Illustratie van:

Fendt 305 LS - vloeistofkoppeling

Hallo
Ik had een vraag over de vloeistof koppeling van mijn fendt 305
Waar zit de vuldop voor de vloeistof koppeling,
want daarvoor hoeft hij toch niet uit elkaar ?

Grts ivo

Deel dit topic

Reacties

Fendttrisixfan
Normaal moet er ergens aan de zijkant van waar de koppeling zich bevind een plaatje zitten die je kan afdraaien waarlangs je dan de vloeistofkoppeling kan bijvullen
arnoud
Aan de koppelings kant onder een.plaatje
Wimsumar
Beste
Quote @Fendttrisixfan:
vloeistofkoppeling kan bijvullen

Normaal gesproken is er nooit reden om de vloeistofkoppeling bij te willen vullen.
Fendttrisixfan
@Wimsumar
dat is correct ende juist, maar sommigen willen het toch doen voor meer trekkracht, mijzelf zul je het nooit zien doen 😉
jmos
@Wimsumar
moet de olie dan niet eens in de zoveel uur ververst worden? lijkt me niet best als die zelfde olie er na een jaar of 30 en vele draaiuren nog steeds in zit.
waenink10
Ik hoef m niet bij te vullen maar wij mijn vader en ik zijn bang dat de krukas kering ofzo lek is want de motorolie ruikt beetje vreemd dus als de vloeistof koppeling olie hetzelfde ruikt dan hebben we een groot probleem
Maar zit dat plaatje recht of links als je voor de trekker staat of is het een soort roostertje?
Wimsumar
Beste
Quote @jmos:
zelfde olie er na een jaar of 30 en vele draaiuren nog steeds in zit.

Verversingstermijn is 5.000 uur. Menig Fendt-trekker zal zich ''rot schrikken'' als het ook daadwerkelijk gebeurd.
jmos
@Wimsumar
wat bedoel je daarmee? Dat de trekker ineens heel anders rijdt ofzo?

Het plaatje zit aan de kant van het koppelingspedaal. dus vanaf de stoel gezien aan de linkerkant. als je van voren kijkt zit hij rechts. dit plaatje zit tussen de motor en de plaatkoppeling in.
Wiebe
Je motorolie ruikt vreemd? Bedoel je de olie in het carter of lekt er olie naar buiten? Want als je krukaskeering lekt kan er geen olie van de vloeistogkoppeling in de motor komen.
waenink10
Jmos bedankt ik zal morgen ff kijken
Wij hadden van de week al de krukas kering aan de voorkant (bij de koeler) vervangen want die lekte maar toen kwamen wij er achter dat de motorolie stinkt naar cardan olie ofzo niet normaal dus en als de vloeistof koppeling de olie.het zelfde ruikt.dan gaan wij er van uit.dat de andere kering ook lek is 😞
waenink10
Lijkt dat op een roostertje of is het een dichte plaat ??
Fendttrisixfan
@waenink10
vermoed bijna dat het onmogelijk is dat er olie van motor en vloeistofkoppeling bij elkaar komen 😉
waenink10
Wij dachten missvhien koppelings olie in carter? Wij hadden de andere kering ook al vervangen voor aan bij de.koeler
waenink10
@Wiebe waar gaat de motorolie heen als.de achterste krukas kering lekt ?
Fendttrisixfan
@waenink10
hij kan wel olie lekken naar het koppelingshuis maar die kan onmogelijk in de vloeistofkoppeling geraken, dus de olie zou alleen minderen. Komt er geen koelvloeistof ofzo bij, dat lijkt aannemelijker
Wiebe
Het is onmogelijk dat er olie van de vloeistof koppeling het carter in loopt! Stijgt je motoroliepeil ook?
Wiebe
Als de keering lekt dan loopt de olie achter de vloeistofkoppeling langs naar beneden.
waenink10
@ Wiebe nee maar olie ruikt naar cardan olie en we hebben um.net een week geleden gekocht bij de mechanisatie dus die weten wel dat er motor olie in moet 😛
waenink10
Oké alvast allemaal bedankt ik zal morgen kijken

Voor verdere vragen horen jullie het wel
Wiebe
Het enige wat in de motor zou kunnen komen is: diesel, koelvloeistof en hydrouliekolie.
jmos
@Wiebe
hydrauliekolie stinkt toch ook haast net zo als cardan olie?
Wimsumar
Beste
Quote @Waenink10:
we hebben um.net een week geleden gekocht

Garantie! Dus niet zelf aan gaan sleutelen A.U.B.!

P.S.: Een lekkende vloeistofkoppeling zal snel aan kracht gaan verliezen (doorslippen bij hoger motortoerental) maar vooral: de gelekte olie komt onder de trekker te liggen (Er zit een gaatje onder in het koppelingshuis). Het is vrijwel onmogelijk dat gelekte vloeistofkoppelingsolie via de krukaskeerring in de motor komt.
Wat betreft de "stinkende olie": Je zou bijna denken dat er versnellingsbakolie (S.A.E. 80 W 90) in de motor zit als de olie in de motor stinkt.
Nogmaals: Als deze trekker pas kort na aankoop in gebruik is moet het mechanisatiebedrijf dit controleren/herstellen.
Favorit614
Check , je versnellingsbak olie. daar kan cardanolie in zitten.
Stinkt de olie vd vloeistofkoppeling, en dat ie lek is , is de vloeistofkoppeling erg heet geweest. Dus kan er een keering zijn uitgebrand.
fendt trekkertje
@Wimsumar ik heb even een vraagje en aangezien jij overal een antwoord op hebt zal je dat ook wel op mijn vraag hebben 😄

als ik de trekker (fendt 309) in de hoogste versnelling zet en met mijn voet op de rem trap en volgas geeft tikt hij de 1400 toeren aan.
ik weet dat hij eingelijk niet hoger dan 1100 toeren mag komen.
wat kan ik hier aan doen?
Jasperfendt
@fendt trekkertje Denk vloeistofkopeling te leeg hadden wij bij onze 309 c ook. En de 305 van me oom die kun je laten afslaan om dat daar de vloeistof koppeling te vol zit.
Jasperfendt
@fendt trekkertje Hij is dan ook een stuk minder fel dan als hij wat voller is. Bij onze 309 was die lek dus zat er heel weinig in niet vooruit te branden dat ding je moest een bult gas bij geefen.
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt trekkertje:
eingelijk niet hoger dan 1100 toeren mag komen.

De handleiding zegt hierover:
Controleren/testen:
Bij enigszins warme trekker de hoogste versnelling inschakelen en volgas geven. Koppeling op laten komen en dan moet de motor afsmoren tot een toerental tussen 950 - 1.200 t.p.m..
Toerental hoger dan 1.200: betekent te weinig olie in de turbomatik.
Toerental lager dan 950 : Te veel olie in de turbokoppeling.
( Mijn Fendt 304 kwam zojuist bij 0 graden (koud) op 850 en na een kwartiertje kuilsnijden op 900 t.p.m.).
Jouw Fendt 309, met 1.400 toeren betekent dat er ''volgens het boekje'' iets te weinig olie inzit. Het zou kunnen dat er iets olie uitgehaald is, of, dat de turbomatik lekt (dan ligt er olie onder het koppelingshuis), of, de trekkermotor is opgevoerd (ik denk het laatste). Ik denk niet dat het kwaad kan (of je moet 'm te ''week in de koppeling'' vinden bij wegrijden).
ramrod
Je had de trekker niet per ongeluk andersom in de schuur staan, dat je de aftakaskeerring voor voorste krukaskeerring aan zag? Dan ruikt het allicht naar bakolie
😄 😉
fendt trekkertje
@Wimsumar okee bedankt. maar waar zit te weinig olie in dan? heb net alles ververst.
jmos
Quote @fendt trekkertje:
heb net alles ververst.

tot hoe ver heb je hem gevuld?
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt trekkertje:
waar zit te weinig olie in

Ik schreef: "Toerental hoger dan 1.200: betekent te weinig olie in de turbomatik''.
De "turbomatik" = de vloeistofkoppeling.
fendt trekkertje
@Wimsumar oh exuuuus.
fendt trekkertje
@jmos de vloeistof koppeling heb ik niet bij gevuld. dat moet dus nog gebeuren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
23