International 856 XL - dump valve

Wie kan mij iets vertellen over de werking van "dumpvalve" of blow off valve? (het gesis/gefluit bij gas loslaten) Is dit achteraf op een tractor op te bouwen? Bijv. op een inter 856 xl.
caseinter1455

Reacties

caseih1056xl
Dat gefluit wat een inter maakt bedoel je?
Zoiets is wel op te bouwen ja, maar weet niet wat voor type je dan nodig zou zijn..
is het voor de functie of het geluid?.

voor degenen die niet weten wat een blow off valve is:


hoor deze maar eens bij 1:58

caseih1056xl
Nou dat hoef ik nie op me trekker hahaha. is toch geen slang of compressor hahaha.

lijkt me nou 4x niets
staaf
Ten eerste zijn t 2 verschillende dingen, ze zorgen beide wel voor t zelfde effect echter een blowoff valve maakt alleen het gesis/gefluit omdat deze de lucht (overdruk uit het inlaatsysteem) in de atmosfeer terug blaast wanneer het gas wordt losgelaten, en niet recirculeert wat een dump valve doet. Die valves zijn los te koop, maar of ze passen op een ouwe Inter turbo, dat moet je even kijken.
Machineman
@staaf... wat is daar precies het nut van? Overdruk afblazen lijkt me bijvoorbeeld niet meer vermogen op te leveren....
pieto84
Die inters fluiten toch al hard genoeg.
Valtra-Fordpower
Dump valves of blow off valves zijn kleppen die tijdens het los laten van het gaspedaal (om op te schakelen) de gecomprimeerde lucht die tussen turbo en motor zit verwijderen. Wanneer de gecomprimeerde lucht zou blijven zitten, remt hij de turbo af, waardoor het langer duurt om de turbodruk op te bouwen wanneer de bestuurder het gaspedaal terug induwt. Er zijn twee sooren blow off valves: de recirculerende en de vent-to-atmpshere. Bij de recirculerende wordt de gecomprimeerde lucht terug naar de inlaat van het compressorwiel gestuurd. Bij een vent-to-atmosphere ontsnapt de lucht naar de omgeving. Dit gaat samen met een kenmerkend %u2018pssshht%u2019-geluidje. Doordat de lucht naar de omgeving ontsnapt, wordt bij vele motoren de stuureenheid voor de gek gehouden, doordat ie de inkomende lucht reeds voor de turbo heeft gemeten (*). Hierdoor ontstaat er tijdelijk een te rijk mengsel, waardoor er onverbrand mengsel in de hete uitlaat terecht komt, en daar plots verbrandt. Bij een open uitlaat is dit leuk (vlam in de pijp), maar de katalysatoren van een standaard uitlaatsysteem houden hier niet van.

Bron: tractorfan.nl/topic/4647/
Kosak
Ik heb ooit geleze dat een blow off bij een diesel niet veel zin heeft. of dit waar is of waarom dat zo zou zijn zou ik nie weten.

maar als je het alleen voor het geluid zou wille doen dan zou ik er een holle piep op zette want mijn 844 met 856xl turboset fluit als een goeie zonder uitlaatdemper.

kijk anders maar bij mijn filmpjes!
FENDTfarmer
Die filmpjes van martijn zijn ene tipische benzine turbo. bij diesel fluit die vaak wat anders
Machineman
@Valtra-Fordpower ..bedankt 😃
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 856 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!