Hallo
Ik had een vraag over de vloeistof koppeling van mijn fendt 305
Waar zit de vuldop voor de vloeistof koppeling,
want daarvoor hoeft hij toch niet uit elkaar ?
Grts ivo
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Normaal gesproken is er nooit reden om de vloeistofkoppeling bij te willen vullen.
dat is correct ende juist, maar sommigen willen het toch doen voor meer trekkracht, mijzelf zul je het nooit zien doen
moet de olie dan niet eens in de zoveel uur ververst worden? lijkt me niet best als die zelfde olie er na een jaar of 30 en vele draaiuren nog steeds in zit.
Maar zit dat plaatje recht of links als je voor de trekker staat of is het een soort roostertje?
Verversingstermijn is 5.000 uur. Menig Fendt-trekker zal zich ''rot schrikken'' als het ook daadwerkelijk gebeurd.
wat bedoel je daarmee? Dat de trekker ineens heel anders rijdt ofzo?
Het plaatje zit aan de kant van het koppelingspedaal. dus vanaf de stoel gezien aan de linkerkant. als je van voren kijkt zit hij rechts. dit plaatje zit tussen de motor en de plaatkoppeling in.
Wij hadden van de week al de krukas kering aan de voorkant (bij de koeler) vervangen want die lekte maar toen kwamen wij er achter dat de motorolie stinkt naar cardan olie ofzo niet normaal dus en als de vloeistof koppeling de olie.het zelfde ruikt.dan gaan wij er van uit.dat de andere kering ook lek is
vermoed bijna dat het onmogelijk is dat er olie van motor en vloeistofkoppeling bij elkaar komen
hij kan wel olie lekken naar het koppelingshuis maar die kan onmogelijk in de vloeistofkoppeling geraken, dus de olie zou alleen minderen. Komt er geen koelvloeistof ofzo bij, dat lijkt aannemelijker
Voor verdere vragen horen jullie het wel
hydrauliekolie stinkt toch ook haast net zo als cardan olie?
Garantie! Dus niet zelf aan gaan sleutelen A.U.B.!
P.S.: Een lekkende vloeistofkoppeling zal snel aan kracht gaan verliezen (doorslippen bij hoger motortoerental) maar vooral: de gelekte olie komt onder de trekker te liggen (Er zit een gaatje onder in het koppelingshuis). Het is vrijwel onmogelijk dat gelekte vloeistofkoppelingsolie via de krukaskeerring in de motor komt.
Wat betreft de "stinkende olie": Je zou bijna denken dat er versnellingsbakolie (S.A.E. 80 W 90) in de motor zit als de olie in de motor stinkt.
Nogmaals: Als deze trekker pas kort na aankoop in gebruik is moet het mechanisatiebedrijf dit controleren/herstellen.
Stinkt de olie vd vloeistofkoppeling, en dat ie lek is , is de vloeistofkoppeling erg heet geweest. Dus kan er een keering zijn uitgebrand.
als ik de trekker (fendt 309) in de hoogste versnelling zet en met mijn voet op de rem trap en volgas geeft tikt hij de 1400 toeren aan.
ik weet dat hij eingelijk niet hoger dan 1100 toeren mag komen.
wat kan ik hier aan doen?
De handleiding zegt hierover:
Controleren/testen:
Bij enigszins warme trekker de hoogste versnelling inschakelen en volgas geven. Koppeling op laten komen en dan moet de motor afsmoren tot een toerental tussen 950 - 1.200 t.p.m..
Toerental hoger dan 1.200: betekent te weinig olie in de turbomatik.
Toerental lager dan 950 : Te veel olie in de turbokoppeling.
( Mijn Fendt 304 kwam zojuist bij 0 graden (koud) op 850 en na een kwartiertje kuilsnijden op 900 t.p.m.).
Jouw Fendt 309, met 1.400 toeren betekent dat er ''volgens het boekje'' iets te weinig olie inzit. Het zou kunnen dat er iets olie uitgehaald is, of, dat de turbomatik lekt (dan ligt er olie onder het koppelingshuis), of, de trekkermotor is opgevoerd (ik denk het laatste). Ik denk niet dat het kwaad kan (of je moet 'm te ''week in de koppeling'' vinden bij wegrijden).
tot hoe ver heb je hem gevuld?
Ik schreef: "Toerental hoger dan 1.200: betekent te weinig olie in de turbomatik''.
De "turbomatik" = de vloeistofkoppeling.