor een 16x16 gaan, heb daar ook wel eens mee gereden naar vind die persoonlijk soepeler schakelen
Renze
Quote @ford5000:
Gewoon een 16 x 16 van laten maken ipv 32 x 32.

Wat is nu de AB bak ? Was dit niet gewoon de 16x16 met 2 powershift trappen, ipv de 4 trappen van de latere dynashift ?
Als ik jou hoor over 32/32 lijkt het me alsof er een tweetraps powershift op zit met een mechanische hoog/laag om tussen alle snelheden te kunnen powershiften ?
ford5000
@Renze De A en B is een electrisch geschakelde gesynchroniseerde groepenschakeling.
De powershift is een gewone drukschakelaar rechts op de bedieningsconsole.
Die AB schakeling gaat nog wel eens kapot, en de MF dealers hier in de buurt wilden deze schakeling dan bij reparatie nog wel eens helemaal uitschakelen omdat je de extra versnellingen eigenlijk wel kunt missen.
Onder het motto van wat er niet in zit kan ook niet meer kapot gaan.
Precies ken ik de bak ook niet uit mijn hoofd want zoveel heb ik nou ook weer niet met MF 3000 series gereden.
Alleen bij mijn buurman af en toe.
Renze
Quote @ford5000:
Precies ken ik de bak ook niet uit mijn hoofd want zoveel heb ik nou ook weer niet met MF 3000 series gereden.
Alleen bij mijn buurman af en toe.
Mijn buurman had een 3075 Dynashift. Heb nog nooit een AB bak gezien eerlijk gezegd, maar als je als jochie van 14 zon berichtje in de Boerderij leest, blijft je dat natuurlijk bij.

In Amerika is een "class action lawsuit" heel normaal, mensen met een produkt dat massaal kapot gaat net buiten de garantieperiode, verenigen zich en laten dan door 1 advocatenkantoor er voor allen die zich bij deze "class" aansluiten, er een maximale schadevergoeding uit slepen.
JD3010
@ford5000 Is dit dan anders dan waar je de schakelpook naar links moest duwen voor de hoge en lage groep? Ik heb ook maar een klein beetje MF-ervaring van stage.
MaartenMandemaker
Bij de A-B schakeling had je op de omkeerpook een H patroon, met aan de ene kant A vooruit en A achteruit, de langzame versnellingen, en aan de andere kant de B vooruit en B achteruit, die de snelheid met ongeveer 20% versnelt. Dit was een optie op de standaar 16/16 bak, waardoor het aantal versnellingen verdubbelde. De ruimte in de bak was aan de kleine kant en daardoor was het allemaal aan de lichte kant. Bij rustig gebruik ging het lang goed, maar bij ruig schakelen tussen A en B ging het vaak mis. Later is deze bak verbeterd en zijn de problemen veel minder geworden. De speedshift onder belasting schakelbare hoog laag zat op allebij de bakken. Dat zijwaarst bewegen van de versnellingspook is de groepenschakeling. In 1992 is de 4 traps dynashift op de markt gekomen. Hier hadden ze beter op kunnen wachten, dat was beter geweest voor het de merknaam. We hebben zelf een 3060 met 16/16 bak gehad en een 3080 met A B. Voordeel van de A B is dat de je de grote stappen van de 16 bak niet meer hebt. Vooral voor rooiwerk ed is dat handiger.
MF3080E
Zoals @ramrod zegt zit de AB op een as die geborgd wordt met een moer haal de bak open en las de moer vast op de as met een puntlas , zo heeft onze verdeler het gedaan , verder geen problemen meer mee gehad. Nu heeft onze 3080 11500 uren en werkt nog steeds zoals het hoort de AB.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3070 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
17