611s pomp vroeger zetten

Kan iemand mij vertellen hoe ik de bosh lijnpomp van mijn trekker enkele graden vroeger kan zetten?

Deel dit topic

Reacties

menke
Jawel, maar dat ga ik hier niet open en bloot op internet zetten. Straks heb je topics vol staan waar mensen de boel hebben los getrokken die er niks van snappen. Natuurlijk wel weer mooi voor onderdelen 😛

Weet niet hoeveel graden vroeger wil je? En heb je de beschikking over een graden schijf?
jelle930
Moet je niet doen word die alleen maar eerder warmer van. als je hem wil opdraaien moet je gewoon diesel bij geven die brandstofpomp staat al perfekt afgesteld.
twand2505
@jelle930 dit is zeer zeker niet waar. Jou pomptiming is afgesteld op de orginele hoeveelheid brandstof. (Even in jip en janneke taal) als je hem meer brandstof geeft gaat hij meer inspuiten maar heeft niet de tijd om alles zuiver te mengen met de lucht dus ga je zwarte rook krijgen. Je bent als ware te lang aan het inspuiten. Door de pomp een aantal graden te vervroegen, bij een standaart motor praten we dan over maximaal! 3 a 4 graden begint hij eerder met inspuiten dus heeft de motor meer tijd om de grotere hoeveelheid brandstof te mengen met lucht waardoor je dus veel effectiever gebruik maakt van je grotere hoeveelheid ingespoten brandstof. Voor de show is zwarte rook leuk maar op den duur is het voor de motor niet bevordelijk omdat je druppels kunt gaan creëren wat de zuigerbodem/ cillinderwand aan kan gaan tasten.
+1
InsaneNL
@twand2505 dit is een topic van 7 jaar oud...
+1
twand2505
@InsaneNL toen ik het verhaal getypt had kwam ik er ook achter 😅😂 weet ook niet hoe ik hier eigenlijk terecht kwam 🤔
FONHOF
Met pomp vroeger zetten word hij ook zeker wel sterker hoor.
farmer308
De pomp zit met 4 moeren vast die halve slag los draaien en dan een tikje tegen de pomp aangeven zodat die iets na het blok toe kantelt en dan de moeren weer vast draaien! succes
heimans
Wat een oude dieselspecialist mij wel eens vertelde, is dat als je de pomp iets vroeger zet, je de minimale speling die de distributietandwielen in de loop der jaren hebben gekregen weer opheft.
Renze
Gwoon de drie bouten op de flens losdraaien en met de pijpentang de pomp iets kantelen. daarom zitten er sleufgaten op.
youri
Hoeveel graden mag je hem dan verplaatsen? Want ik kan me voorstellen dat het niet al te verstandig is om de bouten los te draaien en hem een 'tikje' te geven helemaal op gevoel.
Fendttrisixfan
Is ondertussen al gebeurd 😉 en heb hem in tandje van het tandwiel verzet
youri
@Fendttrisixfan en hoe loopt de motor nu?
Fendttrisixfan
@youri
eerst starte hij heel moeilijk, maar denk dat er wat lucht in de verstuiverleidingen was gekomen, nu start hij in ieder geval makkelijk als hij warm heeft
stefaanp
Zal niet meer goed starten.
Fendttrisixfan
@stefaanp
start wel moeilijker, maar is wel "nijdeger"
menke
Vroeger zetten, vermoeilijkt het starten vaak wel, ook stationair gaat hij trekkend lopen. de 8630 van ons staat een goeie 25 graden vroeger. Die krijg je zo niet meer aan de loop.
Steyr thomas
@menke
Dat is wel heel erg veel vind je niet. wat voor klasse doe je mee met trekkertrek?
Wimsumar
Beste
Quote @Heimans:
speling die de distributietandwielen in de loop der jaren hebben gekregen

''Slijtage'', neem ik aan?
heimans
@Wimsumar

Tandspeling he? Is dus slijtage.
Wimsumar
Beste
Quote @Heimans:
Is dus slijtage.

Okee, begrepen! 😄
jmos
@jelle930
dat warm worden komt doordat hij meer tijd krijgt om de diesel te verbranden door een eerder inspuitmoment. En meer (beter) verbrande diesel geeft ook meer warmte. Dat is een bij-effect van meer pk‘s krijgen. 😄
Fendttrisixfan
@menke
maar je wint er dus wel effectief vermogen mee??
youri
@Fendttrisixfan als je het inspuitmoment niet enorm veel vervroegd maar een beetje helpt dit normaal dan ook bij beter aanslaan en minder roken bij een motor met een distributieketting? Aangezien deze ook door de jaren heen slapper gaan staan?
Fendttrisixfan
@youri
weet ik niet, mijne is met tandwielen 😃 maar zit wel een logica in, maar denk dat dit niet erg veel is dat je ketting zal slapper hangen
hulk duckstad
Die van ons stond later, maar 3 graden en liep goed
unimog_kevin
Als je hem tand verzet dan ga je meer als 1 graden vroeger of later zetten. Het aantal tandjes delen door 360 ( ik weet niet of ik het nou goed zeg) en dan weet je hoeveel graden 1 tandje verzetten is. Bij mijn unimog toen was dat 9 graden. Dus denk dat je het beste via sleuf gaten je pomp vroeger kan zetten aangezien 2/3 graden al genoeg kan zijn
Wimsumar
Beste
Quote @Unimog_Kevin:
Het aantal tandjes delen door 360

Andersom; 360 graden delen door het aantal tandjes.
unimog_kevin
@Wimsumar kijk dacht al dat ik het nie goed zei. Bedankt voor verbetering ! 😃
menke
@Steyr thomas Ik kan je vertellen dat hij waarschijnlijk nog vroeger gaat. Alleen moet je hiervoor wel meer dingen aanpassen dan alleen de timing. Ook turbo druk, brandstof e.d.
+1
Volgens mij hè, en ik heb geen tractor dus ik weet er maar weinig van, maar volgens mij kun je wel 360 graden delen door het aantal tandjes op je pompwiel, als je zo de pomp wil verstellen, als de sleufjes niet lang genoeg zijn, maar dan moet je die uitkomst wel keer twee doen wat betreft het verschuiven van het tijdstip van de krukas, omdat die krukas twee keer draait als de pomp maar één keer draait. Één graad vroeger van de pomp maakt twee graden vroeger van krukas en zuigers. Volgens mij. Maar ik heb geen tractor. Helaas.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
7