Illustratie van:

Fendt 104 S - aftakas koppeling

Ik merkte dat ik na het gebruik van de aftakas dat ik hem niet meer vrij kreeg. toen ben ik hem onder in het koppelings huis gaan stellen. dan gaat het in de eerste instantie goed, maar dan krijg ik hem weer niet meer vrij!

wat kan dit zijn, of hoe kan dit komen?

Deel dit topic

Reacties

jmos
Als je hem uit zet krijg je hem dan nog in de vrij?
E Delcroix
@jmos dat is een goeie vraag dat zou ik nog eens eve moete bekijken. heb je anders een idee waar het hem in zit?
Wimsumar
Beste @E Delcroix: Ik denk dat de hendel over de as (daar waar je het onder bij het koppelingshuis kunt stellen) terug glijdt.
jmos
@E Delcroix
ik vind het appart dat hij ineens niet meer vrij wilt. normaal als de koppeling slijt zal hij op een gegeven moment niet meer aangrijpen. dus ik vraag of hij nog in de vrij wilt, zodat we weten of het wel aan de koppeling ligt.
E Delcroix
@Wimsumar ja klopt hier begon ik ook aan te twijfelen maar heb toen na de 2e keer met een kraspen markeer punte gemaakt en hij loopt echt niet terug
E Delcroix
@jmos er zijn in de tijd wel nieuwe koppelings platen in gegaan en daarna is de aftakas nooit heel veel meer gebruikt geweest. maar snap er zelf ook niks van
barteltie
Heb je hem wel de goede kant op gesteld?
E Delcroix
@barteltie jawel want de eerste paar keer werkt het wel, en dan krijg je hem niet meer vrij!
chiel-fendt 936
Ik was laast fendt kijken had ook ff stil gestaan en ging ook niet vrij. Die dealer zei dat er vocht tussen zat waarschijnlijk. Maar hun zouden het oplosssen was wel een 307
E Delcroix
@chiel-fendt 936 oke appart, maar ik snap niet goed als ik hem eerst stel en dat het dat werkt endaarna ineens niet meer vrij komt. er moet bijna wel iets verlopen binnen ofzo ander kan het toch bijna niet?
Wimsumar
Beste E Delcroix:
Quote @E Delcroix:
hij loopt echt niet terug

Voor zo ver ik me kan herinneren ( Bij een Fendt 108, jaartje of 30 geleden) is dit wel het geval.
Draai de klem los en spuit het in met kruipolie/WD-40 om vuil/roest op te lossen om vervolgens (morgen) schoon en droog de afstelling opnieuw te doen.
De afstelling is fracties van millimeter-werk.
E Delcroix
@Wimsumar dus ik moet tussen de koppelings platen wd40 spuiten omdat plakken te voorkomen?
ADB996
@E Delcroix nee, de klem moet je in spuiten zo als @Wimsumar zegt
Wimsumar
Beste E Delcroix:

Quote @ADB996:
de klem

Juist. Dat bedoel ik.

Kijk, de klem is aan de bovenzijde open. Als je 'm losdraait valt roest, vuil, verfstukjes etc. tussen de as en de klem. De geringste vervuiling doet de grip van de klem op de as al verliezen.
basia
Desnoods de hevel ( met klempassing ) er even afhalen en de as en klemgedeelte met remreiniger schoonmaken ; weet je zeker dat je maximale grip hebt .

By de way ; als de hevel "slipt" heb je ook geen weerstand op je ontkoppel handle ; je moet wel gevoel hebben dat je de koppel veer indrukt .

Wat ook wel eens voorkomt is dat het druklager kapot is .
Wimsumar
Beste Basia e.a.:

Quote @Basia:
de hevel "slipt"

De klem ''slipt'' vermoedelijk naar de plek van de oude afstelling en krijgt daar weer grip. De koppelingsveerweerstand zal waarschijnlijk voelbaar zijn/blijven.
basia
@Wimsumar

Zou in teorie kunnen ; maar dan voel je ook wel dat je te veel vrije slag hebt ; m.a.w. de koppelveer word onvoldoende ingedrukt .
Wimsumar
Beste
Quote @Basia:
de koppelveer word onvoldoende ingedrukt .

Dat is ook het topicprobleem: de aftakas laat zich niet in-/uitschakelen.
E Delcroix
@Wimsumar ik snap wat jullie bedoelen, maar dat is niet zo ik heb hem 2x toe na het stellen gemarkeerd met een kraspen op de as en de hevel, maar die verdraaien niet terug ten opzichte van elkaar!
Wimsumar
Beste E Delcroix:

Quote @E Delcroix:
die verdraaien niet terug ten opzichte van elkaar!

Dat is ondanks het kraspenstreepje haast niet te zien.
Kijk maar eens hoe veel (weinig) de as draait bij het bewegen van de handkoppelingshendel.
De fout moet hierin zitten.
E Delcroix
@Wimsumar ik ga het uitvogelen eerst goed schoonmaken daarna opnieuw stellen. bedankt. jullie hore al het gelukt is!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 104 S ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
3