Goedenavond,
Mijn dexta lekt iets olie bij de as van het rempedaal waar deze het huis in gaat. Nu is mijn vraag, in deze ruimte zit toch helemaal geen olie? De olie die lekt is versnellingsbak olie. Zoja. Wat moet ik doen om die lekkage te verhelpen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Aan 1 kant heb ik het stukje wat op die as zit er al af. Maar daar zit een spie. Is die gegoten of moet ik die er zo uit kunnen tikken?
Spie kan je er zo uithalen
Mooi! Kan ik er weer mee verder! dankjewel
Graag gedaan
heb je het plaatwerk nog goed gekregen?
Redelijk, zal er helaas toch nog wat met plamuur bij moeten.
oplassen en vlak schuren geen optie?
Nee, krijg je weer hitte in het materiaal !
Next problem, ik heb de olie eruit en de spie eruit, maar als ik nu de as er ongeveer 3 cm uit trek blijft hij ergens op steken. Hoe kan dat? Heeft dat ergens met de versnellingen te maken o.i.d.
niet aan een stuk doorlassen dan? even lassen, af laten koelen, even lassen enz. ?? en dan vlak schuren? en dan afwerken met een goede laag goed dekkende grondverf/menie?
blijft er iets haken of komt hij klem te zitten?
Je kan hem naar mijn weten er gewoon uittikken, maar omdat de as iets is ingesleten, loopt die tegen een braam aan, en voorzichtig tikken en dan tik je hem er zo uit
Voor mn gevoel blijft hij haken!
Als het moeilijk gaat zal er wel braam op zitten van slijtage.
De keeringen en de bussen moet je allemaal vervangen anders blijft het lekken.
De rem as goed bekijken op slijtage als hij te ver is in gesleten moet je hem vervangen anders helpen de nieuwe keeringen ook niets.
Olie keerringen aan bij de kanten van de linker rem as vervangen .
Zo is t nu inderdaad gelukt. Ik was bang dat ik wat kapot zou slaan, maar toen rob deutz zei dat er niks zat wat harder gedaan en toen ging t redelijk makkelijk.
Als je wilt zien hoe het er binnenin uit ziet, omdat het van buiten lijkt alsof de remdwarsas niet door de olie loopt, met dank aan @chris lee voor de foto's:
Bij de bovenste foto, de dwars-as onder de prise-as.
Deze loopt dus door de "PTO aftak-bak", achter de ruimte voor de rij-koppeling en bediening daarvan, gelegen.
Op de onderste foto zie je eerst de koppelings-dwars-as, met de vork voor de bediening het ontkoppelingslager van de rij-koppeling.
Jawel, de foto's staan er in omgekeerde volgorde. Als je eerst de onderste pakt, zie je achter de koppelings-dwars-as een ronde deksel.
Deze deksel is er op de eerste foto af, en dan kijk je in de ruimte hierachter, waar je de rem-dwars-as ziet.
Je kunt op de middelste foto ook de plek zien waar het gat zit waar de daar gedemonteerde koppelings-dwars-as in hoort, als verdikking in het gietwerk. Dit alles is nog steeds binnenin het deel wat van buiten af gezien het koppelingshuis lijkt.